De natuur in eigen omgeving

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37729
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 16:23

Oeska schreef:
Als ik de foto zo zie, verwacht ik dat je Deense ganzen eigenlijk Deense zwanen zijn :D
Specifiek de knobbelzwaan.

Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar maakte geluid als een gans, vandaar mijn conclusie.

Dit zijn in ieder geval wel in Denemarken gefotografeerde zwanen:

Afbeelding

:D

janouk
Blogger

Berichten: 17968
Geregistreerd: 18-04-06

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 13:38

Donkere wolken boven de Haarlemmermeer!

In 1852 koos de politiek voor "Graan voor Visch" en viel de Haarlemmermeer droog en ging men graan verbouwen in plaats van vis vangen.

Anno nu kiest de politiek voor "Kantoren voor Graan" en rukken de kantoor- en distributiegebouwen op en bouwt men kantoren en distributiegebouwen in plaats van het verbouwen van graan.
En dat terwijl er nog tienduizenden m2 kantoor- en distributiegebouwen leeg staan in de Haarlemmermeer.

Donkere wolken boven de Haarlemmermeer!

Afbeelding

xYaartje
Berichten: 1486
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-23 19:02

Prachtige foto's weer allemaal <3 .

Uniek moment vanmiddag. Sperwer en Steenuil hadden ruzie en de Sperwer werd weggejaagd door de Steenuil. Tot ze opgegeven moment gemoedelijk naast elkaar gingen zitten om daarna weer verder te gaan met ruzie maken.
Was vrij ver weg, licht aan het regenen en bewolkt. Kwaliteit is niet denderend, maar zo uniek om ze in een foto te hebben <3 .

Afbeelding

anca

Berichten: 1819
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 20:54

Heel bijzonder inderdaad. Prachtig <3

SdaphneS

Berichten: 11427
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 20:57

Oh dat is een mooie foto zeg! Het ziet er vredig uit op de foto maar als ik je verhaal lees was dat dus echt een moment opname haha.

Hier in de omgeving overal paddenstoelen. Ik geniet daar zo van!
Wat foto's.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_Karlijn
Berichten: 6525
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 21:21

xYaartje schreef:
Prachtige foto's weer allemaal <3 .

Uniek moment vanmiddag. Sperwer en Steenuil hadden ruzie en de Sperwer werd weggejaagd door de Steenuil. Tot ze opgegeven moment gemoedelijk naast elkaar gingen zitten om daarna weer verder te gaan met ruzie maken.
Was vrij ver weg, licht aan het regenen en bewolkt. Kwaliteit is niet denderend, maar zo uniek om ze in een foto te hebben <3 .

[ [url=m/kFLx2T.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw, prachtig.
Ik kom echt veel in de natuur maar heb werkelijk nog nooit een uil gezien :o (en geen das)... (zij mij wel denk ik dan altijd :+ )

xYaartje
Berichten: 1486
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-23 21:23

SdaphneS schreef:
Oh dat is een mooie foto zeg! Het ziet er vredig uit op de foto maar als ik je verhaal lees was dat dus echt een moment opname haha.

Hier in de omgeving overal paddenstoelen. Ik geniet daar zo van!
Wat foto's.

[ [url=m/Vv4XVX.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/p9U84L.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/iaiJbW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Prachtige paddestoelen! En inderdaad haha. Een minuut voor de foto vlogen ze elkaar nog achterna. Steenuil was zijn/haar territorium aan het verdedigen. Sperwer vrouw was absoluut niet welkom, maar toen ze op het hek zaten hadden ze de strijdbijl voor heel even begraven om daarna door te gaan.
Paar minuten na de foto vlogen ze weer ruzie makend verder. Bijzonder om te zien ook dat hoe klein een Steenuil ook is. Hij toch uit de klauwen van een Sperwer weet te blijven. Les wel geleerd. Maak geen ruzie met een Steenuil!

_Karlijn: Dank je wel! Komt vast nog wel! Geduld hebben. Ik heb ruim 3 jaar geleden pas mijn eerste uilen soort gezien (Ransuil). Daar begon het hele avontuur mee. Wat dat betreft heb ik ook geluk dat ze waar mijn pony woont wilde Steenuilen hebben.

ikke

Berichten: 37729
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 21:28

_Karlijn schreef:
Wauw, prachtig.
Ik kom echt veel in de natuur maar heb werkelijk nog nooit een uil gezien :o (en geen das)... (zij mij wel denk ik dan altijd :+ )

Nou ja, voor lekker hapje aangezien worden is ook niet alles......

