Vjestagirls fotoboek (aquarium opzetten). Eerste vis p13!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Vjestagirls fotoboek (aquarium opzetten). Eerste vis p13!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:24

Dat heb ik nog nooit gezien, iig niet als je van beide een grotere groep hebt.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:18

anneliesdj schreef:
Dat heb ik nog nooit gezien, iig niet als je van beide een grotere groep hebt.

denk dat het er in totaal iets van 10 waren maar helemaal precies weet ik het niet meer. Dus geen hele grote groep van elke soort nee.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 00:02

Ik heb de knoop doorgehakt en besloten de Siamees weg te doen. Hij staat al op marktplaats, gratis af te halen in Breda, maar wel alleen voor een super goed uit. Er staat veel info bij over de vissoort... Hopelijk wil iemand hem hebben.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 08:47

hoe is het nu met je aquarium en je vissenbestand? ben je de siamees al kwijt.

wij twijfelen ook of we de gestreepte vis niet beter weg kunnen doen (geen idee wat voor het is), die groeit ook heel hard en is zoveel groter dan de andere vissen.

wel hebben we iets grappigs in het andere aquarium, daar zit al een paar maanden een kreeftje in (californische blauwe), en die heeft sinds een paar dagen ineens allemaal eitjes aan de staart hangen... zonder dat er een mannetje bij is geweest dus. Ik denk dan dat ze niet bevrucht zijn, maar volgens mensen op het kreeftenforum (jaja, overal is een forum over) zouden ze toch wel bevrucht kunnen zijn... ik ben benieuwd/

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 17:29

juval schreef:
hoe is het nu met je aquarium en je vissenbestand? ben je de siamees al kwijt.

wij twijfelen ook of we de gestreepte vis niet beter weg kunnen doen (geen idee wat voor het is), die groeit ook heel hard en is zoveel groter dan de andere vissen.

wel hebben we iets grappigs in het andere aquarium, daar zit al een paar maanden een kreeftje in (californische blauwe), en die heeft sinds een paar dagen ineens allemaal eitjes aan de staart hangen... zonder dat er een mannetje bij is geweest dus. Ik denk dan dat ze niet bevrucht zijn, maar volgens mensen op het kreeftenforum (jaja, overal is een forum over) zouden ze toch wel bevrucht kunnen zijn... ik ben benieuwd/

Ja goed! Ik zit zelf momenteel in Zweden, dus mijn huisgenootjes zorgen ervoor, maar ja, het gaat prima. De Cory's zijn super leuke visjes die zich veel laten zien, en ook Peter komt op gezette tijden ff langszwemmen. De Karels zijn gewoon watjes, maar ook die laten zich prima zien als je een beetje stilzit.
De siamees doet (nog) niemand kwaad, dus het is niet zo erg dat hij er nog in zit, maar hij moet er wel echt uit.

Kreeften zijn leuk, maar je weet dat ze je bak kort en klein snoeien en je vissen vangen als ze wat groter worden hé? En kun je een foto maken van de gestreepte vis?

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:13

Mijn oog is gevallen op de corydoras panda! Wat een leuke diertjes!!!
Nu lees ik regelmatig dat ze op zand moeten, in hoeverre kunnen ze op fijn grind?? Lees namelijk dat er ook veel mensen ze met succes op grind houden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 22:24

Ze kunnen eigenlijk niet op grind. Cory's zoeken hun eten door met hun baarddraden in het zand te woelen en die gaan kapot aan grind.

Dus nee, Cory's zijn geen geschikte visjes als je grind hebt.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:55

Hmmm... Dan zal ik tzt eens miijn aqua helemaal schoonmaken en er zand in doen ;)

Nu doe ik een waterwissel van 20 liter (van 50) iedere 1-1,5 week. Is het 'normaal' om eens in de zoveel tijd je aqua helemaal te verversen???

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 10:10

Maximrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:00

Ik vindt het gaaf om te lezen, maar wist niet dat er bij een aquarium zoveel kwam kijken..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-10 17:38

Zodra het eenmaal draait valt het eigenlijk wel mee. Ik voer nu, vervang 1x per week 10% water en verder hoef k er eigenlijk behalve af en toe snoeien niets aan te doen...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:38

Iemand enig idee wat de draag tijd van een Koraal plaatje is?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 19:23

marleen_usar schreef:
Iemand enig idee wat de draag tijd van een Koraal plaatje is?

