Die mag best door de Tamaskan heen wat mij betreft...
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
JoSav schreef:ik meen het echtHaha, ik weet nu niet of je een grapje maakt of het echt meent, maar zijn 2 filmpjes ook goed?
Puppies zitten er voorlopig sowieso niet in. Ik ben ergens erg bang ze niet kwijt te komen, ook al heb ik een vreselijk fijn hondje. En we wonen eigenlijk ook te klein. Maar wat de toekomst brengt weet natuurlijk niemand. Ik sta er in ieder geval in principe best voor open, mits het met goedkeuring en een passende reu gebeurt, anders is het gewoon lukraak kruisen natuurlijk. Heb bij haar wel nooit een stamboom aangevraagd, weet niet of dat een punt is. Ik ben daar nooit achteraan gegaan. Weet haar afstamming verder wel.
JoSav schreef:De hond zelf zal goedgekeurd moeten worden, de pup die van mij naar een fokker is gegaan zal als ze oud genoeg is ook aangekeurd moeten worden. Als de hond word goedgekeurd dan worden de pups geregistreerd als 1e generatie Tamaskans en krijgen gewoon papieren mee van de TDR.Gaat het dan om goedkeuring van het nest of moet de hond zelf dan ook aangekeurd worden voor outcross oid? Gezondheidstesten lijkt me evident, maar ook qua karakter of uiterlijk in hoeverre ze kan bijdragen of binnen een Tamaskan profiel past? Aangezien jij te maken hebt met een oepsnest en er toch een pup naar een fokker is gegaan (of wordt die pup dan later gekeurd bijv.) Of kan dat beter via PB, aangezien dat misschien niet helemaal on topic is...? Het zou hoe dan ook toekomstmuziek zijn, maar als ik al voor een kruising zou gaan dan zou het iets zijn wat in theorie zou kunnen bijdragen, zeg maar, en niet toevoegen aan de reeks (moeilijke) kruisingen waar marktplaats al vol van staat. Als ik al voor een nestje zou durven gaan want ook daar ben ik nog niet helemaal uit; zou wat zijn als ik met 5 of 6 pups blijf zitten oid. Handig zonder tuin. Maar goed, hond is nog jong dus er is nog van alles mogelijk. Ze is ook pas 1 keer loops geweest. In principe zou ik ook wel een pup willen aanhouden, maar met 2 ben je er meestal nog lang niet.
JoSav schreef:Tamaskans zijn ook zeker geen honden voor iedereen. Ravi is echt een hele makkelijke die zou het bij bijna iedereen goed doen maar zo zijn de meeste Tamaskans niet.Het resultaat (even in theorie) zou dan alsnog geen honden voor iedereen betekenen. Groenendaelers, Duitse Herders, Huskies en Wolfhonden zijn allemaal geen honden voor zomaar iedereen, vind ik. Toen mijn teef nog een pup was kwam ik regelmatig betweterige mensen ('ervaren hondeneigenaren') tegen die het dus onverantwoord vonden dat ik haar los had of aan een slappe lijn, mensen die zichzelf op de borst sloegen omdat ze al 30 jaar honden hadden etc etc. En wiens hond staat onder appèl en loopt niet als een ongeleid projectiel alle kanten op? Juist ja...Aan de andere kant heb ik natuurlijk wel voor een goed bewerkbaar ras gekozen, geen beginnershond, maar makkelijk te trainen.
Nu geloof ik dat het bij de Tamaskan vooral de bedoeling is dat hij de bewerkbaarheid van een herder behoudt, en niet de reputatie in gedrag van Huskies en aanverwanten (jagen, niet los kunnen lopen), toch? Dan is herderbloed zeker geen verkeerde keuze en een goed bewerkbare Belg heeft natuurlijk wel al de kleine oortjes en is erg mooi in verhouding (vind ik). Schofthoogte is wel weer wat kleiner dan de Tamaskan standaard, dacht ik? Voor Groenendaeler teefjes is het ideaal 58cm als ik me niet vergis.