Twee wilde rattenmeisjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Twee wilde rattenmeisjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:18

Ik volg je nog steeds..
Ik dacht dat bulten etc typisch iets waren voor de tamme rat (als nazaten van de lab-ratten) maar verdorie, de vlekjes hebben er dus net zo goed aanleg voor..

Hopelijk kunnen ze het weghalen.. sterkte hoor! Niet leuk dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 19:43

Dankje! :)

Nee, helaas hebben ratten er gewoon aanleg voor, ongeacht tam/wild of achtergrond. Tumoren ontwikkelen zich vaak vanaf een leeftijd die ratten in het wild niet eens halen (vanaf zo'n anderhalf jaar), het is voor het soort dan ook niet van belang dat ze genetisch zo tumorvrij mogelijk in elkaar zitten. Het is de snelle stofwisseling/celvernieuwing die maakt dat ratten er gevoelig voor zijn. Eigenlijk hetzelfde verhaal als met de hartproblemen die ze al eerder kregen, ze zijn tot ruim 1,5 jaar oersterk en gezond geweest en toen was het biologisch gezien niet meer nodig en gingen ze achteruit. Het is al zoveel meer dan ik had durven hopen hoor, maar toch hoop ik heel hard dat ze nog wat langer bij me mogen blijven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 08:38

Ze kon nog geopereerd worden en het is goed gegaan. *\o/* Ze heeft me wel voor het eerst in heel lange tijd weer eens gebeten, toen ik haar in het narcosekapje wilde stoppen, gelijk had ze. :D Ik vond het ook zo zielig en zo spannend en hoewel alles goed ging heb ik de eerste uren na de operatie nog wel getwijfeld of ik het juiste had gedaan, ze was echt heel zielig en ik kon merken dat ze een opdonder had gekregen van de narcose en stress van alles. Maar gisteravond wilde ze weer heel graag uit de kooi en vanmorgen stond ze weer zoals vanouds bij het luikje te wachten. <3 Nu loopt ze, zoals elke ochtend, samen met haar zusje los hier op tafel en ze eten hun papje en mijn crackers dus het zit wel goed. Ze vindt de hechtingen maar niks, maar ze blijft er vooralsnog wel af. :)

zwenneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 08:41

Yes! Goede keuze gemaakt dus. Nu hopen dat ze nog heel lang bij je is <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:48

:j Het worden wel echt oude dametjes hoor. Nu zijn ze ook wel een dagje ouder, maar toch. Loslopen is nog favoriet, maar wel met slaapsessies in hun huisje of bij mij op schoot tussendoor. Ik heb vanmorgen wat foto's gemaakt toen ze in hun huisje op tafel zaten. Zonder-vlekje is zich veel aan het poetsen vanwege de hechting die haar niet zint en het dierenartsluchtje. ;)

Zonder-vlekje:
Afbeelding

Met-vlekje wilde al slapen:
Afbeelding

Samen, Met-vlekje zit links en Zonder-vlekje rechts:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oude slaapkopjes <3
Afbeelding

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:50

Ligt het aan mijn telefoon dat ik de foto's niet zien kan?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:50

aw wat zijn ze schattig <3

zwenneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:51

O, ik vind de wasfoto's wel echt heeeel schattig, ook al is het niet zo'n leuke reden. Hoe gaat het nu met haar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:56

IMJ schreef:
Ligt het aan mijn telefoon dat ik de foto's niet zien kan?

Ik denk het, ik zie ze zowel op mijn telefoon als op de pc. :)

MarlindeRooz schreef:
aw wat zijn ze schattig <3

Dankje, het zijn ook echt lieverdjes. :j

zwenneke schreef:
O, ik vind de wasfoto's wel echt heeeel schattig, ook al is het niet zo'n leuke reden. Hoe gaat het nu met haar?

