Koeienshow

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xLIESSSx

Re: Koeienshow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 23:56

Wij hebben eens een koe gehad (ras weet ik niet, maar gok een holsteiner) en die dame was zeker rond de 1m70 ?!
Ze was echt gigantisch, maar gaf helaas amper melk en sloeg bij het melken. Dus dan maar weer verkocht...
Maar ze was echt een prachtige koe :D

Geven jullie alle koeien een naam ?? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 00:09

Veel Canadese en Italiaanse stieren geven een enorme lengtemaat aan de nakomelingen door. Iets wat daar graag op shows gezien wordt, een hoge 'dairy' (melktypische) koeien. Ergens in dit topic staat een filmpje van een Blaarkop os, die toch ook wel een flinke schofthoogte heeft!

Op mijn werk hebben ze Limousine, deze krijgen allemaal een naam, elk jaar een andere letter. Dit jaar is de letter L aan de beurt. Een aantal jaar terug kon de baas geen naam verzinnen voor een stiertje die toch niet zou blijven, die ging als Indiaan door het leven :')

Bij mijn vriend thuis zijn er toch best veel met bijnamen. Mijn favoriete pinkje heb ik Isabella genoemd, er loopt nog een Bambi (een Montebeliarde kruising met ENORME oren, misschien kan ik een foto plaatsen hier van haar), Muis (een muizig smal kopje), Varken (een pink met een hele stugge 'varkens' vacht), Gordita (Spaans koosnaampje, betekend mollige in de goede zin vh woord), Clown (een Zweeds roodbonte kruisling, plaats ik dan ook een foto van) en tot slot nog de koe met slangenogen. Ipv hele donker bruine ogen zijn de ogen lichtbruin/groenig. En zo zijn er nog wel een aantal :P

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:56

Hier ben ik de enige die de kalfjes soms een naam geeft eigenlijk :')
En nu zit ik blok bij het zoeken van een naam voor mijn eigen kalfje... Typisch :+

Hoe dan ook, hier bij mijn schoonouders is het voornamelijk Belgisch Wit-Blauw. Die gaan gewoon door het leven als "7015" of "1489" (hun oormerk dus) :') Hier houden ze zich niet echt bezig met namen.
Behalve dan de melkkoe, die heb ik omgedoopt tot Dina (omdat ze loeit als een dinosaurus :+ ).
Het is dan ook haar recentste kalfje dat ik ga overnemen :)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:28

Hier hebben alle koeien echt een naam maar vaak is het gewoon "die witkop" of "die grote rode"

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 00:53

Mijn grootste kalf van dit jaar heet Bullie :D
De rest heeft niet echt namen de laatste heifer noem ik meisje maar daar heb ik niet echt een reden voor :=
De rest gaat bij oornummer alleen onze eerste echte koe heeft een naam Loesie maar die naam had ze al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:25

Hierbij een post met de koeien met bijnamen en ook gelijk een aantal foto's die laten zien wat elk ras teweeg kan brengen in een kruising (kenmerken).

Bambi (Montebeliarde kruising), met haar enorme oren
Afbeelding

Kruisingen met Montebeliarde, Fleckvieh, Normande, Blaarkop en Hereford geven 9/10 keer een witte kop, dit is dan ook een kenmerk die dominant vererfd.

Clown (Scandinavisch roodbont (Peterslund volgens mij, aangezien Orraryd voornamelijk egale kalveren geeft)
Afbeelding

Naast dat ze eruit ziet als een Clown door haar aftekeningen, is ze zelf ook wel een beetje een clown :+
Afbeelding

Scandinavisch roodbonte stieren zoals Peterslund geven enorm bonte kalveren met de leukste patronen. Hieronder nog 3 die Scandinavisch bloed dragen:

Afbeelding

Dit is dan ook de koe met de 'slangenogen'. Je ziet bij dit dier ook goed dat de poten gekleurd zijn, iets wat in het verleden helemaal uit het Holstein gefokt is. Al zie je steeds meer zuiver Holsteins waarbij de benen donkerder worden, omdat nu de kalveren met donkere poten niet meer afgemaakt worden zoals vroeger bij Fries-Hollands wel gebeurde.
Afbeelding

Hier een zuivere Holstein die Blitz als vader heeft. Blitz staat erom bekend dat de koeien en rare mokka kleur kregen. Een erg mooi dier die ook goed melk geeft!
Afbeelding

Hier een Montebeliarde uit een Scandinavisch roodbont met daarnaast twee BrownSwiss kruislingen:
Afbeelding

Normande kruising:
Afbeelding
Dit dier heeft volgens mij een echt Normande karakter, ze is niet bang voor mensen maar zal ze ook niet opzoeken

Dit is ook een Normande kruising. Zoals je kunt zien totaal anders dan die hierboven. Wel beide brindle :)
Afbeelding

Varken. Niet goed op de foto te zien maar zit goed dik in de vacht. Haar overgrootopa was een Peterslund.
Afbeelding

En tot slot de koe die Muis genoemd wordt, een bijnaam die ze te danken heeft aan haar smalle kopje.
Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:45

Leuke foto's weer! Wat een aparte kop heeft die Bambi met die grote bruine oren! En die ogen van die koe met zwarte poten heb ik nog nooit gezien.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:54

Slangenogen is kewl.

