Ohh ik kan niet wachtten.. Podenco pups zijn geboren!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 18:40

AngelofLove schreef:
'oh, die heeft een windhond in huis, dus dat zal wel druk zijn daarbinnen, want tja, die honden zijn nu eenmaal druk'

Mijn enige ervaring met een windhond is wat aaien over een afghaan van een vriend, en dat is (in huis) de luiste hond die ik al gekend heb. Die moet je 's ochtends rond 9 letterlijk uit zijn nest schudden of hij blijft de hele dag tapijtje spelen. Mogelijk is die atypisch, maar ik had daar dus ook een heel ander idee over :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 19:01

Hhilde schreef:
Huertecilla schreef:
..en als het niet van Ibiza komt is het geen echte?
Dat sluit NL en Finland helemáál uit.

Hier in Spanje zijn er simpelweg 3 formaten en 2 vachtsoorten = 6 variaties van hetzelfde slag hond.
Als men internationaal de grote ´Ibicenco´ wil noemen omdat dit leuker klinkt dan is dat zo.

Nee, je moet lezen. Podenco is geen ras, maar een soort. En dit is een podenco ibicenco.

..en hier is dat gewoon een grote gladhaar Podenco.
Dat kynologen het allemaal graag in zo klein mogelijke hokjes met zoveel mogelijk eigen bijzonderheid dus status willen hebben is me al heel lang helder. Zelfs kleurslagen willen ze graag gescheiden houden alsof dat een ander ras is.

Het ís een grote gladhaar Podenco en die noémt men internationaal Ibicenco.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 19:03

Bandida schreef:
Mogelijk is die atypisch, maar ik had daar dus ook een heel ander idee over :D

Eigenlijk heel typisch.
Greyhounds bv zijn op hun formaat na de ideale honden in huis.
Dat ligt wat anders los van de lijn in het veld :D

Donja

Re: Ohh ik kan niet wachtten.. Podenco pups zijn geboren!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 19:12

TS gefeliciteerd met je pup. Zelf ben ik ook verknocht aan een spaans ras, dus ik begrijp je passie.

Nog even reageren op een vraag op de eerste pag. Kleurverving bij honden ligt vast, dus er had van te voren gekeken kunnen worden hoe de pups getekend zouden kunnen zijn.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 19:13

Huertecilla schreef:
..en hier is dat gewoon een grote gladhaar Podenco.
Dat kynologen het allemaal graag in zo klein mogelijke hokjes met zoveel mogelijk eigen bijzonderheid dus status willen hebben is me al heel lang helder. Zelfs kleurslagen willen ze graag gescheiden houden alsof dat een ander ras is.

Het ís een grote gladhaar Podenco en die noémt men internationaal Ibicenco.

En waar gaat het over als je het over 'hier' hebt? Ik vermoed Spanje? Als je zoals de meeste Spanjaarden bent, kan ik je sowieso niet al te serieus nemen als het om honden gaat. Je doet in mijn ogen meer ongegronde uitspraken en hebt zo te lezen een hekel aan mensen die het beter weten dan jij. Daarbij komt ook nog dat je afgeeft op alles wat iets met rashonden te maken heeft. Mag ik vragen wat je dan in dit topic doet? Het gaat hier om een rashond en jij lokt hier alleen maar weer discussie uit. Zoals je - opmerkelijk genoeg - de laatste tijd in elk topic lijkt te doen.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 19:55

Donja schreef:
Nog even reageren op een vraag op de eerste pag. Kleurverving bij honden ligt vast, dus er had van te voren gekeken kunnen worden hoe de pups getekend zouden kunnen zijn.

