Onze a.s blue merle bordercollie pup!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Re: Onze a.s blue merle bordercollie pup!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 21:26

Super leuk zeg, heel veel plezier met haar straks nu nog even geduld hebben totdat je haar echt hebt :D

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 21:52

ja en wachten duurt lang

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 21:59

Ooh wat een mooi beestje <3
Wij hebben zelf een blue merle pup, maar dan wel een Australian Shepherd. :)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 12:33

Paris_ schreef:
Ooh wat een mooi beestje <3
Wij hebben zelf een blue merle pup, maar dan wel een Australian Shepherd. :)

Die zijn ook mooi :j

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 12:46

Wat lief!!!

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 12:59

Punz schreef:
TS: dat je geen stamboom bij de pup hoeft is jouw keuze, maar: hoe zit het met de gezondheidsonderzoeken bij de ouder dieren. Zijn ze getest op HD eventueel ED en eventueel erfelijk aanwezige oogaandoeningen?
Ga in ieder geval na bij de rasvereniging op welke erfelijke afwijkingen die honden getest moeten worden om uberhaupt voor een stamboom in aanmerking te komen. Dan weet je ook op welke afwijkingen verantwoordelijke fokkers hun ouderdieren laten testen voordat ze het dier als fokdier gebruiken.

Heeft jouw "hobbyfokker" deze gezondheidsonderzoeken niet laten doen bij de ouderdieren dan zou ik toch voorzichtig zijn bij het aanschaffen van een pup uit een dergelijk nest. En ik snap dat het lastig is om kritisch te blijven als je zo'n schattige pup ziet, maar fokkers die niet testen op aandoeningen waar volgens de rasvereniging wél op getest moet worden, zijn wat mij betreft fokkers die je moet mijden! Je zit er niet op te wachten op bij de pup tegelijkertijd ook een aantal gezondheidsproblemen aan te schaffen

ik ben het hier helemaal mee eens , stamboom is niet interessant de gezondheids onderzoeken daarentegen wel . jammer dat deze niet gedaan zijn....
verder wens ik je natuurlijk veel plezier met je toekomstige pup

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 13:03

Dank jullie wel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:08

Geloof dat TS zelf volwassen genoeg is om haar eigen keuzes te maken. Snap niet waarom jullie er zo over door blijven drammen :+

Maar wat een leukerd ts <3 Blijf foto's posten! Ben gek op puppy's. Hoop zelf volgend jaar weer een mechelpupje aan te schaffen.

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:14

In het verleden dacht ik er ook zo over, hondje met stamboom en weten of de ouders wel gezond zijn. Totdat wij een puppy kochten bij een topfokker van de rasvereniging. Mijn god wij hebben nog nooit zo'n ziek beestje mee gekregen. En de fokker.... die gaf niet thuis. Ik heb een brief naar de rasvereniging gestuurd en vlak daarna kreeg ik een reactie van de pup bemiddeling. Gelukkig is het puppy na de eerste slechte weken wel opgenknapt, helaas is hij maar 9 jaar geworden maar heeft ons veel plezier gebracht.

Nu hebben we een hond niet via de fokvereniging en wat een leuk en gezond beest is het. Je kunt niet uitsluiten of je pup niet erfelijk belast is, je zult dan mee moeten doen met alle onderzoeken die behoorlijk in de papieren lopen om te onderzoeken of je pup erfelijkheden heeft.

Vermeerdering van beesten.... doet niet iedereen daar aan mee die nesten heeft????

Ik wens je veel plezier met je mooie dame en hopelijk gaan jullie hele leuke jaren tegemoet met elkaar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 14:11

Je kan met elke teef naar de dierenarts om te kijken of ze gezond is. Dat is wel DE basis om te fokken. Dan is het karakter super belangrijk en natuurlijk de reu. Ook de reu moet minstens gezond verklaard zijn met het oog op fokken.

Als iemand zegt; ik heb zo een mooie, lieve teef, ik wil wel een nestje is dat prima, maar ga nooit voorbij aan gezondheid.
Dat deze mensen al eerdere pups hebben gehad wil dus zeggen dat ze vaker op deze manier fokken. Dat de eerdere pups (nog) niks mankeren geeft nog geen enkele garantie. Ze kunnen ook dragers zijn van erfelijke aandoeningen of later pas problemen krijgen.

Dat iemand zelf deze keus mag maken is prima. Maar het feit dat hieraan voorbij wordt gegaan, is een heel slecht teken, waar bewuste hondenbezitters best op mogen wijzen.

Een opmerking als; ik ga geen 500 euro uitgeven voor een hond is een hele slechte. Een hond die namelijk ziek wordt, gaat je vele malen meer kosten. Investeren in een juist gefokte hond doe je voor jaren.

Wij hebben een Border Collie van 15. Komt bij een goede fokker vandaan die ouders liet testen en ook heel veel info kon geven over alle voorouders, naaste familie etc. Het papier geef ik niks om, maar wel de manier waarop de ouders bij elkaar zijn uitgezocht.

Nu heeft onze BC in haar jonge jaren wel darmproblemen gehad en dat heeft handen vols geld gekost, ondanks dat zij wel al een dure pup was.

