Mijn hobby; Slakken!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Keandra

Re: Mijn hobby; Slakken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:51

Onze slakken voelen zich denk ik wel goed in de grote aquarium.
We hebben vandaag de eerste eitjes gevonden.
(We wisten wel dat er een paar groot genoeg waren om eitjes te leggen, maar hadden totaal niet verwacht dat er al zo snel eitjes gingen zijn.
Straks hebben we veel te veel babyslakken. :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 02:54

Poelslakken zijn heel leuk, ja! Paar maand terug hadden ze de sloten schoongemaakt, dus er lagen 1000en slakken op de kant in het gras. Ik heb daar zoveel mogelijk slakken weer de sloot in gegooid :') En ook een aantal mee genomen voor in mijn vijver. Die van mij zijn alleen nog niet zo groot, 3 cm denk ik :+

Haha die voelen zich goed op hun gemak Keandra :Y) Trouwens wel aan te raden afentoe een aantal jongen groot te laten worden. Als de ouders rond de 26 graden zitten, groeien ze hard, leggen veel eieren, maar leven niet zo lang als in kouder water. Met een beetje pech kan je dan over een jaar alweer opzoek naar een nieuw kweekgroepje.

M'n baby's doen het zo goed *\o/*
Afbeelding
Gisteren voor het eerst komkommer gegeten, dat was vandaag op. Vandaag kippenkorreltjes, daar zitten ze nu allemaal bovenop.

Eitjes van Choco zijn ook aan het uitkomen. Werd tijd, ze zijn nu al een beetje lui :=

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 14:15

toch schattig, al die kleine slakjes :+:
Hier hebben ze gisteren voor de 1ste keer een geweekt pleco tabletje gekregen en daar is niets meer van over :')

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 19:01

Ja dat weten we Daphne, binnenkort verhuizen deze slakken naar een eigen bak waar ze in kouder water zullen komen te zitten. (de quarantaine bak voor de vissen, eens er vissen in gaan, dan gaat de temp weer wat omhoog)
Daar zullen ze ook niet altijd de mogelijkheid krijgen om hun eieren af te leggen. Dus dat zal ook al wat remming geven.
We hadden totaal niet gedacht dat het zo snel ging gaan.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 02:10

Ja, babyslakjes zijn zo lief <3

Ah dat is idd verstandig Keandra! Als ze eenmaal de smaak te pakken hebben :))

Donderdag en Dinsdag komen er weer nieuwe slakken *\%/* En morgen als het goed is mijn visitekaartjes :):)

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 13:26

De grote slakken zijn diezelfde avond nog verhuisd naar de quarantaine bak.
Nu zitten ze in water op 21 a 22°.
We laten ze nu gewoon groeien.

mss een tip voor slakken, moet je wel voor naar Gent:
http://www.deskalaar.biz/

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 22:44

Oh, adressen voor slakken zijn altijd welkom! Bedankt! :D

:):) Let niet op het puntje achter mijn naam en woonplaats :+
Afbeelding

Er komen nog eens 10 slakjes mijn kant op volgende week *\o/* Geen nieuwe soorten dit keer, maar wat vers bloed voor 2 soorten, uit Lancashire.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 13:07

Afbeelding
Afbeelding

Net aangekomen.. :z Boven; Achatina Immaculata Mozambique, onder; Achatina Immaculata Panthera.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 17:28

Correctie; De nieuwe blijken allemaal Achatina Immaculata Mozambique, maargoed Panthera had ik natuurlijk al, dus het maakt niet zoveel uit dat er geen nieuwe Panthera bij gekomen is. Komende week komen er 5 waarvan ik nu al zeker weet dat het wel Panthera is.

Het verschil tussen Mozambique (Links) en Panthera;
Afbeelding

Ondertussen is helaas 1 van mijn Rodatzi's overleden... :( Die ga ik straks koken...

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 19:33

Koken? ...om op te eten?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 19:50

Nee hoor, die wil je niet meer eten! Ze verrotten heel snel snel als ze dood gaan, ruikt ook echt geweldig :)) Ik ga hem koken zodat ik het lichaam uit het huis kan halen en dan het huis kan bewaren.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 21:01

Het leek me ook al dat je geen maaltijd had aan een enkele slak, maar wie weet :D
Bewaar je altijd huisjes, of had deze een bijzonder mooi huisje?

