De Discus en hun Zwerm

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: De Discus en hun Zwerm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 22:31

Spijtig dat het zo slecht gaat... hebben ze in het wild ook zo'n lage kansen?

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 22:57

Lon... Ach gut

*duimt nog steeds*

Oh man, ik gun het je/jullie zo dat het nu een keer zou lukken!!

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 01:03

Och arme Lon, ik schrok toen ik las dat er weer 5 dood zijn Ach gut. Verdorie, je doet alles wat mogelijk is en toch wil het maar niet. Ik blijf duimen dat het goed komt hoor, want ik gun het je zo!

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 01:07

poes schreef:
Spijtig dat het zo slecht gaat... hebben ze in het wild ook zo'n lage kansen?

Weet het niet precies maar ik denk dat de overlevingskansen in het wild sowieso veel lager liggen. Als ik alleen al kijk naar het koppel in Het Zwembad. Daar worden de larven, op het moment dat ze los gaan van de stronk en op de huid van de ouders gaan zitten, vrijwel direct geroofd door de andere Discusvissen.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 01:10

In het zwembad hou je dus ook nooit jonge visjes over...

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 01:23

Nope maar dat is sowieso al een zeldzaamheid.
Bij onze bevriende kweker is het wel al een paar keer voor gekomen en goed gegaan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 01:36

Ik vind het jammer dat ze zo vaak dood gaan, maar in het wild zullenz e het idd niet makkelijker hebben..

Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 01:45

Anders wij wel poes... anders wij wel...
Het is onze 2de serieuze poging tot kweken van Discusvisjes maar ... hier hebben we ook geen zin in. Het is deprimerend om machteloos toe te moeten kijken...

Heb net nog een dood visje eruit gehaald, er dwarrelen er 4 nog aan het oppervlak maar sinds het licht uit is, is de rest rustig om paps en mams aan het zwemmen. Het dunt aardig uit

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 02:45

nou ik hoor wel dat jullie het met veel liefde en toewijding doen hoor Ja Maar ik zou na een tweede keer niet zoveel zin meer hebben om te kweken geloof ik... vreselijk om zo machteloos toe te kijken idd.

Wat is de overlevingskans bij andere kwekers?

Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 02:58

De kweker waar wij veel contact mee hebben heeft nesten met veel meer overlevenden oplopend tot 90%. Maar die heeft ook zijn hele schuur vol staan met kweekbakken en hele verwarmingsinstallaties etc. Daarnaast al heel veel jaren ervaring met kweken. Maar ook hij is, naar eigen zeggen, begonnen met veel verlies.

Mijn vriend zei vandaag ook weer dat dit de laatste poging was. Klinkt misschien raar maar het doet gewoon zeer om al die kleintjes zo ziek te zien en iedere keer weer die dode visjes Zij zijn groot en ik is klein!

Ik zit me ook suf te piekeren hoe het iedere keer toch fout kan gaan, wat zien we over het hoofd en hoe komen ze steeds aan die kieuwworm Verward Die bak is, voor het koppel erin ging, helemaal uitgewassen en ontsmet, alle filtermaterialen zijn ontsmet en vernieuwd waar nodig en dan toch weer hetzelfde als met het eerste nest van het andere paar wat we hadden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 03:01

Ik herinner me een hardnekkig geval van mijt bij mijn leguaan enkele jaren terug... was om bij te janken... alles heb ik geprobeerd...

Ik kan me perfect inbeeldden dat het pijn doet...

Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 21:34

Nou... ok... vandaag een bezoek aan de bevriende kweker. Mijn vriend heeft overleg gehad met hem en er is een nieuw behandelplan op gesteld... Ik ben benieuwd.
Situatie nu er is vooralsnog niets veranderd behalve dan dat er meerdere wat gegeten hebben.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 21:39

Wat gaan jullie nu doen Lon? Nieuwe medicijnen?
Zat te denken, hebben jullie de kweekbak opgestart met water uit het zwembad?
Misschien dat daar de kieuwworm vandaan komt?

Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 21:44

Nieuwe medicijnen en dan volgens een schema 19 dagen lang. Leg het morgen wel uit Knipoog

Volgens wederhelft is er geen zwembadwater in de kweekbak gegaan toen maar zijn paps en mams in kraanwater gezet. Maar dat wil echter niet zeggen dat het niet uit het zwembad kan komen want dan is het met paps en mams meegelift?
De vissen in het zwembad doen het echter goed.. ze zijn wel allemaal stukken ouder dan De Zwerm.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 22:29

Zo heb weer even bijgelezen, wat naar dat jullie toch nog steeds uitval hebben, ik kan me voorstellen dat het vreselijk naar is zo machteloos toe te moeten zien. Ik heb hetzelfde gehad toen ik met Chrystal Red garnalen kweekte (vrij dure, wel mooie garnalensoort). Je weet van gekkigheid gewoon niet meer wat je moet op het laatst...

Ik hoop dat de nieuwe behandeling aan gaat slaan en dat in ieder geval de sterksten zullen overleven.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 10:21

Wat vervelend dat er nog steeds visjes uitvallen.
Maar misschien kan je het ook van een andere kant bekijken, de sterkste zullen nu overblijven (dat gebeurt in de natuur ook @darwin) en dat is misschien maar beter ook.

(maar toch blijft het vervelend dat het zo moet zijn!)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 11:19

Ben heel benieuwd hoe dat nieuwe behandelplan uit gaat pakken Lon :j

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 11:24

Pff wat een spanning en stress !
Inderdaad hopen dat de nieuwe behandeling zal gaan helpen!
Blijf de hoop houden, maar volgens mij doen jullie dat wel!

Ach gut

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:14

gut Lon ik krijg de indruk dat de Zwerm gehalveerd is ? Ach gut Ik duim dat de nieuwe behandeling aanslaat.

Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 12:32

Nou ... gehalveerd is nog zacht uitgedrukt...
Van de week telde ik er nog 31, ik heb ze nu nog niet geteld maar ik denk dat het er tussen de 20-25 nog zijn?
Ze lijken echter rustiger, maar schijn kan bedriegen. Dit behandelplan duurt 19 dagen maar ik heb twijfels of we nog op tijd zijn, daarnaast raak ik het vertrouwen erin een beetje kwijt Bloos

Ik zal later vandaag nog wat foto's maken, dan kunnen jullie ze zelf zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 12:48

Ach gut Lon en fishies

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:17

Ilonne: Ik hoop dat de rest groot mag worden! Jammer iedere keer van die wormen Ach gut Het ging zo goed en dan dat! Ach gut

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:42

Lon, ik ben vandaag wat platy's wezen halen bij een dierenwinkel, en vertelde het verhaal van jullie discusvisjes, ben n stille meelezer Haha! , Hij gaf me een kaartje, met daarop een echte kenner, hij had heel veel verstand van discusvissen en hun kweek, als je wil kan ik je het nummer PB-en?

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:12

Zo, ik heb 17 pagina's doorgespit en begin aardig mee te leven met jullie. Hopelijk gaat het nieuwe plan werken? Ik lees nog even mee!

Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 01:10

Aniekepiek Ja graag Bloos
Echt onwijs lief dat je aan ons gedacht hebt!