Doet me er aan denken: dit is 1 van de kruisingen holstein-charolais op stal. Als ze geschikt zijn gaan ze een seizoen aan de melk en anders worden ze direct opgemest. Soms kruist de boer ook met bb. Hij kruist met vleesrassen op koeien die een mindere fertiliteit hebben. Als gewone inseminatie niet wil en stier er ook niet in slaagt gaat er een rietje vleesras op. Vooral me belgisch wit blauw is het altijd wel raak.

Afbeelding

Afbeelding

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:38

inowa schreef:
Emmi is groot ja haha,ik gok ongeveer 1.55

Gefeliciteerd!!
Ik wou dat onze blaarkop os Billy die maat had gehouden haha..

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 15:37

leukefoto´s Scandinavisch roodbont is zeker hetzelfde als zweedsroodbont?
Wij hebben thuis een heleboel peterslundjes lopen vind ze erg fijn kwa karakter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 16:31

Bedankt voor de leuke reacties :)

Thioro, die kleur komt inderdaad overeen. Dan zal er toch iets van een verdunningsgen in zitten die zwart zo mooi veranderd!

IvankBacardi, Dat is inderdaad hetzelfde. Sommige bedrijven promoten Noors Roodbont en anderen Zweeds roodbont. Maar omdat de genetische verschillen erg klein zijn worden ze regelmatig op 1 hoop gegooid. Kan het nooit fout zijn :P

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:18

Kennen jullie deze foto nog van mij met ons makke kalf Alie? Geboren op 14 februari

Afbeelding

Dit is Alie nu,met wat geluk mag ze volgend jaar mee naar de keuring.
Ze is nu 5.5 maand oud.

Afbeelding

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 13:38

pffffffffffff.... heeft iemand van jullie wel eens aan "kalfjesworstelen" gedaan? }:0 }:0

De zorgboer waar ik werk vroeg mij gisteren om 'even' 2 vrouwelijke kalfjes vanuit de afkalfstal naar hun eigen stalletjes te brengen... Nou dat 'even' duurde wel even wat langer. Beide meiden hebben me alle hoeken van de stal laten zien... |o Pfffff.... Heb wel vaker kalfjes verplaatst en óf ze geven geen sjoege en je moet ze zowat in de verplaatskar tillen... Of ze werken super mee en gaan erin alsof ze alle dagen erin gaan... maar deze 2 tantes dus niet.... Moest er bij eentje zelfs aan de "verkeerde kant" van de kar duwen (dus niet bij t handvat, maar bij t deurtje) omdat ze dat deurtje elke keer open trapte (wel gelijk mijn handige collega gevraagd hier even naar te kijken, sluitwerk was sowieso niet je-van-het)... Maar dit waren wel heel pittige tantes zeg... Heb wel al mijn spieren weer even lekker gebruikt...Jeetje mina... ^)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 13:52

Witkopjes?

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 13:58

Nope, kruisingen met o.a. Holstein-Frisian, verder weet ik t ook niet zeker... Maar als deze volwassen zijn, worden t pittige tantes volgens mij...

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:33

Afbeelding

vandaag bij ons geboren ook een mokka kleurige fleckvieh kruising.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:38

Bij ons ook weer 2 kalfjes, het kalf waar ik erg naar uitkeek helaas een stiertje, de moeder is 1 van onze enige zwarbonte kruising Fleckvie/holstein, heeft een rood witkop kalfje gekregen.

Verder van een brownswiss koe een belgischblauw/brownswiss stierkalf, beetje klein.

nog geen foto's gemaakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:01

En hoe is het met iedereen?

