De fantastische Dobermann *Is geplaatst!! zie pag. 18*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: De fantastische Dobermann *Uitslag second opinion*

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 08:58

terpentijn schreef:
Ik ga zo snel als mogelijk kijken. Asiel is al gemailed, laat echter zelf niks horen. Moet wel ERG raar gaan, wil dit anders aflopen. Ik ga er voor, troubles and all ... Komt vast goed. Uiteraard, nu ik zelf rechtstreeks kan mailen, hou ik iedereen strikt op de hoogte. Morgen ga ik bellen (ik heb nou dank aan jullie forummmensen, overigens!) het tel.nr. , ik ga, zie, en als ik kan (mag) neem ik hem als het kan gelijk mee. Of er moet iets HEEL raars gebeuren. Laten we daar even niet van uit gaan.

Ik hoop dat je komt kijken op een dag dat ik er ben. Haha!

Want stel dat je hem toch direct meeneemt, heb ik nog even afsheid kunnen nemen. Haha!

In ieder geval ben ik nu met een uurtje ongeveer ook weer bij hem, ik zal hem vast over je vertellen. Haha! Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:24

Ik hoorde dus net dat de beheerster deze hele week op cursus is, en volgende week op vakantie is.

Het mailtje van Constantijn is in ieder geval aangekomen. Via zijn site heeft iemand dus even zijn telefoonnummer doorgegeven aan de beheerster, zodat zij hem kan bellen.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:26

Wuis schreef:
Ik hoorde dus net dat de beheerster deze hele week op cursus is, en volgende week op vakantie is.

Het mailtje van Constantijn is in ieder geval aangekomen. Via zijn site heeft iemand dus even zijn telefoonnummer doorgegeven aan de beheerster, zodat zij hem kan bellen.

Wat een gedoe allemaal zeg.
Mag alleen de beheerdster honden mee geven en afspraken maken?
Bij ons in het asiel mochten de vaste vrijwillgers dit ook gewoon! Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:47

doom schreef:
Wuis schreef:

Wat een gedoe allemaal zeg.
Mag alleen de beheerdster honden mee geven en afspraken maken?
Bij ons in het asiel mochten de vaste vrijwillgers dit ook gewoon! Ja

Ik begrijp dat het een gedoe is, maar officieel mag dit asiel geen honden plaatsen omdat het alleen een subopvang voor honden is. Wij mogen dus ook geen afstandshonden aannemen, die moeten naar Zuidwolde. Na twee weken gaan alle honden die als 'zwerf' bij ons binnengekomen zijn naar Zuidwolde (dan hoeven ze daar niet meer in quarantaine, omdat dat bij ons al gebeurd is).
Bij deze is dat dus alleen niet gebeurd omdat we hem het liefst vanaf ons wilden plaatsen (na overleg met 'hoofden', 'bazen' en 'directeuren'). De hondenafdeling bij ons is namelijk kleinschalig en dus lekker rustig, Zuidwolde is enorm en dus vonden wij het fijner als hij bij ons kon blijven.

Dus het zit even wat ingewikkelder door al die regeltjes. Lachen

En sowieso wil zij natuurlijk ook even een gesprek hebben met Constantijn, het is natuurlijk niet 'zomaar een hond', het is wel een met wobbler. Dat is niet een beslissing die je zo een twee drie neemt.
Maar zoals Constantijn op mij overkomt lijkt hij em ook zeker niet iemand die impulsief een beslissing neemt, in tegendeel. Lachen

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:24

nog ontwikkelingen sinds gister ?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:30

