Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xoranlover

Re: Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:11

@loveglove dat is wel heel vervelend. In mei de afspraak dan hoop ik voor je dat je geen poes hebt die elke 2 weken krols wordt :(:)

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:22

Waar is het precies beter voor om eerst een keer krols te laten worden tegenover zodra mogelijk steriliseren?

Die snap ik nooit. Iedereen zegt dat is beter, maar waarom is het beter?

Annemiek73

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:29

Ik had altijd geleerd dat het beter is om ze te laten helpen voor de eerste krolsheid. Dit omdat dat de kans op mama tumoren verkleind. Na de eerste krolsheid is dat verschil niet zo groot meer

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:36

Glove kan ze aan de pil tot ze geopereerd gaat worden?

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:32

Rambogirl schreef:
Waar is het precies beter voor om eerst een keer krols te laten worden tegenover zodra mogelijk steriliseren?

Niet. Ik heb het aan mijn eigen dierenarts gevraagd en die van het werk van mijn moeder, maar het is allang achterhaald. Net als dat vroegcastratie slecht is, dat is ook onzin.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:52

Ik snap dat ook nooit zo goed. Als je toch geen fokplannen hebt met een poes snap ik het nut er niet van. Als je ziet hoeveel last ze er zelf ook vaak van hebben :(:) Ik ben blij dat Marley daarvoor al geholpen is.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 17:09

xoranlover schreef:
@loveglove dat is wel heel vervelend. In mei de afspraak dan hoop ik voor je dat je geen poes hebt die elke 2 weken krols wordt :(:)

Inderdaad. Ik hoop het ook.

Rambogirl schreef:

Opzich maakt het niet uit of je nou voor of na krolsheid opereert. Ik wil ze persoonlijk gewoon allebei een keer krols hebben gezien zodat ik weet dat hum hormonengestel zich ook goed heeft ontwikkelt. Het is meer een voorkeurs dingetje dan iets wat een advies is hoor. Ik vind het fijn om ze eerst eens krols te laten worden.

Annemiek73 schreef:
Ik had altijd geleerd dat het beter is om ze te laten helpen voor de eerste krolsheid. Dit omdat dat de kans op mama tumoren verkleind. Na de eerste krolsheid is dat verschil niet zo groot meer

Ja daar zit inderdaaf een waarheid in. Hoe eerder, hoe minder kans op mama tumoren. Maar zelfs na een eerste krolsheid verkleind het de kans nog. Zelfs als je een 15 jaar oude kat hebt en nog laat helpen verkleint het nog steeds de kans op mama tumoren. Maar ja, dan is de kans op die leeftijd alsnog groter natuurlijk :=

luuntje schreef:
Glove kan ze aan de pil tot ze geopereerd gaat worden?

Ik ben bang dat ik dat niet ga kunnen betalen. Ik heb ook 2 maanden vooruit gepland zodat ik nog wat kan sparen, want in totaal gaat dit me rond de 400 euro kosten. De normale controle en vaccinaties komen nog bij de controle afspraak na de operatie. En wat medicatie en een wormkuur ook nog. Ik zit ook nog bij een dierenarts qaar ik 20% korting krijg omdat het op school is. En zelfs als ik met die joge benzine prijzen 2 keer 3 kwartier heen en terug moet rijden kom ik nog goedkoper uit dan bij een normale dierenarts in de buurt. Er zit echt wel een verschilletje in :=

Poezenpil er voor nu nog bij gaat hem denk ik niet worden :D

Gelukkig is zo'n operatie maar een keertje, want het kost toch veel geld :\

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:16

Operatie is duur.
Poezenpil was ik €18 kwijt voor 20 pillen.
Azula krijgt 1 pil per week.

Gelukkig is het bijna vakantiegeld tijd.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:24

Maar waarom wil je het hormoongestel per se werkend zien? Daarna word ze gecastreerd, weg eierstokken = weg hormonen. Dus waarom zou je dit nog weken aan willen zien als zowel jij als de poes ermee in de knoop komen?

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:30

Wat waren andere mensen trouwens kwijt aan de castratie? Bij mijn dierenarts heb ik €127,50 afgerekend voor de castratie van mijn poes. Incl. Pijnstilling die ik meekreeg en de wondcontrole. Zelfs de extra medicatie en controles die daar achteraan kwamen door een complicatie zaten bij de prijs in. Ik vond dat verassend goedkoop, maar wat waren jullie kwijt voor de castratie van jullie kater of poes?

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:42

Emj_23 schreef:
Wat waren andere mensen trouwens kwijt aan de castratie? Bij mijn dierenarts heb ik €127,50 afgerekend voor de castratie van mijn poes. Incl. Pijnstilling die ik meekreeg en de wondcontrole. Zelfs de extra medicatie en controles die daar achteraan kwamen door een complicatie zaten bij de prijs in. Ik vond dat verassend goedkoop, maar wat waren jullie kwijt voor de castratie van jullie kater of poes?

