LoveGlove schreef:LWDaisy schreef:Hier 1 groot kattenhuis ipv een kattenkamer![]()
Wij hebben 125 euro voor onze Sansi betaald. Haar zusje Arya mochten we 6 weken later gratis ophalen. Mensen zagen dat ze hier goed zitten![]()
Sansi is stout. Ze keek me gisteren in de ogen en plaste op de kookplaat. Geen idee waarom. Van tijd tot tijd flikt ze dat gewoon. Ook in de zetel. Ze hebben met hun tweetjes 3 kattenbakken die ik elke dag uitschep, er ligt +-15cm zand in. De bakken waren schoon toen ze gisteren plaste.
Maar.. Ik kan er niet boos om worden. Blij wordt ik er ook niet van natuurlijk, maar boos worden heeft imo geen zin. Ik zucht, ruim het op en ga weer verder.
Sinds onze vakantie plakt Arya nog harder. Ik kan haar nu vasthouden als een kleine baby, en ze blijft graag minutenlang zo liggen. Sansi wilt dat niet haha, ze houdt haar pootjes stijf en wilt er graag vandoor. Gewoon aaien en knuffelen vind ze wel leuk.
Zijn ze gesteriliseerd? Zo nee, dan kan de reden van het plassen krolsheid zijn.
Lopen er in jou buurt andere katten rond? Dan kan het daarvan komen, dat ze voelen dat ze extra territorium moeten afbakenen.
Het zou ook simpelweg stres kunnen zijn. In dat geval moet je eens opletten of er veranderingen zijn (geweest) in de omgevinf waar ze leven wanneer ze plassen. Als je bv op vakantie bent geweest is zo'n verandering. Kan ook een verbouwing of meubelverplaatsing zijn in huis. Kan zijn dat het het geluid is van dat er in de straat gewerkt wordt. Kan een verandrring zijn van dagritme of voedsel.
Als laatste, waar staan je kattenbakken? De plek waar ze staan kan een grote factor zijn van hun plassen
Ze zijn beide gesteriliseerd

Sansi heeft dit gedrag altijd wel wat vertoond. Nadat ze geholpen werd is het wel geminderd. Maar zo af en toe durft ze nog wel.
De bakken staan in de keuken, woonkamer en gang. Ze heeft dus echt wel de keuze. En ik ga niet de heilige uithangen, maar 99 van de 100x maak ik hun bakken echt wel dagelijks schoon, en altijd een dikke laag zand er in.
We zijn nu idd net op vakantie geweest, maar daarvoor niet. We wonen in een vrijstaand huis. Af en toe is er buiten wel wat te horen, maar dat valt heel goed mee, we wonen in een doodlopende wijk. Er zijn wel katten in de buurt, en die durven ook tot in de tuin komen. Maar die ligt aan de andere kant van het huis, aan de andere kant van waar zij plast. Met de meubels schuiven we niet echt, we hebben een L-vorige woon/eetkamer met een enorm grote schouw dus we hebben niet echt opties om de meubels eens van plaats te veranderen

Qua dagritme verandert er ook nooit echt veel - doordeweeks is mijn vriend als eerste wakker, die geeft hen dan al snoepjes. Een uur later ben ik ook wakker, en geef ik hen hun eten. En ze krijgen altijd hetzelfde + regelmatig een extraatje, tonijn of kattensoep oid. Ik ben meestal als eerste thuis, dan krijgen ze nog een portie nat voer + snoepjes, en 's avonds maak ik de kattenbakken schoon. In het weekend gaat het er ongeveer hetzelfde aan toe, maar dan allemaal een beetje later haha. Dan kunnen we ook wel eens een hele dag van huis zijn, doordeweeks heb ik regelmatig de luxe om onder de middag overhuis te komen maar ook niet altijd.
Dus helaas, ik zie geen ritme.