Onze foster katjes.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rockwitch

Re: Onze foster katjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 10:31

Nog geen mensen voor Spot, maar merk wel dat hij niet zo lekker in zijn velletje zit.
Helaas hebben Lily en Ricciardo besloten dat Spot een makkelijk slachtoffer is en ze zijn begonnen met hem te pesten wat echt heel sneu is. Als we het zien zorgen we dat ze stoppen, maar wij zijn niet 24/7 bij ze.

Spot voelt zich duidelijk minder happy en dat is zielig om te zien. We zijn dus even aan het bedenken wat we het beste kunnen doen, want we willen natuurlijk dat hij gelukkig is en niet dat hij stress heeft omdat wij twee etters hebben die hem de hele tijd kwallen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 20:02

Spotje heeft waarschijnlijk een blaasontsteking waardoor hij veel kleine plasjes in huis doet. Ik moet nou proberen wat urine op te vangen zodat het bij de dierenarts onderzocht kan worden en de juiste antibiotica kan krijgen, maar dat is wel een uitdaging.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 20:48

Even onder de meeleessteen weg gekropen. Wij hebben de katten geleerd dat er soms met het plassen een ijslepel onder de kont wordt geplaatst (als ze eenmaal plassen dan stoppen ze niet tot ze leeg zijn) en zo onderzoek ik elke maand zelf de urine (nierpatient).
Van alle manieren die er zijn vind ik die het prettigste voor iedereen werken.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 21:18

Dat is idd ook wat ik hoop voor elkaar te krijgen.
Het zal wel even een kwestie zijn van timen en goed mikken, maar ik hoop dat het lukt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 21:24

Er schijnt ook een virus bij de katten rond te gaan.
Geënt of niet geënt schijnt weinig uit te maken.
Heb je hem al getemperatuurd?

Kat van onze buren, keurig volgens schema gevaccineerd was behoorlijk ziek, ruim 40 graden koorts. Vanmiddag spuit ab gekregen, en die slaat aan. Inmiddels eet ie weer. Moet vanaf morgen oraal kuurtje.
Beterschap voor Spot.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 22:24

Hij is verder niet ziek eigenlijk.
Eet en drinkt goed, komt ook niet ziek over. Het is alleen dat vele, kleine beetjes plassen.
We hebben zelf ook van die test stripjes en daarop zagen we wel dat zijn Ph 8.5 was, er waren sporen van eiwitten in zijn urine en misschien een ietsje bloed, maar dat was niet heel overtuigend.

Dierenarts wil toch zelf urine onderzoeken wat ook prima is, daar kunnen ze net ff meer checken.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 09:29

We zijn nog steeds aan het tobben met Spot. Ik had urine ingeleverd, toen hebben we een ontstekingsremmer en pijnstilling gehad, maar het overal kleine beetjes plassen werd alleen maar erger. Dus gisteren is hij bij de dierenarts geweest. Zijn blaas voelde op zich normaal aan, maar het was wel heel raar dat hij in de korte tijd in de carrier dat hele ding zeiknat had van de plas.

Nu dus andere kuur met aparte pijnmedicatie. Dit een week doen en als het dan nog niet beter is willen ze een röntgenfoto maken om te kijken of er een steen in zijn blaas zit. Iets wat voor een kat van zijn leeftijd heel zeldzaam zou zijn. Hij is net een jaar oud.

We zitten ook een beetje met het feit dat het dierenarts potje van de stichting aardig leegloopt op deze manier, dus hoe we de rekening van evt foto’s en wat er mogelijk nog komen gaat moeten betalen is nog even de vraag.

Ik loop in ieder geval de hele tijd achter hem aan om kleine beetjes plas op de dweilen. Als ik er niet ben zit hij in een grote hondenbench met een kattenbak, eten en drinken. Heb er puppypads in liggen zodat ik die makkelijk kan verschonen, maar het is letterlijk momenteel dweilen met de kraan open. Maar we doen ons best om hem er bovenop te krijgen, het is alleen wel stressen op deze manier.

Mochten we Spot weer op de been krijgen en geadopteerd worden neem ik even een weekje of twee pauze voor ik weer voor een nieuwe ga haha.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 20:29

Ah arme Spot.. wel goed om verder te gaan kijken. Kan van alles zijn natuurlijk. Snap wel dat je aan een pauze toe bent hierna. Hopelijk is hij snel de oude :(:)

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 21:05

Aaahw wat sneu zeg! :(:) En een hoop gedoe en zorgen voor jou. Hopelijk is hij snel de oude idd! Zou het niet ook wat stress gerelateerd kunnen zijn, vanwege Lily en Ricciardo of gaat dat inmiddels wat beter?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 21:59

Lastig te zeggen. Vandaag ging hij er zelf achteraan, dus hij voelt zich niet ziek ofzo. Hij heeft wat last van lekkage haha.

We gaan het zien, vandaag dag 2 pas van de nieuwe medicijnen, dus ik hoop deze week langzaamaan verschil te gaan zien.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-24 20:47

Spot is nog steeds lek, om het maar even zo te zeggen. De ontsteking lijkt weg, maar hij plast nog steeds niet op de bak. Heb het deksel er al af en heel af en toe ligt er een klein plasje in, maar verder eigenlijk niet. Hij plast nog steeds een beetje her en der door het huis. Alleen beneden, want boven komen ze niet.

