Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 18:36

LoveGlove schreef:
LWDaisy schreef:
Hier 1 groot kattenhuis ipv een kattenkamer :)

Wij hebben 125 euro voor onze Sansi betaald. Haar zusje Arya mochten we 6 weken later gratis ophalen. Mensen zagen dat ze hier goed zitten :)

Sansi is stout. Ze keek me gisteren in de ogen en plaste op de kookplaat. Geen idee waarom. Van tijd tot tijd flikt ze dat gewoon. Ook in de zetel. Ze hebben met hun tweetjes 3 kattenbakken die ik elke dag uitschep, er ligt +-15cm zand in. De bakken waren schoon toen ze gisteren plaste.

Maar.. Ik kan er niet boos om worden. Blij wordt ik er ook niet van natuurlijk, maar boos worden heeft imo geen zin. Ik zucht, ruim het op en ga weer verder.

Sinds onze vakantie plakt Arya nog harder. Ik kan haar nu vasthouden als een kleine baby, en ze blijft graag minutenlang zo liggen. Sansi wilt dat niet haha, ze houdt haar pootjes stijf en wilt er graag vandoor. Gewoon aaien en knuffelen vind ze wel leuk.

Zijn ze gesteriliseerd? Zo nee, dan kan de reden van het plassen krolsheid zijn.

Lopen er in jou buurt andere katten rond? Dan kan het daarvan komen, dat ze voelen dat ze extra territorium moeten afbakenen.

Het zou ook simpelweg stres kunnen zijn. In dat geval moet je eens opletten of er veranderingen zijn (geweest) in de omgevinf waar ze leven wanneer ze plassen. Als je bv op vakantie bent geweest is zo'n verandering. Kan ook een verbouwing of meubelverplaatsing zijn in huis. Kan zijn dat het het geluid is van dat er in de straat gewerkt wordt. Kan een verandrring zijn van dagritme of voedsel.

Als laatste, waar staan je kattenbakken? De plek waar ze staan kan een grote factor zijn van hun plassen :j

Ze zijn beide gesteriliseerd :)
Sansi heeft dit gedrag altijd wel wat vertoond. Nadat ze geholpen werd is het wel geminderd. Maar zo af en toe durft ze nog wel.
De bakken staan in de keuken, woonkamer en gang. Ze heeft dus echt wel de keuze. En ik ga niet de heilige uithangen, maar 99 van de 100x maak ik hun bakken echt wel dagelijks schoon, en altijd een dikke laag zand er in.

We zijn nu idd net op vakantie geweest, maar daarvoor niet. We wonen in een vrijstaand huis. Af en toe is er buiten wel wat te horen, maar dat valt heel goed mee, we wonen in een doodlopende wijk. Er zijn wel katten in de buurt, en die durven ook tot in de tuin komen. Maar die ligt aan de andere kant van het huis, aan de andere kant van waar zij plast. Met de meubels schuiven we niet echt, we hebben een L-vorige woon/eetkamer met een enorm grote schouw dus we hebben niet echt opties om de meubels eens van plaats te veranderen :+
Qua dagritme verandert er ook nooit echt veel - doordeweeks is mijn vriend als eerste wakker, die geeft hen dan al snoepjes. Een uur later ben ik ook wakker, en geef ik hen hun eten. En ze krijgen altijd hetzelfde + regelmatig een extraatje, tonijn of kattensoep oid. Ik ben meestal als eerste thuis, dan krijgen ze nog een portie nat voer + snoepjes, en 's avonds maak ik de kattenbakken schoon. In het weekend gaat het er ongeveer hetzelfde aan toe, maar dan allemaal een beetje later haha. Dan kunnen we ook wel eens een hele dag van huis zijn, doordeweeks heb ik regelmatig de luxe om onder de middag overhuis te komen maar ook niet altijd.

Dus helaas, ik zie geen ritme.

LoveGlove

Re: Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:14

@LWdaisy dan wordt het inderdaad moeilijk. Voor plekken als de bank en het bed zou ik dan zeggen dat het alsnog een vorm van territorium afbakenen is. Maar op je kookplaat niet echt :=

Het scheelt iig dat je niet alle kattenbakken bij elkaar hebt staan. Heeel veel mensen doen dat, wat compleet het grootste doel van de kattenbakken mist. In de ogen van de katten dan wel. Ja voor ons is he4 grootste doel dat ze daar hun boodschappen doen. Maar voor hun is natuurlijk meer het doel om hun geur erin achter te laten. Verspreid door het huis gaat beter.

Zou er een mogelijkheid zijn om een van de kattenbakkrn in de buurt van de keuken te zetten? Ik snap dat je hem nier in de keuken wil zetten hoor. Maar bv in de buurt van de deuropening ofzo. Wie weet helpt dat. Het kan best zijn als ze daar wat minder komen dan de rest van het huis dat ze daarom daar plast om toch haar geur daar achter te laten.

