[VOLG]Ex-legbatterij kipjes gered; het volgtopic :)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Re: Ex-legbatterij kipjes gered; het volgtopic :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 10:36

Wat gaaf!
Ik denk dat ze goed opknappen bij je, kan niet anders!

Nu wel nieuwsgierig..
15 maanden oud zeg je?
Leggen ze dan al minder goed ivm naar de slacht?
En hoe oud kunnen ze nu bij jou worden?
Ze zullen vast niet het gemiddelde van een kippenleeftijd gaan worden?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 10:43

Ik hoop ook dat ze snel opknappen!

Ze leggen met 15 maanden net iets minder dan op hun top. De eerste halve week had ik elke dag drie tot vier eitjes. Nu zijn ze even van de leg af. Geen idee of het door het weer komt, of toch door de stress van het verhuizen en het timmeren aan het nieuwe hok, maar dat komt wel weer goed :) Ze kunnen nog zeker een paar jaar leggen, maar het zal wel langzaam minder worden. Nu hebben wij met een eitje per dag ook nog ruim genoeg.
Kippen kunnen normaal een jaar of 15 worden, maar dat zullen deze niet redden. Ze zijn helemaal uitgebuit door de legindustrie, en te ver doorgefokt. Op internet staan leeftijden rond de 5 jaar, maar ik hoop natuurlijk dat ze nog wat ouder mogen worden! In ieder geval mogen ze hier de rest van hun leven slijten :)

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 10:52

Mijn tante Toos is wel een ontsnappingsmonster geworden de afgelopen weken haha
Normaal als ik `Dag dames` roep dan komen ze allebei aangerend maar sinds kort weet Toos dus een uitweg uit de ren en loopt ze aan de verkeerde kant.
En lol dat ze heeft joh, zo geweldig om te zien he hoe ze echt lekker gaan leven.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 12:47

Monnikenburg het is echt geweldig om te zien hoe die beestjes opleven!
Ook ik zeg altijd goedemorgen tegen de kipjes, zijn altijd blij je te zien (liefde gaat nu eenmaal door de maag) :D

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 12:52

Super leuk topic. Ik volg! Wat een leuke beestjes zijn kippen.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 14:04

Jennyj01 schreef:
Ik vind het niet bepaald netjes zoals je de consument hier neerzet en afgeeft op een manier van kippen houden. Blijkbaar zit je zelf in de kippen en aan hiaten in de regelgeving kan de consument niks doen. En dat de consument bepaalde zaken niet weet. Ligt dat aan de consument of aan de gebrekkige communicatie van de boer? Wees blij dat er inmiddels zoveel mensen zijn die bereid zijn om flink meer te betalen voor biologische eieren.
Het vastzitten aan leveringscontracten is de verantwoording voor de branche. Dat kun je de consument niet aanrekenen.

Tja jammer dan dat je het niet "netjes" vind. Zo word ik als boerin namelijk wel weggezet ;-)
En hoe geef ik af op het kippen houden dan? mij hoor je niet hoor al houd je 30 kippen ;-) en het zal mij een worst wezen hoeveel je er voor betaald of waar ze vandaan komen. Ik vind het alleen jammer dat de boer weer zo kwaad wordt weggezet. En als je terug las, Ja wij hebben kippen en hoe ik ze houd? lees maar terug...

De consument kan idd niks aan de hiaten doen, maar door "domweg" te blijven geloven dat biologisch goed is, kan de tussen handel dit dus doen. De consument wil het goede (en dat is fijn) Maar door dan maar gewoon aan te nemen dat dat het goede is, en dus gewoon blijft kopen. Is dat de reden dat de tussenhandel zo kan doen. De boer wordt weggezet als mishandelaar, Maar "wij" (de tussenhandelaar dus;-) ) weet wel wat goed is, en wij geven jou wel het goede. Dat de boer daar onder lijd, en dus ook de kip (of wat voor ander dier dan ook) Dat zien jullie (de consument) niet. En dat is wat ik probeer duidelijk te maken. En nee het is zeer zeker niet persoonlijk op TS Echter wil ik dus duidelijk maken dat het geen wat jullie willen doen (alleen biologische boeren = goed) Dus erg eenzijdig is. Zoals je in AL mijn posts ook lezen kunt, ben ik het er mee eens dat vee goed behandelt moet worden. En ben ik blij dat de consument daarin kritischer word. ECHTER leg ik dus uit, waarom dat niet perse biologisch hoeft te zijn.

En over het kippen apart zetten, en behandelen en doorverkopen aan de consument? Wij kopen van een tussen handelaar 2000 legkippen. Moeten precies melden hoeveel kippen er overlijden. Bij de veearts kan je niet zomaar preparaten krijgen voor de kippen. Als wij dus een kip oplappen, moeten wij hem als "dood" opgeven aan de tussen handelaar. Echter dan klopt de administratie niet meer bij de greko. Alles Maar dan ook ALLES wordt geregistreerd Welk voer je hebt, welk medicijn je wel/niet gebruikt, hoeveel kippen je in de stal hebt, hoeveel er dood zijn welke vitamines je geeft. hoeveel eieren je aflevert. Je kunt dus niet zo even zoveel kippen doorverkopen. misschien een 10 tal maar meer ook niet.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 14:27

Misschien is het een idee om een eigen topic te openen.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 14:41

Lijkt me een goed plan. Als je niet mee wilt doen aan het dierenleed, word dan gewoon lekker vegan :D

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 14:41

Nee, open geen eigen topic. Jij zet mij neer als ? en ik heb daarin mijn verweer.