Ja, dan hier maar weer even Constantijn. Ik kreeg toch nog (n.a.v. mijn mail aan het asiel Winschoten) een mail van het asiel terug, en inderdaad, hetzelfde: degene "die er over gaat" is een week of cursus en aansluitend een week op vakantie. Mogelijkerwijze, is zij zaterdag (morgen dus) nog wel even op het asiel anwezig, dan kan ik "proberen te bellen". Is erg, ja, ik weet het, ik word er ook lichtelijk niet helemaal goed van. Maar wat Wuis vertelt is ook helemaal en echt waar: toen mijn broer, die bij mij woont (althans ook op ons "terrein" woont, nenenen, we zijn geen trailervolkje hahaha) een nieuwe hond zocht, gewoon, een jonge teef, gestreiliseerd of niet, maakte hem niet uit, kleur enhaar of geen haar ook niet, moest liefst wel met katten kunnen (hij heeft in zijn huisje vier katten: komen niet buiten, jammer he Miro, niks om op te vreten...) is hij ook bj ale asiels i de burt gaan kijken. Beilen, Winschoten (waar we toen ook al op liepen tegen het probleem van: geen telefoonnummer te vinden, zodat je niet wist wanneer je er heen kon), en Zuidwolde. Ook toen al (ruim een jaar geleden) kregen we hetzelfde verhaal: Zuidwolde is het "eigenlijke" asiel, Winschoten is eigenlijk slechts een soort "voor-stadium, een soort dependance, zeg maar). Daar kon je niet echt "een hond uit halen". Dat vonden wij toen heel erg raar en vreemd. Ik bedoel: honden zitten daar toch, omdat niemand ze wil, en dan kun je ze er eigenlijk niet eens uit halen? Dat kost toch geld, die honden en katten? Willen ze die daar dan niet kwijt? Maar goed, mijn broer is toen doorverwezen naar Zuidwolde, en vond daar van alles, maar de en kon niet met katten, de volgende was een reusachtige bouvierreu, de next one was... besproken (een leuke Beagle teef), dus dat werd ook niets. Waarom hij een nieuwe hond wilde? Omdat zijn oude hond, Heidewachteltje, 14 jaar, aan artrose in d eknieen was bezweken. Die had hij trouwens in het westen ook al uit het asiel. Toen had ze een geschatte leeftijd van plusminus 5 of 6 jaar. Ze is hier bezweken, in 2005. Nou ja, bezweken, na een tijdje dokteren met het medicijn "Metacam" wat eerst een hele tijd goed hielp, zakte ze ineens buiten in de velden door haar achterpoten, heeft-ie haar naar huis gedragen, en ja, dierenarts gebeld. Nee, niet hen gebracht, zo doen wij dat hier niet. Gewoon, thuis. Hapje, spuitje, dat is het beste.
Dat is dan, hoe dat ging. Dus wat Wuis vertelty over dat bureaucratische gedoe, van: je wil die hond waarom kun je er morgen niet heen, dat komt mij niet zo nieuw voor. Dat was toen ook al zo. Beleid is beleid, en tsja, ik voel nu al aankomen, dat ik natuurlijk lekker oor de mangel gehald ga worden, gescreened wordt, misschien willen ze ook nog eerst thuis komen kijken, het zal wel ... Ik heb niets te verbergen. Wel is het zo, dat ik ook wel eens zo iets heb van ....willen jullie, asielmensen, die beesten nou eigenlijk wel onderdak of niet ...? Maar goed, men moet (en mag!) ook niet over een nacht ijs gaan, zeker niet als het dit type honden betreft. Er lopen genoeg dwazen rond, die denken dat ze met zo'n type hond even "de blits kunnen maken" al is het dan maar voor even ... en zakt dat beest door z'n klikken, weg er mee. Dat begrijp ik maar al te goed, Dobermanns zijn nou eenmaal honden die "een bepaald type mensen aantrekken". Maar voor Miro spreekt dan wer, dat hij gelukkig helemaal ongecoupeerd is, en daar willen "verkeerde" mensen toch liever niet mee gezien worden, met een ongecoupeerde Dober, Rottweiler of Boxer. Hoe dan ook, ik heb uiteraard het asiel teruggemailed, dat, ondanks cursusse en vakanties, er een serieuze kandidaat is, en dat er in de tussetijd GEEN bslissingen over het lot van Miro gemaakt moeten worden, die waarschijnlijk helemaal niet nodig zijn. Wat nodig is, is, dat ik er zo snel mogelijk heen ga, de hond in levende lijve ontmoet, en DAN PAS beslis, of het kans van slagen heeft. Nu blijven het slechts theoretische mogelijkheden. Ondanks dit gezonde-verstand voorbehoud, denk ik, dat het wel goed gaat komen. Ook ik heb natuurlijk wel een paar voorwaarden, zeg: zoals: eet mijn brave teef niet op. En ook niet de Flatcoated Retriever teef van mijn broer (ja, die heeft ie inmiddels, schat van een hond van 1,5 jaar, van mensen hier uit het dorp, was te druk voor hun jonge kindjes ....). Verder wil Miro waarschijn ALLES opvreten, ook best, zal-ie bij mij de kans niet voor krijgen, mij mag hij ook nog proberen op te eten (arme Miro, probeer het maar niet, jongen ...) en verder kunnen we alleen op een KLIK en het beste hopen, toch...? Verder moet ik aan toe voegen, dat ik ook nog PAARDEN heb, die een HEEL GROOT deel van mijn leven uitmaken, anders was ik niet via Bokt, bij toeval, op dit onderwerp terechtgekomen.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:38

