Mijn nieuwe egeltje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tessyke

Re: Mijn nieuwe egeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 00:51

mijn egeltjes doen het goed hoor, helaas nog steeds geen baby's :')

Marsu, deze egeltjes overleven hier niet in het wild.
Ze moeten verwarmd zitten :P
Je kan deze egels echt niet vergelijken met wilde egels, deze worden al jaren huisdiergefokt.
Dat ze als impulsaankoop worden gekocht, daar kunnen de echte liefhebbers niet aan doen.
Honden enzo worden ook in asielen gedumpt, ook afschaffen dan maar?

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 00:54

Fiffill schreef:
Ariebombarie schreef:
jij hebt toch ook de vreemdste huisdieren he Fief :))
hoe is het trouwens met.... *naam kwijt :o * je kauw?

Aidan bedoel je, de kraai :) die is er inmiddels alweer meer dan een jaar vandoor, die heeft het luchtruim en zijn vriendjes gekozen toen hij hersteld was en goed kon vliegen. :D

echt waar joh? well, good for him though...! :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 08:57

Haha tessyke, ze hebben er geen zin in dus :') wil je nog 'speciale' kleurtjes fokken of gewoon salt & pepper?

Aar, ja, we missen hem wel hoor. :) Maar het moest er natuurlijk ooit van komen.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 11:21

bwa de kleurtjes interesseren me niet echt, het gaat me om de kleintjes vooral :D
Ik heb een salt & Pepper en een champagne :P

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:47

Weet ik Fiffill, enige reden dat ik m'n handschoenen aan had gedaan... ;) Konden die handschoenen in de was.

Had geen zin dat mijn konijnen mijten kregen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 18:10

Oké, niet iedereen weet er vanaf vandaar :) ken wel meer mensen die ineens de beestjes over hun handen hadden lopen nadat ze een wilde egel hadden opgepakt, lekker. :+

Tessyke, die 2 in je profiel zeker? Champagne, leuk :) hoop dat ze nog kindjes gaan maken dan! :P
Ik vind die "aparte" kleurtjes wel mooi, salt & pepper natuurlijk ook maar sommige kleuren zijn echt bijzonder zoals cinnamon bijvoorbeeld :j

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:12

Mijn handschoenen waren naderhand helemaal vrij, maar ik weet dat egeltjes en vogels vreselijk zijn wat dat betreft. ;)

Ik absorbeer alles dat over dieren gaat nogal als een spons... :o

Misschien wil ik later ook wel een egeltje. Hoe zijn ze als huisdier? Wat moet je doen om ze te houden?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 18:44

Haha, je bent niet de enige. :)

Wat je moet doen om ze te houden... iig genoeg woon/speelruimte hebben voor ze, ze moeten boven een bepaalde temperatuur zitten dus je zult ze moeten verwarmen (ligt eraan welk jaargetijde is en waar/hoe je woont natuurlijk). Een gevarieerde voeding bieden (ook levend voer) en verder moeten ze ook af en toe ontwormd worden of in bad bijv, dat soort dingen.
Verder zijn het avond/nachtdieren. Ze kunnen best tam worden maar als je iets zoekt waar je overdag leuk naar kunt kijken of de hele dag mee kunt knuffelen moet je geen egeltje nemen, ze slapen overdag vooral veel. En ze hebben spulletjes nodig zoals een loopwiel (dat groot genoeg is voor ze), slaaphokje(s), etc. evt konijnentoilet als je ze zindelijk wilt maken.
Je kunt ze in een terrarium houden maar ook in een (grote) konijnenbak, frettenbak, etc. als het maar aan de eisen voldoet. Mocht je meer informatie willen zou ik in het Engels zoeken (African pygmy hedgehog) want er is veel meer over te vinden in het Engels dan in het Nederlands.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:57

Hihi als ik egeltjes neem later is dat 5% van een hele verzameling aan dieren waar ik plannen voor heb hoor, dus "iets om te knuffelen" ga ik sowieso wel hebben.

Maar ja aan de andere kant, ik wil altijd alles aanraken... _O-

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 20:05

Je wilt ook niet weten wat ik voor boerderij aan dieren ik in mijn hoofd heb voor de toekomst _O- :')

Het is ook niet dat je ze niet kunt knuffelen/aaien, ik bedoel alleen meer dat dat niet overdag of de hele dag door is omdat ze dan slapen :) en ze worden me een partij chagrijnig als je ze wakker maakt :+
Ik neem haar 's avonds wel even bij me, maar dan komt ze er sowieso zelf uit om te eten of te spelen. Het blijven toch avond/nachtdieren dus dan zijn ze gewoon het meest actief :j ik zit lange dagen op school dus voor mij komt het juist beter uit dat ze overdag slaapt. :)
Volgens mij eet ze ook op vrij vaste tijden, ik hoor het als ik in bed lig en wakker ben, dat gesmak :') ze maken niet veel herrie trouwens. Ik heb ratten gehad en dat klonk alsof de boel werd afgebroken :Y)

Ik denk dat ik haar straks even in bad doe, ze is best vies. Nadeel van die witte stekels :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:39

Ooooh nou als er in een tuin ergens een egel scharrelt hoort de hele buurt het anders! :')

