Jeetje, wat erg! Dan gaat de glans van het fokken er inderdaad wel heel snel vanaf. Hopelijk heb je gauw duidelijk wat er mis is gegaan en blijft het met de overige kittens wel goed gaan. Sterkte met het verlies en voor de rest zal ik duimen dat die gezond blijven.
Ik heb net het derde kitten naar de dierenarts gebracht. Deze begon gisteren af te vallen en ook met bijvoeden kwam ze niet aan. Het kitten is opgenomen bij de dierenarts nu. De darmpjes waren wat vol, dus dat hebben ze los gemasseerd en nu krijgt ze vloeistof en een sonde daar. Ik hoop van harte dat dit goed komt nu, ik heb vannacht weer geen bed gezien en ik ben zo gesloopt dat ik blij ben deze zorg even uit handen te mogen geven. Vanmiddag komt de dierenarts alsnog het nest en moeder verder controleren. De andere 3 kittens groeien nog steeds goed en wegen inmiddels tussen de 158 en 170 gram.
Oh man, wat een ellende. Heb je het boeltje nu bij de dierenarts? Hebben ze enig idee wat er aan de hand is?
Anna79
Geplaatst: 29-12-22 12:39
Och jee Muronia, wat verdrietig. Dan doe je zo je best... Hopelijk komen ze erachter wat het is en halen de andere kittens het! Heel veel sterkte!
soesita
Geplaatst: 29-12-22 12:40
soesita schreef:
Oh man, wat een ellende. Heb je het boeltje nu bij de dierenarts? Hebben ze enig idee wat er aan de hand is?
Sorry, overheen gelezen dat de dierenarts nog komt. Kunnen ze niet ter observatie samen met mams daarheen? Zodat er sneller ingegrepen kan worden? Of is zoiets niet gebruikelijk?
Ze gaan het dode kitten onderzoeken om te kijken of ze iets kunnen achterhalen. Ik heb er bewust voor gekozen om de dierenarts hier te laten komen omdat de weerstand van het nest blijkbaar zo laag is dat ik ieder risico wil uitsluiten (verplaatsen naar andere omgeving, reizen, eventuele bacteriën van zieke dieren op een praktijk). Als ze vanmiddag komt, dan is het kitten sowieso onderzocht en die informatie bekend.
Poeh Muronia, dat zijn geen leuke berichten. Het zou ook nog kunnen dat moeders een bepaalde bacterie heeft in haar baarmoeder en dat de kittens hiermee besmet zijn tijdens de geboorte. Misschien ook dat bij de kittens laten controleren.
De kittens zijn alle drie overleden aan buikvliesontsteking ten gevolge van navelstrengontsteking. Luna heeft bij de geboorte OF de naveltjes niet goed genoeg schoongemaakt OF ze had op dat moment een bacterie aan haar tong waardoor het is gaan ontsteken van binnen. We hadden hier niks aan kunnen tegenhouden, alleen zou bij een volgend nest worden aangeraden om de naveltjes wel met jodium te ontsmetten meteen na geboorte. Het is hele hele stomme pech dat dit nu bij 3 kittens is gebeurd, dat komt bijna nooit voor.
Het hartje en de longetjes waren goed van binnen. De ingewanden wel aangetast door de ontsteking.
Luna is gezond verklaard en de andere 3 kittens lijken goede naveltjes te hebben maar tot dag 10 blijft het een beetje spannend. Ik heb uit voorzorg antibiotica klaar staan. Mocht er 1 minder gaan groeien, dan kan ik daar zelf mee starten. Meer dan dat kunnen we niet doen.
De pech was nog niet op hoor. Onze oude kat Mickey wou sinds gisteren niet meer goed eten. Hij is ook nagekeken en bleek helemaal op te zijn, had het zelf al opgegeven door niet te eten en was aan het uitdrogen. We hebben hem vanmiddag moeten laten gaan. Mag het nu dan echt klaar zijn met alles? Ik heb geen tranen meer over hoor.
Ach Muronia, ik ben een (meestal) stille meelezer maar dit gaat me wel echt aan het hart. Wat vreselijk dat jullie dit moeten meemaken, arme kittens en mama poes. Probeer vast te houden aan de gedachte dat jullie alles hebben gedaan wat jullie konden
Ach jee, dit is wel echt mega mega pech.. En zo alles tegelijk ook nog Heel veel sterkte en ik duim dat de andere kittens goed blijven gaan!
Muronia
Geplaatst: 29-12-22 20:35
Bedankt allemaal, lief van jullie. Ik voel me helemaal leeg nu. Net met angst en beven de drie kittens weer gewogen en ze zijn vandaag gelukkig heel goed gegroeid. Ik mag straks slapen..in een bed. Kan niet wachten.