Zelfde als ze op de bank of stoel plast. Als een kattenbak daar in de buurt staat kan dat helpen. Wat je ook kan doen, en wat ook wat plezieriger is, is een krabmogelijkheid recht langs die plek neerzetten. Zo kunnen ze hun geur ook kwijt.

Ze plast iig op die plekken voor een reden. De grootste redenen die ik me kan bedenken is een vorm van stres, territorium afbakenen of iets medisch.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 21:35

Alexia gisteren opgehaald en vandaag al 1 reservering voor kitten. :+

Ga eerst maar afwachten of ze wat gaat krijgen.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 22:48

@ Marcella mooi snel

Ik ben echt bang dat mijn jongste stil krols wordt. Geen idee hoe ik er achter kom of dat zo is. In juni 1x krols geweest met wat gemiauw en sindsdien niks meer

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 23:16

Kater erbij zetten merk je het vanzelf. Ex dekkater bijvoorbeeld. Die hebben vaak prima door wanneer een poes krols is. Mijn exkater die nooit gedekt heeft weet dat hier ook eerder dan mij.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:34

LoveGlove schreef:
@LWdaisy dan wordt het inderdaad moeilijk. Voor plekken als de bank en het bed zou ik dan zeggen dat het alsnog een vorm van territorium afbakenen is. Maar op je kookplaat niet echt :=

Het scheelt iig dat je niet alle kattenbakken bij elkaar hebt staan. Heeel veel mensen doen dat, wat compleet het grootste doel van de kattenbakken mist. In de ogen van de katten dan wel. Ja voor ons is he4 grootste doel dat ze daar hun boodschappen doen. Maar voor hun is natuurlijk meer het doel om hun geur erin achter te laten. Verspreid door het huis gaat beter.

Zou er een mogelijkheid zijn om een van de kattenbakkrn in de buurt van de keuken te zetten? Ik snap dat je hem nier in de keuken wil zetten hoor. Maar bv in de buurt van de deuropening ofzo. Wie weet helpt dat. Het kan best zijn als ze daar wat minder komen dan de rest van het huis dat ze daarom daar plast om toch haar geur daar achter te laten.

Zelfde als ze op de bank of stoel plast. Als een kattenbak daar in de buurt staat kan dat helpen. Wat je ook kan doen, en wat ook wat plezieriger is, is een krabmogelijkheid recht langs die plek neerzetten. Zo kunnen ze hun geur ook kwijt.

Ze plast iig op die plekken voor een reden. De grootste redenen die ik me kan bedenken is een vorm van stres, territorium afbakenen of iets medisch.

Eén van de bakken staat in de keuken :) We ruiken de bakken niet echt omdat ik ze dagelijks schoonmaak, dus daar storen we ons in het geheel niet aan :) Hun eten staat in de woonkamer trouwens, meters uit de buurt van hun kattenbakken.

Bij de kattenbak in de woonkamer staat een krabpaal. In totaal hebben we 5 krabpalen in huis staan. Hoogteparcoursen, waterspeelgoed (vind ze heerlijk), een miljoen speelgoedjes, ... Ik snap het niet. De bakken zijn schoon, staan verspreid, ze hebben 1000 dingen om mee te spelen en aan te krabben, ze hebben mandjes voor het vuur staan, schapenvachtjes om dutjes te doen, fruitkist met dekentje aan de muur, ... Een echt kattenhuis dus! Maar zo heel af en toe vind ze het blijkbaar nodig om buiten haar bak te plassen. Ze plast al niet meer in de nieuwe douche of lavabo, wij blij haha!

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 09:16

xoranlover schreef:
Kater erbij zetten merk je het vanzelf. Ex dekkater bijvoorbeeld. Die hebben vaak prima door wanneer een poes krols is. Mijn exkater die nooit gedekt heeft weet dat hier ook eerder dan mij.

Ik wil geen kat erbij.. mijn vader heeft helaas ook geen kater

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 10:09

Lenen van een cattery? Of poes naar de kater brengen en dan hopen op een dekking?

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 10:28

LWDaisy schreef:
LoveGlove schreef:

Eén van de bakken staat in de keuken :) We ruiken de bakken niet echt omdat ik ze dagelijks schoonmaak, dus daar storen we ons in het geheel niet aan :) Hun eten staat in de woonkamer trouwens, meters uit de buurt van hun kattenbakken.

