De arme verschoppelingen in Turkije

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rockwitch

Re: De arme verschoppelingen in Turkije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 15:14

Ik denk idd dus ook niet in grenzen als het om dierenleed gaat, als ik in NL zoiets tegenkom en ik kan wat doen, zal ik het ook doen, toevallig is dit op mijn pad gekomen, dus zet ik me hiervoor in.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 15:20

Wat een geweldig werk doen jullie! Ben zelf een aantal jaar geleden in Istanbul geweest en tegenover ons hotel was ook een bosje waar honden liepen..

Ook ontzettend veel katten, 1 prachtige kleine kitten brak m'n hart. 1 Van d'r achterpoten was gewoon doormidden gebroken.. Nog zelfs met m'n moeder erover gehad om 'm naar een dierenarts te brengen, maar met geen connecties en op dat moment geen internet wisten we het ook niet.

Ik vind het een prachtig initiatief, en wie weet, als ik op mezelf ben dat er wel zo'n verschoppeling een thuis bij mij vindt.. :(:)

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 16:14

Wat een geweldig werk doen jullie zeg!
Ik vind het hartverscheurend en het maakt me erg verdrietig om zulke foto's te zien, maar tegelijkertijd maakt het me ook ontzettend kwaad, hoe kan iemand het in hemelsnaam alleen al in zijn hoofd halen om onschuldige dieren wat aan te doen?!
Die beestjes kunnen zichzelf niet verdedigen..

Dus nogmaals, ge-wel-dig wat jullie daar doen!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 16:18

Emytje schreef:
Ik bedoel het ook niet vervelend tegenover jou. Ik vind het prachtig wat je voor deze beestjes doet, echt geweldig. :)) Ikzelf ben alleen van de diertjes in onze eigen 'achtertuin' eerst. Ik heb alleen soms het idee dat zij een beetje vergeten worden, maar dat heb ik bij jou verhaal niet het idee.

Die worden zeker niet vergeten... maar hebben oneindig veel meer kansen en een veel beter leven.
Daarbij houdt je verantwoordelijkheid niet op bij een landsgrens... iedereen is verantwoordelijk voor alles dat leeft, waar dat ook is.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:48

ook ik heb bewondering voor je werk en het werk van iedereen die dit doet, zou alleen zo graag zien dat de problemen in eigen land eens echt aangepakt zouden , dus dat er inbijvoorbeeld turkije en roemenie en andere landen goede dierenwelzijnswetten zouden komen, dat mensen op hun lazer krijgen als ze beesten mishandelen , uithongeren etc
zo ook in andere landen , helaas ligt het welzijnsniveau in die landen niet zo als het hier ligt
voor mij ook een reden om deze landen zolang het mensen en dierenrechten gebeuren nog niet op peil is niet bij de EU te willen hebben
ik zou ook nooit een dier uit het buitenland naar nl halen om te "redden" (vind het woord altijd zo dramatisch )
puur omdat ik vind dat ook die landen hun verantwoordelijkheden op een correcte manier moeten nemen
en zolang wij als westerse wereld het probleem "oplossen" zullen ze die verantwoordelijlkheid niet nemen

ik steun wel organisaties die dit proberen te bewerkstelligen btw en wil op kleinschalige manier ook andere doelen , waarbij dieren ook om gered te worden uit het land gehaald worden,. maar ik vind het wel heel dubbel om dat te doen
maar ja, uiteindelik zie je foto's van dieren n schokkende situtaties en denk ik dat de meeste mensen het eens zin over het feit dat er iets voor die dieren moet gedaan worden

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:26

Ik vind het heel goed dat er mensen zoals jullie zijn die voor deze dieren zorgen!! Wat nog belangrijker is dat de lokale bevolking dit ook gaat doen! Ik was afgelopen zomer in Chios en daar werden dus ook honden en katten vergiftigd..... Gelukkig is daar ook een Griekse Organisatie die zich inzet voor de dieren. Het zou goed zijn als lokale dierenartsen sterilisaties voor kleine prijzen aanbieden. De laatste jaren is er wel al wat meer veranderd in zuidelijk landen. Gelukkig maar!

