Tam konijn gevonden en wat doe je dan.......?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:08

Ik ben het kwa hooi toch wel met Goeroe eens. Als ik google vind ik ook dat hooi essentieel is voor een konijn en dat 'ie altijd hooi moet hebben. Vanavond is het op veel plaatsen wel koopavond toch? Supermarkten hebben vaak ook hooi en zijn altijd wel tot later open. Dus dat zou een optie zijn om daar even langs te gaan om hooi te halen.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 10:13

goeroe schreef:
Ik vind het toch wat vreemd dat veel mensen blijkbaar zo gemakkelijk denken over hooi. Ik ben benieuwd hoe mensen zouden reageren als ik op Bokt zou vertellen dat het hooi voor mijn paard op is, maar dat hij het vast wel een paar dagen redt op stro, biks en oud brood. Voor een konijn is hooi nog belangrijker dan voor een paard. Dat er mensen zijn die een konijn kennen die oud geworden is zonder hooi zegt mij net zoveel als mensen die een kettingroker kennen die 100 jaar is geworden. Natuurlijk komt dat voor, maar het komt vaker voor dat het verkeerd afloopt. Vraag maar eens aan een dierenarts hoe vaak er konijnen uit hun lijden moeten worden verlost door darmproblemen die niet zouden zijn ontstaan als het konijn voldoende hooi had kunnen eten. En neem van mij aan dat dat een bijzonder akelige dood is. Het verschil is dat een roker er zelf voor kiest en een konijn van jou afhankelijk is. Kortom, heb je een konijn, zorg dan voor hooi.

Ik snap je punt maar maak je niet zo druk. Ts is aan het werk en geeft aan morgen hooi te halen! Als ze die konijn niet had opgevangen zat ie nu nog buiten, zonder water. En dat lijkt me nog belangrijker als hooi! Hij heeft wat te knabbelen, water, een huisje, is prima toch? Komt allemaal goed...

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:23

Voernijd heb ik bij mijn eerste konijn gehad, zoals Ukkiee ook al aangeeft, kun je dat het beste de kop indrukken.
Ik wist als kind niet beter en heb het creatief opgelost; konijn kreeg in 1 verblijf van het hok wat lekkers, terwijl ik snel water en voer verwisselde.
Want als hij het zag kwam hij je zo'n beetje aanvallen.

Achteraf niet helemaal hoe het hoorde natuurlijk, waarschijnlijk ook de reden dat hij wel eens vanuit het niets wilde bijten als je hem op schoot had.
Opvoeden is dus wel aan te raden :)

Fee_

Re: Tam konijn gevonden en wat doe je dan.......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 13:29

Ja ik ga vanavond eens kijken hoe hij reageert, ben benieuwd!

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:36

Als je wil (en je hebt een auto) mag je ook hier in Delft wel wat hooi komen ophalen :) Dan kan Spikkel (toch?) vanavond in ieder geval lekker knabbelen en kun je morgen zelf gaan halen. Ik heb hier een zak staan, maar heb gerbils dus die eten niet zo veel :P

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 14:55

Hee Fee! Ik wist wel dat dit topic van jou was. Voedingsadvies heb je inmiddels ook hier gehad, maar dus ook op de whatsapp. ;) Komt goed.

Wat het hooi betreft: maak jullie niet zo druk jongens! De darmen van een konijn moeten inderdaad net als die van een paard constant in beweging blijven. Vallen ze eenmaal stil zijn ze moeilijk weer op gang te krijgen. Hooi is daar inderdaad bij uitstek geschikt voor.
Maar bij gebrek aan mogelijkheid om dat hooi voor morgen op te halen (Fee, misschien kan Mir even wat brengen? Of nee dat is kuil... wonen er mensen in de straat die ook konijnen of knaagdieren ofzo hebben?) is het voldoende om het beestje gewoon goed te eten te geven, en goed op stro te laten, want mijn konijnen eten dus ook altijd de dunnere strootjes eruit en daar verteren ze nog langer over dus dat werkt tot die tijd prima.

Ik begrijp jullie angst ook wel hoor. Ze moeten nu eenmaal constant iets te verteren hebben. Maar er blijkt dat ze ook tegen een stootje kunnen! Ik heb mijn konijnen vrolijk uit een instorting zien hobbelen, ik had ze al 24 uur niet gezien en ik was bang dat ze al die tijd dus ook geen eten hadden gehad en dat ze daaraan kapot zouden gaan. Nou echt niet. Die gingen vrolijk eten en hebben nooit maar enig teken gegeven dat ze buikpijn hadden. Zelfs geen diarree. :+

Maar Fee heeft het nu wel door, denk ik. ;)

Edit: wat jullie dan trouwens nog vergeten is het verhaal binnen- of buitenkonijn. Dat had ik eigenlijk nog wel van jullie verwacht. ;) Als het een buitenkonijn is, kun je hem nu beter niet binnen zetten, krijgt ie het veel te heet, of zet hem op een koele kamer (waar het niet te veel tocht, dat dan weer niet he). Als het een binnenkonijn is maakt het niet uit, want hij is al buiten geweest en in dit seizoen is het geen probleem eigenlijk.

