Leuk inowa hier hebben we gelukkig ook weer 3 van die kruising het bleven maar elke keer stieren nu hebben we een met blauwe ogen en mega wimpers echt mooi
Wij hebben voornamelijk brownswiss koeien en een paar holstein en fleckvie. We hebben hier meestal brownswiss kalveren of kruising brownswissXbelgisch blauw voor de verkoop En soms dus een keer een fleckvie of holstein
Soms kun je beter een show lopen met een koe die minder tam is dan met een koe die nergens meer van onder de indruk is Die minder tamme koeien willen dan tenminste een beetje lopen..
Die staarten kunnen een kriem zijn! Ooit een staart moeten wassen van een 4 jarige vaars.. Nou, ben even lang bezig geweest met het schoonmaken vd staart als de jongens bezig waren met scheren van het dier
Lijkt me idd een hoop werk zeker in deze hitte. Gisteren met mijn vriend in de brandende zon wei open gespit om lek te maken in sproeiinstalatie (oké niet liegen ik kwam helpen toen het gat al was gegraven hihi) maar daarna wel met alles geholpen helaas provisorisch kunnen maken de overschuifmoffen wilde maar niet verder over de buis. Daarna alle buizen gelegt om de sproeiers aan te kunnen zetten, ik mocht de wacht houden bij het lek en sproeier in de gaten houden snap best waarom ik dat moest doen en hij droog bij de pomp, wat was het grondwater toch ijs en ijskoud maar een ding is wel een voordeel het was een goede afkoeling op het hete weer.
Eilinora
Geplaatst: 07-07-15 18:03
Dat is idd wel heerlijk zo'n koude straal met dat warme weer.
Mijn vriend heeft gisteren de 4 vaarsen geschoren en vandaag de uiers geschoren.
Heb echt super veel zin in donderdag/vrijdag!
Mijn vriend had nog ff een foto gestuurd,uiers zijn nog niet vol op de foto maar vind het leuk om ze op een rijtje te zien.
Even snel de laatste pagina's bekeken... Knappe koeien zien passeren
Vandaar dat dit topic mij ook wel gepast leek voor mijn vraag... Deze zomer ga ik een kalf gaan ophalen (Holstein x Blonde D'Aquitaine of Holstein, weten we niet exact ). Het is een volledig "rost" vaarsje met een witte kol op dr koppie. Ze zal voornamelijk dienen om de wei netjes bij te houden en evt een kalfje later als ze volwassen is. Beetje melk is altijd leuk Hoe dan ook... Het is wel praktisch dat zo'n koe in de hand is en gezien het nog een kalfje is, lijkt mij dit nog perfect mogelijk. Darom ga ik ook een halster bestellen voor haar, mooi op maat gemaakt
Maar heeft iemand enig idee wat de afmetingen zijn van een halster voor kalveren/koeien ?? Ze zal dus vermoedelijk uitgroeien tot een koe met een Holsteiner-bouw.
Je kunt ook een kalverhalster kopen om ze te leren lopen aan een halster. Tussen de €5 en €10 heb je er 1. Beetje zonde om elk half jaar een nieuw halster te kopen En de echte leren showhalsters ben je voor een goedkope €80 kwijt. (staat hier ook ergens in dit topic een link )
De precieze afmetingen kan ik je niet vertellen, maar de goedkopere halsters kun je verstellen. En bij koeien wordt niet gewerkt met de maten mini-normaal-cob-full
Als ik jou was zou ik met een nog niet tam kalf een halster zoeken waar ook een keel en frontriem aan zitten. De dames hier krijgen hun halsters namelijk prima af. XD
Maar ik ga een halster laten maken, dus ik heb wel afmetingen nodig eigenlijk :p Ik laat een halster maken voor mijn paard, mijn pony, mijn ezel en dus ook voor mijn kalf. De halsters zijn dus sowieso met keelriem Maar degene die ze maakt, heeft dus geen maten voor koeien en ik vind precies ook netgens afmetingen terug... Vandaar dat ik het hier even navraag
en niemand die eens zijn eigen halsters kan opmeten toevallig ??
Kalf komt bij andere koeien hoor Alleen nu even op stal voor enkele maanden om het aan de hand te laten wennen, te leren meelopen,... In de tussentijd komt het dan op de wei bij mijn paard, pony en ezel.
Eilinora
Geplaatst: 11-07-15 10:07
Succesvolle dag gehad gisteren.
Als eerste moesten Anita en Geertje(beiden 1ste kalfs vaarsen). Anita werd 4de van de 8 met zeer lovend commentaar van de jury.
Als tweede ging Geertje,die werd 7de helaas maar nog steeds super beoordeling van de jury.
Onze beide 2de kalfs koeien Emmi en Nelli moesten in dezelfde rubriek tegen elkaar.
Een best wel zware rubriek met 5 prachtige koeien.
Ik liep met Emmi en mijn vriend met Nelli.
De verassing was erg groot dat onze Emmi uitgeroepen werd tot kampioen 2de kalfs koeien en direct daarna won ze ook de prijs voor het beste uier!
Echt super! En ondanks dat we maar 1 week hadden geoefend gedroegen ze zich allemaal super!