terpentijn ik vind het gewoon geweldig dat je Miro een kans wilt geven! Verder denk ik dat er niets rest dan een portie geduld voor ons en voor jou. Soms kan het gewoon niet sneller dan uhm tja snel Vork *LOL* Het ziet er nu toch naar uit dat Miro een goed huis gaat krijgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:40

Ik ben zo ontzettend blij dat je zo volhardend bent Constantijn! Lachen

Het komt allemaal wat rot uit met de cursusweek en vakantie van de beheerster, ik vind het zelf ook erg vervelend. Ik zou willen dat ik wat kon doen (ik bedoel, het liefst kwam ik hem persoonlijk brengen met de ambulance, met een grote strik om zijn nek Haha! ), maar ik kan helaas zelf ook niets anders doen dan afwachten... Maar ik begrijp je frustraties heel goed.
Helaas zijn deze regels nu eenmaal zo opgesteld door de dierenbescherming.

Met katten werkt het trouwens anders, die worden gewoon vanaf ons geplaatst. In principe zijn we dus een kattenasiel, maar dan wel met een subopvang van twee weken voor honden. Ik ben daar zelf inmiddels helemaal aan gewend maar begrijp dat het voor buitenstaanders erg verwarrend kan zijn.

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 12:26

Wat geweldig dat er waarschijnlijk een plekje is gevonden. Lovers

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 13:04

Ik ben ook echt heel blij dat constantijn blijft doorzetten! Haha!
Duimt voor een goede einde voor miro!

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:42

Super dat je zo doorzet Constatijn!
Ik blijf duimen!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:53

