Caution: dog at work!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:05

amy_leftover schreef:
Bij ons leren ze inderdaad alleen op de mouw te bijten, en niet op andere delen van het lichaam. :)

Maar wat is dat in praktijk?
Ze bijten op een wegrennend persoon met een mouw aan? Verder niet?
Of doen jullie ook dingen als tas bewaken erbij die dan afgepakt wordt door een mouwdrager ed?

Heb ik ooit eens gezien met een MH, moest waken over de tas, deed dat in eerste instantie heel goed tot de pakwerker wegliep, hij ging achter hem aan, pakwerker sloeg, hond wilde grijpen, pakwerker ontweek en ging terug naar de tas, pakt tas, hond grijpt de tas ook, na enig trekken laat de pakwerker hem weer los maar hond ging helemaal door het lint. Schudden, grommen, helemaal dol, ook toen de pakwerker al weg was en de baas erbij kwam. Loslaten wilde hij niet meer, ging uiteindelijk met geweld.
Denk dat ik altijd heb staan kijken bij KNPV dan, werd gedaan in het bos naast ons huis, heb ik als 'klein' meisje heel wat uurtjes doorgebracht.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 12:12

training ziet er een beetje als volgt uit:

Parkwerker staat al in het verstek (die schuttingen) en de hond moet revieren (om meerdere schuttingen heen lopen, tot ie bij het verstek met de pakwerker komt). Daar gaat ie staan blaffen tegen de pakwerker en de geleider komt er bij staan. Soms beweegt de pakwerker dan nog een keer, waarop de hond mag bijten.

De hond wordt aan de voet geroepen en de pakwerker gaat buiten het verstek staan. De hond moet op dat moment netjes bij zijn geleider aan de voet blijven zitten.

Dan "vlucht" de pakwerker, waarop de hond er achteraan gaat en wederom in de mouw gaat hangen. Pakwerker gaat stil staan en de hond laat al dan niet op commando los.

Dan is er nog het stellen. Hond en geleider staan een eind op het veld. Pakwerker loopt dreigend op grote afstand richting hond en geleider. De hond valt dan vanaf grote afstand de pakwerker aan. Staat deze stil, moet de hond weer lossen.
(vlucht is dus van de hond af, het stellen is in eerste instantie dreigend op de hond en geleider af)

Het bewaken van voorwerpen wordt bij ons niet gedaan, maar dat ken ik dan inderdaad wel weer van de KNVP. (bijv. sleutels of een tas bewaken)

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:15

Het tasbewaken it inderdaad niet in een Ipo programma.
Een Ipo manwerkprogramma bestaat uit het verstek revieren ( het zoeken naar een stilstaande pakwerker in een speciaal soort hokje op het veld.

De "Arrestatie": je fouileert de pakwerker terwijl de hond afligt, je loopt weg en de pakwerker vlucht. hond mag de pakwerker vangen.

De overval: je loopt met de hond onder appel over het veld als je plotseling overvallen word door de pakwerker welke jou dreigent tegemoet komt rennen.

Afstand stellen: je stuur je hond vanaf de ander kant van het veld op de pakwerker af welke dreigend jou kan op rent.

dit is een programma van de IPO.

Helaas kan je tegen een Politie hond niet zeggen dat ze de man in de blauwe trui moeten pakken dus zijn het inderdaad een soort ongeleide projectielen.

Edit: zie dat Amy me voor was hahaha

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 12:16

BertinaBvd schreef:
Helaas kan je tegen een Politie hond niet zeggen dat ze de man in de blauwe trui moeten pakken dus zijn het inderdaad een soort ongeleide projectielen.

_O-

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:19

Nee, dat lijkt me ook logisch. Maar meende dat er in dit topic iets gezegd werd over die focus, maar in de praktijk vond ik 't meer een ongeleid projectiel :P overigens wel knap hoe goed die beesten luisteren hoor, toen 'ie daar zo braaf zat zou je hem bijna gaan aaien, zo'n lief koppie. En als hij los mag wil je 't liefst zo ver uit de buurt blijven :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:21

Maar heeft het ook een nut dat zo'n politiehond zo tekeer gaat? Ook wanneer hij al bij de menigte vandaan gaat? Ongetwijfeld is zo'n hond op commando (een stuk) rustiger?

