Lieve (Teckel) wordt mama!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MadelonSunny

Re: Lieve (Teckel) wordt mama!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 14:16

Dankjewel!
Nee helaas wil mijn vader het echt niet -O-

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:21

Weer wat geleerd :D Leuk om te weten.

Bij Akita's zitten er ook wel eens langharen in het nest (wat volgens ras een fout is) maar dat zie je soms vanaf dag 1 al :+ Of anders na een paar weken :j

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 16:58

Wat een leuke foto <3

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 10:10

Bij onze langhaar zag je toen we hem ging halen (8 weken) wel krulletjes in z'n oren <3
Ik heb Bloom gisterenavond even goed bestudeerd en ze krijgt echt al een baardje. Dat hebben kortharen niet.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 13:05

Thesserd schreef:

Bij Akita's zitten er ook wel eens langharen in het nest (wat volgens ras een fout is) maar dat zie je soms vanaf dag 1 al :+ Of anders na een paar weken :j

Er zijn negen erkende teckelsoorten: langhaar, ruw/ruighaar en kort/gladhaar (de korthaar zie je het minst in Nederland, maar is bijvoorbeeld in de VS het meest voorkomend), en elk kan in drie grootten voorkomen, van groot naar klein: standaard, dwerg en Kaninchen, waarvan de Kaninchen niet overal erkend wordt (die valt dan samen met de dwergteckel onder "miniature").
Aangenomen dat je raszuiver fokt, kan je nooit een ruwhaar of korthaar uit een nest met langhaar ouders krijgen etc.
Ik ben zelf met ruwhaartjes opgegroeid, maar als ik dan zo'n langhaar op schoot heb ben ik daar ook op slag verliefd op. Kortharen vind ik persoonlijk wat minder mooi.

TS wat zijn het toch een dotjes! <3

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:25

Komen er bij (dwerg)teckels eigenlijk ook afwijkingen voor zoals dwerggroei?
En kunnen ze specifieke problemen krijgen door hun korte pootjes? Gewrichtsproblemen bijvoorbeeld?

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 14:39

Wij hebben een dwerg met een borstbeen- en knieafwijking (patellaluxatie).
Rugproblemen komen volgens mij algemeen vaker voor bij teckels (of honden met langere rug).
Dwerggroei weet ik niet.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 22:04

Dwerggroei heb ik nog nooit over gehoord of gelezen bij Teckels dus ik vermoed van niet.
Gezondheidsproblemen bij de Teckel zijn oogaandoeningen en hernia's. Voor de oogaandoeningen zijn beide ouders daarom getest. En hernia komt door het feit dat een Teckel een lange rug heeft. Trap lopen bijvoorbeeld mogen ze echt niet. Als je daar allemaal goed op let is het risico ook kleiner :j

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 02:03

Dallista schreef:
Thesserd schreef:

Er zijn negen erkende teckelsoorten: langhaar, ruw/ruighaar en kort/gladhaar (de korthaar zie je het minst in Nederland, maar is bijvoorbeeld in de VS het meest voorkomend), en elk kan in drie grootten voorkomen, van groot naar klein: standaard, dwerg en Kaninchen, waarvan de Kaninchen niet overal erkend wordt (die valt dan samen met de dwergteckel onder "miniature").
Aangenomen dat je raszuiver fokt, kan je nooit een ruwhaar of korthaar uit een nest met langhaar ouders krijgen etc.
Ik ben zelf met ruwhaartjes opgegroeid, maar als ik dan zo'n langhaar op schoot heb ben ik daar ook op slag verliefd op. Kortharen vind ik persoonlijk wat minder mooi.

TS wat zijn het toch een dotjes! <3

Thanks voor de uitleg. Die variaties in vacht vind ik wel interessant, en een toevoeging voor het ras. Ik moet eerlijk zeggen, de verhoudingen van een Teckel spreken mij niet aan, maar een langhaar vind ik toch wat hebben. Sierlijk hondje :j Ruwhaar had ik nooit wat mee, maar sinds ik ze zo in dit topic zie, vind ik ze toch leuk en vooral schattig. De baard doet t em :P

Overigens is het bij Akita's niet zo dat wanneer je raszuiver fokt, je geen langharen krijgt. Een 100% raszuivere Akita kan het gen dragen en niet tonen. Ik denk dat zeker 35% het gen draagt. Ik zou het geen verkeerd idee vinden als er gewoon twee ras varianten erkend zouden worden, net als bij de Teckel :D

Ik wist overigens niet dat teckels er in verschillende maten waren. Verklaart wel de kleine Teckel die een tijd geleden ook op ringtraining bij ons kwam. Ik vond em zo klein, dacht dat het een pup was :') terwijl je ze ook vaak groter ziet inderdaad. Had overigens volgens mij dezelfde kleur als Bloom. Mooi kleurtje :j

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 09:08

Wat zijn ze toch knap!! Vind vooral Bloom zo leuk! Ze is wel iets donkerder aan het worden of niet?

