Vjestagirls fotoboek (aquarium opzetten). Eerste vis p13!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: Vjestagirls fotoboek (aquarium opzetten). Eerste vis p13!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 23:28

Daar ben ik ook benieuwd naar, hoewel ik er weinig van verwacht. Hij is goed volwassen, dus ik denk dat er weinig meer aan zal groeien.

Chel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 13:37

Wat een geweldig topic! Leer er enorm veel van!

De algeneter die je nu gekocht hebt, kun je deze nu zelf blijven houden denk je? Ik heb niet helemaal meegekregen of dit nu eigelijk een soort is wat groter zou moeten zijn of worden (wel meegekregen dattie erg klein is en misschien zo blijft). Met wat voor aquarium ben je ooit zelf begonnen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 13:48

Chel_ schreef:
Wat een geweldig topic! Leer er enorm veel van!

De algeneter die je nu gekocht hebt, kun je deze nu zelf blijven houden denk je? Ik heb niet helemaal meegekregen of dit nu eigelijk een soort is wat groter zou moeten zijn of worden (wel meegekregen dattie erg klein is en misschien zo blijft). Met wat voor aquarium ben je ooit zelf begonnen?

Ik ben 3 jaar geleden begonnen met het slechtste van het slechtste: een 20 liter bakje met 5 goudvissen erin. Op aanraden van de dierenwinkel waar ik toen nog vertrouwen in had.

En vanuit daar ben ik eigenlijk direct overgestapt naar de 120cm die ik nu heb. Een groter aquarium is makkelijker in evenwicht te houden, is minder gevoeling voor schommelingen in temperatuur en waterwaardes en je kunt er meer soorten vissen in houden, waar het direct interessanter van wordt.

De algeneter die ik nu gekocht heb kan ik waarschijnlijk zelf houden ja. Hij wordt eigenlijk een cm of 13-15, maar omdat hij volwassen is verwacht ik niet dat hij nog zoveel groeit. Mocht hij echt nog gigantisch groeien en 15cm worden dan gaat hij misschien door naar een ander.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 16:05

Zo, ik heb net een hele broccoli, een hele komkommer en een hand doperwten staan blancheren, in portie zakjes gedaan en in de vriezer gestopt. Vers eten voor de visjes.

Vanavond krijgt Peter zijn eerste broccoli, ben benieuwd of hij het eet.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:08

Eet je zelf ook zo gezond? :)) Wel jammer dat het nog zo lang duurt voordat de andere vissen er in komen, ik ben benieuwd naar het eindresultaat!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 16:45

Hahaha ja ik eet zelf ook zo gezond. Afgezien van dat ik aan t lijnen ben ben ik altijd al een groot fan geweest van lekkere verse groentes, lekker aardappeltje erbij...

En ja, k vind het ook jammer, maar ik ga in augustus 3 weken weg en ik wil niet dat mijn huisgenootjes moeilijk moeten doen met voer ed.

Edit: zo, net mijn nieuwe aquarium stofzuig dingetje geprobeerd. Je stuigzuigt de bodem tegelijk met dat je je water ververst. Het werkt geweldig. Hij zuigt het zand wel de kolf in, maar laat dat ook weer vallen, en ik heb wel de bodem behoorlijk schoon zonder dat er direct een hele mist in het aquarium hangt.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:38

Het word steeds mooier!
Ik ben benieuwd of peter het lekker vind, vast wel!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 17:42

Ik hoop het echt heel erg hard, want hij moet wel echt goed gaan eten. Ik ben bang dat ik op het moment te veel tegleijk wil, maar ik denk dat het echt goed is voor Petertje als hij meer eet en zich thuis voelt.

Overgens zijn de roodvinzalmen behoorlijk van slag. Ze zijn weer bang voor alles wat beweegt en hangen veel bij elkaar. Met n beetje geluk gaat dat vanzelf weer over.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:21

Dat Peter het überhaupt heeft overleefd/zo 'groot' is geworden in zulke slechte omstandigheden. Arm ding. :(:)
Heb je al foto's van hem in z'n nieuwe huisje, of kijk ik daar zo gigantisch overheen?

Verder volg ik je topic met fascinatie. Heeel boeiend zo'n waterecosysteem!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 21:43

Ehrm, foto's maken van peter is een beeeetje moeilijk. Ik heb links tussen mijn planten een soort verstopgrotje staan, en daar maakt hij dankbaar gebruik van. De enige tekenen van leven zijn dat ik iedere ochtend mijn planten opnieuw in de bodem moet zetten :P.

Zodra ik hem zie zal ik foto's maken, maar wanneer dat is...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 11:10

Hmm, wen er maar aan, verstoppen zijn ze erg goed in.

Ik heb een Panaque maccus en die zie ik alleen vlak voor het ligt uit gaat of als ik héél lekkere dingen voer, watervlooien bv. Komkommer vind hij erg lekker maar voor groenvoer komt hij zijn hol niet uit, dat blijft wel liggen tot het donker is ;)

Hoe ga je nu je visbestand aanpassen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 23:25

anneliesdj schreef:
Hmm, wen er maar aan, verstoppen zijn ze erg goed in.

