Onze franse hangoorbaby in haar nieuwe buitenhok

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 10:55

Sinds gisteren heeft onze Franse hangoor een lief vriendje. We hebben haar meegenomen naar de konijnenopvang en haar daar in een neutrale ren gekoppeld. Dat ging gelijk zeer goed. Na een uurtje heb ik het verliefde paartje mee naar huis genomen. Op advies heb ik ze direct samen in een ruime bak naar huis vervoerd. Ze waren getrest door het autorijden en zochten zichtbaar steun bij elkaar. Heel de terugweg hebben ze tegen elkaar aan gelegen.

Thuis moest ik ze eerst nog even in een neutrale ren zetten en twee uur later, toen het hok helemaal schoon was, heb ik ze in hun hok met ren gezet.
Het is een erg klef koppel. Ze liggen veel tegen elkaar, op elkaar onder het bruggetje van wilgentakken en blijven steeds bij elkaar. Ook wassen ze elkaar veel <3
Onze nieuwe ram heet Mowgli en is geboren in dezelfde week als onze Franse hangoor, ze zijn dus even oud. Mowgli is een kruising Meissner. Meissners worden ook flink aan de maat. Hij is maar ietsjes kleiner dan Stippel, dus hij zal ook mooi groot worden.

Naar de kinderen toe is Mowgli ook al nieuwsgierig en hij komt uit zichzelf al naar je toe. Ondanks dat Stippel zo klef is met haar vriendje, komt ze ook direct nog naar ons en springt op schoot om geaaid te worden. Wij zijn dus allemaal heel erg blij :D

Ik kan jullie de konijnenopvang Knaller in Breda, Noord Brabant, (http://www.konijnenopvangknaller.nl) van harte aanraden!

In de auto, op naar huis:
Afbeelding

Thuis in de neutrale ren:
Afbeelding

Vooraan onze Mowgli:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen naar hun permanente hok:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mowgli:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Samen past ook <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mer1980

Re: Onze franse hangoorbaby in haar nieuwe buitenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:47

wauw gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinst, wat een prachtige konijnenparadijs heb je zo! Geweldig!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:50

Wauw, wat een prachtig koppel. :+: Complimenten TS!

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 13:17

Veel plezier met ze :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 14:31

Dank jullie wel! Het is met recht een liefdeskoppel. Ik gok dat er weinig koppelingen zijn die zo soepel en snel verliepen! Ze hebben daar welgeteld maar 1x een poging gedaan even achter elkaar aan te briezen en wat bozig te doen.
Door te rijen was al snel de rangorde bepaald en dat gebeurde thuis in de neutrale ren en in het huidige verblijf ook. Daarna was het gelijk dikke mik .... het lijkt wel of ze al jaren getrouwd zijn :)
Ze liggen continue in elkaars buurt of tegen elkaar aan en hebben al veel tijd besteed aan elkaar wassen.
Twee konijnen is zóó veel leuker dan maar ééntje. Je ziet gewoon hoeveel plezier ze hebben.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 14:51

Wat een gaaf hok zeg!! Wat super dat je je konijnen op die manier houdt, echt een voorbeeld voor velen. Lief ze zo samen te zien.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 16:04

Geweldig!!!

Wat gaan mowgli z'n oren doen?
Hangen?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 16:51

Mowgli is een kruising tussen mama met staande oren en papa met hangoren. Zijn broertje heeft echt vliegtuigoren, dus één staand en één hangend. Mowgli heeft dit soms ook, maar eigenlijk hangen ze het meeste van de tijd zoals op de foto's.
Mijn Franse hangoor heeft echt hangende oren, die van Mowgli zijn een beetje half hangend. Ik ben sowieso ook benieuwd naar zijn uiteindelijke formaat.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 17:00

mooi hok zo hoor!!
Is mowgli wel gecastreerd, konijnen kunnen heel snel baby´s maken :))

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 17:48

colunder schreef:
mooi hok zo hoor!!
Is mowgli wel gecastreerd, konijnen kunnen heel snel baby´s maken :))

Hihi ja vanzelfsprekend is hij gecastreerd (en ingeënt) :D. We hebben hem uit de opvang waar hij 3 weken geleden gecastreerd is.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 17:49

Ben jij veel meer tijd kwijt aan twee konijnen dan aan één?
Super lieve combi trouwens <3

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-14 17:59

Lienie_F schreef:

We hebben Mowgli nog maar één dag dus dat kan ik zo nog niet echt zeggen, maar ik denk het niet. Wel zal ik het nachthok iets sneller zal moeten verschonen, omdat er natuurlijk dubbel zoveel geplast en gepoept wordt. Maar gelukkig is het hok snel en makkelijk schoon te maken. Daar ben ik zo'n 20 minuten mee bezig, 30 minuten las ik hem echt heel grondig uit sop.
Buiten veeg ik wekelijks even. Ze poepen en plassen niet buiten, dat doen ze netjes binnen.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 06:19

