puppy's geboren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nummus

Re: puppy's geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:07

Leuke Groenendaler inderdaad Jo! :j
Die mag best door de Tamaskan heen wat mij betreft...

Van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 21:31

JoSav schreef:
Haha, ik weet nu niet of je een grapje maakt of het echt meent, maar zijn 2 filmpjes ook goed? :D
Puppies zitten er voorlopig sowieso niet in. Ik ben ergens erg bang ze niet kwijt te komen, ook al heb ik een vreselijk fijn hondje. En we wonen eigenlijk ook te klein. Maar wat de toekomst brengt weet natuurlijk niemand. Ik sta er in ieder geval in principe best voor open, mits het met goedkeuring en een passende reu gebeurt, anders is het gewoon lukraak kruisen natuurlijk. Heb bij haar wel nooit een stamboom aangevraagd, weet niet of dat een punt is. Ik ben daar nooit achteraan gegaan. Weet haar afstamming verder wel.
ik meen het echt :D en je bent al een pup kwijt bij deze :)) en met goedkeuring en tamaskan registratie raak je ze echt wel kwijt hoor want ik ben zeker niet de enige die er meer herder in wil, enige waar je dan wrs mee zal zitten is aanvragen vanuit het buitenland. Een stamboom maakt in principe niet uit als de afstamming wel bekend is is mooi maar er is ook een hond goedgekeurd waar helemaal niks van bekend is.

ze is echt gaaf <3
het wit is alleen tenen/voet? dacht een hele poot joh :+ Terughoudendheid is ook niet erg, Tamaskans mogen wat terughoudend zijn zolang ze maar wel benaderbaar/aaibaar zijn door vreemde, ze mogen niet bang of schuw zijn. Ravi is mij te open zelfs die gaat zo met jan en alleman mee zonder om te kijken :')

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:32

Nou ja wat ik bedoel met terughoudendheid is dat o.a. Groenendaelers (en bv. ook Tervuerense herders) soms erg verlegen en schuw zijn.
Dat lijkt me dan weer niet wenselijk voor een Tamaskan toch?

Dat probleem is er namelijk precies bij de andere wolfachtige hondenrassen, omdat dat ook echt wolf-hybrides zijn...

Van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 21:39

nee klopt, echt terug deinzen voor vreemden is niet de bedoeling

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 13:17

Dankjulliewel. :D Ik ben zelf een beetje bevooroordeeld, maar het is echt een leuk, maf beest.
En ook wel typisch weer wat voor mij om net als het paard voor een eenkennig ras te gaan en thuis te komen met het meest sociale wezen dat ik ooit gezien heb. :+

Gaat het dan om goedkeuring van het nest of moet de hond zelf dan ook aangekeurd worden voor outcross oid? Gezondheidstesten lijkt me evident, maar ook qua karakter of uiterlijk in hoeverre ze kan bijdragen of binnen een Tamaskan profiel past? Aangezien jij te maken hebt met een oepsnest en er toch een pup naar een fokker is gegaan (of wordt die pup dan later gekeurd bijv.) Of kan dat beter via PB, aangezien dat misschien niet helemaal on topic is...? Het zou hoe dan ook toekomstmuziek zijn, maar als ik al voor een kruising zou gaan dan zou het iets zijn wat in theorie zou kunnen bijdragen, zeg maar, en niet toevoegen aan de reeks (moeilijke) kruisingen waar marktplaats al vol van staat. Als ik al voor een nestje zou durven gaan want ook daar ben ik nog niet helemaal uit; zou wat zijn als ik met 5 of 6 pups blijf zitten oid. Handig zonder tuin. Maar goed, hond is nog jong dus er is nog van alles mogelijk. Ze is ook pas 1 keer loops geweest. In principe zou ik ook wel een pup willen aanhouden, maar met 2 ben je er meestal nog lang niet. :Y)

Het resultaat (even in theorie) zou dan alsnog geen honden voor iedereen betekenen. Groenendaelers, Duitse Herders, Huskies en Wolfhonden zijn allemaal geen honden voor zomaar iedereen, vind ik. Toen mijn teef nog een pup was kwam ik regelmatig betweterige mensen ('ervaren hondeneigenaren') tegen die het dus onverantwoord vonden dat ik haar los had of aan een slappe lijn, mensen die zichzelf op de borst sloegen omdat ze al 30 jaar honden hadden etc etc. En wiens hond staat onder appèl en loopt niet als een ongeleid projectiel alle kanten op? Juist ja... :') Aan de andere kant heb ik natuurlijk wel voor een goed bewerkbaar ras gekozen, geen beginnershond, maar makkelijk te trainen.
Nu geloof ik dat het bij de Tamaskan vooral de bedoeling is dat hij de bewerkbaarheid van een herder behoudt, en niet de reputatie in gedrag van Huskies en aanverwanten (jagen, niet los kunnen lopen), toch? Dan is herderbloed zeker geen verkeerde keuze en een goed bewerkbare Belg heeft natuurlijk wel al de kleine oortjes en is erg mooi in verhouding (vind ik). Schofthoogte is wel weer wat kleiner dan de Tamaskan standaard, dacht ik? Voor Groenendaeler teefjes is het ideaal 58cm als ik me niet vergis.

