Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
(sommige webadressen zijn gewoon geniaal door eenvoud). Ik heb de hele zut planten besteld voor €50. Omdat ik voor meer dan €40 bestel hoef ik geen verzendkosten te betalen. En ze zijn daar relatief goedkoop. 

Nijn schreef:Mag ik zo vrij zijn om je tips te geven ivm de kosten?

Nijn schreef:TL-buizen, speciaal voor aquaria, zijn helemaal niet zo heel erg speciaal
o.a. van het merk phillips kun je ze onder gewone kleurnummers kopen, ik ben voor mijn verlichting nooit meer dan 10,- kwijt per balk en doen het echt niet slechter dan de ''aquaria'' verlichting.
Nijn schreef:Wat betreft planten, meld je aan op fora, je kunt ontzettend veel zo gratis of tegen een kleine vergoeding ophalen, of het wordt je toe gezonden, ik koop vrijwel nooit planten maar ruil of krijg meestal
.Nijn schreef:Zo ook voor de kleibolletjes, maak ze zelf! Wellicht met 1 bak zal het niet gek veel uitmaken, maar hier staat het huis bommetje vol met aquaria en maak ik ze lekker zelf, kan ik ook nog zelf bepalen welke voedingstoffen er in komen
.
moonfish13 schreef:Ik ben benieuwd naar het resultaat!
Wij hebben hier 2 bakken van 400 liter staan.
Ik ga alleen wel mee met wat anderen hier zeggen, een luchtpompje is absoluut niet goed voor je planten.
Plus dat die dingen herrie maken, genoeg reden om het niet te doen.![]()
Verder als je planten wilt zou ik inderdaad op fora oid gaan zoeken.
Als wij planten nodig hebben kopen we die meestal particulier van mensen die ze over hebben o.i.d.
Dat kost nog eens veel minder ook, de winkelplanten gaan hier 9 van de 10 keer kapot ook trouwens.

Cyntje schreef:moonfish13 schreef:Ik ben benieuwd naar het resultaat!
Wij hebben hier 2 bakken van 400 liter staan.
Ik ga alleen wel mee met wat anderen hier zeggen, een luchtpompje is absoluut niet goed voor je planten.
Plus dat die dingen herrie maken, genoeg reden om het niet te doen.![]()
Verder als je planten wilt zou ik inderdaad op fora oid gaan zoeken.
Als wij planten nodig hebben kopen we die meestal particulier van mensen die ze over hebben o.i.d.
Dat kost nog eens veel minder ook, de winkelplanten gaan hier 9 van de 10 keer kapot ook trouwens.
Of ze zitten barstensvol slakkeneieren, ook een leuk iets
)

Nijn schreef:Vrijwel alle aquaria planten worden emers gekweekt
Je ziet het vaak al in de winkel zelf, bladeren die slap hangen of bruin vertonen moeten nog wennen, eventueel kun je ze zelf dan in iets minder water zetten en dan rustig laten wennen, ik zelf heb alleen nooit dat geduld
Wat betreft weg geven/ruilen planten gaat vaak hetzelfde met vissen, zoek hobby kwekers zou ik zeggen
. Vjestagirl schreef:Moonfish weet je wat voor meerval het is? Als hij niet te groot wordt voor mijn bak, mag hij over een paar weekjes ook wel bij mij komen wonen?
Edit: ik zie dat je het hebt aangepast. Als hij 25cm is denk ik dat mijn bak nog te klein voor hem is. Helaas, want hijs wel heeeel gaaf.
) juval schreef:wij hadden een paar weken geleden een pluk javamos met garnaaltjes gekocht (via marktplaats) en bij de kreeft in de kleine bak gedaan... maar dat was niet zo'n goed idee. Kreeft-lief lust de javamos graag (en de garnaaltjes kennelijk ook)
de guppy-baby's laat hij wel met rust, maar de molly-baby's kan ik ook niet meer vinden, dus die zijn waarschijnlijk ook in de buik van meneer kreeft terecht gekomen..
ik heb nog veel zuurstofplanten buiten in de vijver zitten, zou dat ook bij de kreeft in de bak kunnen?

Nijn schreef:TL-buizen, speciaal voor aquaria, zijn helemaal niet zo heel erg speciaal
o.a. van het merk phillips kun je ze onder gewone kleurnummers kopen, ik ben voor mijn verlichting nooit meer dan 10,- kwijt per balk en doen het echt niet slechter dan de ''aquaria'' verlichting.

.