Delphi schreef:
Lienie_F schreef:

We hebben Mowgli nog maar één dag dus dat kan ik zo nog niet echt zeggen, maar ik denk het niet. Wel zal ik het nachthok iets sneller zal moeten verschonen, omdat er natuurlijk dubbel zoveel geplast en gepoept wordt. Maar gelukkig is het hok snel en makkelijk schoon te maken. Daar ben ik zo'n 20 minuten mee bezig, 30 minuten las ik hem echt heel grondig uit sop.
Buiten veeg ik wekelijks even. Ze poepen en plassen niet buiten, dat doen ze netjes binnen.

Haha dan kun je het idd nog niet weten, wel bedankt voor je antwoord :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 06:43

Wat een mooi hok!
Ik zou er persoonlijk nog een verdiepje indien met een kleiner compartiment erin.
In de winter of snachts is er behoorlijk wat koude die van de grond omhoog trekt. Ook is het fijn als ze in een kleiner stukje kunnen,die is gemakkelijker warm te houden.
Wel een supermooi hok!
Kwam je kwa prijs ongeveer uit op een hok in de winkel, of duurder/goedkoper?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 09:41

Duhelo schreef:
Wat een mooi hok!
Ik zou er persoonlijk nog een verdiepje indien met een kleiner compartiment erin.
In de winter of snachts is er behoorlijk wat koude die van de grond omhoog trekt. Ook is het fijn als ze in een kleiner stukje kunnen,die is gemakkelijker warm te houden.
Wel een supermooi hok!
Kwam je kwa prijs ongeveer uit op een hok in de winkel, of duurder/goedkoper?

Ik ben nu inderdaad bezig om voor de winter iets te maken meet aardappelkistjes. Daar wil ik kamertjes van maken met lekker veel stro waar ze in kunnen. Maar ook dat ze er op kunnen zitten. Ik heb het krukje nu nog er in staan en daar zitten ze ook graag op :+.

Qua prijs kwam ik veel goedkoper uit dan in de winkel! Nu hadden we het geluk dat we bijna al het materiaal zelf hadden liggen. Wij hebben laatst onze houten raamluiken vervangen door aluminium luiken. De achterkant van de luiken is het buitenaanzicht van het hok. Die waren al donkergroen en heb ik nog slecht één laagje verf hoeven gegeven voor het mooie.
Aan de binnenkant zag het er niet uit. Onze luiken hadden kaders en twee vlakverdelingen (donkergroen met wit) dus vanbinnen was het erg druk. Daarom hebben we er aluminium platen tegenaan gemaakt. Gelijk knaagbestendig en ideaal met schoonmaken. En de wanden zijn 7 cm dik.
Het hout voor het deurtje is afkomstig van het restmateriaal van de plaat voor het dak. Uiteindelijk heb ik alleen een grote plaat voor het dak gekocht, de daksingles, een plexiglas plaat voor de deur en het hang en sluitwerk van het deurtje.

Uiteindelijk heeft het ons € 40,00 gekost aan materialen. In winkels en internet heb ik nergens een hok gevonden dat ik geschikt vond. Velen waren veel te klein en vaak ook van dat waaibomenhout dat enorm snel weg is.

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 09:52

Blijft een geweldig hok! En super leuk koppel heb je!

Om even op een eerdere vraag van iemand in te gaan. 2 konijnen kost niet veel extra tijd het enige is dat je sneller het hok schoon moet maken. Wij doen elke dag de poephoek/wc en het hele hok ook meedere keren per week meestal kijken we gewoon of ze het heel vies hebben gemaakt of dat ze wat netter zijn geweest. En natuurlijk moet je meer knuffeltijd inlassen maar dat is vast geen probleem ;)

2 konijnen is inderdaad zoveel leuker als 1. Veel plezier met jou koppeltje

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 09:57

Oh kijk dat dacht ik ook al dat het mee zou vallen met extra tijd. Ze krijgen hier natuurlijk aandacht van mij, maar ook van mijn twee dochters. Eigenlijk vond ik dat met één juist moeilijker, omdat ik me altijd zo schuldig voelde als het donker was en wij op de bank zaten en Stippel helemaal alleen in haar hok zat. Ik vind het zo'n fijn idee dat ze gewoon 24/7 een vriendje heeft.

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 09:59

Ik voelde me ook altijd zo schuldig als ik weer naar binnen ging toen we nog 1 konijn hadden. Gelukkig hebben we er nu 2 dat is inderdaad veel fijner idee als je weer binnen op de bank gaat zitten. En met nog 2 kinderen zullen ze inderdaad aan aandacht niks tekort komen ;)