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 22:31

Geweldig xYaartje!

janouk
Blogger

Berichten: 17968
Geregistreerd: 18-04-06

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 08:03

Weer wat geleerd. Nog nooit gezien.

De rozenmosgal gemaakt door de rozenmosgalwesp (Diplolepis rosae) is een vliesvleugelig insect uit de familie van de galwespen (Cynipidae). De volwassen wesp blijft met een lengte van zo'n 3 millimeter zeer klein en vermeerdert zich door parthenogenese.

In onze rozenstruiken verschijnen 12 van deze mosgallen.

Net als andere galwespen worden de eitjes afgezet in planten waarna deze een woekering vormen die de larven niet alleen beschermt maar ook van voedsel voorziet. De kenmerkende gal van Diplolepis rosae wordt bedeguaargal of slaapappelgal genoemd en heeft een ragebol-achtige structuur met haar-achtige vertakkingen. De gallen komen vaak voor op rozentakken en zijn ongeveer 5 centimeter in doorsnede. In de gal komen in aparte kamertjes meerdere larven voor

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

janouk
Blogger

Berichten: 17968
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 08:08

_Karlijn schreef:
xYaartje schreef:
Prachtige foto's weer allemaal <3 .

Uniek moment vanmiddag. Sperwer en Steenuil hadden ruzie en de Sperwer werd weggejaagd door de Steenuil. Tot ze opgegeven moment gemoedelijk naast elkaar gingen zitten om daarna weer verder te gaan met ruzie maken.
Was vrij ver weg, licht aan het regenen en bewolkt. Kwaliteit is niet denderend, maar zo uniek om ze in een foto te hebben <3 .

[ [url=m/kFLx2T.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw, prachtig.
Ik kom echt veel in de natuur maar heb werkelijk nog nooit een uil gezien :o (en geen das)... (zij mij wel denk ik dan altijd :+ )


En toch, zeker bij paardenstallen in de buurt, zijn er geregeld uilen te vinden.........ze zijn alleen heel goed gecamoufleerd.

Gothico

Berichten: 1374
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 09:41

Gisteren in de regen kwam ik dit spinnetje tegen.

Ik heb geen idee wat voor een spinnetje het is, maar de kleuren vielen mij juist op. En het nest wat ze gemaakt heeft.

Foto is gemaakt op het keukenhof in Lisse.

Afbeelding

_Karlijn
Berichten: 6525
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 19:18

@ikke: ik weet niet aan wat voor uilen jij denkt maar ik geloof niet dat we voor de mens gevaarlijke uilen hebben in NL? := :') Tenzij je ergens dood in de bosjes ligt te vergaan, dan snap ik dat ze aan je beginnen te peuzelen := of heb je het over de das? Die zijn toch al helemaal niet gevaarlijk?! Gevalletje 'zijn banger voor jou dan dat jij voor hen bent'..

Ik heb overigens wel onwijs vaak uilen horen roepen. Echt vlakbij m'n huis ook toen ik nog in Eindhoven verbleef.

ikke

Berichten: 37729
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 20:31

_Karlijn schreef:
@ikke: ik weet niet aan wat voor uilen jij denkt maar ik geloof niet dat we voor de mens gevaarlijke uilen hebben in NL? := :') Tenzij je ergens dood in de bosjes ligt te vergaan, dan snap ik dat ze aan je beginnen te peuzelen := of heb je het over de das? Die zijn toch al helemaal niet gevaarlijk?! Gevalletje 'zijn banger voor jou dan dat jij voor hen bent'..

Ik heb overigens wel onwijs vaak uilen horen roepen. Echt vlakbij m'n huis ook toen ik nog in Eindhoven verbleef.

Nee, ik fietste eens door het donker naar huis toen er iets door mijn haar vloog. In het schijnsel van m'n koplamp zag ik het grijze/witte silhouet van, zeer waarschijnlijk, een uil.
Hij/zij kwam dus van achteren aanzeilen.

Femke_Tweety

Berichten: 12073
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 21:25

Gothico schreef:
Gisteren in de regen kwam ik dit spinnetje tegen.

Ik heb geen idee wat voor een spinnetje het is, maar de kleuren vielen mij juist op. En het nest wat ze gemaakt heeft.

Foto is gemaakt op het keukenhof in Lisse.

[ [url=m/aR39iG.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik vermoed Araniella cucurbitina.

Google maar eens op afbeeldingen, en dan met zoekwoord komkommerspin.

(Geen 100% garantie)

Gothico

Berichten: 1374
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 21:29

Femke_Tweety schreef:
Gothico schreef:
Gisteren in de regen kwam ik dit spinnetje tegen.

Ik heb geen idee wat voor een spinnetje het is, maar de kleuren vielen mij juist op. En het nest wat ze gemaakt heeft.

Foto is gemaakt op het keukenhof in Lisse.

[ [url=m/aR39iG.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik vermoed Araniella cucurbitina.

Google maar eens op afbeeldingen, en dan met zoekwoord komkommerspin.

(Geen 100% garantie)


Dank je wel. Ik denk dat je gelijk hebt.
Bijzonder kleurtje vind ik het wel.

Femke_Tweety

Berichten: 12073
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 21:31

Ze zijn gaaf.

Qua kleur en spin zijn er best veel mooie soorten in Nederland.

Krabspin,
Wespspin,
En
Roodwitte celspin
bijvoorbeeld.

Ik heb met alle drie kennis mogen maken (nu even geen foto's bij de hand)

_Karlijn
Berichten: 6525
Geregistreerd: 05-01-06

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 12:05

Ik vind de wespspin gaaf. Ik kan het alleen niet fatsoenlijk uitspreken dus ik noem het wel bij z'n andere naam, de tijgerspin :+ Dat is toch ook een van de spinnensoorten waarvan het vrouwtje het mannetje op eet na de paring? (maar verder ongevaarlijk voor de mens weet ik wel)

Femke_Tweety

Berichten: 12073
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 12:39

_Karlijn schreef:
Ik vind de wespspin gaaf. Ik kan het alleen niet fatsoenlijk uitspreken dus ik noem het wel bij z'n andere naam, de tijgerspin :+ Dat is toch ook een van de spinnensoorten waarvan het vrouwtje het mannetje op eet na de paring? (maar verder ongevaarlijk voor de mens weet ik wel)


Probeer Argiope bruenichhi :P


Ik vind het echt een van de mooiste in nl.
Heb er nog ergens fotos van, maar das niet van naast de deur. Dus niet voor dit topic.


Wiki-info:

Het mannetje van deze soort kan hooguit twee keer paren, omdat hij bij het paren een van zijn twee genitaliën in het vrouwtje laat zitten. Dat verkleint de kans dat andere mannetjes zich succesvol kunnen voortplanten met het vrouwtje. Mannetjes weten een onsuccesvolle bevruchting te vermijden door een maagdelijk vrouwtje te verkiezen. Zo'n vrouwtje scheidt een specifiek feromoon af dat opgepikt wordt door mannetjes.[5]

Het mannetje wordt echter na de paring vrijwel altijd ingesponnen en later opgegeten, zodat een tweede paring eerder uitzonderlijk is. Hij dient het vrouwtje tot voeding, wat de ontwikkeling van zijn nageslacht ten goede komt. Als het mannetje geluk heeft, is het vrouwtje pas verveld, dan zijn haar kaken nog zacht en maakt hij de grootste kans om te paren zonder opgegeten te worden vóór zijn sperma is afgegeven.

haffiefreak

Berichten: 1712
Geregistreerd: 02-05-05

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 16:46

Afbeelding
Dit is toch een wespspin?

Femke_Tweety

Berichten: 12073
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 17:55

Yes! Een vrouwtje

haffiefreak

Berichten: 1712
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 17:59

Femke_Tweety schreef:
Yes! Een vrouwtje


Hoe kun je het verschil zien tussen mannetje en vrouwtje?

Femke_Tweety

Berichten: 12073
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 19:11

haffiefreak schreef:
Femke_Tweety schreef:
Yes! Een vrouwtje


Hoe kun je het verschil zien tussen mannetje en vrouwtje?



Mannetje is extreem veel kleiner en véél minder opvallend.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 19:21

xYaartje die je mee aan de boktfotobokaal? Of Janouk? Jullie maken zulke mooie foto's!

xYaartje
Berichten: 1486
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-23 21:23

Nikass schreef:
xYaartje die je mee aan de boktfotobokaal? Of Janouk? Jullie maken zulke mooie foto's!

Wat lief dat je aan ons denkt! En dank je wel voor je compliment! Ik zit er wel over te denken, maar het moet geloof ik paard gerelateerd zijn dus ik zit nog even te zoeken tussen de foto's te zoeken welke het beste is. En dat is lastig kiezen.

Edit: Inmiddels 2 potentionele kanshebbers om op te geven voor de boktfotobokaal, maar de twijfel is groot of ze nou echt goed genoeg zijn. In mijn ogen zijn ze vrij simpel.