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:43

*smelt weg* <3 <3

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 23:28

Nemurin schreef:
Ooooh nou als er in een tuin ergens een egel scharrelt hoort de hele buurt het anders! :')

Ja, daarom had ik verwacht dat ze wel meer herrie zou maken. Maar dat valt dus reuze mee. Alleen dat smakken is echt asociaal hard, ze eet ook lekker met de mond open :')

Ik heb haar in bad gedaan, daarna nog een tijdlang met haar in een lekkere warme handdoek op schoot gezeten (tijdens het serie kijken :P ) zodat ze kon opdrogen. Ik weet niet of ze eerder in bad is geweest, maar ze leek het niet erg te vinden en bleef meteen rustig zitten. :) Ze wilde alleen steeds kijken wat er om haar heen was in die nieuwe ruimte. :))
Ik had nog geen shampoo, dus alleen water gebruikt. En een oude tandenborstel om de stekeltjes zachtjes mee te poetsen. :P

Vieze egel in bad
Afbeelding

En toen had ik ineens een witte egel :wow:
Afbeelding

Afbeelding

Haar nageltjes lijken wat lang, even kijken dus of die wat bijgeknipt moeten worden.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:44

Wat lief, ze lijkt het inderdaad lekker te vinden! Maar ja veel diertjes vinden dat stiekem ook wel hoor, als ze in de natuur ook wel eens zwemmen. Volgens mij doen egeltjes dat ook... :+ Maar weet niet zeker.

En tja, wat dat smakken betreft moet je d'r toch etiquette gaan aanleren he.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:54

Ohh wat is ze leuk zeg, daar smelt je toch van.
Dat lieve koppie ik ben verliefd.
Meer meer meer foto's.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 00:20

Klopt Nemurin, ze kunnen best goed zwemmen en doen dat ook wel vaker. En dat smakken... het is zo schattig :D

Haha irmalouise er zullen zeker meer foto's volgen :) jammer alleen dat ik eigenlijk alleen 's avonds echt foto's kan maken wanneer het al donker is, moet je of flitsen of de kwaliteit gaat sterk achteruit. Maar misschien een keertje tussendoor :j

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:23

zwemmen ze serieus? :')
Ik moet toegeven dat ik die van mij nog nooit in water heb gegooid :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 00:26

Niet? Las dat je ze af en toe kon wassen als ze erg smerig waren, met bepaalde shampoos (voor dieren)... gaat ook geen wekelijks iets worden hoor. Sommige vinden het vreselijk, andere vinden het leuk en sommige zijn er wat neutraal in naar het schijnt.
Zit maar een klein laagje water in, dus er viel weinig te zwemmen het kwam tot de buik ongeveer. Maar egels kunnen best zwemmen, hier in de sloot hebben we hoge houten kanten en er zijn speciale egeltrappetjes gemaakt voor egels die erin vallen/zwemmend over willen steken en vervolgens verdrinken omdat ze die hoge houten rand niet op kunnen klimmen.

Er zijn filmpjes op youtube dat ze op hun rug drijven of zwemmen, maar dat vond ik wel een beetje sneu :+ ook al leek ze het water wel leuk te vinden.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:35

ontzettend leuk beestje alleen het zou mijn keus nooit zijn om het als huis dier aan te schaffen mijn persoonlijke mening is dat een egel in het bos hoort en niet in een konijnen hok maar dit vind ik ook van andere bepaalde dieren die als huis dieren die gehouden worden. maar... dit is mijn mening en ik wens je evengoed veel plezier ermee!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 00:40

Wat apart zo'n huisdier, enorm schattig! Wist ook niet dat dat als huisdier kon. Hou ons op de hoogte!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 00:40

Buffelo schreef:
ontzettend leuk beestje alleen het zou mijn keus nooit zijn om het als huis dier aan te schaffen mijn persoonlijke mening is dat een egel in het bos hoort en niet in een konijnen hok maar dit vind ik ook van andere bepaalde dieren die als huis dieren die gehouden worden. maar... dit is mijn mening en ik wens je evengoed veel plezier ermee!

Dat kan. Maar vergeet niet dat dit dier hier niet zal overleven, het is overigens ook geen bestaande soort in het wild. Maar goed, er zijn meer mensen die zodra het buiten het standaard huisdier (kat/hond/konijn) gaat ineens vinden dat een dier in het bos hoort, ik vind dat een beetje krom :) maar ieder zijn mening!

Zal ik doen Coentjuh!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:04

Pfff vind ik ook niet altijd van toepassing hoor Fiffill. Als het gedomesticeerd kan worden niks aan de hand.

Er zijn nu gedomesticeerde (ongeveer) vosjes in de handel, daar moet je wel een vergunning voor hebben maar tegelijkertijd bescherm je wel de soort door er eentje te willen want dan is er een fokdoel.

qwerty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:35

ooh! ik wil ook een egel! waar kan je die krijgen?
Ze is echt zo lief en schattig!!!! <3 <3 <3

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:53

oaaaaahhhwww :+:
Meer heb ik niet te zeggen :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 13:52

Waar ik wel tegen ben is het massaal vangen en verschepen van wildvang. Maar dat is totaal iets anders dan een gedomesticeerde soort die bovendien in het wild niet eens voorkomt. :)

qwerty14, bij een fokker.