En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 12:58

Haha dit geloven jullie nooit :')

De laatste drie dagen gedroegen de eendjes zich raar. Flaps en Nutsy (de twee wildkleur) bleven vaak weg en kwamen enkel 's avonds een hapje eten. Trigger (de witte) daarentegen kwam juist erg vroeg, vaak al rond 5u-5u30 (dat weet ik omdat ik dan meestal al op ben met een zeer wakkere baby :+ :+ )

Gisteren vond ik een kapot eendenei op ons gras. Raar, want de eitjes van onze loopeendjes daar kan geen roofdier of kraai bij, die zitten achter heel stevig gaas. En dit ei leek bevrucht te zijn. Ik dacht er toen nog niks van, vast een eendennest in de buurt waar de kraai passeerde en die had het ei dan bij ons laten vallen..

Deze ochtend ging ik wat op onze mesthoop gooien en..... Trigger is dus blijkbaar toch een dame :)) Ze zit te broeden op onze mesthoop! <3 Daarom komt ze waarschijnlijk ook zo 's ochtends vroeg snel snel eten, om roofdieren te slim af te zijn.

Afbeelding

Helaas dus al wel één geroofd ei, misschien zelfs twee.. Zou ik het nest op één of andere manier kunnen beschermen? Ik heb nu het eten en drinken op een metertje van haar afgezet, zodat ze het nest niet lang in de steek hoeft te laten. Langs de andere kant ben ik bang dat ik zo misschien ratten naar haar nest aantrek? Geniale ideeën welkom, want ik zou het sneu voor haar vinden als haar hele nest geroofd wordt :(:)

Suzanne F.

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 13:17

Ah wat een leuke ontwikkeling, een nestje! Hm ja hoe kan je het nest beschermen zodanig dat ze er nog goed in en uit kan?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 13:33

Ach wat leuk! Dadelijk van die leuke kleine pluizenbolletjes.

Is een witte eend eigenlijk van oorsprong geen tamme eend? Of leven die ook in het wild?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 13:39

Ja ze zijn alledrie zogenaamde 'parkeenden' of 'soepeenden', kruisingen van tamme met wilde eenden (bv gedumpte eendjes van particulieren)

We hebben wel echt veel roofdieren hier (vos, marter, kraai,...) en ze hebben het nest dus duidelijk al ontdekt. Dat worden enkele stressvolle weken hier :+

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 14:53

Ik weet niet hoe goed eenden horen. Maar misschien zo’n katten verjaag ding? Die geven een piepgeluid als er iets beweegt in de buurt. Mensen zouden het niet moeten horen. (Dat wil zeggen oude mensen want ik hoor het altijd direct.) :')

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 15:46

axel_1997 schreef:
Ik weet niet hoe goed eenden horen. Maar misschien zo’n katten verjaag ding? Die geven een piepgeluid als er iets beweegt in de buurt. Mensen zouden het niet moeten horen. (Dat wil zeggen oude mensen want ik hoor het altijd direct.) :')

Slim idee! Ik ga eens horen of eenden daar last van kunnen hebben, anders is dat serieus een optie!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 17:18

Och kijk d'r nou zitten tussen de brandnetels <3

Ik weet helaas niet hoe je het nest zou kunnen beschermen. Ik hoop dat het ze lukt om wat eieren uit te broeden. Onder andere omdat ik benieuwd ben wat voor kleur de kuikens uiteindelijk zouden zijn. Hier in de buurt had een eend (gewone slooteend) vorig jaar 5 kuikens die allemaal wit werden. Het lijkt me dus een dominante, maar ook nogal onhandige want zichtbare kleur? Vier hebben het trouwens overleefd, en één of twee ervan zie ik af en toe met een andere eend rondscharrelen.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 19:07

Aantal weide paaltjes met een fruitnet erover? En dan wel een uitgang voor het eendje maken?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 19:27

Kraaien en eksters vliegen daar gewoon onderdoor.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 19:31

Dan de eend chippen zodat alleen zij door het te installeren luikje kan :P

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 20:01

Qua voer en water heeb dicht bij zetten en niet te ruim voeren..(niks Over voorde ratten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 06:27

Koper schreef:
Och kijk d'r nou zitten tussen de brandnetels <3

Ik weet helaas niet hoe je het nest zou kunnen beschermen. Ik hoop dat het ze lukt om wat eieren uit te broeden. Onder andere omdat ik benieuwd ben wat voor kleur de kuikens uiteindelijk zouden zijn. Hier in de buurt had een eend (gewone slooteend) vorig jaar 5 kuikens die allemaal wit werden. Het lijkt me dus een dominante, maar ook nogal onhandige want zichtbare kleur? Vier hebben het trouwens overleefd, en één of twee ervan zie ik af en toe met een andere eend rondscharrelen.

Ben ik ook benieuwd naar of er witte tussen gaan zitten!

@snorkel: ja, jij zou het eten toch dichterbij durven plaatsen, een kleine hoeveelheid dan? Deze ochtend is ze het nest nog niet afgeweest, het is hier ook heel slecht weer geweest dus ze houdt de eitjes lekker warm <3

Bedankt allemaal voor het meedenken, waardeer ik echt!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 06:42

Ik zou ook gek genoeg zijn om 2-3x per dag wat water en eten neer te zetten zodat ze het meteen op kan en er geen resten staan die "ongedierte" aantrekken :=

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 06:49

pmarena schreef:
Ik zou ook gek genoeg zijn om 2-3x per dag wat water en eten neer te zetten zodat ze het meteen op kan en er geen resten staan die "ongedierte" aantrekken :=

Haha ben blij dat ik niet het enige zachte ei ben :')

Volgens mijn berekening zouden de eieren rond 14 juni gaan uitkomen!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 08:25

"Onze" Madam (want wilde eend) heeft ook gewoon tijdens het broeden bijna elke dag het nest goed toegedekt en verlaten om even bij ons wat eten te komen bietsen. Ik zou zelf geen eten in de buurt zetten omdat het juist ongedierte aantrekt en je hen daarmee juist op je eend wijst.

