Niet Aquascaping maar .... Hamsterscaping!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 23:34

Vandaag waren eindelijk de eerste spullen binnen! Gelijk geprobeerd mijn aquarium om te toveren, maar is niet echt naar wens gelukt.

Ben totaal niet creatief in dit soort dingen en heb mijn bak overduidelijk groter ingeschat.. :')

Nou ja, is ten minste al leuker dan haar kooi en Pip is er tot nu toe blij mee!

Afbeelding

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 23:46

Och jeetje, maar .. wat voor hamster is Pip dan? Als het om een Syrische hamster (goudhamster) gaat, gezien je loopwiel, dan heb je inderdaad een vrij kleine bak aan geschaft ...

Hoe groot is je bak eigenlijk?

Edit: Oh wacht ik zie Pip zitten :') Voor een Syrische hamster hanteren we minimaal 100x50 en bij voorkeur zelfs 120 ... ;) De reden is wel duidelijk gok ik.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 23:55

De bak had ik al staan, ben vrij recent gestopt met de vissen.
Het wiel is sowieso erg groot voor haar hoor, deze had ik bij bestellen iets kleiner ingeschat :')

Maar Pip is inderdaad een kleine goudhamster.
Geloof dat de bak tegen de meter aan zit, maar weet niet precies hoe groot!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 08:44

Die bak is geen meter hoor, dat loopwiel van Speedy is 29 cm doorsnee dus je bak zal zo'n 70 cm zijn :) Tenzij je de kleinere versie van het wiel hebt gekocht (20 cm) maar dan is je bak dus nog kleiner, dus gok dat het de grote is.
Wel leuk gedaan al!

xDenies

Re: Niet Aquascaping maar .... Hamsterscaping!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 08:51

Dit is overduidelijk de grote variant en die heeft een syrische hamster ook voor de volle 100% nodig. Fijn dat je de bak nog had staan, dat scheelt! Maar eigenlijk is je bak voor het type hamster dat je hebt te klein.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:25

Bak is 90 bij 40, vanochtend even gemeten :)

Maar inderdaad dan iets te klein voor syrische hamster.. Dat is balen! Zou ik misschien toch eens rond moeten kijken..

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 09:54

Dat is wel uniek, 90cm, dat is maatwerk geweest dan? :D

Maar inderdaad, voor een Syrtje helaas minder geschikt :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 10:14

Wat een mooie bakken maak jij, ik ben helemaal geïnspireerd om ook eindelijk eens met mijn bak aan de gang te gaan en er meer van te maken dan de standaard bak :D

Zelf ben ik voorstander van de natuurlijke houten spulletjes, omdat ze daar gewoon aan kan knagen (wat ze dan ook vrolijk doet...)
Nu wil ik een loopwiel aanschaffen, maar... is een wiel van 20cm groot genoeg voor een rus?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 10:16

Ik zou zo weer een hok halen... hoeft niet eens een hamster in :))

Ontzettend gaaf TS!

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 10:20

xDenies schreef:

Is toch echt wat ik heb gemeten.. ;)

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 10:20

Stel even dames (oke en een enkele heer die hier misschien ook zit)
stel, dat ik zeg, ik ben bereid 1 van mijn kamers (die toch al half leeg staat en enkel opslag is) om te willen toveren naar een hamster paradijs.

Het is een kamer van 3 bij 3 meter (geschat, kan ook iets groter wezen, maar zeker weten 4-kant)
Er staan 2 deurtafels (zie een zekere bierreclame :D ) en die vormen samen een hoek. Dus van links naar de hoek heb ik 2,5 meter en dan de hoek om nog pakweg 75 cm tot 100 cm.
Zou ik hier een hok voor kunnen vinden, 1tje die dus de hoek omgaat of moet ik al naar maatwerk of moet ik de hoek naar de kast toe leeg laten (eventueel voor dagelijks voer opslag maken)????

Alle spullen, denk aan; voer, bodembedekker, vermaak, thema's kunnen onder die deurtafels worden opgeslagen. Daarnaast staan er nog 2 grote kasten tot het plafon en 1 oude baby verschoontafel met opslag (3x raden hoe oud dat ding is _O- )

En natuurlijk met wat voor hamsters zou ik moeten beginnen (als hamster leek) waar moet ik allemaal aan denken.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 11:12

Yacintha schreef:
xDenies schreef:

Is toch echt wat ik heb gemeten.. ;)

Dan lijkt hij idd echt een stuk kleiner op de foto want dat wiel past er toch nooit 3x in zou je denken als je de foto zo ziet :P
Op MP kan je heel veel aquaria en terraria vinden voor weinig geld :j

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:19

Ga zeker even op Marktplaats kijken!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 14:16

@ Chamion

Als je de hoek om wilt moet je inderdaad iets gaan maken. Een kaal aquarium is te verkrijgen in klein, 80x35, 100x40, 100x50, 120x50, en groter.

