Varkentje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jazen

Re: Varkentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:16

ik zou het zo doen als varkens houder zei ik ,ik ben er geen ... :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:18

Ja dat klopt hoor. Het kost je veel extra geld aan entingen als je de dieren buiten laat lopen en er is niet eens voor alles te enten. De ziektedruk is beter onder controle te houden als je de biggen binnen houdt.

Bij de boerderij die bij de faculteit diergeneeskunde aangesloten is (biologisch bedrijf, SPF-vrij) kunnen de gedekte zeugen lekker rondwroeten in stro en is er een uitloop. De beren zien helaas nooit daglicht (je wil niet dat ze ziektes krijgen die ze via het sperma over kunnen dragen) en ook de biggen krijgen alleen de lucht die via de ventilatie in de muren naar binnen komt te merken.
Aan de andere kant krijgen ze bakken met speelgoed en genoeg ruimte dus hebben ze wel het op één na beste zonder ziek te worden.

Met kippen is het nog erger. Laat je die buiten lopen, heb je echt een hele rits ziektes op je extra entingen lijst staan geloof ik.
Maar het is toen vooral om de vogelgriep (wilde vogels die overvliegen dragen alles over via de mest die ze laten vallen) besloten dat kippen beter binnen kunnen blijven.

Voor degene die het wil en kan levert het echter wel mooie plaatjes zoals deze op. :) Biggetjes in het gras zijn haast "raar" om te zien. :')

Brittneyx: pfff volgens mij gebruiken we een hele zooi lijnen met lettercodes etc. maar het ras ben ik even kwijt wat er in Nederland gebruikt wordt. Weet iemand dat? TS? ;)
Jonge varkens gaan inderdaad al aan de schijt zodra ze gespeend worden (vaak, tenminste). Je probeert een stabiele groep te houden en die hou je tot je ze verhuist.

Bij ons gaan de hoogzwangere zeugen naar aparte kraamhokken waar ze blijven tot hun biggen gespeend worden. Ik weet niet of dat op alle bedrijven zo werkt, maar meestal wel is me verteld.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:22

in belgie word vooral het Belgisch(logisch) negatief gebruikt
kruising tussen belgisch landvarken en (even denken) pietrain? zo hebben ze een 'stressongevoelig' ras kunnen creeeren
bij ons zitten de hoogzwangere zeugen ook in kraamhokken, maar soms is er een zeug gemist en bevalt die vroeger

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:28

vleesvarkens zijn toch allemaal hybriden ,zo hebben wij het toch geleerd op school .(landbouwschool)

even mijn cursus er bij genomen .
een zeug van een zeugenlijntype :bv engels landras en een beer van een berenlijntype :bv belgisch landras negatief .
dit is de F1 alleen zeugen worden hiervan gebruikt .
en de F1 zetten ze tegen een eindbeer :bv pietrain.
de Nakomelingen hiervan zijn dan de F2 en slachtvarkens .

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:30

Bij ons kan het tot op de dag voorspeld worden. Er worden alleen op woensdag, donderdag en vrijdag biggen geboren. :') Dat vond ik echt te grappig om te horen...

Jazen yay! Pietrain klonk inderdaad bekend en een Engels landras bv. ook wel.
Wat voor cursus is dat?

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:33

geen ,we moeten alles zelf nog opschrijven .... |(

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:34

en wilt er nog iemand de voordelen van een hybride ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:34

Oh wat een leuk varkentje :+: dat is echt mijn droom, een varkentje als huisdier. Dan wel een roze zonder zwarte vlekken en met een roze bandje zodat ik haar kan leren zitten en apporteren. Ik heb vroeger teveel babe gekeken. Hoe houden jullie haar buiten trouwens? Heeft ze een apart stukje modder/weitje om op te lopen?

Mijn vader is varkensboer dus ik weet wel hoe het gaat. We hebben een tijdje varkens buiten gehouden en daardoor de aid op bezoek gehad. De varkens lagen lekker in het zonnetje te zonnen en voorbijgangers vielen dat op. Ze hadden geprobeert om ze op te jagen maar het blijven varkens dus die reageerde niet. Ze dachten dus dat ze dood waren... Aid en al voor langs geweest, tot enkele keren. Dit is de reden ook dat we daarmee gestopt zijn.. Heel jammer...

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:35

ik zit ook in de landbouwschool, ik neem er morgen even mijn cursus bij
denk niet dat er enkel hybriden gebruikt worden zal het eens nakijken in mijn cursus
ja geef maar eens de voordelen
ik ben dat stuk volledig vergeten :o

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:38

-meer levenskracht ,meer weerstand ,stressongevoelig ,goede vruchtbaarheid ,sterker ,langer leven ,uniformiteit en goede moederzorg .
het enige nadeel is dat je ze telkens opnieuw moet maken .

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 00:40

dankje nu ben ik weer een beetje mee :D
maar gaan wij niet verschrikkelijk offtopic? :o

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:21

Jezus zeg, Brittneyx & Nemurin zijn jullie een dierenvriend of niet?

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:30

Als ze niks anders gewend zijn, weten ze ook niet dat ze naar buiten kunnen..
En vroeg was t echt niet beter hoor!

Leuk varkentje iig!

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 10:36

Zit op mobiel momenteel.

Bij mijn schoonouders thuis hebben ze geen 200 zeugen he zoals bij andere varkensboeren!
Ze heben er momenteel maar 30 en willen naar nog minder.
Dus de varkens en eventuele ziektes kunnen ze veel beter onder controle houden omdat het er zo weinig zijn :P
Denk als ze nog 200 zeugen hadden, dat het niet haalbaar zou zijn.