Verder wil ik vooral zeggen dat het mooie foto's zijn zoals altijd, maar ik had ze ook al gezien. _O-

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 18:29

Nou mensen, Spikkel is weer veilig thuis waar hij hoort.
De overburen waren hem inderdaad kwijt. Maar hadden inmiddels al een nieuwe gekocht (een vrouwtje en Spikkel is een mannetje :=). Mijn briefje was zoek geraakt tussen de post, vandaar dat het zo lang geduurd heeft. Uiteindelijk zijn ze er achter gekomen via facebook, heeft het toch nog zin gehad!

Hij heeft zijn logeerpartijtje bij mij dus gewoon zonder hooi overleefd. ;)
Stiekem ga ik 'm best een beetje missen.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:33

ohhh maar dan heb je over een tijdje alsnog een konijntje als spikkel een vrouwtje heeft gekregen ;)

Wel fijn voor die mensen dat hij weer terug is.. maar jammer voor jou..

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 20:35

Als zij toch al een nieuwe hebben....? :P

Je kunt toch even informeren of ze beide konijntjes willen houden en zo niet, dat jij wel een goed plekje voor Spikkel weet!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 20:57

Liefst beide konijntjes houden, gezelschap is heel belangrijk. ;) Maar een stel achterburen in mijn straat willen er ook niks van weten. Eén konijn en niet meer mee pielen... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 20:58

Nemurin schreef:
Liefst beide konijntjes houden, gezelschap is heel belangrijk. ;) Maar een stel achterburen in mijn straat willen er ook niks van weten. Eén konijn en niet meer mee pielen... :=

Dan zullen de achterburen snel baby nijntjes hebben :')

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 20:59

Nou ja ik weet niet hoor maar de balletjes kunnen er toch gewoon af? Vaak genoeg bewijs van gezien. ;)
Even vier weekjes wachten en ze kunnen lekker bij elkaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 21:01

Nemurin schreef:
Nou ja ik weet niet hoor maar de balletjes kunnen er toch gewoon af? Vaak genoeg bewijs van gezien. ;)

Maar de vraag is als de achterburen dat ook laten doen. Aangezien ze ook al vrij snel een nieuw konijn hebben gekocht.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 21:06

Ze houden gewoon allebei de konijntjes, wel of niet bij elkaar dat weet ik niet. De keuze is aan hun :)

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 21:07

Daaag spikkel, veel plezier weer thuis. Ik heb ook zo'n konijn die liever stro dan hooi eet. Hooi is om in te liggen en stro om op te kauwen vind ze. Ik geef gewoon stro bij omdat er anders niks blijft liggen.
Kleine grapjas, die andere twee vinden hooi wel lekker maar eten er niet heel veel van.

Ik ben ook benieuwd hoe Spikkel het gaat doen met nieuwe vriendin.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 21:13

love_western schreef:
Nemurin schreef:

Maar de vraag is als de achterburen dat ook laten doen. Aangezien ze ook al vrij snel een nieuw konijn hebben gekocht.

Nou ja niet onze zaak natuurlijk maar het is een optie. :) Dat is alles.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 23:10

Fee_ schreef:
Hmm. Ik wilde net zijn water verversen. Dus met m'n hand in de kooi, komt 'ie op m'n hand afgestormt. Weet niet of het een aanval was, want hij beet verder niet. Of dat het wat anders was...

misschien beschermt hij zn plek, kooi is van hem.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 23:26

Ik weet niet hoor maar ik vind dat er altijd wel heel snel gedacht wordt aan hoknijd, dat konijn zit er amper 2 dagen in :? Ik heb nog nooit een konijn gehad met hoknijd..
Het kan ook gewoon angst zijn om opgepakt te worden oid. Als je een open kooi hebt zorg ervoor dat er dan een handdoek over heen ligt want een konijn houd er wel van om wat beschut te kunnen zitten.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 07:55

Het beestje is alweer naar z'n baasjes....!!!

Maar goed. Hij had inderdaad beschutting. De kooi stond tegen een bank aan, met een houten plank op de bovenkant en ook nog een zijkant bedekt met een houten plank.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 12:23

saskiakefie schreef:
Ik weet niet hoor maar ik vind dat er altijd wel heel snel gedacht wordt aan hoknijd, dat konijn zit er amper 2 dagen in :? Ik heb nog nooit een konijn gehad met hoknijd..
Het kan ook gewoon angst zijn om opgepakt te worden oid. Als je een open kooi hebt zorg ervoor dat er dan een handdoek over heen ligt want een konijn houd er wel van om wat beschut te kunnen zitten.

Voernijd kan ook, dat neemt ie gewoon vanuit huis mee. En anders is het goed mogelijk dat hij toch wat van slag was vanwege de onbekende situatie.
Z'n baasjes mogen er nu weer mee pielen. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 06:29

Fijn dat Nijn weer naar huis kon. Ergens vind ik het niet kunnen dat ze meteen vervanging hebben aangeschaft...maar goed, wie ben ik?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 08:39

Dat was ook mijn eerste gedachte. Direct een nieuwe aanschaffen en dan ook nog een dame.
Ik denk dat dat foute boel gaat worden :P.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 11:34

Enne... wat zou TS daarmee moeten dan? :')