Er is niet veel meer dat ik op dit moment kan, of kan doen, dan (af)wachten. Het bellen van het asiel zaterdag bleek weinig zinnigs op te leveren "men wist nergens van", behalve te vertellen, dat wat we al weten beheerster eerst cursus van een week, daarna vakantie van een week, heeft, en daarna MIJ zal bellen. Ik kan nu ook niks meer doen. Ik begrijp ook niet echt waarom ik in de tussentijd bijv. de hond dan niet eens op zou mogen zoeken in het asiel, er zijn daar toch mensen aanqwezig, want alles moet toch eten en drinken en (hopelijk) uitgelaten worden? Ook al is de beheerster er niet om "en oordeel te vellen", dan lijkt het mij, dat we dan toch iets verder zijn, als zij van vakantie terugkomt, hoef ik niet dan pas met de hond in kwestie, Miro, kennis te maken? Maar kennelijk zijn regels regels, en mag dat niet.
Je gaat dan wel bij je zelf denken: er MOETEN daar natuurlijk dagelijks mensen aanwezig zijn, die met die dieren om gaan. Is Miro dan zo een moeilijke of gevaarlijke hond, dat de mensen, die daar dagelijks mee om gaan, niet begeleiding mogen geven aan zelfs maar een bzoek aan hem? Begrijpen doe ik het niet, maar om de kansen van deze hond niet in gevaar te brengen, hou ik me verder maar gewoon aan "hun regels" Het is niet anders, misschien zijn er gegrode redenen voor die wij nu niet zo een twee drie kunnen snappen. Het lijkt er echter, door het verhaal van Wuis ook van :"Dat normaal gesproken de dieren naar het asiel Zuidwolde gaan, van waar ze rechtstreeks kunnen worden geplaatst bij mensen, maar niet Miro, het leek verstandiger die toch in Winschoten te houden" (geen citaat, maar samenvatting), dat er meer moeilijkheden aan Miro zitten dan helemaal wordt verteld. Kan natuurlijk ook zijn, hou me ten goede, dat dit voornamelijk te maken heeft met zijn Wobbler-syndroom, maar goed, in Zuidwolde zitten OOK dieren met medische problemen .... Of wellicht is zijn agressie naar andere honden (of misschien zelfs mensen ...) erger dan voorgesteld, volgens Wuis die Miro van dicht bij meemaakt is dat echter niet zo... Noch Miro, noch ik zijn gebaat met iets anders dan de waarheid, de hele waarheid, en niets dan de waarheid. Omgekeerd evenredig: het asiel uiteraard ook, die kennen mij helemaal niet, dus weten niet, waar ze mee te maken hebben (een goedbedoelende idioot? een weekhart die het na twee weken ook weer opgeeft? een mannetjesputter die denkt: dat mep ik wel even in- of uit die Dobermann?), tsja, alles is mogelijk. Maar ik ben nog niet van gedachten en voornemen veranderd, dus we zien wel waar de schepen OF stranden, OF hoe ze verder varen ... In elk geval zegt mijn gevoel me, dat er meer met deze hond aan de hand moet zijn, dit moet toch wel wat je zegt een probleemgeval zijn, dat dan niet naar het uitplaatsasiel Zuidwolde kon..... E dat "meer" zal dan wel niet medisch zijn.... We zullen zien. Als ik nog iets te zien krijg, tenminste. Hoe, vraag ik me ook af, wil een niet-uitplaats-dependance, zoals asiel Winschoten zo'n dier dan ooit "onder de pannen" krijgen, als hij niet in het direct utplaatsbare of bemiddelbare traject zit? het is dat WUIS op de grote trom heeft geslagen, anders wie had er anders dan van geweten?
Ook heb ik van NIEMAND nog antwoord gekregen, ook niet van jou, Wuis, of je hem al had aangemeld, of aangeboden, of iemand van Winschoten, als jij daartoe niet bevoegd bent, bij de Dobermann Rescue? Ik heb daar ook vragen over gesteld, maar toen bleef het stil aan jouw kant. Ik ga, ze met je welnemen, nu eens zelf benaderen, want ik vraag mij nu toch af, of deze hond nu alleen bekend is in asiel of liever gezegd opvang Winschoten.
Nu niet schrikken, mensen, ik sta waar ik sta, alles is verder bekend over mij, maar ik vraag mij gewoon simpelweg enige dingen af, omdat het zo moeilijk gaat, zo lang duurt,en het kennelijk toch helemaal geen prioriteit heeft. Tsja, dan ga je eens nadenken. Zoals sommigen van jullie ook a deden, en met suggesties aankwamen, maar heeft iemand van jllie daar dan nog iets op gehoord?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:48

