Jo is van de week ook bevallen, helaas had een kitten een gespleten verhemelte die niet makkelijk te zien was. De spleet zat niet gewoon van voor naar achter, maar meer van links naar rechts achter in het bekkie, de spleet naar voren was maar heel klein.
Dit is mijn 21e nest en het eerste kitten met een gespleten verhemelte. Ik baal nog steeds dat ik het niet eerder door had, dan had ik sneller in kunnen grijpen en het kitten eerder in laten slapen.
Hij pakte de tepel wel, maar kon niet lang vast houden, dus fleste ik hem bij. Vanaf het begin het gevoel dat er iets niet klopte, maar het kereltje was een flinke vechter. Dus elk anderhalf uur de fles, ook 's nachts. Op de tweede dag werd hij zwakker en vond ik zijn keeltje aan de buitenkant wat anders lijken dan bij normale kittens. De tepel zocht hij na een tijdje niet meer en de fles wilde hij niet pakken, maar hij gaf wel duidelijk honger aan en met sondevoeding ging het prima. Hij was levendig genoeg.
Achteraf valt er veel te verklaren, speeksel en melk was door de spleet gaan zitten waar het niet hoorde en slikken werd moeilijker tot het niet meer kon.
Op de avond van de tweede dag hebben we hem naar de dierenarts gebracht en die constateerde eerst ook geen gespleten verhemelte, maar na mijn verhaal dat het keeltje begon te zwellen en ik de indruk had dat hij niet kon slikken toch met een klein lampje achter in het keeltje gekeken en tien was het overduidelijk.
Het beste wat ik kon doen was hem laten gaan. Jeetje wat is dat toch weer moeilijk. Nog maar 2 dagen in mijn leven, maar zo intensief mee bezig geweest en meteen een band. Ik ben op zo'n moment echt zo'n watje en kan niets tegen de tranen en de brok in mijn keek doen.
Maar goed, de zusjes uit dat nest doen het prima.
De 5 kittens van Hannah zijn heerlijke bubbels aan het worden. Gaan al klaar liggen voor buikje kriebel sessies en dat is puur genieten!
Hier alvast een filmpje, foto's volgen nog.