Baby hoornparkiet grootbrengen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Re: Baby hoornparkiet grootbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-21 08:08

Nee, ik heb aan 1 kant geknipt. Misschien is hij wel een tover Kruimel!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 09:02

Ik vind het zonde dat je hem geknipt hebt :o Voor zijn gezondheid (zowel fysiek als mentaal) is vliegen gewoon beter. Hij heeft die vleugels niet voor niets natuurlijk. Zeker op jonge leeftijd is het heel belangrijk dat hij zijn vleugelspieren goed ontwikkeld. Op latere leeftijd lukt dat ze nooit meer zo goed.
Kun je geen briefje op de deur plakken voor je kinderen zodat ze er continu aan moeten denken dat de deur dicht moet? Het is handiger om de oorzaak aan te pakken ipv het gevolg.
Je kunt overigens beter aan 2 kanten knippen. Dan maakt hij minder snel brokken. Bij 1 kant raken ze sneller uit evenwicht omdat ze aan beide kanten verschillende luchtstromen onder de veren krijgen. Dan bezeren ze zich sneller.
Bij 2 kanten knippen zal hij zachter landen wanneer hij het toch probeert.

Ieder zijn eigen keus natuurlijk! Hij ziet er super uit verder <3

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-21 12:53

Mijn kinderen zijn 2 en 4, dus een briefje opplakken wordt lastig :D
Ik denk dat dit de makkelijkste oplossing is. Hij kan nog steeds heel prima vliegen hoor, gisteren vloog hij de hele kamer in 1 ruk door, en landde heel trefzeker!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 14:12

En een veer op de deur,zodat de deur vanzelf dicht gaat.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 14:24

Een mechanische veer dan wel hè, geen Kruimelveer! :=

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-21 14:27

Nou, daar heb ik ook verhalen over gehoord. Mensen die dat hadden. Parkiet vloog los door de kamer. Mens gaat door deur heen, parkiet wil er achteraan vliegen, veer trekt deur dicht en parkiet zat er tussen...
ik denk dat iedereen het anders zou doen, maar voor ons is dit de beste optie om zijn veiligheid te garanderen. En dat vind ik op dit moment belangrijker dan of hij kan vliegen of niet. Of nee, of hij goed kan vliegen of niet. Want vliegen kan hij nog echt gewoon prima.

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 14:37

meelezer hier, even over het knippen gesproken. Ik heb ook gewiekte vogels en daar is opzich niets mis mee, alleen zou ik wel correct wieken, wieken aan één zijde kan echt heel vervelend voor de vogel zijn en gevaarlijke situaties opleveren, als je aan beide zijdes, 5 vleugels knipt kan die nog wel landen en een stukje vliegen maar geen hoogte meer maken.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 14:46

Ik zie vaak oproepjes van mensen die (gras)parkieten buiten vinden en het zou ook mijn grootste angst zijn. Hij zal maar verdwijnen of door een kat gegrepen worden. Dat vergeef je jezelf nooit. En hij kan 20 jaar oud worden. Wanneer je kinderen wat ouder zijn, hoeft hij misschien niet meer geknipt te worden. Mijn parkieten zochten meestal een fijn plekje wanneer ze mochten vliegen. Ze vonden het leuker om ergens te gaan zitten fladderen. Ik geloof dat Kruimel momenteel het liefste gewoon speelt en dan lekker bij jou kruipt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 15:20

Britta31 schreef:
En een veer op de deur,zodat de deur vanzelf dicht gaat.

Dat vooral niet doen. Als de vogels los infuus vliegen, zetten wij een deurstopper zodat de deur juist niet dicht kan vallen of dichtgedaan kan worden.
Bij iedere denkbare andere deur of la in huis altijd checken of er geen nieuwsgierig Aagje op zit die per ongeluk geplet kan worden.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 22:32

Geen sluiter idd op de deur hoor, dat is idd gevaarlijk….
En verder tja, ik snap je keuze ergens wel maar vind m ook nog wel erg jong om nu al te wieken. Gezien z’n wat afwijkende stand en kracht in z’n pootjes is het imo jammer dat hij dat nu niet kan compenseren met z’n vleugels. Mijn grote papegaai is ook op erg jonge leeftijd gewiekt (niet door mij) en het heeft daarna jaren geduurd eer hij goed leerde vliegen…
aangezien Kruimel nu al gewiekt is; zeker ook de andere kant ook wieken, dan ontwikkelen z’n borstspieren zich iig symmetrisch.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 07:19

Pallatin schreef:
Geen sluiter idd op de deur hoor, dat is idd gevaarlijk….
En verder tja, ik snap je keuze ergens wel maar vind m ook nog wel erg jong om nu al te wieken. Gezien z’n wat afwijkende stand en kracht in z’n pootjes is het imo jammer dat hij dat nu niet kan compenseren met z’n vleugels. Mijn grote papegaai is ook op erg jonge leeftijd gewiekt (niet door mij) en het heeft daarna jaren geduurd eer hij goed leerde vliegen…
aangezien Kruimel nu al gewiekt is; zeker ook de andere kant ook wieken, dan ontwikkelen z’n borstspieren zich iig symmetrisch.