Dit had ik er nog niet bij verteld, excusses!

Blazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:51

Dat maakt inderdaad een groot verschil _Sanne.

dancer_ Het is niet dat ze niet anders gewend zijn, maar die weten hoe het gaat in de varkenshouderij en dat het niet anders mogelijk is. Niet qua geld, niet qua ziektedruk, vaker de AID over de vloer.
Ik denk dat iedere varkenshouder het beste voor zijn varkens wilt, maar als het allemaal zo makkelijk geweest was..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:52

sanne heerlijk varkentje!

het is triest dat een varken alleen nog maar gezien wordt als een homp groeiend vlees wat zo snel mogelijk op gewicht moet komen
dat kippen of zoveel mogelijk eieren moeten leggen of na zoveel weken op gewicht moeten zijn om nog sneller als varkens in de winkel te liggen
koeien hetzelfde verhaal

ieder dier wat de ruimte krijgt is niet gestrest en vreet dus geen staarten van andere dieren(al zijn varkens alles eters), vertoont geen onaangepast gedrag
maar de ruimte betekent vaak zoveel ruimte dat het product van het dier, de vlees, eieren of melk, veel duurder zou zijn
zolang mensen geen moeite hebben om dieren zo te houden dat zij hun kiloknakkers maar kunnen kopen, kunnen de boeren bijna niet anders dan hun vee beroerd stallen

want welke boer heeft nu niet liever 30 varkens in ruime stallen met uitloop in een wei als dat net zoveel zou opleveren als 300 varkens in hokken, halfschemerig om te voorkomen dat ze in de stress schieten, op roosters voor de mest, met teveel bij elkaar waardoor ze aan elkaar beginnen te knagen?
denk daar eens aan als je in de winkel weer eens goedkoop een lap vlees koopt!

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:53

Sjors schreef:

Natuurlijk zijn ze dierenvrienden, waarom zitten ze anders op bokt?

Dat jij nou zo naïef bent..

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:55

Blazee schreef:
Dat maakt inderdaad een groot verschil _Sanne.

dancer_ Het is niet dat ze niet anders gewend zijn, maar die weten hoe het gaat in de varkenshouderij en dat het niet anders mogelijk is. Niet qua geld, niet qua ziektedruk, vaker de AID over de vloer.
Ik denk dat iedere varkenshouder het beste voor zijn varkens wilt, maar als het allemaal zo makkelijk geweest was..

30 maakt inderdaad een verschil!
Maar ik bedoel dat de varkens als ze de hele dag binnen staan echt niet weten dat ze ook buiten kunnen staan :) natuurlijk is het fijner, maar als het niet gaat dan gaat het niet!

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:56

tuurlijk zijn wij dierenvrienden
een boer is evengoed een dierenvriend maar je begrijpt niet hoe groot de stap is naar biologisch en welk risico het inhoud

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:56

Maartenn schreef:
Sjors schreef:

Wow wat een kattig bericht... Alsof je per sé een dierenvriend moet zijn om op bokt te zitten.

Blazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:00

_dancer Sorry, ik had het verkeerd begrepen. Ik dacht dat je bedoelde dat ze Brittneyx en Nemurin niet wisten dat ze ook naar buiten konden gaan :+ . Maar ik snap het al :Y) .

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:00

Oh haha, nee zo bedoelde ik het niet :)

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:01

spatter schreef:
sanne heerlijk varkentje!

het is triest dat een varken alleen nog maar gezien wordt als een homp groeiend vlees wat zo snel mogelijk op gewicht moet komen
dat kippen of zoveel mogelijk eieren moeten leggen of na zoveel weken op gewicht moeten zijn om nog sneller als varkens in de winkel te liggen
koeien hetzelfde verhaal

ieder dier wat de ruimte krijgt is niet gestrest en vreet dus geen staarten van andere dieren(al zijn varkens alles eters), vertoont geen onaangepast gedragmaar de ruimte betekent vaak zoveel ruimte dat het product van het dier, de vlees, eieren of melk, veel duurder zou zijn
zolang mensen geen moeite hebben om dieren zo te houden dat zij hun kiloknakkers maar kunnen kopen, kunnen de boeren bijna niet anders dan hun vee beroerd stallen

want welke boer heeft nu niet liever 30 varkens in ruime stallen met uitloop in een wei als dat net zoveel zou opleveren als 300 varkens in hokken, halfschemerig om te voorkomen dat ze in de stress schieten, op roosters voor de mest, met teveel bij elkaar waardoor ze aan elkaar beginnen te knagen?denk daar eens aan als je in de winkel weer eens goedkoop een lap vlees koopt!

jou voorbeeld van stallen is echt niet meer van vandaag hoor !
tegenwoordig zitten ze in lichte,ruime hokken, de mest op de roosters wordt iedere dag opgeschept

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:10

Mensen krijgen gewoon een verkeerde indruk van de veehouderij, organisaties laten vaak alleen de meeste slechte, onverzorgde stallen ooit zien.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:11

lieveli schreef:
Maartenn schreef:

Wow wat een kattig bericht... Alsof je per sé een dierenvriend moet zijn om op bokt te zitten.

Ja misschien een beetje kattig, maar ik word gek van al die kortzichtige reacties van Sjors (niet alleen in dit topic).