Mijn hobby; Slakken!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 00:37

Haha grappig, toen ik hem ophaalde dacht ik ook direct; Die is mooi donker! :P

Ja, de appeltjes zullen wel even bij moeten komen. Hopelijk morgen blije slakjes! :D

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 00:38

Daphne__ schreef:
Haha grappig, toen ik hem ophaalde dacht ik ook direct; Die is mooi donker! :P

Ja, de appeltjes zullen wel even bij moeten komen. Hopelijk morgen blije slakjes! :D

Komt vast goed!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 04:08

Ik denk het ook! Kan ook geen andere reden voor het gedrag bedenken dan stress. En dat is in dit geval goed mogelijk natuurlijk :j

Ze doen het goed Tessyke! De verschillende karakters vind ik altijd zo leuk, ze stralen het ook gewoon uit vind ik <3

Britta31; Ik had speciaal voor in dit topic een filmpje gemaakt van m'n Sloanei, maar de mobiel wil hem niet op youtube zetten |( Dan maar weer fotootjes.
Afbeelding
Gezellig in de voerbak :+ Die kleine hoort er trouwens niet in, maarja baby sloanei's doen waar ze zelf zin in hebben :j
Afbeelding

Brechtje_A

Re: Mijn hobby; Slakken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:02

Choco ziet er goed uit! Leuk om te zien dat je er zo goed mee bent :)

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:22

M'n slakjes zijn ook over. Heb alleen een beetje moeite om ze warm te houden... ff afwachten wat dat gaat doen...Afbeelding

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:14

Ik kijk al een tijdje mee, vind het echt heel leuk hoe enthousiast jullie zijn :)

Ik zie opmerkingen over bloedlijnen en slakken uit Oostenrijk ter verbetering van Nederlandse bloedlijnen, dus nu vraag ik me af of afstamming iets is wat jullie bijhouden voor de slakken? Kun je ze (op papier?) traceren naar ouderdieren, of is het meer op de ouderwetse soort manier ("dat is er een van sjakie, van pietje, die freddie weer van olaf had"), mond-op-mond zeg maar, zoals jullie ook weten waar Choco-slak vandaan komt?

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:02

die naaktjes in dat potje :')
Als ik ze hier thuis zou houden, zou mijn man ze weggooien denk ik :')

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:11

Indy_Mouse_9 schreef:
Ik kijk al een tijdje mee, vind het echt heel leuk hoe enthousiast jullie zijn :)

Ik zie opmerkingen over bloedlijnen en slakken uit Oostenrijk ter verbetering van Nederlandse bloedlijnen, dus nu vraag ik me af of afstamming iets is wat jullie bijhouden voor de slakken? Kun je ze (op papier?) traceren naar ouderdieren, of is het meer op de ouderwetse soort manier ("dat is er een van sjakie, van pietje, die freddie weer van olaf had"), mond-op-mond zeg maar, zoals jullie ook weten waar Choco-slak vandaan komt?

Is meer mond op mond, tenminste ik heb nooit wat geregistreerd oid en bij mijn weten is er ook geen stamboom in de slakkenwereld. :)
Ik weet bijv niet waar de ouders van choco vandaan komen, al kan de kweker mij dat zo vertellen als ik ernaar vraag.
Bloedverversing is meer omdat NL op het gebied van slakken (nog?) erg klein is en je op den duur vnl inteelt krijgt, is op zich niet erg tot je na (veel) inteelt te maken krijgt met zwakkere dieren die vaak kleiner blijven, vroeg overlijden etc.
Dat zie je vnl in de albinovariaties terug.
Dit kun je oplossen door er af en toe een wildkleur doorheen te kruisen of slakken uit het buitenland te laten komen.

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:15

Mag ik even één ding verbeteren, I know....irritant. En ik schrijf ook niet altijd alles goed.
Maar ik hoop dat het bij jullie toch echt niet mond-OP-mond gaat :+

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:47

mond op mond is toch een hele normale termijn of ben ik nu blond? :+

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:31

Ik kom weer even inbreken hier :=
Hebben jullie tips om mijn Achatina fulica jadatzi's (Full albino Afrikaanse reuzenslakken) harder te laten groeien? Ik geef al legkorrel extra bij, maar de groei lijkt echt stil te liggen? In een maand tijd zijn ze niks gegroeid terwijl ze dat daarvoor wel altijd goed deden? De grootste is nu 2 cm trouwens. Zullen ze te koud staan? Ik heb geen verwarming in hun bakje, maar het is in huis altijd 20 graden.