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 23:33

maar van koken wordt het huisje toch dof?
Gewoon met een tandenstoker de slak eruit wippen en goed spoelen met heet water en zeep :j

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 00:45

Ja, alle huisjes van overleden slakken worden bewaard :j Deze had helaas ook niet echt een heel mooi huisje meer, trof hem paar maand geleden opeens aan met een stuk van z'n huisje af en dat is niet meer helemaal aangegroeid. Maarja om hem weg te gooien vind ik ook weer zonde.. Misschien kan ik er nog eens een verzamelaar een plezier mee doen en tot die tijd zet ik ze voor de sier neer.

Dat weet ik eigenlijk niet Tessyke -O- Laat ze normaal gewoon liggen tot de slak vergaan is, maar met zo'n grote duurt dat me iets te lang. Weet niet of ik hem eruit trekken wel durf :') Morgen maar eens al m'n moed bij elkaar rapen en proberen... :=

Mijn Amphidromus gaan morgen hun eerste stap richting mij zetten trouwens *\%/* Ze worden morgen opgehaald door iemand die in Duitsland woont, die persoon brengt ze naar een slakken-vriendin en mede-kweker van mij en dan verstuurt zij ze, of ik haal ze op. Het kan dus nog wel even duren, maar ze zijn ''onderweg'' :):)

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 09:33

Hoeveel soorten heb je ondertussen zitten daphne? Fototje van je huisvestingen? :D

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:33

Kan je deze slakken eigenlijk wel eten?Handig voor de pasen :+

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:12

Jazeker, maar aan de fulica zit weinig vlees, de a. achatina en de archachatina worden in Afrika vaak gegeten. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 12:19

Zou d'r alleen geen zout bij doen :+ :Y)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 02:54

Desty; Ik heb op dit moment 24 soorten :) Dinsdag komt daar nog een soort bij. Wil je een foto van de inrichting van de bakken, of van al m'n bakken? Of beide, kan ook natuurlijk :P Zal morgen even foto's maken!

Jahoor, je kunt ze eten :j Sterker nog, een groot deel van de escargots die je koopt in de winkel (Die blikjes met slakkenvlees en schalen met gevulde huisjes+kruidenboter) zijn Fulica. Er worden dan gewoon stukken reuzenslak in het huisje van Helix Aspersa Maxima of Pomatia gedaan.

Afbeelding

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 08:02

Heb je ook een slak die Flappie heet?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 01:13

Oh, ik was helemaal vergeten dat ik foto's zou plaatsen van de bakken! Zag vandaag de slakken van Desty op facebook en toen dacht ik er weer aan! |o Ga er zsm foto's van plaatsen! :j

M'n Pleurodonte jongen doen het heel goed. Er zijn er al 5 verhuisd en 17 April gaan er weer 5 verhuizen.
Afbeelding
Afbeelding

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 01:15

Mooi! <3

Had je btw al gehoord dat Tanja stopt en alles te koop aanbied?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 01:30

Ja, ik las het! Dat was wel even schrikken, had het niet verwacht :wow: Ik neem haar 2 volwassen Ovums over, 2 Silver Suturalis, 3 Achatina Smithii, 1 Limicolaria Numidica en een Limicolaria Flammae Unicolor.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 01:37

Mooie uitbreiding voor je kwekerij zo te lezen. :D
Ik neem niets over maar zat ook :wow: toen ik het las.

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 01:57

Limicolaria Numidica en sublina Octant vind ik de mooiste van je verzameling. Heb je nog foto's van de huisvesting en wat ben je gemiddeld kwijt aan tijd en geld voor de verzorging per dag en week. Was wel benieuwd hoe vaak je ze schoon moet maken en hoe je alles op temperatuur houdt enz enz. En hoe doe je dat met alle eieren. Ga je elke dag de hele bak door op zoek naar eieren of laat je alles gewoon uitkomen. Doe je de eieren dan ook in een speciale bak of laat je ze eerst bij de ouders zitten. Sorry beetje veel vragen maar ben wel nieuwschierig en hoe groot worden de twee soorten die ik leuk vind? Heb je daar nog recente foto's van?