Hoi Marleen. Graag dit soort vragen in het algemene aquariumtopic en niet hier. Dit topic mag alleen zolang het echt over mijn aquarium gaat.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:29

O sorry.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 12:37

Nou, de Siamese algeneter is weg. Ik was gisteren bij Meeuwsen in Breda (op de Haagdijk) en ik vroeg aan die man of hij me kon vertellen waar ik het diertje heen kon brengen. Hij zei toen dat ik hem wel naar hem toe mocht brengen. Hij kon me er niets voor geven maar hij zou el zorgen dat het dier een goede nieuwe plek kreeg.

Dus vandaag de Siamees eruit gevangen en in een bakje gedaan, in mijn handtas gestopt en weggebracht. Daar heb ik direct een koppeltje Colisa Lalia gekocht (foto's volgen). Ook heeft hij me geholpen uit te vinden welke corydoras ik heb (de Corydoras punctatus) en daarvan heb ik er ook 2 meegenomen. Hij heeft ze prijs zelfs voor me naar beneden afgerond, omdat ik de Siamees had gebracht.

Al met al een heel fijne aquarium dag.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:28

Wil je niet toevallig 2 blauwe spatjes? O:)
_O-

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 13:33

Rhendera schreef:
Wil je niet toevallig 2 blauwe spatjes? O:)
_O-

Hahahaha ik zal erover denken :P

Ik zit er al al over te denken nog n ander soort Gourami's erbij te nemen...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 13:48

Zo, ik ben helemaal kapot, van de schrik en van de inspanning om dingen weer te regelen.

Vorige week: 2 dwerg gourami's en 2 corydoras punctatus uitgezet in mijn bak.

Gisteren: viel het me op het het mannetje gourami steeds aan het wateroppervlakte hing, lucht hapte, niet meer verder zwom. Hij hing ook helemaal scheef in het water, opzij. 15% water ververst en toen ging het eigenlijk al een stuk beter.

Vanmorgen: hij mijn hele school roodvinzalmen aan de oppervlakte lucht te happen. Als de donder een bubbelaar erin gegooit (die het heel erg slecht deed) en water gaan testen. Niets vinden, alles was goed. Geen nitriet, geen nitraat, ph, gh, kh, allemaal perfect in orde. Temperatuur was ook niet te hoog, gewoon netjes 25 graden.

De gourami man kon ik ondertussen met mijn vingers aanraken, dus die eruit gehaald en in een mix van 50% kraanwater en 50% aquariumwater gezet, met de beroerde bubbelaar.

Snel naar het tuincentrum gefietst om 2 betere bubbelaars te halen (€40,- auw). Die erin gegooit, 1 in de gewone bak en 1 in de mini bak met gourami.

Watermonstertje meegenomen naar de aquariumzaak. Daar is het nog een keer helemaal doorgemeten, maar niets te vinden. Aangezien er ook niets te zien was aan de vissen zelf was de conclusie dat ze een zuurstof tekort hadden. Dus 30% van het water vervangen, easylife toegevoegd om eventuele schadelijke stoffen eruit te filteren, en de bubbelaar laten zitten voor meer zuurstof.

Ik wilde ook mijn filter ff uitspoelen, buizen even schoonmaken enz dat dat ook allemaal goed werkte, breekt het handvat van de pot af... Dus hij kan nu (gelukkig!) nog wel dicht, maar niet meer open, wat inhoudt dat ik een nieuw filter moet kopen.

De zalmpjes zwemmen ondertussen weer gewoon rond, de goudami man zit helemaal weggedoken tussen de planten en is bijzonder apatisch, ik hoop dat hij het gaat redden. Mevrouw gourami zie ik helemaal niet, die zal ik zo eens gaan zoeken.

Man man man wat een ochtend...
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 23-09-10 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:16

Dikke pluim voor jou hoe je omgaat met je vissen en aquarium.
Daar kunnen een heleboel mensen nog wat van leren! +:)+

Hopelijk red hij het.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 14:18

Dank je!