Lief hè. <3 Dat ze poetst is op zich wel goed, dat betekent dat ze zich goed genoeg voelt om zichzelf te verzorgen, dat deed ze de eerste twee dagen na de operatie nog niet. Het gaat verder best goed, ze heeft soms haar slechte momenten vanwege vocht bij de longen maar de medicijnen slaan gelukkig nog steeds aan en verder is ze weer gewoon zichzelf. :) Alleen oppakken vindt ze even niet zo leuk vanwege de hechtingen, dus dat doen we even niet. Gelukkig komt ze wel altijd uit zichzelf en ze neemt ook braaf haar pijnstillers zo uit het spuitje. :D

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:01

ahh wat een schattige foto's allemaaal. zelf heb ik thuis 2 gerbilmeisjes zitten :)
helaas willen zij niet echt tam worden... de volgende keer koop ik ze toch maar via een opvang ipv bij iemand voor knaagdiershows denk ik.

veel plezier nog met je beesies! :D
ze zijn wel groot geworden zeg!

zwenneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:07

Ah gelukkig!

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:11

Vervelend dat de ratten dames al last krijgen van kwaaltjes. Ik had eigenlijk ook gedacht dat ze langer gezond zouden blijven dan de tamme ratten. Mijn ratje van 2,5 heeft nog nooit iets gehad (wild kleur), dacht stiekum dat er wild bloed in zat, maar als ik het zo lees zijn wilde ratten per definitie niet gezonder.
(ik ben trouwens degene die je mailde over haar ;))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:20

xMyrth schreef:
ahh wat een schattige foto's allemaaal. zelf heb ik thuis 2 gerbilmeisjes zitten :)
helaas willen zij niet echt tam worden... de volgende keer koop ik ze toch maar via een opvang ipv bij iemand voor knaagdiershows denk ik.

veel plezier nog met je beesies! :D
ze zijn wel groot geworden zeg!

Gerbils vind ik ook zo leuk! <3 Jammer dat het tam worden niet echt lukt, ik denk inderdaad dat een opvang daar meer mee bezig is dan een showfokker. :j

Hopefully schreef:
Vervelend dat de ratten dames al last krijgen van kwaaltjes. Ik had eigenlijk ook gedacht dat ze langer gezond zouden blijven dan de tamme ratten. Mijn ratje van 2,5 heeft nog nooit iets gehad (wild kleur), dacht stiekum dat er wild bloed in zat, maar als ik het zo lees zijn wilde ratten per definitie niet gezonder.

Oh, leuk dat je hier reageert! :) Ze zijn inderdaad niet gezonder, er zit toch dezelfde genetische aanleg in helaas! Het kan ook zo wisselend zijn per ratje, ik heb ook een tam dametje van bijna 3, ze is al wel 5 keer geopereerd maar ze heeft 9 levens denk ik. :D Daar zit nog zoveel levenslust in! En ik heb ook ratjes gehad die vrijwel probleemloos 2,5/3 jaar werden, je kan er echt geen peil op trekken...
Hoe gaat het met je dametje? :)

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:26

Dat is het "nadeel" van zo'n ratje. Na 3 jaar is het op :( Kun je er niet nog langer van genieten.

maja: beater verleezen, dan det ge 't noeit hed gehad :D

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:40

Hopefully schreef:

Oh, leuk dat je hier reageert! :) Ze zijn inderdaad niet gezonder, er zit toch dezelfde genetische aanleg in helaas! Het kan ook zo wisselend zijn per ratje, ik heb ook een tam dametje van bijna 3, ze is al wel 5 keer geopereerd maar ze heeft 9 levens denk ik. :D Daar zit nog zoveel levenslust in! En ik heb ook ratjes gehad die vrijwel probleemloos 2,5/3 jaar werden, je kan er echt geen peil op trekken...
Hoe gaat het met je dametje? :)[/quote]

Jaa zag het topic weer voorbij komen en ik vind je wildjes echt leuk! Dat is wel heel vaak onder het mes maar als ze nog 'gezond' is, is dat het zeker waard. Ja gaat eigenlijk heel goed met haar ik kan nog steeds niet merken dat ze ouder wordt, alleen dat ze nu vaker inslaap valt als ze bij je zit, deed ze eerder liever onder een deken.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:30

Wat een mooie meiden zijn het toch en ben echt blij dat het zo goed met ze gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 08:12