Maar wat is dan eigenlijk het nut van IPO? Heb je daar in praktijk wat aan?
Speuren ed kunnen wel zin hebben lijkt me maar dat pakwerk doe je verder niets mee?
En wat is het nut van een particulier bij KNPV trainingen? Ik ken diverse mensen die daar dus fanatiek aan meedoen maar geen politiehond hebben. Waarom zou je dat willen? Als het voor je plezier is ga je wel naar IPO toch?

Fenrir

Re: Caution: dog at work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:23

Wat bedoel je met tekeer gaan anneliesdj? Heb vaker politiehonden in actie gezien (gelukkig niet zo heel vaak :+ ) maar ik vond ze heel rustig eigenlijk... netjes zitten/staan naast de baas en wachten tot ze los mogen.

Ik denk dat die IPO training gewoon voor de lol is, en dat sommige honden het gewoon erg leuk vinden?

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:23

ik vind het een leuke discussie , heb er verder geen verstand van.
erg leerzaam.
Zou je dit ook met engelse staffords mogen doen? weet iemand dat?

Vind dat de hond uit het filmpje het erg goed doet(van TS)

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 12:27

tja, het nut van IPO? gewoon hobby en de honden vinden het prachtig. De één doet agility of flyball, de ander traint IPO.

:wow: jemig, 3 pagina's al!? ik heb nog nooit zo'n goed lopend topic gehad geloof ik :')

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:27

anneliesdj schreef:
Maar heeft het ook een nut dat zo'n politiehond zo tekeer gaat? Ook wanneer hij al bij de menigte vandaan gaat? Ongetwijfeld is zo'n hond op commando (een stuk) rustiger??

Dat is pure adrenaline, de honden weten dat ze mogen werken en gaan daardoor volledig in adrenaline modus, dit gaan afstraffen gaat tenkoste van de drift om de boef te pakken.

anneliesdj schreef:
Maar wat is dan eigenlijk het nut van IPO? Heb je daar in praktijk wat aan?
Speuren ed kunnen wel zin hebben lijkt me maar dat pakwerk doe je verder niets mee??

Gewoon puur de hobby.
De hond laten werken, eigenlijk het zelfde nut als agility maar dan een andere tak van sport.

anneliesdj schreef:
En wat is het nut van een particulier bij KNPV trainingen? Ik ken diverse mensen die daar dus fanatiek aan meedoen maar geen politiehond hebben. Waarom zou je dat willen? Als het voor je plezier is ga je wel naar IPO toch?

Dit weet ik zelf niet, maar er zijn ook mensen die het doen voor de status denk ik.
Maar verder zou ik het niet weten waarom mensen specifiek de KNPV gaan doen voor de hobby tenzij zij van plan zijn de hond door te verkopen aan de politie.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 12:29

BertinaBvd schreef:
Dit weet ik zelf niet, maar er zijn ook mensen die het doen voor de status denk ik.
Maar verder zou ik het niet weten waarom mensen specifiek de KNPV gaan doen voor de hobby tenzij zij van plan zijn de hond door te verkopen aan de politie.

Dit hoor ik inderdaad ook regelmatig. Ik ken iemand die mechelse herders fokt, ze knvp traint en vervolgens voor een paar duizend euro per hond richting Canada verkoopt

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:35

KNPV honden worden inderdaad veel verkocht, maar het wordt ook als hobby gedaan net als IPO.

Er zit natuurlijk een verschil tussen IPO en KNPV.

Ik trainde KNPV en vond IPO te zachtaardig ;)

En de meeste mensen die IPO trainen vinden KNPV te hard :)

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:37

Ja klopt er gaat aardig wat geld in om als jij een goede hond hebt.

Ik heb destijds voor onze Don ook iets van 6000 gulden (spreek ik over het jaar 2000) geboden gekregen van een fokker die haar wilde hebben.
Die wilde haar als fokteef gaan gebruiken omdat ze een flinke dosis werkdrift had etc.

Heb haar uiteraard niet verkocht :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:37

Waarom vind je IPO te zachtaardig?
Als ik bedenk hoe het er bij die trainingen aantoe gaat soms, dat kun je toch als eigenaar niet leuk vinden voor je hond zonder dat het nut heeft?

