Vjestagirls fotoboek (aquarium opzetten). Eerste vis p13!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: Vjestagirls fotoboek (aquarium opzetten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:03

mooie plantjes vjesta!! waar bestel je die?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 12:06

www.aquarium-planten.com :D (sommige webadressen zijn gewoon geniaal door eenvoud). Ik heb de hele zut planten besteld voor €50. Omdat ik voor meer dan €40 bestel hoef ik geen verzendkosten te betalen. En ze zijn daar relatief goedkoop.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:09

Mag ik zo vrij zijn om je tips te geven ivm de kosten?
TL-buizen, speciaal voor aquaria, zijn helemaal niet zo heel erg speciaal :)
o.a. van het merk phillips kun je ze onder gewone kleurnummers kopen, ik ben voor mijn verlichting nooit meer dan 10,- kwijt per balk en doen het echt niet slechter dan de ''aquaria'' verlichting.
Wat betreft planten, meld je aan op fora, je kunt ontzettend veel zo gratis of tegen een kleine vergoeding ophalen, of het wordt je toe gezonden, ik koop vrijwel nooit planten maar ruil of krijg meestal :)
Zo ook voor de kleibolletjes, maak ze zelf! Wellicht met 1 bak zal het niet gek veel uitmaken, maar hier staat het huis bommetje vol met aquaria en maak ik ze lekker zelf, kan ik ook nog zelf bepalen welke voedingstoffen er in komen :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 12:15

Nijn schreef:
Mag ik zo vrij zijn om je tips te geven ivm de kosten?

Tuurlijk, altijd :P

Nijn schreef:
o.a. van het merk phillips kun je ze onder gewone kleurnummers kopen, ik ben voor mijn verlichting nooit meer dan 10,- kwijt per balk en doen het echt niet slechter dan de ''aquaria'' verlichting.

Ok, das handig, ik zal het in gedachten houden als ik ze moet vervangen.

Nijn schreef:
Wat betreft planten, meld je aan op fora, je kunt ontzettend veel zo gratis of tegen een kleine vergoeding ophalen, of het wordt je toe gezonden, ik koop vrijwel nooit planten maar ruil of krijg meestal :)

Ik zit idd op fora, maar ik ben best wel een zeikerd met wat ik erin wilde hebben. Ik heb tegelijkertijd met dat ik ze bestelde een plan zitten maken (aquarium uitgetekend, hout, stenen en achterwand ingetekend en toen in gaan tekenen waar welke planten moesten komen). Doordat ik het op deze manier heb gedaan kon ik nu in 1x alles bestellen wat ik hebben wilde, alles komt tegelijk binnen en ik kan gewoon in 1x gaan planten. Om op te starten vond ik dit handiger. Het plan is wel dat als er planten dood gaan of ik toch meer wil hebben, om dan via fora te gaan kijken :).

Nijn schreef:
Zo ook voor de kleibolletjes, maak ze zelf! Wellicht met 1 bak zal het niet gek veel uitmaken, maar hier staat het huis bommetje vol met aquaria en maak ik ze lekker zelf, kan ik ook nog zelf bepalen welke voedingstoffen er in komen :)

De bolletjes gaan een jaar mee, en dan heb ik 20 stuks. Voor die €7 ga ik daar niet moeilijk over doen :P.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 17-05-10 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:16

Om gelijk zo vrij te zijn, Sron O:)
Ik ben al lange tijd op zoek naar een blauwe TL voor in mijn Rio 240. Buis is ±1.05 m, krijg dus niks gevonden, heb overal al geinformeerd, is er voor deze maat dan geen enkele goedkope TL te krijgen als alleen de dure 'aquamarine' :?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:19

Ik ben benieuwd naar het resultaat!
Wij hebben hier 2 bakken van 400 liter staan.
Ik ga alleen wel mee met wat anderen hier zeggen, een luchtpompje is absoluut niet goed voor je planten.
Plus dat die dingen herrie maken, genoeg reden om het niet te doen. :+

Verder als je planten wilt zou ik inderdaad op fora oid gaan zoeken.
Als wij planten nodig hebben kopen we die meestal particulier van mensen die ze over hebben o.i.d.
Dat kost nog eens veel minder ook, de winkelplanten gaan hier 9 van de 10 keer kapot ook trouwens.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:21

moonfish13 schreef:
Ik ga alleen wel mee met wat anderen hier zeggen, een luchtpompje is absoluut niet goed voor je planten.

Als wij planten nodig hebben kopen we die meestal particulier van mensen die ze over hebben o.i.d.
Dat kost nog eens veel minder ook, de winkelplanten gaan hier 9 van de 10 keer kapot ook trouwens.

