De natuur in eigen omgeving

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jeetje77

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 12:57

Mijn eerste foto bijdrage in dit topic. Heel blij mee dat ik die regelmatig zie in mijn tuin.
Afbeelding
En nee geen top foto kwaliteit. Door een vies, zout raam met een mobieltje.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 13:01

Cayenne schreef:
Prompter, dit filmpje is speciaal voor jou <3
[ Video ]

Grappig, is Roodborstje Robin in het Engels, wist ik niet.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 13:25

@jeetje77
Mooi. Een grote bonte specht, vrouwtje.herkenbaar omdat ze geen rode vlek in haar nek heeft

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 14:00

janouk schreef:
@jeetje77
Mooi. Een grote bonte specht, vrouwtje.herkenbaar omdat ze geen rode vlek in haar nek heeft

Oh kijk dan zal ik eens opletten of het mannetje (met de rode vlek dus) ook hier af en toe langskomt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 14:05

Leuk hè, een specht in je tuin! En hier gaat het niet om de kwaliteit van de foto's, maar om wat er op staat :)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 14:06

Bloodymary schreef:
Cayenne schreef:
Prompter, dit filmpje is speciaal voor jou <3
[ Video ]

Grappig, is Roodborstje Robin in het Engels, wist ik niet.

En in het Duits is het "Rotkehlchen" :j

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 16:14

jeetje77 schreef:
Mijn eerste foto bijdrage in dit topic. Heel blij mee dat ik die regelmatig zie in mijn tuin.
[ Afbeelding ]
En nee geen top foto kwaliteit. Door een vies, zout raam met een mobieltje.

Leuke specht, jeetje77!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-26 16:36

jeetje77 schreef:
janouk schreef:
@jeetje77

Oh kijk dan zal ik eens opletten of het mannetje (met de rode vlek dus) ook hier af en toe langskomt.

En als het straks een jonge specht is, dan is het rode vlek boven op het hoofd - een rood petje op.
<3

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 19:55

Vandaag een kort rondje polder gelopen. Het was eigenlijk te koud, drie graden met een flinke zuidoostenwind, en over het water voel je dat altijd goed. De vogels hielden zich ook goed verborgen :D, alleen heel veel meerkoeten, kieviten en smienten gezien in het water.

Passerende aalscholver

Afbeelding

Klein botje, zo'n 5 centimeter, misschien van een konijn?

Afbeelding

De veertjes werden door de harde wind naar de kant geblazen

Afbeelding

Reigers hebben altijd iets majestueus als ze vliegen vind ik :)

Afbeelding

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 20:04

Ooh prompter bedankt voor deze foto’s! Reigers en aalscholvers zijn mijn lievelingsvogels <3

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 20:06

Dan doe ik er voor jou nog een aalscholver bij :j

Afbeelding

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 20:08

Prachtig! <3

Hier vlakbij zit een hele kolonie in een grote boom aan het water. Soms zitten ze collectief met de vleugels gespreid, zo’n komisch gezicht is dat.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 03:13

Ik geniet nog steeds heeeell erg van jullie foto's, ik kom nog steeds niet ver met die stomme pijn |o

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 11:47

_Karlijn schreef:
Ik geniet nog steeds heeeell erg van jullie foto's, ik kom nog steeds niet ver met die stomme pijn |o

Dikke knuffel van ons allemaal <3

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:44

Ik had zo'n geluk bij de Vogeltelling vanmorgen!
Had rond half tien de voerbakjes op mijn vogelbalkon verversd, en ben met een beker koffie op het aanrecht bij het raam gaan zitten zodat ik er goed zicht op had :))

Vervolgens was het stil.. maar gelukkig doken er na een poosje toch een aantal vaste klantjes op.
En juist toen ik er zo tegen tien uur een punt achter wilde zetten - wervelde er een groepje van maar liefst 4 Staartmeesjes rond de pindasilo <3 Mijn lievelingsmeesjes! Die zich pas sinds een maand af en toe eens hier laten zien. Had nooit verwacht ze in mijn telling te hebben, dus dat was echt een fijne verrassing.
Mijn lijstje:

Houtduif: 1 (wel weggejaagd.. anders schrokt die alles naar binnen)
Kauw: 3
Koolmees: 2
Pimpelmees: 2
Roodborst: 1
Staartmees: 4

(Mijn vogelbalkon, afgelopen herfst en winter:
Langzamerhand een steeds vertrouwder ontbijt-adresje)

Afbeelding

Afbeelding

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:24

Spannend. Inspreken.

Ik blijf het toch wel spannend vinden: inspreken in de gemeenteraad van Haarlemmermeer. Maar ik doe het voor de dieren in onze polder. Donderdag sprak ik in de gemeenteraad namens de bijen, hommels en andere bestuivers en de gevolgen van het maaibeleid.

