Mijn egeltje eens ITP

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyHorseGirl

Re: Mijn egeltje eens ITP

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 20:54

Oh Idun!!! <3 Ga je haar houden? Nou? Alsjeblieft? Toeeeeeeee.... Ze is echt onwijs schattig en wat goed dat je haar hebt opgevangen. Triest dat iemand haar zo heeft achtergelaten. Dat kun je zo'n schattig diertje toch niet aan doen. De foto's van Tyr en Skadi zijn ook weer echt te schattig. Wat een heerlijke dingetjes! <3

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 21:40

Ik zou niet zo goed weten waar ze anders heen zou moeten dus ik denk van wel. Weet ook niet hoe ze gaat opknappen natuurlijk (of ze er weer helemaal bovenop komt of niet). Het is inderdaad een schatje, ik snap ook niet dat mensen zoiets kunnen doen. :n

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 22:09

Goed om te horen dat het in ieder geval wel "gewoon" van de ondervoeding kan komen, dat ze niet kan lopen.
Ik duim voor haar!! ( en wat super dat ze bij jou is terecht gekomen!)

ZwerteJarig
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 11:51

Ik ben totaal geen expert natuurlijk, maar vind het filmpje wel sterk lijken op dat ze gewoon te zwak is. Het is ook echt het hele lijfje he? Niet het ene pootje meer dan het andere, maar echt alsof ze gewoon spierkracht mist (of spieren zelf natuurlijk). Dat ze al beter rechtop blijft en balanceert, lijkt mij een heel goed teken en ook een bewijs dat het ondervoeding is en niks ergers. Het kost nogal wat tijd om spieren opnieuw op te bouwen, dat is niet met 1 goede maaltijd opgelost natuurlijk. De massage vind ik ook een goed idee, kan iig nooit kwaad en stimuleert doorbloeding en daarmee spieraanmaak.
Ik duim echt zo hard hier, hopelijk zien we over een tijdje dit schatje ook rond waggelen en leven zoals ze horen te leven!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 10:10

Ja, het lijkt vrij evenredig verdeeld en niet dat ze meer last heeft van het ene pootje dan van het andere. Het lijkt zo nog wel wat door die stekels maar als ik haar vast heb kan ik haar botjes voelen en voor zover ik het voel zit er niks geks.
Ik weet iemand die een egel had gekregen die ook niet kon lopen, die was er in 12 dagen weer bovenop maar die had het voordeel pas 6 weken oud te zijn en die symptomen pas 3 dagen te hebben - voor hetzelfde geld heeft zij weken of maanden buiten rondgekropen. Daarbij had ze natuurlijk ook nog veel parasieten zowel inwendig als uitwendig dus is er ook een kans op extra verzwakking daardoor (bloedarmoede)

Heb inmiddels al aardig wat tips en voorbeeldfilmpjes toegestuurd gekregen van oefeningen/massages die ik met haar kan doen (vanwege WHS, die op MS gelijkende ziekte bij egels die begint in de achterhand zijn er wel meer mensen die egels moeten masseren. Gelukkig komt WHS naar mijn weten niet voor in Nederland, althans ik heb er hier nog nooit iets over gehoord)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 10:46

Stomme vraag misschien, maar egeltjes kunnen, dacht ik, ook wel aardig zwemmen...is het niet iets om (wanneer ze meer is aangesterkt) daar iets mee te doen voor de spieren opbouwen?
Ik werk bij een hondenzwembad, en zie dat honden er baat bij hebben. Weet niet hoe dat werkt bij egels :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 10:49

Helemaal geen stomme vraag hoor, momenteel krijgt ze dagelijks een bad (omdat ze weliswaar zichzelf niet meer zo erg onderpoept maar er wel vaak nog in ligt :+ ) en dan laat ik haar ook voorzichtig wat bewegen in het water. Zwemmen kan ze natuurlijk nog niet dus het is maar een klein laagje, maar mocht ze al wat meer kunnen kan ik er wat meer water bij doen. :j

