Vjestagirls fotoboek (aquarium opzetten). Eerste vis p13!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:07

Vjestagirl schreef:
Daarnet voor het eerst water afgeheveld om de bodem wat schoner te maken. Laat het duidelijk zijn dat ik dat nog eventjes moet oeffenen...

hihi, water in je mond? :P

Vjestagirl

Re: Vjestagirls fotoboek (aquarium opzetten). Update p6.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 15:11

Oh nee, omdat er nog geen vis in zit had ik de hele slang in het aquarium geduwd en zo vol laten lopen, en voortaan doe ik dat onder de kraan.

Ik bedoelde mee het afhevelen zonder dat je alle zand meeneemt en planten ontworteld

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 15:07

De eerste visjes zijn er! Ik ben naar Dino Breda gegaan, en heb daar al hun roodvinzalmpjes meegenomen. We hadden verwacht dat het er een stuk of 20 waren, bleken het er 31 :oo . Iets meer dan ik gewild had dus (rond de 20) maar ach, de bak is groot genoeg en ze zijn per meer veel leuker dan per minder.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:09

Vjestagirl schreef:
De eerste visjes zijn er! Ik ben naar Dino Breda gegaan, en heb daar al hun roodvinzalmpjes meegenomen. We hadden verwacht dat het er een stuk of 20 waren, bleken het er 31 :oo . Iets meer dan ik gewild had dus (rond de 20) maar ach, de bak is groot genoeg en ze zijn per meer veel leuker dan per minder.

fotoo's :D

Wel apart dat ze ze dan niet hebben geteld met vangen? Neem aan dat je per vis moet betalen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 15:10

Ze hebben ze pas geteld met vangen. Maar k vind het niet erg, ik vind ze erg leuk. En ja, ik betaal per vis (bij deze per 3 vissen)

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:11

Vjestagirl schreef:
Ze hebben ze pas geteld met vangen. Maar k vind het niet erg, ik vind ze erg leuk. En ja, ik betaal per vis (bij deze per 3 vissen)

oh ok, dan snap ik m, dacht dat het zo was van je komt thuis en laat ze los, hee het zijn er ineens een stuk meer :P

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 16:02

Naja, in die zak was het nauwelijks te zien dat het er zoveel zijn, nu in het aquarium toch wel

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:03

dus je eerste bewoners zijn gearriveerd :D gaaf :D
heb je ze dan ook eerst met zo'n zak in het aquarium drijven of zeg ik nu domme dingen? :o

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 16:13

Ja, eerst drijven ze met zijn allen in een zak in het aquarium, om de water temperatuur binnen en buiten de zak hetzelfde te krijgen. Ik heb ook een beetje van het water van het aquarium in de zak gegoten, zodat ze kunnen wennen aan de water samenstelling. Na +- 45minuten heb ik ze met een schepnet uit de zak gevangen en los gelaten.

Voor deze heren en dames (die allemaal Karel heten) is dit een grote schok. Van een kaal glazen kweekbakje naar een groothandel met 1000en in een x aantal kuub, naar een bak van 50 x 20 x20 in de winkel met wat grind en een nepplantje, naar mijn 120x 47x 42, met een zandbodem, hout, planten stenen alles.

Een paar foto's.

In het zakje
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En wat zoekplaatjes (probeer maar eens doorzichtige water vlugge visjes op de foto te zetten)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:26

1 tip, niet de zak in het water hangen ;)
Dit wordt aangeraden om de vissen op temperatuur te laten komen maar dat is momenteel met dit weer niet nodig.
Die zakken van hand tot hand, over de balie etc... allemaal bacteries :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 16:27

*grin* te laat, maar k zal er bij de volgende aan denken.

Ze zijn trouwens wel heel erg leuk...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:29

Ik heb ze nooit gehad, snelle zwemmers??
*ik heb zojuist weer een dooie vis, heb mijn lampen al van 4.00 tot 7.30 en van 21.30 tot 00.30 gezet*

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 16:33

Jeps, behoorlijk. Ze zijn wat nerveuzig (maar goed wat wil je) maar opzicht. Wel behoorlijk vlot, maar ze beginnen zich nu te gedragen als schooltje wat dan wel weer grappig is. Allemaal naar links, allemaal naar rechts... Staart vinnen zijn nu nog redelijk oranje, maar ik vermoed dat ze met goede voeding en wat minder stress mooi op kleur kunnen komen en echt rood worden.