Ik weet het niet meer precies, maar voor mijn poes en kater samen was ik €300,- kwijt, grofweg. Mochten ze wel gelijk na uitslapen mee naar huis, kregen allebei wat pijnstilling/ontstsekingsremmer mee, en hoefden niet zo'n truitje aan. Aan het eind van de 'kuur' pijnstillers werd ik nog even gebeld door de assistente om te vragen hoe het ging, of alles er goed uitzag, etc. dus dat vond ik ook heel netjes.

Toen ik erachter kwam dat Fred een poesje is, baalde ik ook vooral vanwege de hogere operatiekosten moet ik bekennen :')

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:45

Ik was 200 euro kwijt voor poes + kater en dit was inclusief het chippen ook. Viel me alles mee eerlijk gezegd :))

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 18:45

Oh ja chippen en registreren is bij mij inderdaad ook gedaan! Dat was ik vergeten.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:56

Castratie van deze twee damrs is rond de 280 bij de normale DA. Bij de andere DA is her rond de 250. Maar daar komt voor mij nog controle en ontworming bij. Dan kom ik zelf rond de 400 euro uit bij de school.

Maar katers zouden ook nog wrl eens goedkoper kunnen zijn. De castratie van een kater duurt misschien een minuut en hoeft niet eens perse in de OK gedaan te worden _O-

Dit staat even in een spoiler voor mensen die gevoelig zijn voor operatie details:
Spoiler:
No worries voor de mensen die dat nier weten. Je ploept gewoon de balletjes eruit, knipt ze af en knoopt de zaadleiders vast en dat was het. Er is ook 0 bloed bij betrokken.
Bij een sterilisatie kost alles wat meer moeite dan bij een castratie, gezien ze daar wel echt in moeten snijden etc etc en nog hechten.

Het zou het slaapmiddel zijn waar je voornamelijk voor betaald bij katers, en de nazorg die bij het bijkomen komt. Maar dit is een van de redenen dat ik de opleiding weer wil oppakken. Ik weet nog niet alles :')
Kan best zijn dat er geen prijsverschil zit tussen poes en kater, maar dat zou ik persoonlijk raar vinden :D

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 20:07

Technisch gezien castreer je een poes ook maar goed.

Ik vind dat jullie behoorlijk betalen als ik eerlijk ben. Ben blij dat mijn dierenarts schappelijker is.
En begrijp me niet verkeerd ik snap je LoveGlove maar ik denk dat het voor je poes niet heel gezond is als ze nu tot mei moet. Met een beetje pech wordt ze nog 3 of 4 keer krols.
Nishi werd vorig jaar om de week krols. En heb toen na de 2 keer besloten de 3e keer toch maar direct te dekken. Vroeger dan ik eigenlijk wilde maar beter ivm steeds krols worden.

Ik weet niet wat ik betaal voor een poes. Heb er nog geen gecastreerd.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 20:24

Laatste poes is 10 jaar geleden gecastreerd en gelijk is er een chip ingegaan.
Maar geen idee wat dat gekost heeft.

Zie online op een site van een dierenarts staan:
Castratie kater €85
Sterilisatie poes €165

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 20:29

Ja een kater castreren is niet zo'n spannende ingreep inderdaad. Heb het al eens gedaan bij een biggetje dat we daarna gingen ontleden, is echt zo gepiept :)) Een poes castreren is gewoon een open buikoperatie dus niet gek dat dat duurder is.

Bij mijn DA is een kater castreren 40 en een poes 120. En dan heb ik echt wel een van de goedkopere dierenartsen hier in de stad :j

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 20:32

Nou ja chippen moet ik al op 9 weken omdat chipnummer op de stamboom gaat. En ik neem dan een heel nest mee. Enting ook alle dames gaan tegelijk.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:08

Kater is een stuk goedkoper 50 tot 100 euro. Verschilt per da.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 22:47

Zal ook aan de streek liggen waar je zit. Ik zit in de randstad, daar betaal je je overal scheel op helaas.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 22:52

Smee__ schreef:
Ja een kater castreren is niet zo'n spannende ingreep inderdaad. Heb het al eens gedaan bij een biggetje dat we daarna gingen ontleden, is echt zo gepiept :)) Een poes castreren is gewoon een open buikoperatie dus niet gek dat dat duurder is.