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 10:51

Fiffill schreef:
Gelukkig komt WHS naar mijn weten niet voor in Nederland, althans ik heb er hier nog nooit iets over gehoord)

Mijn vorige egel heb ik laten inslapen vanwege WHS...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 10:53

Nee, dat was geen WHS volgens mij hoor. WHS is een progressieve ziekte die maanden duurt. Die van jou ging toen ineens binnen een week oid heel erg achteruit? Erg snel ging dat in elk geval, te snel voor WHS. Meen me ook te herinneren dat die van jou last had van een voorpootje terwijl WHS in praktisch alle gevallen bij de achterhand start.
Al haar symptomen wezen op iets anders dus WHS lijkt me erg sterk. Er zijn meerdere redenen waarom ze kunnen gaan 'wiebelen', bij ziekte, te koud zitten, een beroerte (wat ook uitval kan geven) etc. Maar goed alleen autopsie kan WHS aantonen of uitsluiten.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:36

erg leuk zon egeltje! nu wil ik er ook eentje <3 ze zijn zoo leuk. jammergenoeg mag het niet van mn moeder en hebben we het geld er niet voor:( ik ga genieten van je fotos en filmpjes!

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:43

Fiffill schreef:
Nee, dat was geen WHS volgens mij hoor. WHS is een progressieve ziekte die maanden duurt. Die van jou ging toen ineens binnen een week oid heel erg achteruit? Erg snel ging dat in elk geval, te snel voor WHS. Meen me ook te herinneren dat die van jou last had van een voorpootje terwijl WHS in praktisch alle gevallen bij de achterhand start.
Al haar symptomen wezen op iets anders dus WHS lijkt me erg sterk. Er zijn meerdere redenen waarom ze kunnen gaan 'wiebelen', bij ziekte, te koud zitten, een beroerte (wat ook uitval kan geven) etc. Maar goed alleen autopsie kan WHS aantonen of uitsluiten.

De dierenarts heeft de WHS toen geconstateerd. Ik vertrouw op zijn oordeel.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 10:54

Er is geen autopsie uitgevoerd toch? WHS is alleen te tonen door autopsie.
Het is echt gewoon heel onlogisch dat het WHS geweest zou zijn want de symptomen kwamen totaal niet overeen. Het zal niet de eerste dierenarts zijn die naar WHS wijst terwijl het niet zo is. Had hij überhaupt ervaring met de dieren? De meeste dierenartsen hebben niet erg veel verstand van witbuikegels en als er eentje staat te wiebelen wordt er al gauw aan WHS gedacht (ook door de artsen die ze vaker hebben behandeld. Het blijven dieren die weinig voorkomen hier).
Met deze dieren is er zeker niet altijd op het oordeel van de DA te vertrouwen. Als je je een beetje inleest in de ziekte zul je wel zien dat WHS zeer onwaarschijnlijk was. :j

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 14:05

Ik wil dit topic niet ineens over mijn egel laten gaan, dus ik ga er verder maar niet op in, maar zou het fijn vinden als je in ieder geval je allerlaatste zin nog eens naleest, en bedenkt wat voor gevoel dat bij de ontvanger op kan roepen ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 14:16

Ik zie het probleem niet zo van die zin, maar mijn excuses als het vervelend bij je overkwam. Was iig niet vervelend bedoelt.