Bij de kattenbak in de woonkamer staat een krabpaal. In totaal hebben we 5 krabpalen in huis staan. Hoogteparcoursen, waterspeelgoed (vind ze heerlijk), een miljoen speelgoedjes, ... Ik snap het niet. De bakken zijn schoon, staan verspreid, ze hebben 1000 dingen om mee te spelen en aan te krabben, ze hebben mandjes voor het vuur staan, schapenvachtjes om dutjes te doen, fruitkist met dekentje aan de muur, ... Een echt kattenhuis dus! Maar zo heel af en toe vind ze het blijkbaar nodig om buiten haar bak te plassen. Ze plast al niet meer in de nieuwe douche of lavabo, wij blij haha!

Jezus je doet het iig goed :j

Dan weet ik het ook niet eerlijk gezegd. Het enige wat zou overblijven is iets medisch, maar ik gok dat dat al zou zijn opgemerkt als ze hef altijd heeft gehad.

Misschien is het simpelweg een vorm van aandacht trekken. Doet ze het specifiek als je er bij bent of meestal juist niet? Miss wil ze ermee zeggen dat ze wil spelen of op een of andere manier tijd met je wilt spenderen. Met katten spelen is wel een van de meest effectieve manieren om een band te vormen mer ze en moet je eigenlijk elke dag doen. Maar als je dat ook al doet dan, geen idee :=

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:00

LoveGlove schreef:
LWDaisy schreef:

Jezus je doet het iig goed :j

Dan weet ik het ook niet eerlijk gezegd. Het enige wat zou overblijven is iets medisch, maar ik gok dat dat al zou zijn opgemerkt als ze hef altijd heeft gehad.

Misschien is het simpelweg een vorm van aandacht trekken. Doet ze het specifiek als je er bij bent of meestal juist niet? Miss wil ze ermee zeggen dat ze wil spelen of op een of andere manier tijd met je wilt spenderen. Met katten spelen is wel een van de meest effectieve manieren om een band te vormen mer ze en moet je eigenlijk elke dag doen. Maar als je dat ook al doet dan, geen idee :=

Ook daar zie ik niet echt een ritme in. De ene keer doet ze het terwijl ze me aanstaart, de andere keer ben ik niet eens thuis.
Ze heeft een zusje om mee te spelen, dus kan eigenlijk altijd haar ei kwijt, maar wij spelen ook met haar. Ze komt dat ook echt vragen, ze is nog maar anderhalf jaar oud en nog heel speels. Ze brengt balletjes of propjes die we moeten gooien en dan apporteert zij. Plastic en papieren zakken en dozen slingeren hier altijd rond voor hen, ik struikel met momenten echt over hun veelvuldige troep :') Haar zusje eet snoepjes op tafel, Sansi gaat dan in hond-modus en gaat met zwiepende staart in de startblokken staan om achter gegooide snoepjes aan te rennen. Ze hebben ook interactief speelgoed - een track met balletje, snoepjestoren en snoepjesplaat, balletjes die uit zichzelf bewegen, lasers die uit zichzelf bewegen, muis op afstandsbediening, ... Ze hebben ook een tunnel waar ze graag mee/in speelt. Ze kunnen ook bij alle ramen, we hebben nogal brede vensterbanken, en ze liggen vaak te soezen in het zonnetje of voor de kachel, laag of hoog, ...

Al sla je me dood, ik vind de reden niet haha.
Medisch kan volgens mij niet. Dat zou dan idd al moeten zijn opgemerkt door de DA, en ze doet het niet vaak genoeg om echt een frequent iets te zijn. Ze eet en drink goed, plast en poept goed.

Ze is graag in onze buurt. Komt heel parmantig op tafel liggen als wij daar zitten. Ze wordt graag gekroeld, maar niet graag opgetild en plat geknuffeld zoals haar zusje. Ik kan zelfs niet alleen naar de wc :') Vroeger zat ze ook mee op de badrand, staart in het water enzo, maar helaas heb ik nu geen bad meer. We laten wel altijd de deur van de badkamer open als we gaan douchen, en dan komt ze ons daar wat aanstaren :') Ze hebben verdorie zelfs hun eigen tablet met kattenspelletjes, en ze volgen een kattenprogramma op Netflix :') Vooral haar zusje is gek van die kater hahaha.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 15:04

Zijn hier trouwens mensen die een grote Peewee bak hebben met kap (de Ecodome, dus) en daarvoor een semi-kant-en-klare ombouw hebben kunnen vinden?
Ik vind best veel leuke opties qua kasten/tv meubels die je nog wat moet aanpassen, of een speciale kattenbak kast, maar de Peewee is daar eigenlijk altijd te groot voor. En op zich kan ik de kap er dan wel afhalen, maar dan is de bak alsnog te breed.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 17:24

marley93 schreef:
Zijn hier trouwens mensen die een grote Peewee bak hebben met kap (de Ecodome, dus) en daarvoor een semi-kant-en-klare ombouw hebben kunnen vinden?
Ik vind best veel leuke opties qua kasten/tv meubels die je nog wat moet aanpassen, of een speciale kattenbak kast, maar de Peewee is daar eigenlijk altijd te groot voor. En op zich kan ik de kap er dan wel afhalen, maar dan is de bak alsnog te breed.