Bij mijn DA is een kater castreren 40 en een poes 120. En dan heb ik echt wel een van de goedkopere dierenartsen hier in de stad :j

Een poes 120. Zou je op 240 uitkomen voor 2 dames en dan was de medicatie en controle samen geloof ik nog een euro of 40. En daar nog 20% vanaf :)

Dat moet je iig niet vergeten. Ik betaal voor 2 poesjes :j

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 23:20

Rambogirl schreef:

Oh goed dat je dst vroeg, want ik ging mij dat ook al afvragen na alle verhalen hier... Vraag me af wie je er een plezier mee doet een krolsheid te doorgaan als ik dat zo lees :=

Castratie van een kater is goedkoper dan een poes. Ik was geloof ik rond de 70 euro kwijt voor mijn kater.

Ik heb hem wel verzekerd, dus krijg een hoop vergoed, zo ook van de castratie.

Hij kan zo lekker op schoot slapen <3
Afbeelding
Het gaat gelukkig goed met hem. Vorige week donderdag is zijn oude vriendje ingeslapen. Hij vraagt wel wat meer om aandacht en kruipt wat meer op schoot, maar vermaakt zich ook nog wel in z'n uppie met spelen lijkt het. Ben dan ook nog niet actief opzoek naar een 2e. Ene kant wil ik wel een 2e voor hem, maar zelf wilde ik eigenlik maar 1 kat... Deze zwarte was ook een ongeplande aanloop bonus, anders had ik alleen mn oude rode gehad.
Mocht er wat op m'n pad komen kan ik altijd nog beslissen....

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 23:30

Ik fok natuurlijk met mijn poezen dus dat is een ander verhaal maar ik zou zeggen laat ze ergens tussen de 7 en 10 maanden castreren. Wel of niet krols. Dat adviseer ik ook aan kittenkopers. Alleen als er dan een poesje besluit om heel vroeg (half jaar) krols te worden ja dan maar eerder.
Van mijn poezen nest afgelopen jaar is er pas 1 krols geworden. En het is echt verschillend wanneer ze voor het eerst krols worden. Nishi was 11 maanden Lanah 7 maanden. En Elani is nu 8 maanden (en *klopt af*) nog niet krols.
Een aantal tientallen jaren geleden werden poezen gemiddeld ergens rond een jaar krols. Ze werden dan vaak vanaf ongeveer maart tot oktober krols. Daarna een winter periode niet meer. Krolsheid heeft te maken met de hoeveelheid daglicht en zonlicht. Doordat wij huis steeds meer warm licht hebben wordt die periode van krolsheid vervroegd en zijn poezen als je er niks aan doet mogelijk het hele jaar om de zoveel weken krols.

Wij hebben lijnen waar poezen ontzettend vroeg krols worden. Dus met half jaar al mogelijk. Sommige wijken daarvan af door pas rond een jaar krols te worden.

Kortom soms is het gewoon heel moeilijk in te schatten (zeker als er geen voorgeschiedenis bekend is) wanneer ze krols zullen worden.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 00:49

luuntje schreef:
Laatste poes is 10 jaar geleden gecastreerd en gelijk is er een chip ingegaan.
Maar geen idee wat dat gekost heeft.

Zie online op een site van een dierenarts staan:
Castratie kater €85
Sterilisatie poes €165

Bij ons betaal je dat inderdaad. Voor poezen die er niet af kunnen blijven komt er een rompertje van 25 euro bij.
Chippen in combinatie is 35 euro extra incl registratie van de chip.

Krijg morgen weer een broer en zus die het anders wat te gezellig gaan krijgen thuis, haha! Eig dacht wel over de poezenpil, maar castratie moet toch gebeuren en die kan je dan ook niet vergeten.

Castraties (poes en kater) doe ik vanaf 6 maanden en minimaal 2 kilo.

Vroeg castratie is niet de bedoeling in Nederland. Daarmee bedoelen we op een leeftijd van 6-8 weken. Op 2-4 maanden “mag” wel, als het om zwerf- of asielkatten gaat. Voor particuliere katten houden we 6 maanden aan. Het is niet bij wet verboden (volgens mij), om op 8 weken te castreren, maar de bedoeling is het ook niet. Het wordt door fokkers vaak gedaan om te voorkomen dat nieuwe eigenaren met de dieren gaan fokken. Ik doe het zelf niet. 6 maand is wel de minimale leeftijd.
Kan ik ook meteen kijken of ze goed gewisseld hebben etc. En 6 maand is ook een mooie leeftijd om de buitenwereld te gaan ontdekken (al ben ik persoonlijk geen fan van loslopende katten :o ), en dan gaat vaak ook direct de chip er in.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 00:52

En als extra: ik castreer liever voordat ze krols zijn. Tijdens de krolsheid is de boel extra doorbloed en heb je iets meer kans op complicaties zoals nabloeden.
En hele oude katten ben ik ook geen fan van. Na een paar nesten. Het is niet anders, anders konden we niet fokken, maar dan zit alles wat meer vergroeid en moet je vaak tussen het buikvet door wurmen. Volwassen katten hebben veel meer buikvet.