Ik heb een Panaque maccus en die zie ik alleen vlak voor het ligt uit gaat of als ik héél lekkere dingen voer, watervlooien bv. Komkommer vind hij erg lekker maar voor groenvoer komt hij zijn hol niet uit, dat blijft wel liggen tot het donker is ;)

Hoe ga je nu je visbestand aanpassen?

De farlowellas komen er nu niet, en er komt wel een mevrouw ancistrus bij. Verder veranderd er eigenlijk niet zo veel...

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:53

Heb je topic net even in vogelvlucht bekeken/gelezen, leuk om alles te zien joh, ik wist dat een aquarium houden moeilijk is en veel geld kost, maar je kan je er nog meer in verdiepen dan ik dacht.

Ooooit, als ik geld teveel heb ofzo, wil ik ook een prachtig aquarium. Ben erg benieuwd naar het eindresultaat met alle vissen, maar het ziet er nu al prachtig uit!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:55

Het hoeft niet duur te zijn hoor ;)

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 00:02

Nee, maar als je het echt goed wilt doen (en dat zou ik dan willen), vind ik het een hoop geld.. Heb al wel eerder vissen gehad dat was gewoon een kleine bak, en dat viel wel mee. Maar ik zou echt een grote bak willen (in de toekomst dus) met alles er op en eraan. In mijn huidige huisje is daar ook niet eens ruimte voor :P

Wat me ook opviel met lezen, al dat verschillende voer enzo, dat is pas ingewikkeld. Hoe doe je dat met voeren, lijkt mij dat als er voer in het aquarium komt alle vissen er op af gaan?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 00:03

Cyntje heeft gelijk, tuurlijk kan het goedkoper. Ik had precies in mijn hoofd zitten wat ik wilde, en heb er zo veel mogelijk aan gedaan om dat beeld te maken. Maar het kan veel goedkoper.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 00:04

'Goed' doe je het ook door een bak van marktplaats te halen ipv een nieuwe... etc etc ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 00:07

madelief88 schreef:
Nee, maar als je het echt goed wilt doen (en dat zou ik dan willen), vind ik het een hoop geld.. Heb al wel eerder vissen gehad dat was gewoon een kleine bak, en dat viel wel mee. Maar ik zou echt een grote bak willen (in de toekomst dus) met alles er op en eraan. In mijn huidige huisje is daar ook niet eens ruimte voor :P

Wat me ook opviel met lezen, al dat verschillende voer enzo, dat is pas ingewikkeld. Hoe doe je dat met voeren, lijkt mij dat als er voer in het aquarium komt alle vissen er op af gaan?

De roodvinzalmen krijgen altijd als eerste te eten. 2x in de week diepvries voer, de rest droogvoer (nu nog 1 soort, gaat 3 soorten worden), met 2x in de week 1/4 van een algentabletje erbij omdat ze dat heerlijk vinden (tegen de ruit aan gekleeft omdat ik dat leuk vind om naar te kijken, dan dan weer wel :P). Voor Peter 'verstop' ik het voer vaak een beetje, neem de vlokjes in mijn tang en stop ze een beetje onder een steen, in zijn grot of achter een plant, op plekken waar de Roodvinnen niet komen.

En voor Peter maak ik voerstenen, stenen bestreken met opgeklopt eiwit waarin ik kleingemaakt droogvoer kan plakken, wat hij er dan weer vanaf kan schrapen. Deze gaan er pas in vlak voor het licht uitgaat. Ik heb al wel groenten geblancheerd en ingevroren, maar dat komt er verder pas weer bij als de corydorasjes erin zitten, Peter snapt dat nog niet echt.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 18-07-10 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 00:07

Cyntje schreef:
'Goed' doe je het ook door een bak van marktplaats te halen ipv een nieuwe... etc etc ;)

Deze bak komt van Marktplaats, filter komt van marktplaats, kastje komt van de kringloopwinkel etc. etc. etc.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 00:13

Weet ik VG ;)
Het ging mij om madelief. Niet alles hoeft duur en nieuw te zijn om een hobby goed uit te voeren :)

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 00:15

Heb prijsberekening van Vjestagirl in het topic gezien en ze kwam toch echt boven de 400 euro uit.. Niet iets om zomaar even te proberen, ik heb het ook niet over nieuwe spullen.

Vjestagirl: Wauw, creatief hoor, met je voer voor Peter. Hoeveel tijd steek jij nou in het aquarium wekelijks? De opbouw is natuurlijk heel veel tijd, maar nu het zo'n beetje af is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 00:29

*mompelt iets over ondertussen toch wel goed over de €550, en over het niet eens meer willen weten...*

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 00:33

Haha, nou je hebt wél een mooi aquarium in ieder geval! :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 00:36

Oh ja, dat zeker, ik ben er ook erg blij mee, zit er vaak naar te kijken en verbeteringen te bedenken, te verzinnen wat ik nog wil.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:14

Wat leuk om eens te zien hoe zo'n aquarium word opgebouwd!

Net als een stel bokkers hier wist ik niet dat er zoveel tijd en moeite inzat :)
Ben erg benieuwd hoe hij er straks uit komt te zien als alle vissen erin zitten, maar daar moeten we nog even geduld voor hebben begrijp ik ne!