Overigens; er is eerder een site genoemd met clubs in NL die trainingen doen maar de club bij mij in de buurt staat daar niet bij.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 12:43

De site die ik noemde zijn alleen de kringgroepen die bij de VDH zijn aangesloten.

Dit is wel een mooi filmpje waarin alle onderdelen van de IPO naar voren komen. Hond maakt hier en daar een foutje, maar het geeft wel een goed beeld van wat er van de honden gevraagd wordt bij IPO.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 12:48

anneliesdj schreef:
Waarom vind je IPO te zachtaardig?
Als ik bedenk hoe het er bij die trainingen aantoe gaat soms, dat kun je toch als eigenaar niet leuk vinden voor je hond zonder dat het nut heeft?

Bij ons gaat het er trouwens echt niet hard aan toe hoor. :n ik heb nog nooit iemand zijn of haar hond zien slaan of wat dan ook. Ja, er wordt wel flink geschreeuwd, maar dat is ook wel nodig wanneer de hond zo hoog in de drift zit.
De honden bij ons maken soms best wel eens een foutje (niet aan de voet blijven of te vroeg bijten) maar dat wordt echt niet abnormaal hardhandig gecorrigeerd :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:52

Leuke hond. Hebben zelf een Berner en die is er helaas niet geschikt voor.
En wil graag later 2 bordeaux doggen. Maar twijfel als die wel geschikt zijn.

Mijn vader woont bij mensen in en die hebben ook een duitse herder. Harstikke lief beestje.
Maar was 1 van de beste honden op het gebied van pakwerk en drugs opsporen.
Hij is nu met pensioen. Maar er word nog regelmatig met hem getraind.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:10

@TS, bij IPO gaat het er ook niet hard aan toe... dat ben ik helemaal met je eens..

Vroeger was het zo dat de honden die niet geschikt zijn voor KNPV naar de IPO toegingen, vandaar ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:13

Ik heb dus en Duitse Dog maar als ik me die trainingen van vroeger herinner denk ik dat onze hond daar te lief voor is en helemaal zielig wordt of op een gegeven moment helemaal doorslaat.
Toch lijkt het me wel gaaf om zoiets met hem te doen, speuren schijnt een DD ook wel te moeten kunnen.
Maar ik heb het al eens geprobeerd en werd toen weggestuurd, DD zijn blijkbaar te lomp voor pakwerk en bij agilty mocht ik ook niet meedoen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:17

Heb je er ook praktisch iets aan? Als waakhond bedoel ik dan? Denk het niet, omdat de hond dus zo gefocussed is op de mouw.

Of is het toch wel nuttig om zo'n hond te hebben als alleenstaand meisje bijvoorbeeld, of als erfhond? Dat je op commando kunt laten aanslaan ed?

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:22

Wat gaaf om te zien. Heb het hele topic door gelezen en vind het heel intressant. Kun je gewoon langs zo'n honden club gaan en gaan kijken? Wil dat eigenlijk wel een keer zien.

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:23

Je kan zo'n hond in zijn thuis situatie natuulijk opvoeden als waakhond, maar dat staat dan wel weer compleet los van het veld werk :)

Je leert de hond op het veld wel blaffen op commando dus dat is misschien in sommige situaties handig thuis :)

Edit: Ja majo de meeste clubs zijn inderdaad vrij toegankelijk voor toeschouwers.

Wat misschien leuker is is om op internet op te zoken wanneer er een examen of wedstrijd bij jou in de buurt is en dan eens gaan kijken :)

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 13:38

@ maj0: Als het goed is zit er een kringgroep in Wierden. Wij trainen zelf in Almelo. Komen wel vaker mensen even kijken :j

Ik meen dat er op 8 april ook een NK IPO wordt gehouden, ik weet alleen zo niet waar dat plaats vindt.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:40

amy_leftover schreef:
@ maj0: Als het goed is zit er een kringgroep in Wierden. Wij trainen zelf in Almelo. Komen wel vaker mensen even kijken :j

Ik meen dat er op 8 april ook een NK IPO wordt gehouden, ik weet alleen zo niet waar dat plaats vindt.

Daar tegen over de intratuin? In almelo dan

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 13:41

:j op dinsdag en zaterdag doen ze appèl en pakwerk. Donderdag ringtraining, maar dat is voor bezoekers nou niet echt spectaculair.