fenja schreef:Limicolaria Numidica en sublina Octant vind ik de mooiste van je verzameling. Heb je nog foto's van de huisvesting en wat ben je gemiddeld kwijt aan tijd en geld voor de verzorging per dag en week. Was wel benieuwd hoe vaak je ze schoon moet maken en hoe je alles op temperatuur houdt enz enz. En hoe doe je dat met alle eieren. Ga je elke dag de hele bak door op zoek naar eieren of laat je alles gewoon uitkomen. Doe je de eieren dan ook in een speciale bak of laat je ze eerst bij de ouders zitten. Sorry beetje veel vragen maar ben wel nieuwschierig en hoe groot worden de twee soorten die ik leuk vind? Heb je daar nog recente foto's van?
Ik ben per maand ongeveer 40 euro kwijt aan groente denk ik. Dan koop ik sepia per kilo (180 stuks) voor 10 euro, daar doe ik ongeveer 2 maand mee. Insecten per 200 gram voor 5 euro, daar doe ik ook ongeveer 2 maand mee. Kippenkorrel koop ik per 20 kilo voor +- 15 euro. Daar doe ik heel lang mee
Bodembedekking kocht ik eerst bij de action, 60 cent per 20 liter oid? Maar dat is teveel werk met zoveel slakken, dus koop ik nu gewoon zakken van 40 liter voor 5,95.
De bakken waar veel slakken in zitten, met jongen bijv, maak ik 1 keer in de 2 weken schoon. De bakken waar er minder in zitten 1 keer in de maand. Ben daar ongeveer 2,5 uur mee bezig als ik een beetje doorwerk. En elke avond 1 uur voor voeren etc. Dan kijk ik meteen of er eieren liggen. Eieren laat ik van sommige soorten bijna altijd uitkomen, maar sommige soorten daarvan gaan de eieren direct de vriezer in. De eieren die uit mogen komen zet ik altijd apart, zodat ze niet kunnen ontsnappen en ze zitten in het begin klein zodat de sepia en later het voer altijd dichtbij ligt.
Met gewoon 2 of 3 slakken ben je per maand denk ik rond de 5 euro kwijt, als je zelf regelmatig groente eet iig.
De Subulina Octana word max 1,5 cm ongeveer, een foto van een volwassen octana staat op mijn website (In mijn onderschrift). Op die foto zie je links een volwassen Octana en rechts een jong.
De Numidica word ongeveer 4 tot 6 cm. Dit is er een van mij, zal nog wel wat groeien;

Mooie foto's Emptywords! Dat lieveheersbeestje erbij ook
Sanneloveyou; Als je het huisje naar je toe houd en de slak zit terug getrokken, dan hoor je een soort vlies te zien die het huis afsluit. Daar zit de slak dan helemaal of gedeeltelijk achter. Bij een slak die te mager is, zit dat vlies verder in het huis.

Hier zie je rechts van het lichaam een wit stuk van het huis en ook boven het oog van de slak, kun je de binnenkant van zijn huis zien. Deze slak at slecht en was dus ook mager, heeft het ook niet gered.

Deze slak is goed op gewicht