De koeien ( melken )

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

irmaaatje

Re: De koeien ( melken )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 23:52

Ja hoor er worden wel eens 2-lingen geboren. Maar dat is niet heel gewoon, ook voor de koe is het niet het beste..
Bij de ene boer worden er regelmatig 2-lingen geboren, en bij een ander bijna nooit! Sommige mensen zeggen dat dat komt door de omstandigheden en tijdstip van inseminiren komt, of door je rantsoen. Maar of dat waar is dat weet ik niet.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 00:52

Wij hebben nu in 1,5 jaar 24 tweelingen.
Waar het door komt? Geen idee.
De ene zegt hormonen, of het zit in de familie.

We hadden 1 koe en die heeft in haar leven 5 keer gekalfd en 7 koekalfjes.

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 21:18

24 tweelingen! zo dat is niet verkeerd zeg, op mijn stage hadden ze het laaste half jaar 12 tweelingen dat vond ik al veel! En hebben jullie nooit problemen met die koeien zelf? moeilijk opstarten, melkziekte?

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:49

vage melkstal, zo een ken ik niet
bij tos op de boerderij hebben ze een roterende stal (officiele naam even kwijt) dat werkt wel fijn, kan je blijven staan terwijl je de uiers schoonmaakt Ja

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 21:57

ja dat is een carousel melkstal, of een draaimelkstal net hoe je het noemen wilt. Opentandum is denk ik het tegenovergestelde van een carousel, je hebt hele lange looplijnen in onze melkstal en in die draaimelkstal helemaal niet! Maar van stilstaan wordt je toch koud, dus kan je beter maar lopen!

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:11

nou met een draaimelkstal moet je ook lopen, want eerst een paar uieres schoonmaken, dan die ''dingen'' aan de spenen doen.
En bij de koeien die klaar zijn ontsmettend spul op spuiten.
Ze hebben een behoorlijk grote, namelijk voor 26 koeien.
ze hebben zo'n 200 melkkoeien en 100 pinken.
Alle vaas kalfjes houden ze zelf, de stiertjes worden na 10 dagen op gehaald en gaan naar een opfokker.

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:12

ik wil wel een x foto's maken van de boerderij als je dat leuk vind?

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:49

irmaaatje schreef:
24 tweelingen! zo dat is niet verkeerd zeg, op mijn stage hadden ze het laaste half jaar 12 tweelingen dat vond ik al veel! En hebben jullie nooit problemen met die koeien zelf? moeilijk opstarten, melkziekte?

Wij zijn er niet zo blij mee.
Als het 2 vaarskalveren waren, waren ze zwak en de rest waren stier/kuis of 2 stieren.
ik denk dat we nog 3 tweelingen er hebben lopen...
Sommige koeien doen het erg goed maar de meeste hebben wel wat problemen.
Melkziekte valt mee maar ze starten niet op en aan de nageboorte blijven staan.
De meeste slijten te hard.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:57

Wat onwijs leuk zeg, die foto's!
Ik vind het heel boeiend werk en krijg de indruk dat jullie goed voor de koeien zorgen. Wat leuk dat je een eigen koe hebt Haha! Ik ben stiekem wel een beetje jaloers op je!

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 14:15

Heb zelf ook vaak gemelkt bij een boer, vond het altijd erg leuk om te doen Knipoog
Helpen met bevallingen enz.
Daar heette trouwens elke koe Truitje (de 1ste, de 50ste Knipoog ) of truusje

JD_Power

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 20:56

irmaaatje schreef:
Bedankt voor de leuke reacties Haha!

@ joepiejee; ....
Bij biologische boeren gebeurt dat volgens mij wel, dat het kalf een tijdje bij de moeder blijft. Maar als het kalf dan gespeend moet worden, je zal het mischien wel eens mee gemaakt hebben met paarden.. dat geschreew de hele dag is niet om aan te horen! maar wel begrijpelijk!

Opt werk zijn we ook biologisch (ecologisch) en wij proberen ook juist om die problemen tegen te gaan de kalveren zo snel mogelijk bij de moeder weg te halen... even droog laten likken en dan weg in de regel.

M'n stagebaas als gewoon gangbare boer daar in tegen laat stierkalfjes vaak of bij de moeder of bij een zieke koe in een hok zodat die koe niet telkens gemolken hoeft te worden... denk dat dit dus meer een geval is van waar de boer zich zelf prettig bij voelt

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:57

mijn stage heeft vorig jaar voor het eerst een 2ling gehad Haha! hij zelf vond het wel heel mooi (wat wel logies is) 2 voor de prijs van 1 Tong uitsteken wat wil je nog meer.? dat ze gezond zijn natuurlijk... maar echt heel leuk ze rennen mooi door hun stalletje heen Haha! achterelkaar aan.. echt nog van die kleuters haha

JD_Power

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:11

M'n stage heeft ze al in tijden niet meer gehad... op het werk laatst wel een geboortegolf... op een gegeven moment bijna 50 kalveren aan de melk waaronder 5 tweelingen

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:15

Wat leuk om dat zo eens te zien!

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:22

Leuk verslag! Mooi met alle foto's. Je zal maar een dag ziek zijn. Clown

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:32

wij hebben nu ook heel veel kalfjes.. tenminste voor dat bedrijf ik het heel veel haha
hij heeft er 6 in een loods staan achter in een polder.. en in de schuur staan er nog 20 ongeveer (kalfjes) in totaal heeft hij wel in de 50 koeien.. maar voor sommigen is dit heel weinig maar als je alles met de hand moet doen is het best veel en vooral voor zo'n bedrijfje met ook nog over de 300 schapen haha

JD_Power

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:40

Ja ik vond het laatst al een ramp toen de voerwagen vast gelopen was (versleten)...

heb 20 minuten staan steken met de hooivork en met de hand los trekken voor dr weer beweging in kwam Tong uitsteken

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 22:47

Leuk gedaan hoor.
Wij melken ook wel eens koien voor een kennis.
Echt leuk werk.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:58

irmaaatje schreef:
@Tinne ; Echt maar dat is ook nog heel erg leuk om te zien! dat zal wel in een grupstal gebeuren, dat is wel heel zwaar werken! dan staan de koeien ook vast of niet?

Een Hollandse stal noemen ze dat geloof ik, zo noemt mn oom het iig. Bij hem staan de koeien idd vast, in de winterperiode staan ze 24/7 binnen. Maar als het wat beter weer wordt en het land weer geïnjecteerd is, gaan ze vrij snel weer overdag naar buiten Lachen. Altijd leuk om te zien!
Als je erover nadenkt is het sneu om te zien dat die koeien in de winterperiode hun benen niet echt kunnen strekken, maar ja... het is gewoon zo daar. Denk niet dat mijn oom zijn werkwijze nog gaat veranderen, de laatste 3 jaar voordat hij met de VUT gaat Knipoog .

Maar mijn oom melkt wel met de zuignappen zegmaar, boven de koeien loopt de melkbuis, daar sluit hij zijn melkmachine op aan en gaat het via de buizen naar de tank. Zwaar werken idd, mijn oom moet ook veel bukken dus!
Denk dat hij zo'n 30 melkkoeien heeft en daarnaast heeft hij nog een hele berg opfok lopen Lachen .

Mijn oom voert ze ook nog kuil met de hand. De schuur is allemaal nog zo op ouderwets formaat dat de trekker er niet ingaat, dus hij zet blokken kuil bij de schuur weg en dan laadt hij zn kruiwagen weer vol om het binnen te rijden.