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:31

Wat doen jullie goed werk! Vind het toch altijd maar weer sneu dat die hondjes zo moeten leven, maar gelukkig worden ze een beetje geholpen door mensen. En ik ben het, met wat hierboven staat, helemaal eens!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 12:38

Het is natuurlijk ook wel zo in die landen, dat vaak de mensen het minder breed hebben als hier, dus is het voor hun nog moeilijker om goed voor hun dieren te zorgen, maar goed helaas is ook gewoon de mentaliteit zo vreselijk anders. Hier zijn dieren onze maatjes. Daar zijn het waakhonden, of wat dan ook, maar na een tijdje zijn ze hun honden zat, dan dumpen ze ze ergens, of proberen ze te vergiftigen of verjagen met stenen.
Kinderen in Roemenie worden dat ook geleerd, dat als er honden lopen dat ze er stenen naar moeten gooien, helaas zijn die wel eens raak en zijn die honden dus gewond.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:04

rockwitch,je hebt mijn hart geraakt met je foto's en filmpjes..
nou ja niet jij,maar deze dieren.
Wat word ik er verdrietig van,kan hier zo slecht tegen dat de tranen over mijn wangen lopen.
Is er iets wat je kunt doen om hier aan mee te helpen?
ik weet dat inzamelen niet mag op bokt maar misschien kun je me via pb iets laten weten wat er nodig is?

Samcha_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:14

İk heb echt bewondering voor jullie werk en ben blij dat jullie je voor deze honden inzetten!

İk woon zelf in Turkije en weet dus helaas ook hoe de situatie hier is met zwerfhonden en zwerfkatten. Zoals Rockwitch al zegt, er zijn wel veel mensen die om de honden geven, maar deze mensen krijgen zo weinig salaris (het minimum salaris ligt hier rond de 350 euro) dat ze al moeilijk voor zichzelf kunnen zorgen, laat staan voor dieren!

İk ben laatst in een asiel hier geweest en deze mensen verrichten super werk. Op het moment dat ik daar was zaten er 110 honden (was nier zo'n groot asiel). Deze honden worden nagekeken en eventueel behandeld. Ook worden ze gesteriliseerd/gecastreerd en daarna wordt er een nieuw baasje voor ze gezocht. De dierenarts zei ook dat er een groot overschot aan honden is omdat mensen ze niet laten steriliseren/castreren. Tegenwoordig gaat dit asiel naar dorpen toe om honden en katten gratis te steriliseren/castreren.

Ook wij zorgen voor een hond die vroeger een straathond was. Deze hond is mishandeld geweest en nu eindelijk na 2 jaar (de tijd dat we voor haar zorgen) merken we dat ze gewoon echt weer een vrolijke hond wordt! Ze vertrouwd ons volledig en daar ben ik blij om. Vorige maand hebben we haar ook laten steriliseren en binnen een dag was ze daar van opgeknapt!

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 13:33

Tranen in mijn ogen toen ik het filmpje van het poesje bekeek....
Goed werk doen jullie Rockwitch, ik heb zoveel respect voor de mensen die dit doen!!!!
Ik ga even mijn hondje nog een extra dikke knuffel geven, the lucky bastard. -O-

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:29

Wat een prachtig filmpje van de kitten.. Zo zie je maar weer, ze verdienen een 2e kans!

Dit doet me wel beseffen hoe goed onze 4 katten en 3 konijnen het eigenlijk hebben..

Als er ooit nog een hond bij mij komt, als ik op mezelf woon oid, ga ik zeker overwegen er een uit zo'n land te halen.. Gewoonweg omdat de meeste dieren hier wel goed terecht komen, maar daar is het blijkbaar normaal dat ze doodvriezen, verhongeren of een andere vreselijke dood krijgen...

Geweldig werk wat jullie doen!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:54

Sonja_vR schreef:
ook ik heb bewondering voor je werk en het werk van iedereen die dit doet, zou alleen zo graag zien dat de problemen in eigen land eens echt aangepakt zouden , dus dat er inbijvoorbeeld turkije en roemenie en andere landen goede dierenwelzijnswetten zouden komen, dat mensen op hun lazer krijgen als ze beesten mishandelen , uithongeren etc
zo ook in andere landen , helaas ligt het welzijnsniveau in die landen niet zo als het hier ligt
voor mij ook een reden om deze landen zolang het mensen en dierenrechten gebeuren nog niet op peil is niet bij de EU te willen hebben
ik zou ook nooit een dier uit het buitenland naar nl halen om te "redden" (vind het woord altijd zo dramatisch )
puur omdat ik vind dat ook die landen hun verantwoordelijkheden op een correcte manier moeten nemen
en zolang wij als westerse wereld het probleem "oplossen" zullen ze die verantwoordelijlkheid niet nemen

ik steun wel organisaties die dit proberen te bewerkstelligen btw en wil op kleinschalige manier ook andere doelen , waarbij dieren ook om gered te worden uit het land gehaald worden,. maar ik vind het wel heel dubbel om dat te doen
maar ja, uiteindelik zie je foto's van dieren n schokkende situtaties en denk ik dat de meeste mensen het eens zin over het feit dat er iets voor die dieren moet gedaan worden