Hij zwom net een beetje rond, en nu ligt hij op de bodem, wel rechtop, vis te zijn. Ik laat hem maar gewoon met rust, en ik hoop dat hij het haalt. Mijn moeder begon al: "maar dan koop je toch een nieuwe?" "mam, dat ze niet zoveel kosten wil niet zeggen dat ik ze gewoon dood laat gaan als blijkt dat het me meer kost om hem op te lappen dan om een nieuwe te kopen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:21

En dat is helaas wat veel mensen denken, het is maar een vis.. we kopen wel een nieuwe.

Zou hij niet al wat ziekjes geweest kunnen zijn?
Als er helemaal niets mis is met het water, is dat toch wel apart natuurlijk.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 14:24

Marchador schreef:
En dat is helaas wat veel mensen denken, het is maar een vis.. we kopen wel een nieuwe.

Zou hij niet al wat ziekjes geweest kunnen zijn?
Als er helemaal niets mis is met het water, is dat toch wel apart natuurlijk.

Ik denk stiekem ook dat er toch al wel iets aan scheelde. Aan de andere kant gaven ze in de winkel aan dat als hij echt ziek was (bacterie, virus) dat ik dan iets aan de vissen zou moeten zien. Vlekken, of veranderingen op de kieuwen. Daar heb ik expres naar gekeken, en ik zie er echt helemaal niets aan.

Dus zuurstoftekort. Ik heb het idee dat mijn filter íets minder goed werkt de laatste tijd, en ik wilde hem dus schoonmaken, maar dat kan niet meer. Misschien dat ik wel voor een nog wat groter, krachtiger filter ga.

Anyway, de gewraakte bubbelaar hangt erin en het heeft toch wel wat. Hij zit vlak bij het oppervlak, want behalve beweging in het water brengen doet hij verder toch niets.

Hij gaf wel aan dat ik wel heel vaak mijn water ververs (iedere week 10 tot 20%). Hij gaf aan dat wat zij al 35jaar adviseren 1x per maand 30% is. Dus misschien dat ik dat wel een poosje ga proberen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:08

Vervelend Vjesta.. Soms is het moeilijk te achterhalen wat er mis is.
Wij hebben het ook wel gehad, water getest, niets mis mee maar toch wilde het niet.
Ook de planten wilden niet meer groeien...
Op een gegeven moment hebben we de hele bak leeg gehaald, bodem schoongemaakt en een voedingsbodem er in.
Planten goed geselecteerd en toen deed alles het weer.

Ik ga trouwens aan de garnalen. :+
Mijn vader wil een van de grote bakken weg doen en een kleine die boven staat.
Die kleine ga ik proberen te scoren.. Dan ga ik daar garnaaltjes in houden.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:14

Vjestagirl schreef:
[
Dus zuurstoftekort. Ik heb het idee dat mijn filter íets minder goed werkt de laatste tijd, en ik wilde hem dus schoonmaken, maar dat kan niet meer. Misschien dat ik wel voor een nog wat groter, krachtiger filter ga.

in princiepe is je filter qua capaciteit groot genoeg om het aan te kunnen. een filter moet ongeveer minimaal 3x per uur de complete inhoud van de bak kunnen filteren en daar zit jij volgens mij wel aan. je moet natuurlijk ook niet een te krachtig filter erop zitten want dan heb je kans dat je visjes niet meer van z'n plek af kunnen komen omdat ze naar het filter gezogen worden :+
je kan er ook over denken om er een 2e filter bij te zetten. ik heb bijv. het originele juwel filter in de ene hoe en een soort eheim in de andere hoek.
het heeft zo wel z'n voordelen. in beide hoeken een instroom en een uitstroom van een filter. de ene uitstroom "blaast" het vuil naar de andere instroom en andersom. de hele bak wordt gefilterd en niet alleen rond de hoek waar het filter staat.
als de 1 uitvalt dan heb je in ieder geval de andere nog. daarnaast is het makkelijk met schoonmaken, het interne juwel filter maak ik gewoon regelmatig schoon en de nep eheim gebruik ik als een soort bio-filter en wordt dus nauwelijks tot niet schoongemaakt en ALS hij al schoongemaakt wordt, dan in 2 delen met flinke tussentijd. het "bio-filter" draait nu bijv. al een half jaar zonder dat het schoongemaakt is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 15:47

Hmmmm ja, misschien dat ik dat eens ga overwegen.

Ik ben me iig helemaal kapotgeschrokken vanmorgen, en ik dacht echt dat het einde vissenbestand zou zijn...