Wanneer je vroeger naar Zuid Frankrijk reed met de auto, moest je geregeld bij een tankstation je voorraam wassen om alle dode insecten van het autoraam te halen.
Daar is geen sprake meer van.
Het aantal insecten, met name bijen en andere bestuivers, daalt al jaren schrikbarend en met tastbare consequenties voor de natuur en onze voedselvoorziening.
Want 80% van de bestuiving van ons voedsel wordt door wilde bijen en andere bestuivers gedaan. Het is een serieus probleem.

In Nederland leven 360 soorten wilde bijen en hommels. Meer dan de helft van deze wilde soorten dreigt te verdwijnen. Dit komt vooral door menselijke invloed op het landschap en hun voedsel.

Des temeer reden om in te spreken en te pleiten voor meer rechten voor de natuur en het aanstellen van een expert, een voogd, om de belangen van de dieren te behartigen. Ook bij het maaibeleid. Voor de bijen is het van groot belang dat er van het vroege voorjaar tot het late najaar voldoende gifvrij voedsel aanwezig is. Het vastleggen van vaste maaimomenten in bestekken is niet altijd mogelijk, omdat de natuur zijn eigen kalender volgt, afhankelijk van de weersomstandigheden, locatie en de levenscyclus van de dieren. En dat kan ook iedere agrariër hier in Haarlemmermeer vertellen.

Ik roep de gemeenteraadsleden op:
a) Voer nog meer een flexibel gefaseerd, ecologisch maaibeleid, afgestemd op lokale variabele omstandigheden.
b) Geef een stem aan de bestuivers aan de bestuurstafel. Stel een onafhankelijk expert aan, een voogd, die structureel de belangen van de bestuivers meeweegt bij besluiten en projecten. En die bijstuurt daar waar nodig.
c) Er is een cultuuromslag nodig, in de beleving van ons groen: van strak, netjes kort gemaaid, naar ecologisch maaibeleid meer gericht op het versterken van flora en fauna in onze polder.

Laten we samen kiezen voor een bloemrijke, biodiverse gemeente waarin ecologisch maaien nog meer de norm wordt.
Dan verandert maaien van een kostenpost in een investering in biodiversiteit, natuur en een gezonde leefomgeving.
Zo laten we zien dat Haarlemmermeer niet alleen zuinig is op haar begroting, maar ook op haar natuur

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:30

Dat met die vooruit was niet alleen maar Zuid Frankrijk. 25 jaar geleden had je ook een kerkhof aan vliegjes op je vooruit als je de Afsluitdijk overreed. Dat is ook al jaren niet meer zo erg.

Verder ben ik een groot voorstander van meer biodiversiteit, bloemen, een ander maaibeleid enz.

Lucia88Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:40

Wat een mooi balkon zolala!

En tjonge Janouk, wat een respect heb ik voor jou! Knap gedaan en goed werk!

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:23

Ander maaibeleid ben ik ook voor maar dan niet zoals het hier in de gemeente gebeurde, helemaal niet maaien. Als er dan uiteindelijk gemaaid wordt staan de grasaren volop in het zaad, hetgeen ze maaien wordt gehakseld en vliegt alle kanten op.
Het enige wat er nog op de hondenveldjes en uitlaatplekken groeit zijn grasaren, zelfs de stoepen en de grasvelden langs de stoepen staan vol met grasaren. Niet echt biodivers en ook niet prettig voor de dieren (niet alleen honden)

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:12

Ik ben vanmiddag met m'n moeder met de auto een stukje gaan rijden waar veel vogels zitten, camera mee, eindelijk weer eens :):)

Nu wel plat op de bank dus fotos komen later wel.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:57

Wat fijn Karlijn, toch weer even lekker er uit!

En Janouk +:)+ +:)+ +:)+

Zolala, mooie telling bij jou!

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:16

We zijn naar het gemaal bij Nijenveen bij Voorst gereden, dat is een populaire ijsvogelspot-plek maar die lieten zich niet zien helaas. Het was ook wel koud en ik had best veel pijn, ondanks dat we konden zitten op een bankje, dus we zijn niet heel lang geweest, maar hier een paar foto's.

Afbeelding
Onderweg, een koppel knobbelzwanen in een weiland

Afbeelding
Een buizerd in een aparte houding, mogelijk met prooi ofzo? Was te ver weg.

Afbeelding
Véél kolganzen die overtrokken.

Afbeelding
Het uitzicht op de ruine van Nijenveen.

Afbeelding
Ik vond dit wel iets abstracs hebben ofzo haha.

Afbeelding
In de verre verte een grote zilverreiger.

Afbeelding
Een dobberende aalscholver.

Afbeelding
Wacht, waar is 'ie gebleven??? :?