Volledig mee eens! Principeël zou het mij ook helemaal niet zo gaan om "problemen in eigen land eerst", maar wel om het feit dat je door stomweg honden van ginder naar hier te halen, niets oplost. Een enkel geval is gered, maar structureel is er helemaal geen oplossing, waardoor het probleem blijft verder leven.

Om die reden zal ik nooit organisaties steunen die dieren hier naartoe halen, maar wel de organisaties die ter plaatse hun hart en ziel leggen in bewustmakingscampagnes en organisaties die structureel aan het werk gaan (dus zowel praktisch: sterilisatie/castratie-acties, als beleidsmatig werken).

Maar verder, knap werk hoor. Voor de honden die er nu momenteel rondlopen, is er iemand nodig die om hen geeft!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:47

Wat een heftig werk, maar echt SUPER dat jullie dit doen! Wat een vreselijke foto's... eigenlijk zou je ze het liefst allemaal in huis willen nemen of uit hun leiden willen verlossen degene die geen toekomst meer hebben ;(

Echt top!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:56

Pfffff....... potverdorie, word je weer eens met de neus op de feiten gedrukt.......
En dan zit ik hier met 2 rashonden, verwende honden die van mij, ik zou willen dat er meer honden zo een leven hadden. Mij zul je niet horen dat iemand eerst maar een hond uit het asiel moet halen, ik doe het immers zelf ook niet. Ik heb dure rashonden.
Ik heb heel lang gedacht dat mensen maar geen honden uit het buitenland moesten halen, en ik begin er toch wat op terug te komen. In Nederland zijn honden genoeg, dat is misschien waar, maar wat als je zo een hummeltje ziet, en je hart gaat open? Al die honden hebben hulp nodig, en elke geholpen hond is er toch weer één die gered is van een miserabel leven...... en ja, nu denk ik aan Vlek......
Ik geloof ook niet dat je door de honden naar hier te halen iets oplost, ik denk wel dat bewustmaking heel belangrijk is (maar mensen kunnen zo bewust zijn als wat, als er geen geld is voor goede voeding en een DA wordt het moeilijk). Denk dat een mentaliteitsverandering heel belangrijk is. Mijn petje af voor jullie, en als ik eens iets kan doen, laat het alsjeblieft weten.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 10:15

Hey Yamcha, haha ja jij kent natuurlijk een superleuke Turk, die zo graatmager, +/-500 teken en 8 pups aan zich had hangen waar door ze leeggezogen werd. En nu, een heerlijke ronde (ja helaas is haar stofwisseling zo ingesteld op opslaan wat je kan krijgen) dame, die zo vreselijk lief is en daar gewoon dood was gegaan door verhongering met haar 8 pupjes die nu allemaal fantastische honden zijn geworden.

Overigens Yamcha, jij hebt ook herplaatsers, dan mogen het dan rashonden zijn, iedereen heeft zo zijn voorkeuren. Dat maakt toch niet uit, het is ook niet zo dat ik met dit topic iedereen wil overtuigen om vooral een hond uit het buitenland te halen, natuurlijk niet, daar moet je zin in hebben en heel bewust voor kiezen, want ja sommigen zijn inderdaad niet makkelijk en hebben wat extra aandacht nodig om weer normaal hond te kunnen zijn. Gelukkig gaat dit bij de honden die wij hebben geplaatst eigenlijk heel goed. Bij de een duurde het wat langer als bij de andere, maar al met al zijn het heerlijke gezinshonden die eigenlijk weinig nodig hebben, ze zijn al zo dankbaar met een mandje, elke dag eten en een aai over hun bolletje.
Spelen...dat kennen ze niet eens, als ze als jonge hond komen kunnen we ze nog wel aan het spelen krijgen, maar de volwassen honden snappen er niks van en zijn vaak zelfs een beetje bang voor zo'n tennisbal of een flostouw. Eigenlijk hartverscheurend, ze weten niet eens wat spelen is, niemand heeft dat ooit met ze gedaan. Als je een tennisbal gooit denken ze vaak dat je een steen tegen ze aangooit. Hoe sneu is dat.
Maar buiten dat, ik zou zelf nooit anders willen, als ik mijn 2 turkse katten hier op een kussen en op de krabpaal zie liggen, terwijl ze daar als voetbal zijn gebruikt, tja dan ben ik blij dat ik ze heb kunnen helpen en dat ze nu zo lekker op hun gemak zijn.