ZwerteJarig
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 15:02

Ik moet me juist even aansluiten bij de laatste zin. Is imo ook echt geen verwijt, maar eerder een waarschuwing. Tijdens de opleiding diergeneeskunde krijg je echt niks over dit soort dieren. Wil je deze dieren goed kunnen behandelen, dan moet je echt zelf interesse moeten hebben en jezelf bijscholen en zoals je al begrijpt, doen weinig DA's dat. Er zullen dus erg weinig zijn die zulke dieren echt goed kunnen behandelen. En genoeg die dan wel van de ziekte hebben gehoord, maar bijv alleen het lijstje symptomen hebben gezien en er niet bij stil staan dat het alleen bij sectie aan te tonen is.
Jezelf inlezen is echt heel verstandig, het liefst nog een medisch naslagwerk. Je mag wettelijk je eigen beestjes niet behandelen, maar een goede dierenarts zal open staan voor informatie die je kan geven als eigenaar. Dit zou ik zeker aanraden bij bijzondere dieren, want dat is gewoon echt pionierswerk voor de artsen.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 22:29

wat mijn probleem is met die zin, is dat jullie beiden de aanname doen (of in ieder geval lijken te doen) dat ik mij niet heb ingelezen ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 22:49

Aangezien er zo weinig symptomen zijn die overeen kwamen, zou je dat idd aannemen. My bad! Maar goed, het maakt uiteindelijk ook niet zoveel uit, ik zal er niet verder over doorgaan. Ik zou alleen niet te stellig zeggen dat je egel is overleden aan WHS aangezien je dat nooit zeker kunt weten zonder autopsie.

Er zijn inderdaad heel weinig dierenartsen die er wat vanaf weten, en zelfs de artsen die er enige ervaring mee hebben weten vaak bepaalde dingen niet. Het kan ook best lastig zijn om iemand te vinden die er ervaring mee heeft, zoveel zijn dat er niet... mijn vorige DA had ze zelf, dat scheelt. Helaas zit hij best een eindje weg. Ik dacht eerst dat er geen bij mij in de buurt zat die ervaring had maar ik kwam er later pas achter dat dat wel zo is dus daar zit ik nu.

horse1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:22

@Fiffil, hoe gaat het nu met haar? kan me voorstellen dat met zo'n ondervoeding het even duurt voordat ze aansterkt maar met deze goede zorgen merk je toch wel vooruitgang denk ik (al is het maar een heel klein beetje).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 21:42

Ze gaat inderdaad langzaam maar zeker vooruit. Sowieso komt ze steeds wat meer aan maar ze beweegt ook steeds wat beter. Het is kruipen, maar het is iig iets :+ Vandaag voor het eerst tijdens onze egelfysio sessie :') geoefend met helpen lopen door wat van haar gewicht te tillen. Ze vond het eerst maar raar maar ze probeert het wel... ik til haar dus alleen een beetje op, help haar verder niet vooruit dat moet ze zelf doen. Het gaat moeizaam maar het is al een hele verbetering met hoe ze eerst was :) En hopelijk kan ze met wat hulp zo haar beentjes wat meer strekken, want ze werken (en willen) wel. :j

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 23:47

Oh wat een dotje! Die zou ik ook niet afgestaan hebben! Wanneer ik straks op mezelf woon, komt er echt een egel!

horse1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 06:39

wauw, wat een verschil ook met hoe ze eruit ziet. Je ziet inderdaad dat ze wel echt wil en dat er ook wat kracht lijkt te komen. Hopelijk zet deze vooruitgang zich zo voor.

ZwerteJarig
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 12:50

Jeeeej nog steeds vooruitgang! Wat ziet ze er al goed uit zeg, en met die wilskracht komt ze er wel!
Bij het filmpje vroeg ik me alleen nog af of dat hout niet wat te glad is? Ze lijkt er een beetje op uit te glijden, misschien is op een handdoek ofzo wat beter voor haar grip?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 10:46

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 10:52

Nou ja.... Yvonnedv:
Misschien eerst even aan TS vragen of zij er geen problemen mee heeft dat jij dit hier zo plaatst?

En als je dat gedaan hebt: dat er misschien maar even bij je berichtje bijzetten? Want dit lijkt best raar zo.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 11:44

Ik snap er ook niet zoveel van := Is dat jouw advertentie...? Of?