Ook mbt de hoeveelheid wit? Ik ben altijd erg geïnteresseerd in genetica :j Beetje offtopic dus mag ook per pb :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:02

Huertecilla schreef:
Eigenlijk heel typisch.
Greyhounds bv zijn op hun formaat na de ideale honden in huis.
Dat ligt wat anders los van de lijn in het veld :D

Valt dan toch nog ooit te overwegen.. als ze zijn zoals die Afghaan .. heel gezellig horizontaal beest. Luistert niet, nooit eigenlijk, maar dat hoeft ook niet echt want hij doet niks verkeerd en is heel lief.
Buiten is een ander verhaal, beetje als een Arabisch paard, als de wind gaat waaien gaat er ergens bovenin een knopje om. Loopt mooi aan de lijn, maar die kan niet los dus.

Mooie honden TS! Die foto met moeder en pups is schitterend, dat is echt een blije mamma-hond :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:46

Hhilde schreef:
Als je zoals de meeste Spanjaarden bent, kan ik je sowieso niet al te serieus nemen als het om honden gaat.

:x

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:56

wat een mooie hondjes :d

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:11

Jezus, ga via pb verder met zeuren over de hondenras of soort.

Ts leuke hondjes zeg, ben benieuwd welke je gaat kiezen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 21:36

Huertecilla schreef:
Hhilde schreef:
Als je zoals de meeste Spanjaarden bent, kan ik je sowieso niet al te serieus nemen als het om honden gaat.

:x

Alsjeblieft.... Woonachtig op de Canarische Eilanden zie ik een hoop leed, maar ook Spanjaarden die beter zijn voor hun dieren dan Nederlanders! Namelijk los laten op een groot terrein (dus niet 3 keer per dag wandelen), een waakhond is nooit alleen, heeft altijd gezelschap van een andere hond en de honden zijn doorgaans beter opgevoed simpelweg omdat ze minder vertroeteld worden.

Overigens heb ik zelf 2 Podenco Canario pups. Inmiddels zo´n 3-4 maanden. Ze zijn zonder papieren, maar dat krijg je als je ze mee neemt. Dan zitten doorgaans de papieren er niet bij. :D :D :D
[BB] gezocht: tips voor pups met parvo die het verdienen te leven

Het gaat inmiddels goed met ze en ik kan TS maar 1 ding zeggen: geweldige lieve honden. Met een beetje discipline heb je er echt een vriendin aan! Van harte!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 22:27

Iedereen bedankt voor de leuke reacties! Ik hoopte zelf ook op een rode, dus was blij met dit nest :D. Welke ik neem hangt nog een beetje af van hoe ze uitgroeien... Ik wil ermee gaan showen en wil daarvoor natuurlijk de mooiste van de 2 hebben. Pas vanaf een week of 6 is een beetje te zien welke van de 2 de beste showhond kan worden. Tot die tijd hoef ik dus nog geen keuze te maken.. :D

@Hhilde : Jaaaa Smitthy is supermam... lief dier!

Podenco Ibicenco mag maar 2 kleuren hebben, rood en wit, en alles daartussen (dus van helemaal rood tot helemaal wit). Enige eis is van aftekening is dat de punt van de staart wit is.
Lange honden (zoals windhonden genoemd worden, en halfwindhonden (zoals Podenco`s) mogen trouwens gewoon loslopen hoor.. De wet die dat verbood is (gelukkig) al een aantal jaar afgeschaft!

@Huertecilla : De fokker van dit nest leest ook mee in dit topic, en wou je dit graag even melden:
Marianne Felix, van de kennel "van Oxymoron" schreef:
Als je ergens pretendeert verstand van te hebben terwijl dat niet zo is, hou dan liever je mond. indien serieus geintresseerden willen weten hoe het werkelijk zit met de verschillende podenco rassen in spanje dan zijn ze welkom om per email contact met mij op te nemen. Ik heb een artikel geschreven voor de Hondenwereld waarin veel duidelijk wordt, oh ja dat artikel is in samenwerking geschreven met vele spanjaarden die zich serieus intresseren in de aparte rassen podencos.met elk hun specifieke jachttaak