Ik ben een echte russen liefhebber en heb 3 syren gehad maar in welke ruimte ik ze ook hield; kreeg ze niet tevreden, dus ik blijf bij dwerghamsters. En de russische dwerghamster leeft solitair dus daar lekker mee beginnen :)

Groot is top, maar groot betekend ook dusdanig inrichten dat een prooidier zich veilig voelt. En natuurlijk veel bodem!

@Leys,

Minimaal 16.5cm, dus 20cm is prima!

@prugelpiet,

Thanks!

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 20:51

Zijn deze ideeën ook geschikt voor muizen? Als ik ooit een muisje neem lijkt zo'n bak me ook geweldig!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 20:58

Misschien is het al eerder gevraagd (lees het topic af en toe bij), maar hoeveel geef je ongeveer uit aan inrichting? En zelfde vraag als hier boven, is dit ook geschikt voor muizen?

Ik heb momenteel 3 ratten zitten maar die kunnen niet in een aquarium en willen ook meer klimmogelijlheden dan ik hierin kan bieden.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 21:01

Scapen kan je uiteindelijk voor ieder die als je maar de moeite neemt om je te verdiepen in de manier hoe het dier van nature leeft. Muizen zijn klimmers maar ook gravers. Het klimmen kan je dus zeker doen met wijnranken.

Echter heb ik hier muizen gehad en deed ik deze bak ook scapen maar omdat muizen van zichzelf en door zichzelf flink ruiken moest ik de bak te vaak schoon maken waardoor ik er geen moeite meer in ging stoppen.

Sowieso houd je muizen niet in zijn of haar ééntje ;)

De kosten per inrichten variëren heel erg. Met 100 euro ben je meer dan klaar. Maar ik denk zo'n 50 tot 75 euro.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:06

Oh oeps dat is wel wat meer dan wat ik dacht :7

Denk dat ik het voorlopig maar even bij mijn ratten hou voordat er muizen komen... :Y)

Blijf ik wel genieten van jouw foto's :D

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 21:17

Goedkoper kan altijd. En het hoeft niet in één keer uitgegeven te worden als je er nog geen diertje voor hebt. Maar uiteindelijk ben je dat zeker wel kwijt.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:36

Wauw wat ziet dit er fantastisch uit zeg! Op zo'n manier zou ik nog wel eens een hamster willen bewaren! Alleen, die kat van mij :')
Hele domme vraag misschien, maar wat is dat blauwe spul dat er in ligt?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:37

KittyDylan schreef:
Zijn deze ideeën ook geschikt voor muizen? Als ik ooit een muisje neem lijkt zo'n bak me ook geweldig!

Bioactief gaan, hoef je niet (in het geval van sommige dieren) of nauwelijks meer te verschonen en iig een stuk minder dan met scapen :)

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:40

Fenrir schreef:
KittyDylan schreef:

Bioactief gaan, hoef je niet (in het geval van sommige dieren) of nauwelijks meer te verschonen en iig een stuk minder dan met scapen :)

Wat houdt dat in? :)

xDenies schreef:
Scapen kan je uiteindelijk voor ieder die als je maar de moeite neemt om je te verdiepen in de manier hoe het dier van nature leeft. Muizen zijn klimmers maar ook gravers. Het klimmen kan je dus zeker doen met wijnranken.

Echter heb ik hier muizen gehad en deed ik deze bak ook scapen maar omdat muizen van zichzelf en door zichzelf flink ruiken moest ik de bak te vaak schoon maken waardoor ik er geen moeite meer in ging stoppen.

Sowieso houd je muizen niet in zijn of haar ééntje ;)

De kosten per inrichten variëren heel erg. Met 100 euro ben je meer dan klaar. Maar ik denk zo'n 50 tot 75 euro.

Vóórdat ik er neem verdiep ik me inderdaad wel goed in hun natuurlijke behoeftes.
Het moet echter eerst mogen, mijn ouders hebben het niet zo op muisjes :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:55

Bij bioactief heb je een "clean up crew" bestaande uit insecten/kleine beestjes die functioneren als opruimers en de boel schoonhouden. Ofwel een soort mini-ecosysteem :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:01

Fenrir schreef:
Bij bioactief heb je een "clean up crew" bestaande uit insecten/kleine beestjes die functioneren als opruimers en de boel schoonhouden. Ofwel een soort mini-ecosysteem :)

Wat grappig, ga ik morgen eens over lezen :j

Nou heb ik gerbils dus verschoon ik toch maar eens in de paar maanden maar toch.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:03

Wat een prachtige ontwerpen en wat fijn voor de hamsters dat ze jou hebben! :) _/-\o_