Ik voel het ook een beetje zo..
In de eerste plaats moet hij vogel kunnen zijn.
Hij moet alles nog leren!

Het is of je bij een dreumes die net leert lopen zijn voetjes met een touwtje bij elkaar bindt zodat het wel kan lopen maar niet weg kan rennen..
Je doet dat niet voor het kind maar voor jezelf.

En ik begrijp heel goed dat je hem wil beschermen en dat siert je enorm. Alles wat je doet doe je duidelijk uit jouw liefde voor hem!
Maar hij is een vogel.. gemaakt om te vliegen..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 08:39

Maar mensen.. hij kán vliegen. Hij kan zelfs nog steeds heel goed vliegen. Ik heb dat denk ik al 3 keer gezegd.. hij kan zich gewoon nog prima vliegend redden.

Edit: en dit is ook het laatste wat ik er over ga zeggen. Ik heb geprobeerd het uit te leggen waarom ik deze keuze maak, en het is ook gewoon gebeurd. Dat mensen vinden dat ik het niet had moeten doen snap ik, ik heb ook getwijfeld. En daarmee deze keus gemaakt en daar ook naar gehandeld. Voor mij is daar de kous mee af :)

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 09:00

Pluttersput schreef:
Maar mensen.. hij kán vliegen. Hij kan zelfs nog steeds heel goed vliegen. Ik heb dat denk ik al 3 keer gezegd.. hij kan zich gewoon nog prima vliegend redden.

Edit: en dit is ook het laatste wat ik er over ga zeggen. Ik heb geprobeerd het uit te leggen waarom ik deze keuze maak, en het is ook gewoon gebeurd. Dat mensen vinden dat ik het niet had moeten doen snap ik, ik heb ook getwijfeld. En daarmee deze keus gemaakt en daar ook naar gehandeld. Voor mij is daar de kous mee af :)

Agree.. Typisch bokt, sorry mensen, maar opeens "valt" iedereen over TS heen en leest de helft van de berichten.. Vraag me dan ook af en toe echt af waarom, als het al een paar keer gezegd is, het nog meer benadrukt moet worden.. Ze weet nu wel hoe er over gedacht wordt.. En daarnaast, veren aanplakken kan ook niet.. En hij kan vliegen.
Ik snap de tegenstanders ook, maar geloof echt dat TS, en dat heeft ze al enorm bewezen ook, alles in het belang van Kruimel doet..
Ik lees iig met veel plezier je updates..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 09:19

Soms moet je nu eenmaal kiezen uit twee kwaden, het is niet anders.

Als dit voor Kruimel de veiligste keuze is, dan doe je het goed toch?

Ik vind dit een ontzettend fijn topic van iemand die alle energie en liefde in dit vogeltje steekt, mijn petje af.

Ga zo door!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 09:47

Het was ook zeker niet de bedoeling om een discussie te starten! Je moet vooral doen waar je je zelf goed bij voelt :j
Ik snap alleen niet zo goed wat het nut was om hem te knippen als hij toch nog goed kan vliegen? Dan kan hij toch alsnog de deur uit? :+
We zeggen hier altijd: Maak je huis vogelproof net zoals je het huis babyproof zou maken. Dan hoef je ook niet te knippen :j
Alleen een traphekje kun je bij de meeste vogels wel weg laten _O-

Een trekveer zou ik idd niet doen. Dat heb ik al te vaak fout horen gaan, zelfs tot geamputeerde koppies tot gevolg %)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 09:57

Nou, ik wist niet dat hij nog zo goed kon vliegen. Dat was namelijk de bedoeling niet. Maar hij vliegt echt gewoon nog de hele kamer door.
En mijn huis is vogel proof hoor. Alleen kan ik niet garanderen dat de kinderen de deur niet open laten staan. Of vriendjes die dat doen. Dus dan is het kiezen of Kruimel in zijn hok zolang de kinderen er zijn, of hem te knippen (waarvan ik dus dacht dat hij niet meer zou kunnen vliegen). En in zijn hok houden vind ik geen optie, hij moet wel gewoon gek kunnen doen en kunnen rennen. Zijn hok is eigenlijk alleen om in te slapen en om hem veilig te houden als wij niet thuis zijn, zodat de honden hem niet op eten. Dus ja.. dan dit maar.