Heb daad bij woord gevoegd: MIRO is in elk geval aangemeld en bemiddelingswijze bekend bij de Dobermann Rescue Nederland. Die ik heb ik dus voor de zekerheid OOK maar ge-E-mailed over de situatie en stand van zaken omtrent een en ander, zodat de kans op misverstanden of een eventueel later van: het liep langs elkaar heen, of wat dan ook, zo klein mogelijk is, of wordt.
Ja, nogmaals, je raakt wel eens een beetje vertwijfeld, maar ik wil mijzelf niet opwerpen ls "de grote en zekere Miro-redder", dat moeten we eerst nog zien, of dat gaat lukken. Voor hetzelfde geld zien die hond en ik mekaar in de ogen en is het : O NEE! Hoewel ik zelf nou niet het type ben van de "klik op het eerste gezicht", dat hoeft dan ook weer niet. Maar ik wil wel het gevoel hebben, dat ik iets van zo'n dier, paard of hond, zou kunne (gaan) begrijpen. Niet, dat je van twee verschillende planeten komt, waarna er een STARWARS-taalstrijd ontstaat, omdat je allebei een andere kant in het leven uitwilt, en mekaar daardoor totaal niet kunt begrijpen. Ik persoonlijk vind het al genoeg als ik zie, dat de deur "op een kier" staat. De rest denk ik dan zelf wel te kunnen. Maar voor een gesloten deur, of zelfs een totaal rolluik, kan ook ik niets beginnen.
Hoewel ....

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:05

Tsjongejongejonge wat een geneuzel zeg.... Maar goed dat jij je tanden erin hebt vastgezet Terpetijn. Ik denk dat menig ander allang had gedacht "graag of niet hoor!".

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:14

Leuke beeldspraak "tanden er in gezet", hahaha! Ach, ja, moet ik het dan maar opgeven? Om andermans bureaucratische gedoe? Het gaat wel om een levend wezen, en geen papieren geritsel. Ja, zeg, ik rende er liever ook om half een vannacht nog heen, maar dan heet je weer "impulsief". Je weet toch hoe dat gaat?
Mijn moeder (al weer lang wijle) zei vroeger wel eens, als ik weer eens heel ongeduldig stond te zijn: van wachten wordt niemand langer of korter .. de tijd ook niet. Nou ja, je kunt er een lang gezicht van krijgen, hahaha, maar goed. Het is niet anders. je moet maar denken: misschien WORDT het anders. Dat nu zou de moeite van het wachten waard kunnen zijn. Dat wachten we dan maar af.
Sprak de schoolmeester ....

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:43

terpentijn schreef:
Leuke beeldspraak "tanden er in gezet", hahaha! Ach, ja, moet ik het dan maar opgeven? Om andermans bureaucratische gedoe? Het gaat wel om een levend wezen, en geen papieren geritsel. Ja, zeg, ik rende er liever ook om half een vannacht nog heen, maar dan heet je weer "impulsief". Je weet toch hoe dat gaat?
Mijn moeder (al weer lang wijle) zei vroeger wel eens, als ik weer eens heel ongeduldig stond te zijn: van wachten wordt niemand langer of korter .. de tijd ook niet. Nou ja, je kunt er een lang gezicht van krijgen, hahaha, maar goed. Het is niet anders. je moet maar denken: misschien WORDT het anders. Dat nu zou de moeite van het wachten waard kunnen zijn. Dat wachten we dan maar af.
Sprak de schoolmeester ....

tjah.. maar in dit geval.. is tijd toch wat deze hond misschien niet meer heel veel heeft. Hoe eerder die bij een fijn baasje is (jij hopelijk!) hoe beter voor het beestje denk ik Lachen ook al hoop ik dat die het daar toch ook wel naar z'n zin heeft.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:50

ik hoop niet dat die mensen daar in t asiel zo irritant zijn om over 2 weken, als die beheerster eindelijk terug is, te zeggen: zo de maand is om, miro moet NU weg...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 00:01