Bewaken de beide heren het fort niet een beetje?

Om toch alvast een beetje een party pooper te zijn, hou er rekening mee dat een groot deel van de kuikens kan / gaat sneuvelen. Van de 11 dit jaar heeft onze madam er nu 1 over (de eerste in 5 jaar tijd die ze groot lijkt te gaan krijgen)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 08:36

Ze had het nest hier ook netjes toegedekt denk ik, want het was duidelijk opengetrokken door een dier (pluimpjes en nestmateriaal naast het nest getrokken)

Awhh nog maar eentje over :(:)

De twee heren laten het afweten, typisch mannen :roll: :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 09:26

pmarena schreef:

Oh ik ook. Maar ik heb geen man die eenden in de tuin maar zo zo vindt, en ook geen baby. En TS wel.

Is de eend mensproof genoeg dat ze op pad zou kunnen naar eten wat jij dan voor haar neerzet, een eindje van het nest, en jou de omgeving wat laten bewaken voor haar? Dat je bij voorbeeld daar in de buurt even een half uurtje gaat zitten met je baby (als het mooi weer is natuurlijk, anders zonder) zodat ze even op pad kan om de inwendige eend te versterken? Of ben jij nog meer een soort roofdier waar je vooral geen eieren aan moet toevertrouwen?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-25 09:35

Koper schreef:
pmarena schreef:

Oh ik ook. Maar ik heb geen man die eenden in de tuin maar zo zo vindt, en ook geen baby. En TS wel.

Is de eend mensproof genoeg dat ze op pad zou kunnen naar eten wat jij dan voor haar neerzet, een eindje van het nest, en jou de omgeving wat laten bewaken voor haar? Dat je bij voorbeeld daar in de buurt even een half uurtje gaat zitten met je baby (als het mooi weer is natuurlijk, anders zonder) zodat ze even op pad kan om de inwendige eend te versterken? Of ben jij nog meer een soort roofdier waar je vooral geen eieren aan moet toevertrouwen?

Haha dat laatste :+

We zullen maar gewoon de natuur z'n gang laten gaan, er staat op een ruime afstand eten en drinken voor haar, en ik hoop voor het beste! Met mijn vriend wel afgesproken dat we rond de mesthoop een kraaien-ontmoedigings-beleid gaan voeren en de mesthoop even niet meer zelf gaan gebruiken. En dan fingers crossed!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 09:37

Ik vind dit topic zo hartverwarmend. :+:
Hopelijk mogen er wat eieren uitkomen en heb je straks wat leuke mini's rond scharrelen :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 09:49

Ik denk inderdaad wel dat jouw vriend redelijk makkelijk te porren moet zijn geweest voor dat beleid. Niet ook nog kraaien er bij :roll: Er loopt en waggelt al van alles :roll:

In elk geval scheelt het al dat ze in een omgeving zit waar ze van de mensen niks te duchten heeft. Denk dat je nu wel een goede oplossing bedacht hebt, het is tenslotte een wilde eend en geen huisdier, maar wel een eend die op jouw terrein haar domicilie heeft gekozen en daar wil je onnodig dierenleed zo veel mogelijk beperken. Dat doe je denk ik wel goed op deze manier :)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 10:51

Rocamor schreef:
Om toch alvast een beetje een party pooper te zijn, hou er rekening mee dat een groot deel van de kuikens kan / gaat sneuvelen. Van de 11 dit jaar heeft onze madam er nu 1 over (de eerste in 5 jaar tijd die ze groot lijkt te gaan krijgen)

Tja, dat leer je op school hè... In het begin zie je moedereend met een hele stoet eendjes achter zich aan. Later in het jaar heeft ze er nog maar één.

Ik snap dat het wat anders is als de eenden in je eigen tuin komen wonen. Dan wil je alles doen om de wezels en vossen bij de familie Eend weg te houden. Maar uiteindelijk is de natuur erop ingericht dat er maar weinig eendjes overleven. Anders zou moeder wel minder eieren leggen.

Maar goed, dat is allemaal voor later. Nu eerst wachten tot de eieren uitkomen en de kuikens door het vogelparadijs waggelen!

Edit: Ik zie dat ik vooral zit te herhalen wat anderen al gezegd hebben. Nou ja, soit. Ik wil maar zeggen dat ook ik nog steeds meelees en meeleef. :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 11:08

Klopt Musiqolog (echter heeft onze wilde eend in die 5 jaar dat ze nu hier komt, geen enkel kuiken groot gekregen. deze ene dit jaar is de eerste), wezels, ratten, vossen, snoeken, reigers en met een beetje pech ook een jaloerse vader-eend en ook domme moedereenden die het kroost in het kroos kwijt raken zijn allemaal bedreigingen.

TS, balen dat de papa's geen actie ondernemen. Bij ons zit pa (ik wist niet dat die beesten ook lang samen bleven) altijd in de buurt van het nest om indringers proberen weg te lokken. Zo aandoenlijk.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 11:15

Ik heb nog ergens een topic met een broedende eend op de mestput. Daar heb ik ook van alles geprobeerd om de eend bij het best te houden, maar het zijn best domme beesten.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 11:19

Oh was jij dat? Moesten jullie toen niet wachten met het weghalen van de mestbult totdat die eend eindelijk klaar was met broeden?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 12:22

Jup. We toen kregen we ook nog familie eend in de stroloods. Leuke tijden, veel inzet, 0 resultaat.