Of ze zitten barstensvol slakkeneieren, ook een leuk iets :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 12:22

Waarom ik nu voor winkel planten ben gegaan heb ik al uitgelegd, ik wilde zeker weten dat ik in 1x kan gaan planten en ik wilde specifieke dingen hebben. Als ik vervanging moet hebben ga ik wel zoeken op fora, maar om op te starten vind ik dat absoluut niet handig :).

En de luchtpomp is eigen keus.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:23

Kan ik me voorstellen hoor, dat je het fijner vind om zo te starten qua planten, maar als aanvulling of vervanging is het zonde om zo veel meer uit te geven terwijl het niet nodig is :j
Wat betreft de kleibolletjes, daarom zei ik al dat het voor 1 bak wellicht niet zo gek veel zal uitmaken, maar hier in huis staat meer dan 1000 liter en dan stapelt het zich al snel op :j

Cyntje ik zal even kijken waar ik mijn schema heb met kleuren + nummers :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 12:25

Ooooh ja, vervanging of aanvulling kan zeker goedkoper dan dat ik het nu gedaan heb. Ik heb mijn drijfplantjes ook al gekregen (dank je wel firescorpion). Soort van pay it forward, zodra dat teveel wordt voor mijn bak gaan die ook gratis op het internet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:28

Cyntje schreef:
moonfish13 schreef:

Of ze zitten barstensvol slakkeneieren, ook een leuk iets :')

Ook nog iets ja. :+
Wij zijn zo goed als slakvrij momenteel. (Of ze worden opgevroten door iets, kan ook nog. :+ )
Die dingen worden gekweekt in een minilaagje water, dan komen ze in een bak vol en dan redden ze het niet..
Dat is wat er bij ons zo vaak gebeurt is, wij kochten planten bij aquaplants-online maar alles ging kapot.

Zijn er trouwens mensen die eventueel een héél goed huis hebben voor onze meerval?
Wij hebben een bak met cichliden en een normale bak.
In de bak met cichliden zit een meerval, maar eigenlijk willen we die bak weg doen en dan één grotere kopen.
Nu staat de bak er nog vanwege de meerval, die heeft emotionele waarde.
Wij hebben hem via marktplaats gekocht en bij ons zwemt hij nou ook al een jaar of 8 rond.
Wie weet hoe oud hij is, maar hij kan niet in de andere bak omdat hij alles opvreet.

http://warhood.com/algeneter.PNG
Zo'n exemplaar hebben we, hij is rond de 25 centimeter.
Ik denk dat als hij een goed huis krijgt dat hij weg mag, maar hij heeft een flinke bak nodig!
Persoonlijk vind ik het bagger dat Meerval weg moet, als ik plaats had gehad had ik hem overgenomen. ;(
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 17-05-10 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:31

Mijn grote meerval is laatst helaas overleden, hij was bijna 5 ;(
Mocht je in de buurt wonen is het wel een optie, heb zelf ook cichlides maar zonder zwelgje vind ik mijn bak een stuk minder leuk :=

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:32

Vrijwel alle aquaria planten worden emers gekweekt :j
Je ziet het vaak al in de winkel zelf, bladeren die slap hangen of bruin vertonen moeten nog wennen, eventueel kun je ze zelf dan in iets minder water zetten en dan rustig laten wennen, ik zelf heb alleen nooit dat geduld :')

Wat betreft weg geven/ruilen planten gaat vaak hetzelfde met vissen, zoek hobby kwekers zou ik zeggen :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 12:34

Moonfish weet je wat voor meerval het is? Als hij niet te groot wordt voor mijn bak, mag hij over een paar weekjes ook wel bij mij komen wonen?

Edit: ik zie dat je het hebt aangepast. Als hij 25cm is denk ik dat mijn bak nog te klein voor hem is. Helaas, want hijs wel heeeel gaaf.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 17-05-10 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 12:36

Nijn schreef:
Vrijwel alle aquaria planten worden emers gekweekt :j
Je ziet het vaak al in de winkel zelf, bladeren die slap hangen of bruin vertonen moeten nog wennen, eventueel kun je ze zelf dan in iets minder water zetten en dan rustig laten wennen, ik zelf heb alleen nooit dat geduld :')

Wat betreft weg geven/ruilen planten gaat vaak hetzelfde met vissen, zoek hobby kwekers zou ik zeggen :)

Oh dat zeker wel. Ik heb op markplaats al meerdere aanbieders van de Corydoras gevonden, dus dat worden waarschijnlijk marktplaatsvisjes. De falowella zijn wat moeilijker aan te komen, maar verkopen ze hier in de speciaalzaak. En de rest moet ik nog eventjes naar opzoek :P.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:26

Vjestagirl schreef:
Moonfish weet je wat voor meerval het is? Als hij niet te groot wordt voor mijn bak, mag hij over een paar weekjes ook wel bij mij komen wonen?