Hij is nu overigens wel aan 2 kanten geknipt, zodat zijn balans beter is :j

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 09:59

Fijn dat hij nu aan 2 kanten geknipt is! +:)+
Soms is het gewoon even uitvinden wat het fijnste is!

Hier komt Mango ook alleen in zijn kooi om te eten en soms wat rust te pakken. Anders gaat hij de hele dag door en vergeet gewoon om te eten.
Maar dat is net een peuter die in een ketel Red Bull gevallen is _O-

Met kinderen in huis is het idd wat gecompliceerder! Wel een mooie oefening voor ze om de deur dicht te doen :D
Wat vinden zij van hun huisgenoot? <3

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 10:02

Kruimel compenseert zijn afwijkende pootje door te laten zien dat hij zelfs zonder lange veren nog kan vliegen :D Zo van: kijk mama wat ik kan -:) Superkruimel, wie had ooit gedacht dat hij zo sterk zou worden

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 10:05

Cayenne schreef:
Maar dat is net een peuter die in een ketel Red Bull gevallen is _O-

_O- _O- _O-
Ik heb Mango niet gevolgd, ga het topic eens opzoeken.

Ik ken wel een vogel die in de bak met afwaswater sprong :')

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 11:03

Als de deur open staat ,kan hij dan naar buiten?Anders is het toch niet zo erg,hij vliegt dan ergens in huis rond.Niet handig natuurlijk.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 11:53

Als de deur open staat kan hij naar buiten ja :j het is namelijk niet alleen de gang deur, het is ook de buitendeur die open kan blijven staan.

De meiden zijn dol op hem, die willen hem altijd aaien en op hun handen hebben. Kruimel heeft een afwijking met de jongste, hij wil altijd op haar hoofd zitten :') maar ze vinden hem leuk. Hij gaat ook vaak ze mee naar bed brengen, dat vinden hij en zij ook erg gezellig <3

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 12:09

Ik zou willen dat we onze valkparkiet vroeger ook hadden geknipt.. Die is namelijk weg gevlogen toen mijn moeder het afval even buiten ging zetten, en de deur op een klein kiertje liet staan -O- Is al zeker 20 jaar geleden maar ik baal er nog steeds van. We hebben hem nooit meer terug gevonden. Dus ik snap het heel goed.
Een vliegengordijn met van die magneten zou misschien ook nog een idee zijn. Klapt meteen vanzelf dicht maar wel ongevaarlijk als ie er tussen zou blijven.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 12:40

8nnemiek schreef:
Ik zou willen dat we onze valkparkiet vroeger ook hadden geknipt.. Die is namelijk weg gevlogen toen mijn moeder het afval even buiten ging zetten, en de deur op een klein kiertje liet staan -O- Is al zeker 20 jaar geleden maar ik baal er nog steeds van. We hebben hem nooit meer terug gevonden. Dus ik snap het heel goed.
Een vliegengordijn met van die magneten zou misschien ook nog een idee zijn. Klapt meteen vanzelf dicht maar wel ongevaarlijk als ie er tussen zou blijven.

Maar dat komt dan omdat je moeder de deur open heeft laten staan. Dat is echt heel rot, maar de onbedoelde schuld van je moeder. Daar ga je een vogel toch niet voor kortwieken? :P
Iemand die ik ken zei ooit: Wanneer je je huis babyproof maakt omdat je kind gaat kruipen, dan schroef je zijn beentjes er toch ook niet vanaf zodat hij zich niet kan bezeren en knip je zijn vingertjes er toch ook niet vanaf zodat hij die niet in het stopcontact kan steken? :P Dan pas je de omgeving aan en zorg je dat die veilig is.
En zo hoort het imo ook te zijn bij vogels en andere dieren.

Maar goed, dit is geen discussietopic. Sorry TS!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 12:49

Oh, ik vind best dat de discussie aangehaald mag worden hoor, heb ik geen problemen mee. Ik heb alleen geen zin om me te moeten blijven verantwoorden :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 13:37

Een paar veren knippen is wel wat anders dan vingers knippen natuurlijk haha, die groeien niet terug helaas :))