Mijn egeltje eens ITP

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 08:12

Volgens mij niet zo gauw, ik heb ze zelf nooit gebruikt maar in het echt lijken ze wat minder stijl hellend te zijn dan op het plaatje. Komt miss door de foto.

Ik heb sinds gister een vondeling hier zitten. Ze komt bij een dierenambu/huisdierenopvang vandaan, die hadden haar binnengekregen van iemand die haar in de tuin had gevonden. Ze hadden echter geen ervaring met witbuikegels en hadden een oproepje op FB geplaatst om te vragen wat voor egel het was, daar werd ik op gewezen door iemand die ik ken en ik heb contact met ze opgenomen. Na overleg besloten dat ze het diertje naar mij zouden brengen - ze konden haar tenslotte niet houden - en dat ik ermee naar mijn DA zou gaan, die heeft namelijk wel ervaring met deze soort. Ze dachten in de eerste instantie dat ze verlamd was oid omdat ze niet kan lopen dus ik was heel benieuwd wat ze zouden brengen...
Gisteravond is ze gebracht, verlamd leek ze me niet maar wel zwaar ondervoed en héél smerig. Geef haar nu Hill's a/d uit een spuitje en dat eet ze goed. Ben vandaag naar de DA geweest met haar en die vond haar er verder best oké uitzien op de zwakte en ondervoeding na; dat is wss ook de reden dat ze niet kan lopen. Ze zat onder de vlooien en mijten dus daar is ze voor behandeld en nu is het een kwestie van goed blijven voeden en hopen dat ze aansterkt. De ontlasting zag er vandaag al een stuk beter uit, dus ik heb hoop dat het goed met haar komt.
Het is wel echt een schatje, waarschijnlijk is ze gedumpt er is nog niemand geweest die zich gemeld heeft... Grote kans dat ze best een tijd buiten heeft gezeten.

Zo kwam ze gisteravond binnen;

Afbeelding

Hier lijkt het nog wel wat door haar stekels, maar echt veel meer dan stekels is het ook niet...

Afbeelding

Wat gegeten

Afbeelding

En een filmpje van gisteravond. Wat eten en op het einde kun je zien dat ze niet kan staan/lopen.

Na ons DA bezoek ging ik haar wassen.... dit was nog voor ik begon met schrobben :7 heb een paar keer het water moeten verschonen. Ze stonk ook enorm :r

Afbeelding

Nog steeds niet 100% schoon, maar al een groot verschil :=

Afbeelding

Filmpje vandaag, na haar bad en wat eten, ze viel bijna in slaap. Echt verbazingwekkend hoe lief en rustig ze is na alles!

Nu maar hopen dat ze goed aansterkt :j

Tigress

Re: Mijn egeltje eens ITP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:23

Aaah! Geweldig dat je haar kan opvangen zo :)
Is ze een blijvertje of...?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:26

Wat fijn dat ze bij je terecht is gekomen.

Ik hoop dat ze het gaat redden.

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:14

Ah super lief van je! Blijft ze!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:25

Ach wat een zieltje! Wel heel fijn dat jij haar op hebt kunnen vangen, ze is in ieder geval goed terecht gekomen :j

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:56

Wat fijn dat ze bij jou terecht is gekomen! Nu is ze in goede handen :-)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 16:39

Nou ik vrees dat het daar wel op neer gaat komen Tigress :+ Ten eerste heb ik geen flauw idee waar ze anders heen zou moeten, en ik doe haar (afhankelijk van hoe ze hier uit gaat komen) ook niet graag weg naar iemand die er geen ervaring mee heeft. Alleen heb ik niet zo heel veel ruimte en ik had dus plannen om een nestje te fokken en daar een kleintje van aan te houden, maar ik weet niet zeker of dat allemaal wel door kan gaan als ik haar ga houden. Maar moet zeggen dat ik liever zo'n opvangertje een plekje biedt dan dat ik nieuwe egels erbij fok, dus het is even afwachten hoe ze het gaat doen. Ze is echt heel zwak maar ze wil wel graag, eten gaat er ook goed in dus hopelijk trekt ze snel bij.
Ik ga nog wel even iets op MP zetten, want wie weet is toch iemand haar kwijt geraakt ipv dat ze is gedumpt... je weet maar nooit.

En ben ook al wel een beetje verliefd hoor :o het is echt een prachtig egeltje, mooie kleur ook en een keer geen pinto (dat is tegenwoordig haast zeldzamer dan met vlekken; het is een dominant gen). En ze is echt verbazingwekkend lief voor wat ze allemaal wel niet heeft meegemaakt! Nu nog een leuke naam voor haar verzinnen :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:45

Ik dacht eigenlijk dat egels alleen 'in het wild' leefden :o Moet je ze zelf temmen ofzo?

Ik haal zelf nogal eens egels van de weg, om ze in de berm neer te zetten aangezien die sukkeltjes gewoon midden op straat gaan zitten. Die stekels zijn echt hard :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 16:51

Ja, ik werk met de Parelli methode :j

Nee grapje :') Dit is een speciale egelsoort die wordt gefokt als huisdier, het is een hybride gefokt uit 2 Afrikaanse egelsoorten. Ze moeten dan ook verwarmd zitten ed. Ik zou zeggen blader anders het topic (of mijn posts) eens door als je meer wil weten :D

horse1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:22

Ah wat een lieverd, ongelooflijk wat dat kleintje al heeft meegemaakt. Ik kan me toch niet voorstellen dat iemand zo'n beestje zou dumpen. Ik snap ook wel dat je hem zelf zou houden, zou ik zelf ook doen...Veel sterkte en ik hoop dat ze goed aansterkt!
Ik heb trouwens weer punten gescoord bij Sheldon. Ik heb zo'n konijnentipi van fleecestof gekocht (perfect voor zijn fleecefettish) Omdat hij meer dan de helft van de bank in beslag nam. Hij is er niet meer uit te krijgen :+

