Egels zijn geen knaagdieren dus die knagen niet
Het enige wat ze doen is ergens in bijten/kauwen om te anointen, maar dat doen ze meestal niet lang. En als ze dat al zouden doen met zo'n huisje zou dat niet heel veel kwaad moeten kunnen.
Ik heb mijn loopwielen idd uit Amerika, je kan ze overigens ook zelf maken en normaal ben ik daar ook wel van maar had er toen even geen tijd voor
dus de makkelijke (maar duurdere) weg gekozen.
Het wiel moet zo'n 30 cm doorsnee zijn. Een andere veilige in NL te verkrijgen optie is de Flying Saucer. Verder zijn er eigenlijk niet echt geschikte wielen hier. Je hebt nog het Comfort Wheel maar die zijn totaal niet stevig en rammelen behoorlijk dus zeker met een wat grotere egel valt hij makkelijk om.
Silent Spinner is groot genoeg maar daar zit een spleet in het midden die de teennagels uit kan trekken (is vaker gebeurd). En ik heb zo'n houten Karlie wiel gehad maar dat is echt NIET schoon te maken. Ze poepen waar ze lopen dus ook op hun wiel, zo'n houten wiel is dus in no time smerig en dat krijg je er echt niet meer af.
Er is een egelforum idd, een Nederlandstalige (heeft wel amper leden want er zijn nu eenmaal weinig egeleigenaren hier) en een Amerikaans/internationaal forum wat actiever is en waar vooral veel informatie op staat en waar een aantal zeer ervaren mensen zitten. En er zijn nog verschillende FB groepen.