Vleermuis-onderzoek: van rioolpijpen tot mergelgroeves

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 08:23

@Tigra: vleermuizen roepen (echolocatie) om zich een beeld te vormen van de omgeving. Dat geluid weerkaatst, en ze luisteren naar de echo. Als er niks is waarop het geluid kan weerkaatsen, is het alsof je ons in het midden van de oceaan zet in een sloepje. Dus een touw is voor hen wel een geleiding. Het wordt meestal niet gespannen op een plaats waar veel slachtoffers vallen, maar wel waar vleermuizen verbinding vinden met houtkanten, bosjes enz :)

@Tengeltje: dat klinkt echt heel schattig, dat drinken uit de waterput <3

@Barramundi: geniaal die appelslingers. En heel lief van je. Heb je ook een foto dat ze erop zitten?

Dit is in België, maar we werken inderdaad met veel vrijwilligers! Denk dat ze in Nederland vast ook wel vrijwilligers kunnen gebruiken :)

@Speirs: die haakjes zijn hun duimen :D die gebruiken de kleintjes om zich vast te klampen aan de moeder, en de moeders om zich vast te klampen aan de muur. De vleugel is een vlieghuid die tussen de 4 andere vingers is gespannen.

Bomen waar ze graag in zitten: uit studies lijken beuk en eik populair te zijn, maar eigenlijk alle bomen met holtes. Beuk en eik hebben het voordeel dat ze redelijk hard hout hebben. Dat wil zeggen dat ze er lang over doen om holtes te maken (100 jaar), maar ook dat de holtes lang geschikt blijven.

@Lukasje: haha, dat jij er nog niet van gehoord hebt vind ik niet heel erg, als je in Limburg woont (het project is in Vlaams-Brabant). Maar ik zal toch de communicatie nog maar eens onder de loep nemen :))

Eelmo

Re: Vleermuis-onderzoek: van rioolpijpen tot mergelgroeves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 10:07

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 10:53

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 11:03

Ah te gek! Gisteren toevallig onze oudste kindje van 3.5 laat op laten blijven omdat hij graag de vleermuizen wilde zien. Die vliegen hier in de schemer. Meneer was helemaal hyper.

Van deze verhalen en foto's smult hij ook!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 11:05

Ik weet wel dat ze regelmatig (HBO) stages aanbieden, maar volgens mij hebben ze ook een grote groep vrijwilligers idd :j

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 11:07

Super cool, ik ben inderdaad ook wel een beetje jaloers op het werk dat je doet :)

Bij ons zag ik gisteravond ook de eerste vleermuizen weer overvliegen <3 Ze vliegen tussen ons huis en het buurhuis door en gaan dan over de tuinen. Vermoed dat ze in het bosje aan de overkant wonen.

Ik verbaas me trouwens wel wat over hoe klein ze kennelijk zijn? Zo in de lucht zien ze er toch nog wel redelijk uit, het oogt als een spanwijdte van +/- 15cm.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 11:13

@swartbeessie: zo leuk om te horen, hoe schattig <3

Indy_Mouse: het zijn natuurlijk vleer-muizen, dus zo groot als een muis :D sommigen zijn wel wat groter hoor, zoals Grootoorvleermuizen :j

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 11:22

Wat ontzettend interessant om te zien! :D

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 11:26

Ik bedenk natuurlijk nu ook dat spanwijdte al snel heel wat lijkt :D

Grootoorvleermuizen zitten hier kennelijk wel, heb net (mijn foto van) het informatiebord van de vleermuistoren nog eens bekeken. Gewone dwergvleermuis, gewone grootoorvleermuis en de laatvlieger.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 11:35

Thanks Myrsky :D

Indy_Mouse: een Laatvlieger is ook een pak groter dan een Dwergvleermuis!

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 11:40

Solleke_Noah schreef:
@swartbeessie: zo leuk om te horen, hoe schattig <3

Ik moet nu het hele topic voorlezen, dat wordt nog een beste bioloog :P

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 11:42

Ik ga eens filmpjes zoeken, misschien herken ik welke het zijn die ik zie vliegen.

https://www.tubantia.nl/enschede-e-o/bi ... ~a94a3ede/
De Laatvlieger is ook daadwerkelijk gespot in de vleermuistoren.
Zo’n ding neerzetten en daadwerkelijk bewoond krijgen zijn natuurlijk niet hetzelfde :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 11:54

Ooo, vleermuizen! <3
Wat in- en intriest dat er mensen zijn die ze nu proberen te verdelgen... waar zit je dan met je verstand. :roll:

Ik heb ze altijd fascinerend gevonden, en een aantal jaar geleden op de Seychellen zat ik dus ook elke avond met schemer klaar op m'n balkon om de flying foxes voorbij te zien vliegen:
Afbeelding
Afbeelding

Er woont/woonde hier ook een vleermuisje in de ingeklapte, niet functionerende parasol. :+ Ik heb genoten van je foto's en alle info erbij!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 12:03