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:36

lor1_1984 schreef:

Het is mond-TOT-mond :) haha

@Robynn
Het kan zijn dat ze wat fris zitten, al lijkt me dat niet als het 20 graden in huis is. Ik weet niet hoe warm je terrarium dit moment is? Hang er eens een thermometer in. :) Echter is te hard groeien ook niet goed, dan wordt het huisje minder sterk.
Ik gaf ze ook altijd geweekte visvlokken, vonden ze heerlijk!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:42

Ja dat heb ik ook geprobeerd, maar dat aten ze niet :') Ik hoorde ook dat geweekte hondenbok (of puppybrok met calcium) wel eens wil helpen? De sepia blijven ze tegenwoordig ook vanaf, daar zal het ook aan kunnen liggen gok ik zo? Edit het is nu 20,2 in hun terrarium.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:10

Toen ik hier tegenaan liep was het wsl door dikke inteelt en/of zwakte vd lijn.
Zowiezo is mijn ervaring dat de albinovarianten vd fulica minder goed groeien en kleiner blijven, voor mij ook een reden om daarbij weg te blijven of flink wat bloedverversing toe te passen.

Brechtje_A schreef:
lor1_1984 schreef:

Het is mond-TOT-mond :) haha

Nu je het zegt... :)* :o

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:44

De ouderdieren komen uit Engeland en het is nieuw bloed, dus daar zou het niet aan kunnen liggen? De Albino's van een vriendin van mij komen uit hetzelfde legsel, maar die groeien wel goed. Ik kan dus niks anders bedenken dan dat ik iets fout doe :=
Laatst bijgewerkt door Djoena op 03-02-16 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:50

Vochtigheid, hoe heb je dat?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 21:55

Ik sproei om de dag :j geef elke dag nieuwe groente en fruit en om de twee weken ververs ik de aarde. Ik heb even een ingeving :+ zou het kunnen dat ze teveel licht hebben? Ze staan op de vensterbank en zijn overdag ingegraven en wanneer het donker is komen ze tevoorschijn.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 08:04

De naaktjes zijn super leuk.Je had er toch ook een paar met vlekjes of strepen.Dacht ik hoor.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:24

Brechtje_A schreef:
Mag ik even één ding verbeteren, I know....irritant. En ik schrijf ook niet altijd alles goed.
Maar ik hoop dat het bij jullie toch echt niet mond-OP-mond gaat :+

Doh wat dom... Inderdaad mond-tot-mond. Zit ik dan mooi als uitdrukkingen-nazi :o

OT: Meer slakkenfoto's! *\o/* En ik zie liever die met huisjes, hehe.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:59

Wat groeien de toch snel <3Afbeelding

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 20:56

Hier ook geen stambomen. Wel houd ik alles over mijn slakken bij, ook afstamming/kans op inteelt. Al is dat meer als in dat ik van al mijn slakken opschrijf waar ik ze vandaan heb en ze dan in een bak komen met een nummer. Als ik dan jongen heb uit bak 1, weet ik precies waar de mogelijke ouders vandaan komen en of ze verwant zijn of niet :)

Retic :D
Afbeelding
Panthera <3
Afbeelding

Robynn; Hoe oud zijn ze nu? Je zou een beetje brinta (Brinta Havermout, geen andere variant) kunnen geven. Uiteraard zonder melk en niet te dun ivm verdrinken. En heb je een idee van de luchtvochtigheid, hoe hoog die is?

Tamara_089; Die groeien goed! <3

Britta31; Op dit moment heb ik alleen de Veronicella Sloanie, Arion Rufus (Oranje) en Deroceras Reticulatum. Die laatste heeft wel een patroontje, maar ik heb momenteel alleen jongen, dus daar zie je niks op. En heb 2 iets grotere, maar die zijn wit, dus die hebben geen patroontje :Y)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 03:31

Eitjes! *\o/* Dit keer 10 eieren apart kunnen zetten. Nouja eigenlijk 11, maar 1 ei gaat niks uitkomen denk ik. 10 Minder dan de vorige keer, maar kwam er om 4 uur 's ochtends achter dat ze aan het leggen was en om 7 uur was ze nog niet klaar.. Dus toch maar gaan slapen :z

Heb m'n Pomatia's ook zien paren, dus hopelijk binnenkort ook eitjes van hun.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:45

Komen de eieren uit hun mond??

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:50

gaaf filmpje!
gefeliciteerd met de eitjes, lekker spannend!

Verkoop je eigenlijk veel slakken Daphne?
Volgens mij staat heel je huis vol :')

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 05:31

Op het filmpje lijken ze idd uit de mond te komen, maar ze komen uit de zijkant van hun hoofd, net onder het oog. Heb een filmpje waarop je dat plekje kunt zien, maar youtube werkt niet echt mee vandaag -O-

Verkoop gaat niet zo hard. Vooral de kleine soorten, of naakslakken, daar moet je maar net een liefhebber voor vinden. Wil dit jaar op beurzen gaan staan, denk dat mensen sneller geinteresseerd raken in slakken als ze ze in het echt kunnen zien, dan alleen een foto'tje op marktplaats :)

tessyke schreef:
Volgens mij staat heel je huis vol :')

Nee hoor O:) :+

Vruchtbare Isabella's :') Nu weer 13 eieren erbij.
Afbeelding