Dinsdag krijgt hij een echo om te kijken of er iets in zijn blaas aan de hand is van gruis of een steen. Al is hij pas net een jaar, dus dat zou wel erg jong zijn, maar we moeten het wel uitsluiten. En als daar niks uit komt ga ik ander grit proberen, kijken of dat verschil maakt. Maar we zijn wel een beetje de wanhoop nabij met hem.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 21:12

Och wat sneu. En heel zwaar voor jullie om hem zo te zien en om alles schoon te houden. Ze gaan met de echo ook de nieren bekijken? Kan ook nog een nierbekkenontsteking spelen. En hebben ze al steriel urine afgenomen en op kweek gezet?

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 21:23

Ach arme Spot, goed dat je een echo overweegt. Daarbij kan idd ander grit ook helpen. Misschien stress? Hoop dat je snel een antwoord krijgt, kan mij voorstellen dat heel wat van je vergt.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-24 22:11

Ze hebben nog geen steriele urine afgenomen, misschien gaan ze dat dinsdag gelijk doen. Zijn blaas zit alleen bijna nooit echt vol omdat hij heel de tijd kleine plasjes doet en dan overal nog druppelt. Hij zit nu, als wij er niet zijn, in een grote bench met kattenbak en voer en water en op puppy pads. Anders wil ik niet weten hoe mijn huis en vooral de bank en stoelen eruit zien. Poepen doet hij namelijk ook alleen nog maar overal behalve op de bak. Dat vind ik dan weer heel raar, want ik kan me voorstellen hij misschien met plassen pijn heeft gehad op de bak en daarom er niet meer op wil plassen.
Maar poepen heeft hij geen problemen mee of gehad.

Het is dus echt even afwachten wat er dinsdag uit komt.

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 22:18

Ach jeetje. Tips maar wellicht ken je ze al als het geen medisch probleem is... maar wie weet heb je er 1 nog niet geprobeerd
1. Grotere bak, wasmachine opvangbak is een aanrader
2. Bak op een andere plek plaatsen
3. Ander grit, vaak gaat voorkeur naar zo zacht en fijn mogelijk. Zandstructuur, geurloos. Zandbakken zand wil ook nog wel eens werken
4. Bak met lage instap
5. Anti stress medicatie
6. Meerdere bakken op verschillende plekken met divers grit (katten hebben graag keuze opties)

Maar eerlijk, het klinkt medisch. Wellicht dat hij door pijn de bak geassocieerd heeft met iets negatiefs waardoor hij er helemaal jiet meer op wil? Als prooidieren zullen katten altijd voorkeur geven aan t begraven van de urine/feaces en het overal laten lopen is niet des kats. Maar medisch kan ook stress zijn. Hopelijk vind je een oorzaak.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 14:32

Spotje is bij de dierenarts. Ze hebben eerst een foto van zijn rug gemaakt omdat hij erg instabiel is in zijn achterhand en soms ook gewoon om kiept. Daar was gelukkig niks op te zien.
Ze hebben toen een echo gemaakt, maar dat was niet helemaal gelukt, geen idee waarom niet, dus ze hebben gevraagd of ze hem onder narcose mogen brengen om de echo nogmaals te kunnen doen. Dus ja dat mag natuurlijk anders weten we nog niks.
Het is dus nog even afwachten.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 15:12

Wat spannend, ik duim mee dat er een aanwijsbare reden is die makkelijk te verhelpen is.

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 16:46

Aah Spotje, spannend idd! Ik hoop dat er iets uit komt!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 18:09

Ik heb net afscheid van Spot genomen. De onderzoeken wezen eigenlijk allemaal naar of FIP or lymfeklier kanker.
Allemaal dingen waar we niks aan kunnen doen qua behandeling, dus heb ik hem net geknuffeld en veel kusjes gegeven terwijl hij ingeslapen werd.

Het doet echt even heel veel pijn. Zeker zo kort na Gypsy dus we nemen eventjes een pauze met opvangen. Ik moet het allemaal even een plekje geven maar ik wil zeker uiteindelijk wel weer opvangen. Nu is het gewoon even een beetje teveel geweest.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 18:12

Heel veel sterkte. :knuffel:

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 18:25

Heel veel sterkte.
Maar vergeet niet dat Spot vooral heel veel mooie en fijne momenten bij jullie heeft gehad.

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 18:27

Ach, arme Spot! Wat verdrietig zeg, idd ook zo kort na het verlies van Gypsy. :(:)
Spot heeft het gelukkig heel goed gehad bij jullie!
Heel veel sterkte de komende tijd!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 18:34

Ach wat verdrietig. Heel veel sterkte

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 18:34

rockwitch schreef:
Ik heb net afscheid van Spot genomen. De onderzoeken wezen eigenlijk allemaal naar of FIP or lymfeklier kanker.
Allemaal dingen waar we niks aan kunnen doen qua behandeling, dus heb ik hem net geknuffeld en veel kusjes gegeven terwijl hij ingeslapen werd.

Het doet echt even heel veel pijn. Zeker zo kort na Gypsy dus we nemen eventjes een pauze met opvangen. Ik moet het allemaal even een plekje geven maar ik wil zeker uiteindelijk wel weer opvangen. Nu is het gewoon even een beetje teveel geweest.

Get, wat een ontzettend verdrietige wending. Ik kan me de pijn heel goed voorstellen. Heel veel sterkte :(:)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 18:39

Wat verdrietig, veel sterkte. :knuffel: