Koeienshow

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Koeienshow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:04

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:42

Vind ik heel leuk :D Nogmaals bedankt MarjanB! :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 09:37

Ahhh 6! <3
Lief joh!
Vind t best verbazingwekkend dat die beesten zo goed luisteren, zo n boertje met een grote stier in z'n handen haha, lopen er niet regelmatig beesten los?

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:07

Wij wonen inderdaad in Roemenie :) Sperma kopen we "gewoon" via CRV. Die hebben ook een verkoper in Boekarest zitten die het netjes bij ons langsbrengt.

Fleckvieh kunnen we hier ook lokaal aan komen, maar daar zijn we ook niet zo gecharmeerd van. We hebben daar een aantal van op stal staan, maar slecht uiers en als pink vervetten ze ontzettend snel waardoor ze slecht drachtig te krijgen zijn. We kregen de pinken al moddervet van hooi alleen :')

MRY in de rotatie hebben we gekozen om toch nog een beetje vlees op de botten te houden. En tot nu toe bevalt dat goed.

Als wij kalfjes of pinkjes gaan verplaatsen, dan zijn het altijd de Jerseys die alle kanten opvliegen. We hebben er eens eentje gehad die sprong zo de mestopslag in. Die is op zich niet diep, maar toen diep genoeg doordat het behoorlijk nat was geweest. Mijn man moest erachteraan springen om te voorkomen dat het beest verzoop. Dat hebben we bij de andere beesten nog nooit gehad. Die zijn op zich ook wel "wild" maar niet zo "ongeleid projectiel achtig" als je Jerseys zeg maar :=

In Roemenie bevalt het verder goed. Het is een ontzettend mooi land maar heeft als elk land ook zeker zijn uitdagingen. Wat het meest lastige is om mee om te gaan is de mentaliteit van de mensen. Waar we ook elk jaar tegenaan lopen is de schaapskuddes die vinden dat ze eind augustus je percelen luzerne wel af mogen grazen. Of dwars over pas ingezaaide akkers lopen met enorme schaapskuddes of met paard en wagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:29

Ik vind die Ayershires mooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 06:04

Essiesilly, ze lopen niet los :) Je hebt hallen of schuren waar ze in staan, waar ze aan het halster gebonden worden.

Maaike_Indy, oke, dat is mooi dat CRV daar ook zit :) Haha, als ze van hooi al vervetten, dan blijft er alleen nog haast stro over om ze te voeren :P Ik heb vandaag opgelet tijdens het splitsen van de kuddr pinken, en met ee Jersey/Jersey kruislingen was het wat 50/50 wat gedrag betreft, een aantal gingen inderdaad als een ongeleid projectiel alle kanten op (het schrikdraad zette het weer met vier poten op de grond :') ) en de andere volgde de kudde :)

Dat van de luzerne is knap vervelend, net als dat iemand je net ingezaaide gras met karresporen even aandrukken wil. Wel een bijzonder land waar niet iedereen een uitdaging zou willen nemen!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 18:15

Wat een enorm interessant topic! Bedankt voor de mooie foto's TS, heel leuk om te zien. :j

Lieke_wuiles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 19:40

Wat een prachtige dieren!

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 19:46

Koeien zijn gewoon schitterend :o hihi, ze zijn wat zenuwachtig aangelegd maar als je ze kent zijn ze werkelijk top! Kalf op bedrijf heb ik een goede band mee,

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 19:55

Wauw koetjes <3

Zo kwam ik vorige week een foto tegen van een gewassen koe (dat zei toch de tekst die er bij stond).
Zal hem even opzoeken en later posten, was erg leuk!

Had ook geen idee dat dit gedaan werd met koeien. Erg leuk om te lezen TS!

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 19:58

Mooie foto`s!
De Hereford blijft favoriet, maar wat zien die Jersey`s er ook schattig uit. <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:02

Pantykous, dankje wel! :)

Othelloster, leuk is dat ea, als je lekker knuffelig kan doen met kalfjes :D

Kirrr, ik ben benieuwd naar de foto! Alle koeien worden voor de shows gewassen en het melkvee wordt op een speciale manier geschoren. Heel grappig om te zien dat elke koe minstens 1 emmer heeft en dat als ze gaat plassen/poepen, dat er iemand naartoe rent on het op te vangen met de emmer :P Alles om de koeien schoon te houden.

Bedankt voor de andere reacties :)!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:07

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:10

Haha, dat worden "Clubcalves" genoemd. :P Verschillende rassen voldoen eraan als je je kalf zo poedelig krijgt, heb alleen nog niet kunnen vinden hoe ze dit doen xD Ik weet dat bijvoorbeeld Maine Anjou gebruikt wordt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:12

"They're washed, brushed and blow dried. Special oils add an extra fluff."

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:17

Wáárom zie ik dit topic nu pas?? :oo Jerseys <3 Nieuw-Zeeland <3 Super leuk!
Wat ik even gemist heb: waar loop je precies stage?

Ik heb zelf meegeholpen met de organisatie van de Fieldays voor het bedrijf waar ik toen stage liep. Die hadden ook verschillende kalveren op de stand staan. In Nederland ben ik ook regelmatig naar keuringen geweest, heerlijk!