Ontopic.. Ik vind het fijn dat deze bewuste kipjes bij TS een fijn 2e leven hebben. Ook wij houden wel wat kipjes na een legperiode. Deze scharrelen dan vrij rond over het terrein en in de koeien schuur. Wel leuk als je dan de kalfjes hooi wilt geven, geef je ze direct een rauw eitje mee (eh kip, daar horen de eieren niet ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 14:56

Moderatoropmerking:
Gelieve de discussie stop te zetten en/of elders te voeren. We willen graag dat TS dit topic gewoon kan gebruiken als een volgtopic en niet als een discussietopic. Uiteraard is iedereen vrij om advies en tips te geven, maar houdt het netjes. Alvast bedankt

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 15:42

TS super dat je dit doet voor de kipjes! Wij hebben thuis ook een triootje kippen lopen met op het moment 9 kuikens :j

Ik heb niet het hele topic doorgelezen dus weet niet of het al genoemd is, maar tegen het kapotpikken van de eieren zou je een of meerdere nepeieren neer kunnen leggen. Op deze manier kan de kip het ei niet kapot krijgen en krijgt hij dus nix lekkers uit het ei. De echte eieren moet je zo snel mogelijk uithalen na het leggen, zodat ze niet de kans krijgen om deze kapot te maken.

een minder kipvriendelijke manier is om een gaatje in een ei te maken, en hier peper of sambal in te doen. Ze doen het nog één keer en daarna nooit weer :=

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 16:37

Arianne95 schreef:
een minder kipvriendelijke manier is om een gaatje in een ei te maken, en hier peper of sambal in te doen. Ze doen het nog één keer en daarna nooit weer :=

Aaaaaaaahhhhhh!!! Kippenbeul :D :P :+

8nnemiek

Re: [VOLG]Ex-legbatterij kipjes gered; het volgtopic :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 16:57

Een kalkei ligt er al inderdaad :D
De tip over de sambal was ik ook al tegen gekomen. Moet je geen kippen hebben die sambal lusten :P
Maar ik hoop dat het nu goed gaat nu ze allemaal hun eigen legkastje hebben :)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 18:42

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 08:28

Wat leuk zeg :D

Ik zal vandaag nog eens een paar foto's maken.
De kippen beginnen er echt beter uit te zien. Ze hebben een mooier verenkleed, en ze worden steeds tammer.
Een van de kippen is al een paar dagen wat slomer dan de rest, dus ik hoop dat de vitaminedruppels en wormkuur snel binnen zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 11:23

Het is alweer even geleden, maar eindelijk toch nog een update :D

Een van de kippies is wat ziek geweest. Die hebben we een weekje apart gezet en ontwormd, vitaminekuur gegeven en lekker veel eten, en die is inmiddels weer helemaal de oude :D
De kippenkorrels snappen ze niet. Nog steeds niet :+ Dus nu maak ik er slobber van haha. En daar zijn ze gek op.
We krijgen elke dag twee of drie eitjes, dus dat vind ik prima. Het eierrekje in de koelkast kan de hoeveelheid niet meer aan haha, dus we geven er regelmatig een paar weg of bakken een extra cake :9

De kipjes lopen als ik er bij ben lekker los in de wei en op het veld. En ze zijn zo makkelijk he <3 Als ik ze binnen wil zetten en ze komen niet vanzelf dan kun je ze gewoon oppakken :D

En ik heb weer een paar foto's. Foto's maken was lastig omdat ze steeds naar me toe kwamen rennen :+

Afbeelding

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:24

Grote kans dat ze de kippen korrel niet lekker vinden. Zeker als ze beschikking hebben tot iets wat ze lekkerder vinden laten ze t liggen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 12:53

Gekke is dat ze het wel eten als ik er warm water bij doe en het laat opzwellen.. en ook als ik het maal tot legmeel.. maar gewoon als korrel niet := Dus aan de smaak kan het haast niet liggen. Maar ik ben al lang blij dat ze het zo wel eten, want dat was het enige biologische voer wat ik kon vinden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:28

Ze zien er goed uit joh !! Wat een paradijsje voor die kipjes ! Super !

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 14:03

Dank je! En ze zien er inderdaad steeds beter uit. Ze krijgen een mooi verendek, en ze hebben weer lekker veel kleur op hun wangen!

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 15:30

Wat leuk om je kipjes zo lekker rond te zien scharrelen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 16:19

Ik stond er ook echt van te kijken hoe snel ze dat door hadden! Eerst hadden ze geen idee wat ze met die zand en dat gras aan moesten, maar toen ze eenmaal wisten hoe het moest was de buitenren ook binnen een dag kaal :')

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:48

Ze zijn wel heel mooi opgeknapt zeg! Zijn nu weer echt kippen ipv aan de 380V gehangen kipfilets met pluis.
Hier moeten ze ook die biks achtige korrels niet. Ze eten de rest er tussen uit en de korrels kan ik weg gooien.
Ik koop het niet meer, vind het zonde van mijn geld. Koop nu wel wat groente en fruit en dat hang ik op of leg het op de grond.
Andijvie zijn ze helemaal gek op!

Wilma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:56

Als ze korrels niet eten maar meel wel, dan heeft Welkoop biologische kippenmeel te koop!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 21:38

Kipfilets met pluis haha, ja zo zagen ze er inderdaad uit :') Nu hebben ze tenminste wat bescherming tegen de kou :D

Hebben ze bij de Welkoop ook grote zakken biologisch meel? Ik heb er wel even tussen de schappen gekeken, daar stonden kleine zakken met voer, maar bij de grote zakken heb ik niet gekeken. Ik haal het voer nu altijd bij de voerhandel waar ik ook het paardenvoer haal. Die is over het algemeen wat goedkoper dan Welkoop en Boerenbond.