Ik heb in de zomervakantie weer foto's gemaakt van zuivere Fleckvieh en Brown Swiss koeien. Begin de BS koeien steeds leuker en mooier te vinden! ( en cooler, bij mijn vriend thuis is er nu een BS pink waarop je zitten kunt, ze gaat alleen maar vreten xD)

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:12

BS koeien zijn heel leuk :+ wij hebben ze hier ook en een paar fleckvie en holstein

Wij hadden hier helaas een BS koe drachtig van een belgisch blauwe stier met een slag in de baarmoeder. Kalf was helaas al dood.. uiteindelijk met geboortekrik geboren. koe doet het goed

Verder een BS pink geinsemineerd met gesekst sperma, komt er een stierkalf uit :') wel bloedmooi
Ook nog BS vaarsje geboren, helaas erg klein en zwak maar begint nu bij te komen

Foto's moet ik nog maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:32

Dat is echt een ras wat ik later zuiver durf te melken :D

A bah, gelukkig dat de koe het goed maakt! En houden jullie het stiertje? Jullie hadden (uit je vorige berichten :P) toch ook een volwassen BS stier?

Foto's worden gewaardeerd! :D

Hier een paar van mijn foto's vd BS'jes (klinkt als besjes) uit Duitsland en Oostenrijk;

Afbeelding

Afbeelding
Vaars, moet nog duidelijk uitdijen op de ribben

Afbeelding
:*

Afbeelding
Mooi licht dier

Afbeelding

Afbeelding
Zo'n ring krijgen de pinken/vaarsen/koeien in als ze bij anderen aan het uier zuigen. Bij pinken bij wie gezogen wordt is de kans groot dat de tepels kapot zijn ten tijde dat ze melk gaan geven en de pinken die zuigen zullen dit blijven doen. Door de neusring (die niet door de neus gepierced is maar met een klemmetje en vleugelmoetje vast zit) zullen de dieren bij wie gezogen wordt trappen, want kleine stekels in je buik gedrukt krijgen is nooit fijn. Hierdoor is de hoop er dat de dieren het afleren, sommigen doen dit en sommigen helaas niet.

Afbeelding
50 shades of BrownSwiss :D En die met de metalen neusring (deze zitten wel echt door de neus) is een stiertje.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:38

De stier hebben we 1 seizoen gebruikt, voor de pinken die niet via K.I drachtig werden, daarna was hij dik genoeg en door zijn gevaarlijke gedrag hebben we hem weggedaan naar de slacht. Dit stierkalf zal dan net zoals alle andere stiertjes helaas weggaan.

De BS'jes hier durf ik ook gerust alleen te hanteren, deze zijn zo lief en rustig en willen ook echt geknuffeld worden. de fleckvie en holstein zijn veel meer rillig en angstig.
Wij melken met een robot en hebben nu ongeveer 70 koeien aan de melk, waarvan toch wel +- 60 brown Swiss zijn.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 20:40

Die ring met "spikes" wordt op de biologische boerderij waar ik werk ook wel gebruikt ja! En met goed resultaat. Geen enkele koe die nog zuigt na een tijdje zo'n ring in gehad te hebben.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 21:07

Mooie diertjes! Ik ben ook dol op bs.

Hier is helaas mijn knuffelkoe dora overleden.
Ze had in januari moeten kalven en was eindelijk drachtig na een paar pogingen.
Zat een mooie bloedlijn achter maar door domme pech is ze ziek geworden en binnen een 1.5 week overleden.

Dierenarts voelde haar op als laatste check of ze beter zou worden of niet (ze wilde niet meer eten door een zere heup).
Als er positieve verandering zou zijn dan zou ze nog verder behandeld worden maar bij geen verandering of slechte zou ze worden ingeslapen.

Helaas kwam het niet zover,tijdens het opvoelen ging ze liggen en blies ze haar laatste adem uit.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 21:55

Eloya, Als ze boos beginnen te doen zijn stieren inderdaad echt niet meer grappig :n Heb wel eens bij Jerseystieren gestaan (noem ik ook een ras dat fel is :+ ) en vond dat al niet fijn! En dat terwijl ik de stier op mijn werk (8 jaar, 1300 kg, Limousine) zo kan borstelen als hij in de hoek van zijn stal staan :))

Inowa, heel erg jammer zeg! Best vaak dat de koeien met een stom karakter/melkgift/etc goed door blijven gaan terwijl de favorieten dood gaan of ingeslapen moeten worden.. :(

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 14:21

Oke vraagje :P

Wij hadden net een pink, die heeft gekalfd, weer prachtig BS vaarskalf, echter stond de pink nog niet op en ging het kalf bij nr 49 drinken, 49 is ook een pink en toonde gewoon normaal.

Nu liep ik net wéer de stal in en ligt nu nr 49 te kalveren, kan het zogen van het andere kalf de bevalling van nr 49 op gang gebracht hebben? Wij hebben sporadisch 2 koeien tegelijk. maar niet zo kort na elkaar.