Op het eerste filmpje op 1:35 zie je haar witte pootje. Het is in werkelijkheid ongeveer een half voetje, nl. de twee binnenste teentjes zijn grotendeels wit behaard. Is binnen haar ras best een grove fout, want daar staan ze geloof ik enkel tussen de tenen wat wit toe en een wit befje mag ook. Meestal groeit het bij pups er grotendeels uit naarmate ze groter worden, maar deze heeft dus een wit pootje gehouden.

Als pup was bijna het hele voetje wit:
Afbeelding

Terugdeinzen doet deze eigenlijk alleen als ze het niet vertrouwt (en dat is vaak terecht). Verder is ze vooral met mij erbij vreselijk open, maar ook weer niet zoals Ravi dat ze zomaar met iedereen mee zou kunnen gaan, want daarvoor is de baas toch iets te belangrijk. :D

Van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 13:50

JoSav schreef:
Gaat het dan om goedkeuring van het nest of moet de hond zelf dan ook aangekeurd worden voor outcross oid? Gezondheidstesten lijkt me evident, maar ook qua karakter of uiterlijk in hoeverre ze kan bijdragen of binnen een Tamaskan profiel past? Aangezien jij te maken hebt met een oepsnest en er toch een pup naar een fokker is gegaan (of wordt die pup dan later gekeurd bijv.) Of kan dat beter via PB, aangezien dat misschien niet helemaal on topic is...? Het zou hoe dan ook toekomstmuziek zijn, maar als ik al voor een kruising zou gaan dan zou het iets zijn wat in theorie zou kunnen bijdragen, zeg maar, en niet toevoegen aan de reeks (moeilijke) kruisingen waar marktplaats al vol van staat. Als ik al voor een nestje zou durven gaan want ook daar ben ik nog niet helemaal uit; zou wat zijn als ik met 5 of 6 pups blijf zitten oid. Handig zonder tuin. Maar goed, hond is nog jong dus er is nog van alles mogelijk. Ze is ook pas 1 keer loops geweest. In principe zou ik ook wel een pup willen aanhouden, maar met 2 ben je er meestal nog lang niet. :Y)
De hond zelf zal goedgekeurd moeten worden, de pup die van mij naar een fokker is gegaan zal als ze oud genoeg is ook aangekeurd moeten worden. Als de hond word goedgekeurd dan worden de pups geregistreerd als 1e generatie Tamaskans en krijgen gewoon papieren mee van de TDR.
De hond zal voor goedkeuring eerst door leden van de club gezien moeten worden, idd ivm karakter en uiterlijk (maar degene die dat tot nu toe heeft gedaan wil ook graag een groenendaeler uitkruising :P).
Je kunt altijd van te voren kijken hoeveel interesse er is voordat je besluit het echt te doen

JoSav schreef:
Het resultaat (even in theorie) zou dan alsnog geen honden voor iedereen betekenen. Groenendaelers, Duitse Herders, Huskies en Wolfhonden zijn allemaal geen honden voor zomaar iedereen, vind ik. Toen mijn teef nog een pup was kwam ik regelmatig betweterige mensen ('ervaren hondeneigenaren') tegen die het dus onverantwoord vonden dat ik haar los had of aan een slappe lijn, mensen die zichzelf op de borst sloegen omdat ze al 30 jaar honden hadden etc etc. En wiens hond staat onder appèl en loopt niet als een ongeleid projectiel alle kanten op? Juist ja... :') Aan de andere kant heb ik natuurlijk wel voor een goed bewerkbaar ras gekozen, geen beginnershond, maar makkelijk te trainen.
Nu geloof ik dat het bij de Tamaskan vooral de bedoeling is dat hij de bewerkbaarheid van een herder behoudt, en niet de reputatie in gedrag van Huskies en aanverwanten (jagen, niet los kunnen lopen), toch? Dan is herderbloed zeker geen verkeerde keuze en een goed bewerkbare Belg heeft natuurlijk wel al de kleine oortjes en is erg mooi in verhouding (vind ik). Schofthoogte is wel weer wat kleiner dan de Tamaskan standaard, dacht ik? Voor Groenendaeler teefjes is het ideaal 58cm als ik me niet vergis.
Tamaskans zijn ook zeker geen honden voor iedereen. Ravi is echt een hele makkelijke die zou het bij bijna iedereen goed doen maar zo zijn de meeste Tamaskans niet.
Er zijn nu een aantal Tamaskans met teveel husky bloed die inderdaad niet los kunnen en vreselijk jagen, dit is niet de bedoeling dus imo kan de Tam wel een flink scheut herder gebruiken.
qua bouw zou de groenendaeler mijn eerste keus zijn voor en herder uitkruising, inderdaad om de bouw en de kleine oortjes en ook het zachtere karakter. De schofthoogte is makkelijk te fixen door een wat grotere reu te gebruiken.