Hebben ze nog veel crossbreds? Ik kan me herinneren dat dat erg populair was toen ik daar zat, maar da's al weer even geleden ;( ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 23:00

MarlindeRooz, dankje! Dan weet ik dat nu ook :)

Imd, ik loop stage in Cambridge, twee/drie uur rijden onder Auckland :) De fielddays op het terrein van Mysterycreek of ergens anders?

Momenteel hebben ze best veel crossbreds, en LIC heeft nu de "Kiwicross", was dit er bij jou toen ook al? Ik probeer nu namelijk mijn onderzoek te doen met deze kruisingen, krijg alleen niet zoveel hulp vanuit het bedrijf waar ik zit als dat ze beloofd hadden helaas.

Hoe lang heb jij hier dan in NieuwZeeland gezeten? Het is een super gaaf land <3, baal er nu al van dat ik weer terug moet!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 00:00

Jahaa dat was idd de foto die ik bedoelde.
Zo cute <3

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 00:46

Spruitjee schreef:
MarlindeRooz, dankje! Dan weet ik dat nu ook :)

Imd, ik loop stage in Cambridge, twee/drie uur rijden onder Auckland :) De fielddays op het terrein van Mysterycreek of ergens anders?

Momenteel hebben ze best veel crossbreds, en LIC heeft nu de "Kiwicross", was dit er bij jou toen ook al? Ik probeer nu namelijk mijn onderzoek te doen met deze kruisingen, krijg alleen niet zoveel hulp vanuit het bedrijf waar ik zit als dat ze beloofd hadden helaas.

Hoe lang heb jij hier dan in NieuwZeeland gezeten? Het is een super gaaf land <3, baal er nu al van dat ik weer terug moet!

Ja Mystery Creek! Ik liep stage bij CRV Ambreed, die toen nog tussen Hamilton en Cambridge in zaten. Zijn inmiddels verhuisd geloof ik. Toen ik er zat was een ander meisje daar onderzoek aan het doen naar de toegevoegde waarde van algemene crossbreds, Kiwicross kan ik me zo niet herinneren. Ik heb zelf 6 maanden in NZ gezeten, 5 maanden stage en een maand reizen (had eerst twee weken maar kwam er tijdens stage al achter dat ik toch wat meer tijd nodig zou hebben, dus ticket omgeboekt := )..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 05:44

imd, Wat gaaf! Ze zijn nu inderdaad verhuisd, gigantische loods waar ze nu in zitten. Beveiliging is ook flink aangescherpt. Oke, weet je nog of dat ging over het gebruik van kruislingstieren of over het gebruik van zuivere stieren van verschillende rassen? KiwiCross gaat namelijk uit van het gebruik op kruislingstieren op kruislingkoeien :) (Ik wil kijken of er een relatie aan te tonen is tussen de bloedvoering, kwaliteit uier en productie)

Dan doe ik nu hetzelfde als jou! Volgende week twee weken naar Australië (eventjes, omdat het kan :):) ) En daarna met klasgenoten rondreizen en nog meer zien van Nieuw-Zeeland. Heb je nog aanraders van plekken die gezien moeten worden?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 06:37

Leuk topic om te lezen. Ik weet nul komma nul over koeien.
Ik vind vooral de ogen zo mooi. <3

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 09:22

Dat is wel een interessante spruitje! Volgensmij ging haar onderzoek over het gebruik van crossbreds op holstein. Edit: mocht je 'm willen lezen, dit is het: http://edepot.wur.nl/166369

Haha omdat het kan idd! Ik heb het niet gedaan, Australië trok me niet zo :P Heb je al geskydivet? Zéker doen! Verder vond ik eigenlijk het hele zuiden sowieso mooi. Ik houd erg van treinreizen en vond de trein door Arthur's Pass zeker een aanrader (en als je het niet met de trein doet, dan met de auto of bus). Walvissen in Kaikoura, Franz Jozef/Fox gletsjer, Christchurch is erg mooi, blue penguin colony in Oamaru, wij zijn ook met de stray bus naar stewart island geweest.

Lake Taupo en Raglan zal je al wel geweest zijn neem ik aan? Ik vond zelf de omgeving van Napier/Hastings met de wijngaarden ook erg mooi. En in Gisborne heb je nog het onoffciele punt waar de zon het eerst op komt. Noord van Auckland en de Coromandel schijnen ook erg mooi te zijn, had ik door autopech helaas geen tidj meer voor :+

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 12:25

MarlindeRooz schreef:
Bedoel je deze foto? Net een poedel joh. :')
http://evainberlin.com/wp-content/uploa ... M28-03.jpg

OMG wat een gave koe!

Normaal gesproken zie je alleen maar de "standaard" koeien, nooit geweten dat er zulke mooie koeien bestaan en ook nog ieder met specifieke eigenschappen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 12:30

MissYvette4u schreef:
MarlindeRooz schreef:
Bedoel je deze foto? Net een poedel joh. :')
http://evainberlin.com/wp-content/uploa ... M28-03.jpg

OMG wat een gave koe!

Normaal gesproken zie je alleen maar de "standaard" koeien, nooit geweten dat er zulke mooie koeien bestaan en ook nog ieder met specifieke eigenschappen.

Maar holsteins zijn ook heel mooi -O-

:P Toegegeven, de hoofden van jerseys vind ik persoonlijk echt ubercute :j

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 12:34

wat leuk en wat een mooie koeien <3
Ik heb zelf ook een koe naar mij vernoemd :D