Inderdaad geen trappen lopen, en trekken ze aan de lijn, dan zou een tuigje niet verkeerd zijn om een eventuele hernia te voorkomen!
Maar volgens mij krijg ik in de praktijk voornamelijk de grotere teckels (standaard toch?) met een hernia binnen :)

We zijn aan het klussen Madelon! Dus ik kom gauw langs! Tot woensdag nog even hectisch en tijdsdruk :D

CMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:28

Ik wil geen teckel ik wil geen teckel ik wil geen teckel wil geen teckel geen teckel....ach gut wat zijn die teckels toch ook leuk!! <3

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 19:12

@Thesserd De bouw van de Teckel spreekt mij ook niet zo aan. Geef mij maar een Australische, Duitse of Tervurense Herder. Maar het karakter is geweldig! Ze hebben echt het karakter van een grote hond. Ze zijn heerlijk eigenwijs! Kunnen uren door het bos rennen. Maar ze kunnen ook weer uren bij je liggen. En de baard van een Ruwhaar doet het hem inderdaad <3 Ik vind alleen kortharen minder. Ruwharen zijn zo lekker ruig en stoer en langharen zijn weer heel sierlijk. Over het algemeen houd ik ook gewoon heel erg van langharige honden.
Wat grappig dat het zo anders is bij Akita's!
Haha ja dat denken ze van Lieve ook wel eens := Lieve is een te klein gebleven dwerg. Ons kaninchen was bijna net zo groot als Lieve.
De kleur van Bloom vind ik ook wel echt het mooist <3

@Angelique Ik heb juist het idee dat ze wat lichter wordt. Vooral aan de zijkanten/buikje en der oortjes.
Wij hebben voor Lieve inderdaad ook een tuigje :j
Grote Teckel is inderdaad de standaard :D
Succes met klussen! Als jullie klaar zijn kom ik gauw kijken!

@CMB Haha leuk zijn ze hea :o

<3
Afbeelding

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:59

Foto's yeah!!!
Wie van de twee black tan is nu Guus ?
We komen snel kijken hoor!

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 20:02

Ze zijn wildkleur hea :P
Maar de dikkert bij Lieve der achterpoot :j

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:04

Oh heet dit wildkleur :o?
Ik heb duidelijk geen verstand van de kleuren van teckels :D
O:)

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 20:24

Het is op deze leeftijd ook nog niet erg goed te zien voor niet kenners. Maar ze zijn allebei bruin op de kopjes, oortjes en zijkant/buikje.
Op deze site staan alle kleuren in Nederland en Amerika: http://www.teckeltje.nl/ruwharige-teckel
Alleen de informatie over Chocolade Tan klopt niet. Op de foto zie je een Chocolade Wildkleur.
Chocolade Wildkleur, net als Lieve maar heb je net als in gewone wildkleur heel veel variëteiten in. De 1 is wat donkerder en de andere lichter.
Afbeelding
En Chocolade Tan, zo wordt Bloom
Afbeelding

Saartje zal het donkerste wildkleur worden. Beetje zoals dit wellicht maar dan ook met donkerdere pootjes:
Afbeelding
En dit is dan weer een lichtere/grijzere wildkleur.
Afbeelding

Guus zal er meer tussenin zitten verwacht ik :)

JustJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:45

MadelonSunny schreef:
Ik vind alleen kortharen minder.

;( ;( -O-

Ze worden echt gaaf zeg! :D Ben benieuwd naar de kleuren als ze ouder zijn.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:59

Dank je wel...zo heb ik een beeld :j

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 20:59

Haha sorry := Maar Chef is wel leuk <3 Door zijn kleur is hij toch wel heel mooi!

:+:
Afbeelding

JustJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:05

Ahhh wat een prachtige foto!

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:25

Aaahw <3

Wat worden ze al groot zeg :oo

Haha TS, ik zal eens een Teckel moeten leren kennen :P wordt nieuwsgierig zo!

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 22:34

Je bent welkom op de boktfotopuppymeeting hoor! :D
Misschien kunnen we een datum gaan prikken :) Geen idee of ik daar een speciaal topic voor aan moet maken? Is sowieso wel overzichtelijker :j

Edit: Gewichtjes :D
Bloom 543 gram, 27% gestegen sinds ze 2 weken is (woensdag).
Saartje 633 gram, 23% gestegen sinds ze 2 weken is (woensdag).
Guus 770 gram, 22% gestegen sinds hij 2 weken is (woensdag).

CMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 07:18

Ze zijn veels te leuk!! <3

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 18:37

Eerste vlees/melk papje :o Vooral Bloom vond het heerlijk!

Afbeelding

Afbeelding

Samen met mama de restje opeten :+:
Afbeelding

JustJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:51

hahahah kijk die voetjes van die middelste hahaha