Edit: ik zie dat je het hebt aangepast. Als hij 25cm is denk ik dat mijn bak nog te klein voor hem is. Helaas, want hijs wel heeeel gaaf.

Mooi hé. Hij is ook heel gaaf.
Hier zit hij al in een bak van 1.50 en 400 liter.
Wij hebben ook nog 2 kleintjes, die hebben we toch ook al wat jaren maar die zijn amper gegroeid.
Moet je nagaan hoe oud die grote niet moet zijn.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:28

wij hadden een paar weken geleden een pluk javamos met garnaaltjes gekocht (via marktplaats) en bij de kreeft in de kleine bak gedaan... maar dat was niet zo'n goed idee. Kreeft-lief lust de javamos graag (en de garnaaltjes kennelijk ook :) )
de guppy-baby's laat hij wel met rust, maar de molly-baby's kan ik ook niet meer vinden, dus die zijn waarschijnlijk ook in de buik van meneer kreeft terecht gekomen..

ik heb nog veel zuurstofplanten buiten in de vijver zitten, zou dat ook bij de kreeft in de bak kunnen?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:35

juval schreef:
wij hadden een paar weken geleden een pluk javamos met garnaaltjes gekocht (via marktplaats) en bij de kreeft in de kleine bak gedaan... maar dat was niet zo'n goed idee. Kreeft-lief lust de javamos graag (en de garnaaltjes kennelijk ook :) )
de guppy-baby's laat hij wel met rust, maar de molly-baby's kan ik ook niet meer vinden, dus die zijn waarschijnlijk ook in de buik van meneer kreeft terecht gekomen..

ik heb nog veel zuurstofplanten buiten in de vijver zitten, zou dat ook bij de kreeft in de bak kunnen?

Wat dacht je van Neon tetra's? Die lichtgevende dingen worden echt als snack gezien door bepaalde vissen.
De ene dag koop je er tien en de andere dag zijn het er nog maar drie.
Krabbetjes hebben wij ook gehad, die zijn ook tof! Alleen ze klimmen overal op en in, we hebben die dingen regelmatig uit het filter geplukt.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:21

Ligt aan het soort kreeft, dwergkreeften zullen van planten af blijven, enkele procambarus soorten ook maar de rest zal smullen van elk soort plant :9
Er is trouwens een heus aqua hk topic, misschien wel zo fijn voor vjestagirl dat dit topic ook echt haar topic blijft:
[HK] [HK] Visje visje in het water, Aquagekken Deel 5!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:27

je hebt gelijk nijn, sorry vjesta!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:43

Nijn schreef:

Das waar. ik heb inderdaad nu ook lampen van philips erin hangen. had ze altijd van sylvania maar die waren best duur. deze doen het eigenlijk beter dan de "officiele" aquariumlampen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 15:29

Daarnet heb ik online nog een zak zand besteld. ik heb gisteravond 10kg van firescorpion gekregen, maar toen ik daarnet op de zak keek bleek dat een maat kleiner te zijn dan het zand wat ik al heb, wat het complete effect van filterzand gebruiken weg zou halen. Omdat ik toch nog zo'n 10kg nodig heb heb k maar nog n zak besteld...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:47

Metselzand van de Gamma werkt ook prima :D
Ook minder last van fijn stof, filter het nooit voordat ik het erin gooi en binnen no-time is mijn bak weer helder :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 16:09

Ik ben bewust voor filterzand gegaan. Omdat de korrels rond gebrand zijn maken ze geen krassen op je ruiten, er zit weinig tot geen stof in (dus weinig spoelwerk), is gegarangeerd kalk vrij, en het slaat niet dicht omdat alle korrels dezelfde maat hebben. En met schoonmaken haal je je hand er even overheen, wapper het vuil richting filter en schoon.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 09:57

Zoooo, alle plantjes zijn binnen gekomen. Super snel, zeker als je bedenkt dat k ze zondag pas besteld heb en dat je geld over moet maken (dus geen ideal). Ik heb de bestelling gecontroleerd, t is er allemaal, ziet er heel goed uit, mooie volle planten & bossen, netjes verpakt.

Ik heb zolang alles in emmers neergezet, dus ze hoeven geen droge voetjes te hebben :).

Verder heb ik gister middag de achterwand in mijn aquarium gekit, dat was eventjes werk, maar het zit, en vanmiddag mag er voor het eerst echt water in.

Foto's komen eraan.