Het gaat best goed! :) Ze zijn allebei ruim 10 gram aangekomen (Zonder-vlekje 25 in totaal, sinds ze op haar slechtst was), dus dat is heel fijn. Elke ochtend zitten ze bij mij en krijgen ze hun ontbijtje (babyvoer) en pikken ze van mij wat mee, dat helpt dus. :D

Met-vlekje klonk wel weer wat anders qua ademhaling, die heb ik gisteren weer even laten checken door de DA. Ze heeft weer wat meer vocht bij haar longen en krijgt nu 5 dagen de dubbele dosering van de vochtafdrijvers, hopelijk helpt dat. Zonder-vlekje klonk nog helemaal goed!

Verder blijven het heerlijke, actieve dametjes met nog altijd hun eigen willetje (dat wordt alleen maar erger :D). Zo wil Zonder-vlekje niet in de Duna (kleine kooi waar ze in moeten als ik hun kooi schoonmaak), dan knaagt ze hem gewoon kapot. Daarom mag mevrouw los op tafel als de rest in die bak zit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb wel heel veel geluk trouwens, van het nestje van 11 wildjes waar ze uit komen zijn er nog maar 4 in leven, waaronder die 2 van mij dus.. Raar idee!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 09:15

Wat een knappe meisjes RP <3
Ik duim dat de vochtafdrijvers hun werk doen :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 18:30

Dankje! Ik blijf het ook plaatjes vinden, maar ik ben misschien bevooroordeeld. ;)
Ik hoop het ook, bij Zonder-vlekje slaat het altijd goed aan dus hopelijk bij haar zusje ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 08:01

Weer hoog tijd voor een update. Inmiddels zijn ze ruim twee jaar en vier maanden oud en ze doen het nog steeds. :D Het zijn wel echt oude dames aan het worden, ze slapen veel en zien er oud uit maar ze zijn nog net zo eigenwijs als vroeger. :+

Ze zitten beide natuurlijk nog behoorlijk aan de medicatie en bij Zonder-vlekje is de dosering al een paar keer omhoog gegaan. Afbouwen zal niet meer gaan, daar is ze gewoon al te 'versleten' voor, maar ze reageert er vooralsnog steeds goed op. Met-vlekje heeft vaker last van de abcessen in haar longen en zit daarvoor dus weer aan de antibiotica. Dat is dus ook iets waar ze niet meer vanaf zal komen. Eigenlijk zijn het dus twee tikkende tijdbommetjes geworden, maar dat ze er nu nog zijn is al een groter wonder dan ik had verwacht toen ze ziek werden, een maand of 8 geleden.

Samen in hun huisje, hier ontbijten ze altijd:
Afbeelding

Of ze jatten mijn ontbijt:
Afbeelding

Zonder-vlekje:
Afbeelding

Met-vlekje:
Afbeelding

Neusjes: <3
Afbeelding

Afbeelding

Met-vlekje links, Zonder-vlekje rechts:
Afbeelding

Zonder-vlekje:
Afbeelding

Oud, maar nog steeds zo mooi:
Afbeelding

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 13:32

Ze blijven schitterend :)
Als je topic weer in de lijst omhoog schiet, ben ik elke keer bang voor slecht nieuws. Dus het is fijn om te lezen dat het nog steeds (relatief) goed met ze gaat. Geniet van je schitterende dames!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:54

Ach, de wilde rattenmeisjes <3
Ze zijn echt fantastisch RP.
Ik heb lang tamme ratjes gehad en ook hier in de tuin lopen genoeg wilden rond.
Die heb ik dan weer liever niet, gek hè? Ik schrik me een hoedje als ze opeens voor me uit rennen richting de paarden.

Ooit... komen hier weer ratjes.

Jatoby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:58

Wat zijn ze ontzettend lief zeg! En ze worden inderdaad oud! Die van mij zijn net geen drie geworden :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:06

Wat een lieverds, hopelijk kunnen we nog lang meegenieten van de dametjes. :)

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:24

Die laatste foto blijft gaaf RatPassion!! <3