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:27

Fiffill schreef:
Ja, ik werk met de Parelli methode :j

ik trapte er nog bijna in ook _O- las iets te snel :Y) maar top dat je haar een nieuw huisje geeft, heeft ze wel verdiend zo te horen :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 13:19

Egeltje doet het tot nu toe wel goed, lopen zit er nog niet in maar ze ligt soms wel op een andere plaats dus al kruipend komt ze toch wat vooruit. Er zit wel veel levenslust in, ze reageert goed, kijkt helder uit de oogjes en eet veel. Voer haar nog uit een spuitje dat gaat er goed in en 's nachts leg ik wat gestampte kattenbrokjes naast haar op de grond zodat ze zelf kan eten als ze dat wil.
Ze moet ook elke dag in bad om haar kont schoon te houden, ik smeer het nu ook in met een zalfje omdat de huid zo rood en rauw was van de urine. Ik zie ook geen beestjes meer op haar lopen dus hopelijk werken de medicijnen goed. Kuur ga ik sowieso nog een keer herhalen voor de zekerheid.
Heb besloten haar Iðunn (ook wel geschreven als Idun) te noemen, vond het wel mooi passend bij haar en de andere twee :)

Afbeelding

Afbeelding

horse1984 schreef:
Ah wat een lieverd, ongelooflijk wat dat kleintje al heeft meegemaakt. Ik kan me toch niet voorstellen dat iemand zo'n beestje zou dumpen. Ik snap ook wel dat je hem zelf zou houden, zou ik zelf ook doen...Veel sterkte en ik hoop dat ze goed aansterkt!
Ik heb trouwens weer punten gescoord bij Sheldon. Ik heb zo'n konijnentipi van fleecestof gekocht (perfect voor zijn fleecefettish) Omdat hij meer dan de helft van de bank in beslag nam. Hij is er niet meer uit te krijgen :+

Haha z'n fleecefetish :')

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:24

Ach gos, arme zieltje, hoop dat ze gauw opknapt en weer zelf een beetje rond kan scharrelen :(:)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:10

wat ziet ze er al goed uit!!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 15:16

Ach, arme ziel.

Wat lief dat ze nu een plekje bij jou heeft :D

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 15:29

Jeetje wat is ze al op geknapt zeg. Fijn om te horen dat er vooruitgang in zit :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 22:23

Ik blijf ze zo leuk vinden, goed dat je Idun opvangt <3

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 23:08

Ja, ze ziet er echt al stukken beter uit! Sowieso nu ze schoon is scheelt het al een hoop. Ze is wel echt nog heel mager maar met zo'n dier met stekels valt dat minder op. Hopelijk sterkt ze snel aan :)

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 08:49

horse1984 schreef:

Waar heb je die vandaan? Lijkt me ook wel wat voor Bruce :j

horse1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:31

ik heb het bij de dierenwinkel gekocht. Ik zag dat ze van kerbl het ook verkopen maar die tipi van sheldon is helemaal van fleece (voor het ultime fleecegevoel...) en die van kerbl niet. Ik heb even gekeken of ik ze op internet zag maar niet gevonden.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:23

Haha, die naam blijkt wel echt toepasselijk te zijn voor hem he :'), pas maar op dat ie niet net zo neurotisch wordt als de 'echte' sheldon :')

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:37

Achut wat schattig! Wat goed van je dat je idun opvangt! Ik hoop dat ze snel opknapt!

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 20:15

super cute!!!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 19:21

Stille meelezer vraagt zich heel erg af hoe het nu met Idun is.
Maak me best bezorgd over dat niet goed kunnen lopen..hoop maar dat dat met goed voeding snel opknapt..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 20:32

Ik hoop het ook. Ze kan nog steeds niet lopen, maar ze probeert het wel. Ze kan zich ook wel voortbewegen maar het kost veel moeite (ik zie wel dat ze het doet want 's ochtends ligt er poep en plas op verschillende plekken). Ook kan ze zichzelf inmiddels rechtop houden ipv om te vallen, en zichzelf stabiliseren als ze wel om dreigt te vallen.
Verder is ze wel alert, eet goed en reageert ook goed op geluiden etc.
Ze poepte zichzelf eerst steeds onder maar nu ook niet meer, waarschijnlijk kan ze nu toch al beter haar kont optillen. Ze komt langzaam maar zeker aan dus hopelijk is ze binnenkort sterk genoeg om haar achterpootjes meer te gaan gebruiken.
Komt overigens vaak voor dat ze problemen hebben met de mobiliteit als ze zo ondervoed/zwak zijn dus hopelijk is het echt puur daar van. Ik heb contact met enkele mensen die hier ervaring mee hebben en ik maak af en toe een filmpje, dit is de meest recente van gisteren;

Het is nu dus voornamelijk belangrijk dat ze goed aansterkt. Ik heb ook geen idee hoe lang ze buiten heeft gelegen natuurlijk, het zou ook kunnen dat ze gewoon bijna geen spiermassa meer heeft in haar achterhand. Kreeg de tip om haar achterpootjes te masseren dus dat doe ik nu elke dag voorzichtig. Gelukkig is ze heel makkelijk met alles, dat scheelt een hoop.

Nog even wat foto'tjes van Týr.. die had snel door dat ik verse meelwormen had gehaald... :')

Afbeelding

Afbeelding

Het lijkt alsof hij moet niezen _O-

Afbeelding