janouk schreef:Vanochtend vroeg een prachtige ontmoeting met het Ransuil vrouwtje Betty in onze tuin.
Ze is veel schuwer dan het mannetje.
Maar vanmorgen was ze zo nieuwsgierig.
Ik deed vanochtend vroeg 6 u de honden en katten naar buiten en loop met ze mee de tuin in.
En dan hoor ik vleugel geklap en een hoog geluid en kijk omhoog.
Nog geen 2 meter boven de honden klapt ze met haar vleugels en bekijkt ze ze indringend. Ze blijft een tijdje vlak boven ons rondcirkelen en vertrekt dan achter de heg naar de wei om verder te jagen.
Ik blijf zulke ontmoetingen zo mooi vinden als ze zo dichtbij komt.
Foto van vorig jaar, toen ze "per ongeluk" in de schuur terecht was gekomen. The Lady with an attitude: Betty[ [url=m/ZgOK1y.jpg]Afbeelding[/url] ]
Gaaf!! Prachtige dieren, ik hoor ze veel, maar zie ze weinig helaas.
Ik krijg vaak filmpjes van een meneer die in de buurt van landgoed de Eese woont, hij heeft overal cameras in en buiten zijn uilenkasten. Ook van een torenvalk Ria Valk heet ze
met jongen. Ik wil de filmpjes liever niet publiekelijk hier plaatsen, want hij gebruikt sommige ook voor ROEG, een natuurprogramma hier in Drenthe, maar kan ze misschien per pb wel sturen als je belangstelling hebt? Het is een prachtig gezicht. Van nesten bouwen, tot de man naar buiten sturen en zelfs zijn aangeboden muis naar buiten gooien. Tis net een soap af en toe. Het gaat om bosuilen, steenuilen en kerkuilen en een torenvalk.
In het noorden van Groningen, in het Lauwersmeergebied, ben ik eens mee geweest grauwe kiekendieven ringen, een ervaring om nooit te vergeten, dat liep toen via iemand hier op bokt, een man. Hij woonde in Uithuizermeeden en had een pipowagen en tinkers, misschien zegt iemand dat iets.