Ik heb zelf nooit naar de kleur gekeken. Niet bij een hond, niet bij een paard. Maar ook daar wordt bewust op gefokt en het verkoopt, dat blijkt.

Ik gun iedereen een super fijne hond en elke hond een super fijn huisje. Maar de mensen die wel moeite doen om een zo gezond mogelijke hond te fokken en dan iets meer vragen, voor hun moeite gun ik het net even meer.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 17:24

love_western schreef:
Geloof dat TS zelf volwassen genoeg is om haar eigen keuzes te maken. Snap niet waarom jullie er zo over door blijven drammen :+

Maar wat een leukerd ts <3 Blijf foto's posten! Ben gek op puppy's. Hoop zelf volgend jaar weer een mechelpupje aan te schaffen.

Mechels zijn ook leuk!! Heb er ook 1 gehad :j

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 17:25

2IJsjes schreef:
In het verleden dacht ik er ook zo over, hondje met stamboom en weten of de ouders wel gezond zijn. Totdat wij een puppy kochten bij een topfokker van de rasvereniging. Mijn god wij hebben nog nooit zo'n ziek beestje mee gekregen. En de fokker.... die gaf niet thuis. Ik heb een brief naar de rasvereniging gestuurd en vlak daarna kreeg ik een reactie van de pup bemiddeling. Gelukkig is het puppy na de eerste slechte weken wel opgenknapt, helaas is hij maar 9 jaar geworden maar heeft ons veel plezier gebracht.

Nu hebben we een hond niet via de fokvereniging en wat een leuk en gezond beest is het. Je kunt niet uitsluiten of je pup niet erfelijk belast is, je zult dan mee moeten doen met alle onderzoeken die behoorlijk in de papieren lopen om te onderzoeken of je pup erfelijkheden heeft.

Vermeerdering van beesten.... doet niet iedereen daar aan mee die nesten heeft????

Ik wens je veel plezier met je mooie dame en hopelijk gaan jullie hele leuke jaren tegemoet met elkaar.

Dankje wel! En iid mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 17:36

Cinnepin schreef:
love_western schreef:

Mechels zijn ook leuk!! Heb er ook 1 gehad :j

Dankje :D Bij ons in het dorp woonde ook 3 leuke collies. Alleen de mensen zijn verhuisd.

En geloof dat er op bokt al een topic is over het fokken van honden met of zonder stamboom. Misschien kunnen jullie beter daar heen verhuizen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-04-15 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 17:41

mee eens :P

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:05

Oow leuk!! Blijf je hier updates plaatsen??

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:24

Leuk zeg, veel plezier en succes met haar!

Papieren zeggen niks. Ook al is de pup voor nu gezond verklaard of heeft ze gezonde ouders, dan kan er over een aantal jaren toch nog een of andere ziekte openbaren of oplopen. Onze "stamboomhonden" hebben met regelmaat medische problemen (ook allemaal later gekomen en niet toen ze pup waren) terwijl onze kruising uit het asiel nergens last van heeft of heeft gehad ;)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:50

De gemiddelde "niet meer te herleiden welk ras het is" hond kon inderdaad wel eens gezonder zijn!
Ben ik het helemaal mee eens, want door de mix van eigenschappen/genen heb je waarschijnlijk een kleinere kans op tot uiting komen van (recessieve) erfelijke aandoeningen..

Maar áls je dan een rashond koopt/ fokt, waarbij je áltijd een groter risico hebt op erfelijke problemen ( want door te selecteren op ras beperk je de genenpool en heb je groter risico op het tot uiting komen van erfelijke aandoeningen), wees dan verstandig en zorg er voor dat er in ieder geval getest is/onderzocht is op dat wat te testen/onderzoeken vált.

Maar goed, ik stop met 'zeuren' en hoop oprecht dat TS veel (gezond!) plezier zal hebben met haar hondje..

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 17:25

Bedankt voor de reacties! En zeker zullen er updates volgen! Over een paar dagen al weer een week dichterbij het moment dat ze mee gaat naar huis :')

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 19:31

Ik heb net weer nieuwe foto's van de fokker gekregen! Natuurlijk deel ik ze!

Afbeelding
Volgens mij moet ze poepen :+

Afbeelding
Op andere foto's zag ik dat ze er graag onder wou kruipen!

Dit zijn de meest leuke!

Ze is eventjes uit het nestje gehaald voor de foto's omdat ik appte!
Nu ligt ze weer lekker bij haar mama :)

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 19:35

zat elke keer al te hopen op foto's :o. Ze is zo schattig he

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 19:36

Wat leuk!

Wij krijgen volgende week onze blue merle Aussie. Die is dan 8 weken. En dat wachten duurde zoooooooo lang. Nog een weekje voor ons *\o/*

Jij heel veel plezier alvast! En succes met wachten.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 20:02

MiniMaxie, ik nog ruim 5 weken :(

Arianne Als het goed is krijg ik morgen weer nieuwe foto's :)

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 20:05

oh leuk!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 20:18

ja!! elke keer weer kwijlen :)

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 20:21

Zoleuk om regelmatig foto's te ontvangen. Zo maak heel de puppytijd mee! Mag/kan je ook af en toe langs?