Ik zit er idd ook over te denken om mijn lampen 's middags n paar uurtjes uit te doen tegen de hitte...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:34

Zo heb ik laatst een keer voor een groot aquarium gestaan in een tuincentrum met allemaal kardinalen...
Ik naar links, zij naar rechts en andersom :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 16:37

Geweldig toch. En als ik m'n knijpdingetje in het water steek (wilde net ff een rot blad pakken) dan whoppa zijn ze allemaal weg. Allemaal verstopt tussen de planten :P

En k vind het wel mooi om te zien dat ze alles echt onderzoeken. Allemaal eventjes aan het hout 'voelen', tussen de planten door zwemmen, even snel langs de bodem...

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:40

Leuk hoor :) En ze komen vanzelf nog wel weer meer op kleur. Tipje voor de foto's, kortere sluitertijd proberen :)

Ik doe vaak de vissen in een emmer, met het water van de vissenwinkel. En dan hang ik een lucht slangetje erin waarmee ik uit mn aquarium water hevel, en dan doe ik een knoopje in het slangetje zodat het druppelt, en dat laat ik dan zo even staan, zo wennen ze aan het nieuwe water.

Maar de manier van zak erin hangen en steeds schepje erbij werkt ook prima hoor.
En inderdaad met schepnetje weer vangen en in je bak loslaten, ik gooi liever nooit water uit de winkel erbij :p

Vjestagirl schreef:
Geweldig toch. En als ik m'n knijpdingetje in het water steek (wilde net ff een rot blad pakken) dan whoppa zijn ze allemaal weg. Allemaal verstopt tussen de planten :P

En k vind het wel mooi om te zien dat ze alles echt onderzoeken. Allemaal eventjes aan het hout 'voelen', tussen de planten door zwemmen, even snel langs de bodem...

hihi, als ze net zo zijn als mijn vuurneons, komen ze over een tijdje juist er op af ipv weg te zwemmen. Echt alles wat ik hier erin steek, of als ik al de klep open doe, komen ze er op af :P

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 16:41

Nee daarom. Zeker omdat die jongen aangaf dat ze daar op het moment 3x in de week 50% van het water vervangen omdat het te warm wordt, en ze hetzelfde schepnet in iedere bak steken, neem ik liever het zekere voor het onzekere...

Nummus

Re: Vjestagirls fotoboek (aquarium opzetten). Eerste vis p13!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:23

Wat zijn ze leuk! Mooie namen ook. ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 17:25

Goed hé. Ze heten Karel om te voorkomen dat mijn huisgenote ze Klaas-Jan-Frederik-Flip-Hein kan noemen (1 naam). En ze zijn ook wel Karelig.. :P

K moet er wel grondig aan wennen dat er ineens vanalles beweegt. Ik keek net op van mijn laptop en toen ging het even 'huh, vis? Oh ja, vis!'
Edit: k zit me net te bedenken dat ze per kilo wel erg duur zijn...

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:40

Vjestagirl schreef:
Edit: k zit me net te bedenken dat ze per kilo wel erg duur zijn...

Naja, dan toch maar iets anders halen voor het avondeten. ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 17:42

Ik hoor net dat ze heel lang lijken, ze zijn echt maar 2,5 cm per stuk. Ze worden ook maar 5 cm lang...

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:55

Hoeveel heb je betaald dan? Per vis of per ... kilo? (laatste lijkt me best raar eigenlijk)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 18:01

Ik heb betaald per vis :P. €2,50 per vis of 3 voor €6,50. Dus ja, reken maar uit... :)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:13

Vjestagirl schreef:
Daarnet voor het eerst water afgeheveld om de bodem wat schoner te maken. Laat het duidelijk zijn dat ik dat nog eventjes moet oeffenen...

slang vullen met water en aan beide kanten dichtdrukken met je duim. 1 kant in emmer en 1 kant in je bak, tegelijk duimen eraf en het water stroomt ;)
geloof me, nu heb je nog schoon water maar een slok water met vissenstront of blauwalg (met als gevolg ziek ne :r) daar wordt je niet vrolijk van. :')

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:15

Vjestagirl schreef:
Ik zit er idd ook over te denken om mijn lampen 's middags n paar uurtjes uit te doen tegen de hitte...

bij mij helpt dit niet. ik heb met dit weer m'n verwarming een paar graden naar beneden. de temperatuur van het water liep hier al op naar 30 graden. een halve emmer koud water erbij gegooid en de thermostaat een paar graden naar beneden. nu blijft hij goed op temperatuur.