Om even een tipje van de sluier kennis te geven: een rehala bestaat veelal uit groepen kruising ibicenco x alan of dogo voor de jacht op groot wild, de ibicenco zelf wordt in groepen ingezet voor de jacht op het konijn. Speciaal voor de jacht op groot wild zijn de podenco campanero en de podenco andaluz grande ruwhaar gefokt. en zo zijn er nog veel meer podencorassen die volgens de liefhebbers in spanje elk een eigen bestaansrecht hebben als ras, omdat ze allemaal verschillend zijn in bouw en temperament omdat ze elk hun eigen jachttaak en jachtgebied hebben.

Al deze honden vertonen grote overeenkomsten met elkaar maar zjn wel degelijk verschillende rassen. Net zoals een duitse herder zeker verschillen vertoont met een belgische of een hollandse herdershond."podenco"staat voor een bepald type hond, net zoals "spaniel""herder"of "terrier" daarbinnen vallen dus allerlei rassen. Als je je eens echt in rasstandaarden en geschiedenis van de rassen zou verdiepen dan zou je ook stoppen met dergelijke onzin te verkondigen op het internet.

Tevens zijn er natuurlijk ook spanjaarden die niet raszuiver fokken omdat zij de jacht het belangrijskte vinden zij fokken dan gewoon goede jachthonden en geen bepaald ras. de honden op de fotos die je paatst zijn kruisingen van een soort podenco met een soort dogo, waarschijnlijk podenco campanero met alano , een zeer gebruikelijke kruising in rehala's.

Ik vind het opmerkelijk dat iemand die regelmatig die ferias bijwoont, zo weinig werkelijke kennis erover heeft...

In Spanje zijn er sepciale Ferias voor de jacht op konijnen, met jawel onder meer de podenco ibicenco. Film niet geschikt voor konijnenliefhebbers :D

Als je goed naar het filmpje hebt gekeken, zie je ook andere rassen die ingezet worden voor de jacht op onder meer het konijn, maar de honden op het einde van het filmpje dat zijn toch echte ibicencos en die jagen toch echt op konijnen....

Vlak overigens de spanjaarden zelf niet uit....ook al is het voor veel honden misere daar, de echte jagers die serieus zijn die houden van hun honden en zorgen dat ze niets te kort komen en zetten zich sterk in voor rasbehoud! Want zij weten de rassen te waarderen en zien hun niet als product, maar als waardevolle metgezellen die respect verdienen. Elk ras met hun eigen taak, in bouw toegespitst voor het terrein en dier waar zij in/ op jagen, elk gebied in spanje heeft een specifiek terrein dat duidelijk van een ander terrein te onderscheiden is, zo zijn de verschillende podencorassen eeuwen geleden onstaan en dat stuk geschiedenis proberen een hoop spanjaarden te behouden in al zijn glorie. Een jager die jaagt met ibicencos bejegen je respectloos door te zeggen dat ibicencos hetzelfde zijn als de andere podencorassen en andersom geldt dat ook, of ze lachen je gewoon keihard uit, dat is natuurlijk ook een optie.

Gr. Marianne
http://www.freewebs.com/oxymoronbasenjis/
Laatst bijgewerkt door Mariska_28 op 09-09-11 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:31

@Mariska: prachtige pups. Succes met je keuze.

Ik vind pa prachtig, denk dat fokster hem ook gekozen heeft vanwege het vele rood. En misschien om bloedlijnen maar daar heb ik bij dit ras geen verstand van.

Citaat:
En waar gaat het over als je het over 'hier' hebt? Ik vermoed Spanje? Als je zoals de meeste Spanjaarden bent, kan ik je sowieso niet al te serieus nemen als het om honden gaat. Je doet in mijn ogen meer ongegronde uitspraken en hebt zo te lezen een hekel aan mensen die het beter weten dan jij.

Ik vind dit soort uitspraken niet kunnen. Komt heel rellerig over. Je moet wel fatsoenlijk blijven!