ik heb zeer duidelijk aan asiel Winschoten, dat mij wel degelijk heeft gemailed, teruggemailed, dat er GEEn beslissingen over Miro genome moeten worden, totdat dat ik tenminste de kans heb gehad, om hem te ontmoeten, en zo mogelijk mee te nemen. Men zit toch niet te wachten, al die tijd, met een hond, die als zich iemand meldt, opeens "geen tijd meer krijgt"? Maa ook ik moet nog door de screenmolen, heb ik begrepen van Wuis, de beheerster wil uiteraard zien wat voor type ik ben, en wl weten, of dit dier niet van de regen in de drup komt, uiteraard begrijpelijk zeg, hij heeft al genoeg meegemaakt. En de beheerster is kennelijk de enige, die die "intake"gesprekken kan en mag doen. Zij had die cursus van een week met aansluitend die vakanti natuurlijk ook al afgesproken, voordat ze wist, dat zich een kandidaat had aangemeld. Dat valt dan haar niet kwalijk te nemen, en als het in het asiel daar nou zo geregeld is, dat nimand anders bevoegdheden heeft om dat soort dingen te kunnen of mogen beoordelen, wie zijn wij dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:59

Zwitsal schreef:
ik hoop niet dat die mensen daar in t asiel zo irritant zijn om over 2 weken, als die beheerster eindelijk terug is, te zeggen: zo de maand is om, miro moet NU weg...

Dat doen ze heus niet hoor, ik ken die mensen goed, en zo zijn ze (gelukkig) echt niet.

Ik heb verder nog zeer weinig tijd gehad dit weekend om te reageren op berichten en pb's.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:48

Maak je niet druk, Wuis, ik heb genoeg geduld, om te wachten, tot ik Miro zelf mag zien. Ik heb ook een leven, met mijn schilderijen en projecten, en ik zit niet bepaald op een "reddingsproject zoals MIRO: te wachten. Ook heb ik vernomen van de Dobermann Rescue, dat hij daar in tegenstelling tot mijn eerdere berichten HELEMAAL niet was aangemeld, maar dat ze de dingen, die ze op andere sites vinden, over Dobers, gewoon overnemen, en bij hun op de site vermelden. Ik kreeg, nadat ik hen had gemailed, namelijk een igebreide mail terug, en zij waren ook heel verbaasd dat er niet een invaller of waanemer is, die iets over Miro kan zeggen of een dossier kan pakken of iets dergeijks. Nou ja, het zij zou, ik kan daar verder niet over oordelen. Ik hoop gewoon, dat Janneke gauw terugkomt, en mij iets laat weten, in het belang van de hond in kwestie. Alle andere (bureaucratische )kwesties lijken mij er dan verderniet toe doen. je kunt je overal wel druk over gaan maken, maar is dat in het belang van deze hond?
Ik hou mij GRAAG an de regels, hoe ze ook zijn, als dat betekent, dat deze hond een kans maakt. Hoe ik verder dek, of voel, over de gng van zaken, is niet iets, waar we erg veel mee op gan schieten, als deze hond een plaatsje moet krijgen, denk ik ...
Dus .. I rest my case. Echter niet... MIRO. Nogmaals.... ik wil het wel eens proberen, met die vent. Kijken nou nog, of het lukt .

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:42

hopen dat alles doorgaat....

soms doen mensen zo moeilijk van asiels of bemiddelingsburo....

kennis van mij die dobers had gehad 15 jaar en ook fokte....

was tien jaar doberloos geweest en wilde 1 uit de bemiddeling/asiel halen...

werd ie door de persoon afgewezen omdat zij hem niet geschikt vond voor een dobermann!!

Nou dat heb ik nooit gesnapt, liefhebber van ras en genoeg ervaring....
iemadn die zeker capaberl was om zon hond te heropvoeden...

werd door mensen van bemiddeling niet geschikt geacht...

nou schiet mij maar in de kerstboom... Bloos

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:47

Wat gaat dit raar allemaal. Scheve mond

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 19:29

wat een gedoe zeg, die hond had al lang aan leuker deel van zijn leven kunnen beginnen

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 19:35

ik volg even

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:45

Wat een gedoe allemaal, maar ik vind het knap dat je blijft vol houden!
Hopelijk kan je de hond snel meenemen.