Maar haal je liever een pup bij een fokker, moet je dat vooral doen, als het maar een goeie fokker is die weet waar hij mee bezig is, niet bezig met vermeerderen, maar liever met verbeteren. Als je in Nederland een asiel bezoekt en daar een hond haalt, HULDE!! Weer een dier wat voortaan een eigen mandje en eigen baasje heeft, helemaal geweldig.
En als je een buitenlandse hond wilt, ook geweldig, als je het via ons doet zullen we er alles aan doen om de perfecte hond voor je hierheen te halen, maar denk er goed over na, zoals je eigenlijk altijd goed na moet denken voor je een hond neemt, het is geen pakje boter, maar een dier met een hart en die pijn kan voelen.
Gelukkig zijn de meeste mensen in nederland zich daar wel van bewust, al gaat het nog te vaak fout. In landen als Turkije is dat wel even anders, daar zijn honden en katten niks waard. En eer je die mensen daar dat hebt geleerd, zijn we alweer heel wat dierenleed verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:17

Het maakt ook niet uit, wat iemands voorkeur is, alleen moet ik wat betreft moraliseren misschien de hand in eigen boezem steken. Ik heb zelf vaak gezegd dat je geen honden uit het buitenland moet halen, en de problemen daar moet aanpakken. Maar een hond als Vlek, die leeggezogen werd, en die als ze niet gered was, een vreselijke dood was gestorven....... zo een hond gaat mij aan het hart, want ze verdient het niet. Het is de liefste hond die in ken, en ook al kent ze niks, ze is geweldig sociaal, en zo zacht en vriendelijk, dat ik smolt voor haar....... en dan denk ik, ik met mijn grote mond....... en dan schaam ik me.
Ja, ik heb herplaatsers. Dimo van de fokker zelf, zij vond dat ze hem niet de aandacht kon geven die hij verdiende. Ik heb hem voor de puppenprijs gekocht.
Raphael is als pup van 4 maanden gekocht door (sorry dat ik het zeg) een stel stinkend rijke onbenullen, die geen flauw idee hadden hoe je een Duitse Herder opvoedt.... teruggekocht door de fokker, en zo kwam ik eraan. 18 maanden oud was ie, inmiddels 20 maanden, en zit echt tussen servet en tafellaken in. Ook gekocht voor puppenprijs.
Raf kende niks, toen hij bij mij kwam, niet aan de lijn lopen, niks........ gewoon niet opgevoed. Ook niet verknald, alhoewel hij wel heeft geleerd katten na te jagen ( :( ) , heel sociaal, en zo pittig...... mijn hemel. Raf wordt een draak als je hem niet aan het werk zet, en Dimo durf ik best eens aan mijn buurmeisje van 15 mee te geven, maar Raf wordt maar door een persoon uitgelaten, en dat ben ik, die veegt de vloer aan met je, als je niet heel duidelijk maakt dat de regels die je stelt niet voor de grap zijn.
Raf is Tibeau qua hoe hij met andere honden omgaat, zo goed in hondentaal, een échte hond, heerlijk. Raf kan heel lief zijn, maar Raf is ontzettend temperamentvol, en ik ken maar een hond die net zo pittig was...... Heero. Gelukkig is Raf wel gezond in zijn kop.

Ik bewonder je, hoe je knokt voor die honden, katten en paarden daar, maar vooral voor de honden. Ik ben een hondenmens, en toen ik dat herdertje zag, brak mijn hart, arm, arm ding.......
Het doet me zeer, merk ik, dat ze zoiets als spelen niet kennen en begrijpen, dat ze bang zijn voor speelgoed, hoeveel leed en verwaarlozing hebben ze dan niet gekend, onvoorstelbaar.

Kom nog maar eens met Vlekkie langs, krijgt ze kippenlevertjes, en nog meer lekkers. Raphael en Dimo zullen het leuk vinden.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 13:50

Oh ja dat kan ik zeker weer eens doen, Vlek vind het maar wat gezellig, zij komt ook inmiddels niks meer tekort hahaha.

