Denk alleen niet dat ik er 1 van m'n mama mag
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Denk alleen niet dat ik er 1 van m'n mama mag
smeetjoew schreef:Heb je een foto van het totaal van het terrarium waar ze in leven? En hoeveel heb je er bij elkaar?
Daar ben ik wel benieuwd naar!

Mas schreef:Zijn ze eigenlijk erg actief of kruipen ze veel weg?
En hoe groot kunnen ze uiteindelijk worden?
, en leuk!
). En gebruiken ze ook elkaars oude schelpen? 
BraveSpots schreef:Ik vroeg me af, als ze verwisselen van schelp, hoe doen ze dat dan? (Ziet een beeld van een naakte krab voor zich). En gebruiken ze ook elkaars oude schelpen?

Het zijn wel aparte diertjes, ik had er nog nooit van gehoord voordat ik dit topic tegenkwam, dus heb meteen even je site doorgespit
Eightlegged schreef:Ik vind het knap dat je dat voor je kunt zien als je niet weet hoe het eruit ziet, het is echt een heel idioot gezicht![]()
Ze kunnen het zelf het beste laten zien, dus hieronder een kleine fotoreportage van een schelpwissel. Als er een schelp vrijkomt kan deze inderdaad prima gebruikt worden door een andere kreeft. Soms gebeurt dit gelijk, en als de verhuisde kreeft dan weer terug wil in zn inmiddels bezette oude huisje kan het op flinke gevechten uitlopen.
Eerst word een potentiële nieuwe schelp bijzonder uitgebreid onderzocht. Het is zeker geen uitzondering als dit een flinke tijd duurt, een half uur is niks![]()
De vorm en het formaat van de schelp en de opening word precies opgemeten.
. Mijn god, wat hebben ze een lelijke kont, geen wonder dat ze er een schelp over trekken
.
.Eightlegged schreef:Ik heb het gelukkig nog niet meegemaakt (schelpgevechten, wel eens dat de kreeften elkaar gewoon even dwars zaten), maar het kan. Zeker als er niet genoeg lege schelpen verstrekt worden kunnen ze gaan vechten. Dit gaat meestal gepaard met hard "getsjirp" (heb niet echt een andere term om dat rare geluid te beschrijven) en getrek. Ze hebben veel kracht in hun klauwen, en ze zullen dan proberen om de andere kreeft uit zijn schelp te trekken. Als dit lukt zal de kreeft het hoogstwaarschijnlijk niet overleven. Ze zitten met een grijper vast achterin de schelp, en ze laten over het algemeen nog liever hun achterlijf kapotscheuren dan dat ze loslaten.
.
): Bestaat er niet ontzettend veel kreeftenleed? Want ik zat even op je site te kijken en het lijkt me niet eenvoudig om 'zomaar' even een paar kreeftjes te houden (met die specifieke schelp-eisen enzo).
Ik vind het geweldig als er mensen geïnteresseerd zijn in deze dieren, ze zijn onbekend en zwaar ondergewaardeerd als je het mij vraagt. Eightlegged schreef:Vraag gerust hoorIk vind het geweldig als er mensen geïnteresseerd zijn in deze dieren, ze zijn onbekend en zwaar ondergewaardeerd als je het mij vraagt.
Ja, er bestaat erg veel kreeftenleed. In Amerika zijn ze bij wijze van spreken op elke hoek van de straat te koop en zitten daar onder erbarmelijke omstandigheden. Ze worden verkocht als kinderspeelgoed in feite, in geverfde schelpjes (leuk, een kreeftje met Nemo of een football patroon). Er word niet gelet op de omstandigheden en vaak redden deze kreeftjes het hooguit een paar maanden. Dit terwijl ze zeker 30 jaar, mogelijk zelfs zo oud als 60 kunnen worden.
Ik heb zelfs gehoord dat ze daar bij de grote woonwarenhuizen verkocht worden als "crab in a cup", letterlijk een kreeftje in een plastic bakje met een beetje groen. De meesten zijn in de winkel al dood.
Dit gebeurt hier niet, simpelweg omdat het hier niet zo groot is. Mensen die ze aanschaffen hebben meestal wel een basis besef van het houden van dieren in terraria, maar geen specifieke kennis. Daarom heb ik mijn website opgezet, om die informatie te verstrekken en hulp te bieden aan mensen die ze een goed huis willen geven. Ik heb mijn kennis wel vergaard op Amerikaanse websites, inmiddels zijn daar heel veel mensen heel goed bezig. Helaas in verhouding weinig.
In Frankrijk zit nu een bedrijf die een beetje op de foute manier bezig is. Slechte info, geverfde schelpen en ze verkopen slecht verzorgde dieren. Ze staan hiermee ook op dierenbeurzen, ik merk meteen op het forum als er weer zo'n beurs is geweest; nieuwe leden met zieke kreeftjes, zonder enige kennis die de verkeerde benodigdheden zijn aangesmeerd. Erg jammer.
. Ik had al zo'n donkerbruin vermoeden, vandaar mijn vraag. Tegenwoordig lijkt er bij ieder dier die wat verzorging nodig heeft wel een handel te bestaan die profiteerd ten koste van de dieren (en mensen die in hun verkoperspraatjes trappen).

wat een kleintjes! Moet goed kijken

Eightlegged schreef:Alle aangeboden kreeften zijn wildvang dieren, het is erg moeilijk om ze te kweken en voor zover ik weet is het nog nooit gelukt bij een particulier, alleen in het lab. Inderdaad een heel trieste zaak, ondanks dat ze uit hele grote populaties worden weggevangen.
Er worden wel eens kreeften aangeboden via het forum, ook wel van mensen die er meer van hadden verwacht, maar ik merk daar na zo'n beurs geen stijging in. Nou zullen de meeste mensen die op zo'n beurs wat kopen de weg naar de infosites al niet vinden, en hoogstwaarschijnlijk zijn de kreeftjes al gaan hemelen voordat ze er spijt van kunnen krijgen...
Gelukkig gaat het ook heel vaak wèl goed, en ik probeer daar zoveel mogelijk bij te helpen
) en had nog een vraag voor je. Als je de diertjes weer loslaat in het wild, overleven ze dan? Of zijn ze zo 'tam' geworden dat dat niet meer mogelijk is?
Geleedpotigen hebben geen besef (van tam zijn), maar gewoon een basisinstinct waar hun hele leven om draait of dat nu in gevangenschap is of in het wild.
Wist niet hoe gauw ik die schelp weg moest gooien
Maar zo zijn ze wel erg lief!