Tof artikel Indy_Mouse, heb hem ook doorgegeven aan mijn collega :)

Mkango: geweldige foto's <3

Het vleermuisje in je parasol kan vanalles zijn, Dwergvleermuis, maar ook Ingekorven vleermuis of Grootoorvleermuis zijn weleens parasolbewoners :+

swartbeessie: haha goed zo, hoe meer biologen hoe beter *\o/*

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 00:19

Oh Vleermuisjes <3
Vlakbij waar ik woon is er een deel van de straatverlichting geen wit licht maar rood, blijkbaar voor vleermuizen, heb jij daar meer info over? :)
Dat is in Stabroek trouwens

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 00:39

Mkango schreef:
Ooo, vleermuizen! <3
Wat in- en intriest dat er mensen zijn die ze nu proberen te verdelgen... waar zit je dan met je verstand. :roll:

Ik heb ze altijd fascinerend gevonden, en een aantal jaar geleden op de Seychellen zat ik dus ook elke avond met schemer klaar op m'n balkon om de flying foxes voorbij te zien vliegen:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Er woont/woonde hier ook een vleermuisje in de ingeklapte, niet functionerende parasol. :+ Ik heb genoten van je foto's en alle info erbij!

Verdorie, ik had ook zo'n parasol en kreeg alleen een wespennest :')

TS en anderen, wat een geweldige foto's <3

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 03:29

Solleke_Noah schreef:
@Barramundi: geniaal die appelslingers. En heel lief van je. Heb je ook een foto dat ze erop zitten?

Moet ik even zoeken. Meestal komen ze als het donker wordt/is, dus veel bijzonders is het niet :') Als ik van't weekend mijn eigen computer tevoorschijn heb, zal ik eens even kijken, zit nu op de werk laptop en daar staan bij mij geen vleermuizen foto's op :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 07:56

Killed schreef:
Oh Vleermuisjes <3
Vlakbij waar ik woon is er een deel van de straatverlichting geen wit licht maar rood, blijkbaar voor vleermuizen, heb jij daar meer info over? :)
Dat is in Stabroek trouwens

Vleermuizen zijn nachtdieren, en veel/alle soorten zijn lichtschuw. Hun ogen blijken, net als bij de meeste zoogdieren, minder gevoelig te zijn voor rood licht. In de buurt van waar dat in Stabroek is gedaan, zijn enkele grotere overwinteringsplaatsen van vleermuizen. Om er voor te zorgen dat die vleermuizen daar nog makkelijk geraken, is de verlichting aangepast zodat zij er zo weinig mogelijk hinder van hebben :) (de vleermuizen rond Stabroek die er overwinteren zijn hoofdzakelijk Watervleermuis, Franjestaart, Baardvleermuis en Gewone grootoorvleermuis).

@Barramundi: niet? :') ok, ben benieuwd naar de foto's!

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 00:45

Oh interessant seg! :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 07:12

Weet niet meer zeker of ik deze hier al gepost had, maar voor de Belgische bokkers: https://www.facebook.com/NPvleermuizenwerkgroep/

de FB-pagina van de vleermuizenwerkgroep, hier passeren altijd leuke nieuwtjes, tips, onderzoeken of oproepen voor vrijwilligers :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 07:18

Bij mijn schoonoeder in het dorp, in Heusden, hebben ze ook zo’n stuk straat met lage verlichtingspalen met rood licht.
De eerste keer dat ik het zag was rond de kerstperiode. Ik dacht: “hé, dat is leuk gewaan voor de feestdagen!” :o?
Achteraf kwam ik dan het doel te weten :)*

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 08:54

Lukasje schreef:
Bij mijn schoonoeder in het dorp, in Heusden, hebben ze ook zo’n stuk straat met lage verlichtingspalen met rood licht.
De eerste keer dat ik het zag was rond de kerstperiode. Ik dacht: “hé, dat is leuk gewaan voor de feestdagen!” :o?
Achteraf kwam ik dan het doel te weten :)*

:)) altijd kerst voor de vleermuizen {:)

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 10:41

Huh wat grappig dat dat juist met rood licht is. Hier in de buurt hebben ze namelijk juist groen licht, en ik meende dat dat ook voor de vleermuizen was. Ik vraag me dan wel af waarvoor dat dan is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 10:50

Groen licht is sowieso energiezuiniger vergeleken wit. En het idee is ook prettiger voor dieren waaronder vleermuizen. Al las ik ook weer van een ecoloog die zei dat het juist fout is voor bv vleermuizen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 11:10

Er is ooit een studie geweest waaruit naar voor kwam dat trekvogels minder last hadden van groen licht. Maar er zijn er ook die andere uitkomsten hebben. Maar die ene studie zorgt er wel voor dat er geregeld groen licht wordt geplaatst 'voor de vogels' :D