dat zijn alleen witte teentjes, dat is echt geen probleem, komt bij de Tamaskan veel voor. Ravi's zusje had een hele witte poot op wolfsgrauw zie je dat niet meer als ze ouder zijn, op zwart natuurlijk wel maar dat zou mij echt een rot zorg zijn :+

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 15:28

Ik stuur je even een PB, anders gaat het wel heel erg off topic. :Y)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 19:22

PB terug :D

het teefje wat Ravi heeft mogen dekken is drachtig, dus over zo'n 5 weken zullen er half broertjes en zusjes geboren worden *\o/* *\o/*

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 19:38

ik las het op facebook. Gaaf. Wel foto's plaatsen hoor!

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 20:56

Kaisa!
Afbeelding

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 09:43

Wat een knappe dame wordt ze toch!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 12:51

Heb je weer een PB gestuurd.
Gefeliciteerd met wederom aanstaand vaderschap voor Ravi. Spannend zeg! Tamaskan teef, neem ik aan?

Wat een leuke pup is Kaisa. Duitse herder maar toch ook weer niet. Grappig.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 17:20

Kaisa <3

Een Tamaskan teef inderdaad. Deze een heel ander type dan Ravi, zij heeft veel wolfhondenbloed en is ook wat terughoudend(laat zich wel gewoon aaien door vreemden dus niet schuw). Ravi en zij vullen elkaar mooi aan qua uiterlijk en karakter :)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:26

Oh, wat spannend zeg. Ben benieuwd wat voor pups daar uit komen. :j

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:27

Oooh die teef vind ik mooi!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 14:53

teef is half saarloos(daar komt dat terughoudendheid ook vandaan) en is ook gewoon en saarloos om te zien.
ben ook benieuwd naar de pups en of ze ook wat op de Nova/Ravi pups zullen lijken

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:06

Is zij dan ontstaan uit de uitcross met een saarloos reu? Ben wel heel benieuwd hoe die pups gaan zijn! Dit wordt dus het tweede nestje met Ravi als vader?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 12:17

zij komt inderdaad uit een outcross met een saarloos vader maar ook achter haar moeder zit wolfhond(american wolfdog). Ravi is voornamelijk poolhond met Tsjech.
Ben ook heel benieuwd hoe de pups worden en het is inderdaad zijn 2e nest.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 16:44

ook Zavijah(Pollux) is verhuist, nu zijn het er nog maar 2 en het is nu al stil in huis -O-
Mimosa gaat zondag naar haar nieuwe huis, dan is alleen Sarin hier nog het is nog even afwachten wanneer zij gaat verhuizen

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 19:24

leuk dus een baasje gevonden voor sarin?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 20:11

2 zelfs :P als ze niet naar de ene gaat(is nog te bezien of ze het vliegtuig in mag) dan gaat ze wel naar de ander :Y)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:49

Wauw wat een luxe. Vliegtuig in, waarheen? Nog even spannend dus!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 09:44

Oh, wat fijn dat je nu voor allemaal een baasje hebt. Wel spannend hoor, dat er ook een echt ver weg gaat. Kun je haar wel blijven volgen? Ik neem aan dat ze wel bij een Tamaskan mens terecht komt die je via FB of het forum kent? Dan mogen ze bepaalde ziektes niet dragen, toch?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 12:37

naar Amerika en ze is niet de enige die ver weg gaat, Mimosa gaat naar Frankrijk.
Ik kan ze beiden blijven volgen via facebook en inderdaad beide via het Tamaskan wereldje :j

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:00

Zavijah :o

Afbeelding

Afbeelding