Wat ik ook wel bijzonder vind is dat wat ik vaak zie is dat deze honden ook gewoon graag willen luisteren, ondanks dat ze nooit cursus hebben gehad, willen ze wel graag leren en de eigenaar blij maken.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:12

die foto's |(
hoe kan iemand dat nu aan zo een arm beestje aandoen?!
Wie in godsnaam doet nu zoiets?!
Ik word hier zo moedeloos van |(
Erg knap dat jij je inzet voor deze beestjes!
Wij hebben onze bichon frisé ook uit het asiel, hij was al 7jaar en ging waarschijnlijk die week nog een spuitje krijgen.
En hij blijkt echt een gouden karakter te hebben! echt een schatje.
Ook onze 2 katten komen uit het asiel, ze waren 5 en 4 jaar oud toen.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:15

Ik vind dat je goed werk doet zeg.
Ben ook vaak zat in Turkije geweest, en als ik dan al die arme poesjes zag, die kwam ik meer tegen dan honden, wilde ik ze allemaal wel meenemen.
In de vakantie worden ze door vele mensen toch wel flink verwend, ook door mij, ik weet dat dat misschien niet ok is, want als alle vakantiegangers weer weg zijn krijgen ze niks. Maar als je dan die kleintjes met hun mama ziet komen ja wat moet je dan, ik kan het dan niet laten hoor.

Maar kunnen jullie in de winter niet tentjes plaatsen of iets met zeilen creeeren dat ze iig droog blijven en toch ook beschuit zijn tegen wind en kou. Kijk die koepeltentjes kosten hier geen drol.
Misschien die inzamelen en dan insturen of mee laten nemen door iemand.
Is maar een gedachtengang van mijn kant hoor.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:25

Agossie! Ik word er gewoon misselijk van :n Ongelooflijk dat mensen het dieren aan kunnen doen...
Bah! Ik heb altijd gezegd: als ik een hond neem wil ik een Duitse Dog of een Dobberman en beide helaas wel vanaf pup af aan.
Mijn katten haal ik áltijd uit het asiel. Heb er ondertussen 3 (waarvan 2 alweer in moeten laten slapen :() uit het asiel gehaald, en die derde was een kitten die wss vanaf dr geboorte op straat heeft geleefd.
In het begin zat ze wéken onder de bank en kwam alleen te voorschijn als er niemand was of als we lagen te slapen zodat ze wat kon eten en drinken.
Je zou dr nu moeten zien! Als ik dr roep komt ze over de schutting van 2meter spurtten (jah ze onderzoekt te buurt graag!) met een bloedgang de tuin door en spring zo in mn armen :j Heerlijk! Kan echt van dr genieten!
Ik knuffel dr dan ook echt heel veel... verwend beest :=

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 14:58

Het probleem wat er vaak in de toeristengebeiden in Turkije is, dat de dieren tijdens de seizoenen waarin er veel toeristen zijn gevoerd worden en dan komen ze natuurlijk steeds naar die plekken terug, buiten het seizoen wordt er dan vlees met gif ofzo neergelegd, helaas zitten er zoveel dat ze meestal per hond niet genoeg binnen krijgen om snel dood te gaan, dus dan worden ze ontzettend ziek en sterven ze dus langzaam.
Das dan weer het nadeel zeg maar.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:34

ook ik heb hier heel veel respect voor jou rockwitch!!! prachtig dat je zo'n mooi initaitief doet.
Ik wou ook al altijd graag een diertje "redden". ik heb een hond van het asiel gekocht die er 5 maand gezeten had. ze raakten haar niet verkocht omdat ze zogezegd beet. Ik heb er hier nog niets van ondervonden. Ze is superbraaf en oh zo lief. Het heeft heel veel voldoening als je zo iets kan bereiken. Ik ben echt doodgelukkig met haar en zou haar nooit meer kwijt willen. Ik hoefde ook helemaal geen pup te hebben. heef mij maar een hond van asiel!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:40

ach. dit gaat me zo aan mijn hart he ;(
arme doggies.... *geeft d'r eigen herplaatser maar een knuf*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:25

rockwitch schreef:
Oh ja dat kan ik zeker weer eens doen, Vlek vind het maar wat gezellig, zij komt ook inmiddels niks meer tekort hahaha.

Wat ik ook wel bijzonder vind is dat wat ik vaak zie is dat deze honden ook gewoon graag willen luisteren, ondanks dat ze nooit cursus hebben gehad, willen ze wel graag leren en de eigenaar blij maken.

Had even over je berichtje heen gelezen, maar het lijkt me echt vreselijk leuk!