Helaas mogen dit soort honden niet loslopen, Staatsbosbeheer heeft een streng beleid en de gemeente ook. Ik heb altijd een greyhound gewild maar ik wil geen hond die niet los mag.
Het beleid wordt steeds strenger. Waar ik nu woon mogen honden alleen maar los op losloopplekken.

Maar ik vind dit echt ook prachtige honden. En HC, die foto van de jager met zijn honden lijkt wel een schilderij, echt prachtig.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 23:49

Ja, Smitthy is leuk maar ik ben helemaal verliefd op Barry!

love_urla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 00:10

wat een schatjes! <3

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 00:26

heel erg mooie keuze!
daar ga je gewoon een super hond aan hebben!

Wij hebben zelf een galgo en een greyhound.
Onze galgo kan ook los lopen op rustige plaatsen :j

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 13:09

Ooooh wat een gaaf nest! Wat een supermooi papa en mama. En prachtige pups hoor (ben benieuwd naar meer foto's!) :j
Heb je voor alle puppy's al een baasje gevonden? (hint hint :o hahaha).

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:45

Huertecilla schreef:
Thirty schreef:
Dat zal jij toch snappen, als cavia fokker? Soms willen mensen gewoon een dier met een stamboom.

..en waarom denk je dat ze die hier, het land van herkomst _O- , niet hebben?
Hier in onze regio zijn er legio práchtige ruigharigen. Hier in het dorp een fokker voor zijn eigen Rehales.
Niks wachtlijste en ook geen opgeblazen prijzen.
Nee, men spreekt geen engels. Los het op. (nee niet door het mij te vragen)

TS; gefeliciteerd.

misschien om dezelfde reden dat KWPN-ers in de VS duur zijn, en Quarters in de VS geen drol kosten.
Dat heet grotere vraag dan direct aanbod.

Nog één stapje moeilijker en je bent al bij kruisprijselasticiteit. :P
TS wat een geweldig leuke hondjes. Gefeliciteerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 21:06

wow wat een mooi ras :D en dat filmpje hierboven vindt ik er gaaf , wou dat ze op een boerderij die honden hadden waren ze gelijk van de ontsnapte konijnen af :=

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 21:55

Bedankt voor de leuke reacties!

@Hhilde : Barry is inderdaad echt een schatje... en wat kan die hard rennen he? Prachtig om te zien (is een Galgo)

Willen jullie al een paar nieuwe foto`s zien? Vast wel toch??

Wat worden ze al groot he?
Afbeelding

Ahhhhh <3
Afbeelding

Teefje # 1:
Afbeelding

Afbeelding

Ze ligt rechts (voor de kijkers :D)
Afbeelding

Teefje # 2:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zijn ze niet uberschattig met die kleine oortjes en dikke neusjes?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 09:15

Aangezien we allemaal graag foto's willen zien van dit mooie nest:

BB >> BB-ITP

De discussie is dan helemaal off-topic, dus het vriendelijke verzoek om die elders te voeren.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:11

Ahhh, ze zijn echt schattig, zou je niet verwachten he, dat ze mega oren krijgen en een wat spitsere snuit :D Weet je al welke pup je neemt?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:19

TS, Super leuk voor je zo'n schattige pup <3
wat zijn ze nog klein zeg!

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:30

Leuke pups!Ik vind Podenco's prachtig om te zien.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:31

Nog een paar weekjes, en dan eindelijk na al die jaren je eigen Podenco Ibicenco Sis!! Vind ze zelf toch ook wel ERG schattig op de foto's!!

Koetjesreep schreef:
Ooooh wat een gaaf nest! Wat een supermooi papa en mama. En prachtige pups hoor (ben benieuwd naar meer foto's!) :j
Heb je voor alle puppy's al een baasje gevonden? (hint hint :o hahaha).

Pssst... zijn nog 2 reutjes beschikbaar :+