Ik heb tot nu toe 2 bonte kunnen ontdekken. De ene is natuurlijk overduidelijk, en de ander heeft een stip op z'n kont. Maar die is op bovenstaande foto's niet te zien.
Ik denk dat dat door de lichtinval komt, ze hebben nu hele lichte, korte haartjes die nog aardig reflecteren, hierdoor kan het lijken op witte vlekken.
Heel leuk al die kleurtjes, zie je dat vaak bij muizen dat ze zo'n toverbal nest hebben?
Carr_friesje
Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-15 16:17
Ligt er maar net aan wat voor combi je maakt, maar vaak wel In dit nest heb ik gewerkt met dragers, dus dan krijg je sowiezo al 50/50 op bont. En de kleuren idem dito. moeder is een duifgrijs & vader komt voort uit een duifgrijs x rood. Dus de vader draagt duifgrijs. Vandaar dat er een aantal grijze en een aantal rood/argente tussen zitten.
edit: Wanneer je dus werkt met dragers van verschillende genen (heterozygoot: dus 1 gen voor bont en 1 voor egale vachtkleur bijv.) zul je eerder een toverballen nest krijgen dan wanneer je werkt met fokzuivere dieren. (homozygoot: dus 2 genen voor bont óf 2 genen voor egaal)
Als je op bepaalde eigenschappen aan het fokken bent zijn dragers dus niet ideaal, er kan dan van alles uitkomen. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Een simpel voorbeeld: zwarte ogen.
het gen voor zwarte ogen is dominant, dit betekend dat een dier maar 1 gen voor zwarte ogen hoeft te dragen wil dit tot uiting komen. Het gen voor rode ogen is recessief, een dier moet dus 2 genen voor rode ogen dragen wil dit tot uiting komen. Recessieve genen worden aangeduid met een kleine letter, dominante met een hoofdletter.
Stel ik wil een lijn starten die fokzuiver is voor zwarte ogen. Voor mij als fokker is het dan ideaal om 2 fokzuivere dieren te hebben met het genenpaar: 'PP' (de letter 'p' wordt gebruikt voor oogkleur.)
Door elk ouderdier kan maar 1 gen doorgegeven worden voor oogkleur, dit kan uitgewerkt worden in een kruisingsschema. De genenparen in het schema zijn de mogelijke combinatie's van de jongen.
Dus: homozygoot zwartoog man 'PP' X homozygoot zwartoog vrouw 'PP'
In dit schema is dus te zien dat 100% van de jongen zwarte ogen heeft en 2 dezelfde genen voor oogkleur heeft., dit is ideaal want dit was je fokdoel.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------- Als je echter dragers gebruikt komt het er als volgt uit te zien ( 'p' is rode ogen gen, 'P' is zwarte ogen)
heterozygoot zwartoog man 'Pp' X heterozygoot zwartoog vrouw 'Pp'
Hier zie je dus dat 75% (3/4) van de jongen zwarte ogen heeft, en 25% (1/4) rode ogen. Echter is ook maar 25% van alle jongen fokzuiver. Voor jou fokdoel zal dit nest dus een flinke 'tegenvaller zijn' je wilde immers dieren fokken die 2 dezelfde genen voor de zwarte oogkleur hebben. Als de muis dus maar 4 jongen zou hebben zou je er daarvan maar 1 kunnen gebruiken om je lijn voort te zetten.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------- En voor de gene die het misschien al opgevallen was: er zit minimaal 1 satijn bij Daar had ik echt niet op durven hopen. Vader draagt satijn en van moeder wist ik het niet zeker.
cheybinky Er zullen er een aantal verkocht worden Maar er blijven er ook zeker een paar om de lijn voort te zetten. Dit nest is echt zo gaaf qua variatie aan tekening/kleur/vachtsoort.
wooow.. ik dacht even een klein stukje simpele erfelijkheidsleer neer te zetten, maar is toch nog een hele lap tekst geworden. Ik hoop dat jullie er iets van snappen
Laatst bijgewerkt door Carr_friesje op 24-01-15 16:55, in het totaal 6 keer bewerkt
Ik weet als fokker goed hoe genetica werkt maar ik fok bijv. met mn cavia's zuiver om geen zwevers te krijgen maar dat is bij muizen dus niet het geval
Een zwever is bij ons een dier wat bijv lilac (rode ogen) en slate blue (robijn ogen) in een dier heeft. Je kan aan de vacht en ogen daarin niet meer zien wat voor kleur deze is daarom moet je ij mijn kleurslag Lilac deze niet combineren met slate blue en bijv choco