Ik heb de XXL en de Ecodome :) Ik denk dat je beter zelf iets in elkaar kunt steken, ze zijn echt onhandig he met hun grootte :)

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 18:15

Ik en mijn katten vinden houtkorrels niks. Wij hebben een curver bak van de action zelf omgebouwd tot kattenbak.

Deze staat in een dekenkist van de action.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 19:36

LWDaisy schreef:
marley93 schreef:

Ik heb de XXL en de Ecodome :) Ik denk dat je beter zelf iets in elkaar kunt steken, ze zijn echt onhandig he met hun grootte :)

Ja, echt. Ik heb ook de kleinere versie, maar daar willen ze dus bijna nooit op omdat ze al zo verwend zijn met die grote :') Maar dan ga ik mijn vader lief aankijken om me te helpen met iets ontwerpen denk ik. :o

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 23:04

@LWDaisy dan weet ik het niet :')

Er zal vast een reden zijn. Maar die weten we dus niet :=

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 07:50

LoveGlove schreef:

Het is en blijft een mysterie haha!

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 08:07

LWDaisy schreef:
LoveGlove schreef:

Het is en blijft een mysterie haha!

Yep :j

Ik ben wel jaloers op de mensen wiens katten super graag op schoot liggen etc. Nina heeft vannacht weer bovenop me gelegen. Dat gebeurt bijna nooit <3

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 10:29

Hallo,

Ik kwam dit topic tegen nadat ik op bokt begon te zoeken naar een grote krabpaal. Hij is voor twee cornish rex poezen die half oktober alweer vijf jaar oud worden. We zijn net verhuisd en nu is er wat meer ruimte.

De dames houden van zon, warmte en pluizige kleedjes. Mandjes en holletjes boeien ze niet, ze graven zich liever in op de bank of voor het raam.

De een krabt verticaal en de ander horizontaal. En ze krabben graag aan karton. Heb nu katris staan en die doet het nog goed na vijf jaar.

Als ze niet slapen lopen ze graag alle personen in huis langs (ook visite) voor aandacht of om mee te spelen. Kiezen bij voorkeur voor iemand die van nature warm is, een dekentje heeft of een warme trui.

Ze zijn erg actief en houden van rennen en springen.

Met de ruimte nu zou ik graag een hoge krabpaal nemen die tot het plafond komt. En misschien met een hangmatje erbij. Ik kwam een paar mooie kastelen tegen in dit topic, maar ik denk niet dat ze daar gebruik van maken. Dus echt een lange paal, met bijvoorbeeld een plankje of hangmatje erbij. Wie heeft de tip voor een stabiele paal? Plafond hoogte is 2,5 meter.

En natuurlijk een foto van de kleine monsters

Afbeelding

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 10:47

Afbeelding
Hier een kasteel wat zeer goed wordt gebruikt. Als je met kasteel groot bedoeld. Enne katten blijven katten. Dame hier keek bijna een half jaar niet om naar haar hangmat aan de kachel is nu weer hot item.
Laatst bijgewerkt door nafkedemi op 30-09-22 11:17, in het totaal 2 keer bewerkt

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 10:58

Als ik houtkorrel gebruik in huis dan blijf ik niezen

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 13:15

Dat is idd iets wat ik geniaal vind aan katten. Ze gebruiken iets niet voor een hele tijd en dan ineens wordt het weer gebruikt alsof ze er een obsessie mee hebben :')

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 13:52

LoveGlove schreef:
Dat is idd iets wat ik geniaal vind aan katten. Ze gebruiken iets niet voor een hele tijd en dan ineens wordt het weer gebruikt alsof ze er een obsessie mee hebben :')

Zoiets ja whahaha

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 20:09

nafkedemi schreef:
Hier een kasteel wat zeer goed wordt gebruikt. Als je met kasteel groot bedoeld. Enne katten blijven katten. Dame hier keek bijna een half jaar niet om naar haar hangmat aan de kachel is nu weer hot item.

Juist wel graag hoog, maar niet zo’n gigantische uitbouw met allemaal dozen en holletjes

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 20:15

Wij hebben sinds een week een schildpad poesje, diezelfde vrouw had nog een nestje die een week jonger was, nu hebben we er een katertje bij

Het is zo'n gezellig stel, ze komen erg graag bij je liggen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 20:26

Hartstikke lief! Hoe oud zijn ze?