Twee wilde rattenmeisjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

emr

Re: Twee wilde rattenmeisjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:21

Wat jammer van de gezondheidskwalen.. Ik vind ze wel heel schattig om te zien!

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:11

Pfff wat sneu RatPassion, we hadden toch goeie hoop dat zij wel normaal oud zouden worden. Beterschap voor ze met een knuffel erbij :)

UnicoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 18:45

wat lief!
ik heb zelf ook 4 ratten en 2 rittens!
ik ben helemaal gek van ze!

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:46

Ondanks dat als ik ze op stal ofzo tegen kom altijd hard begin te gillen vind ik ze toch ook weer zo ontzettend leuk <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:32

Het gaat niet zo goed met ze, met name met Zonder-vlekje. :(
Ze worden oud en ik merk dat ze veel minder energie hebben. Voorheen haalde geen andere rat het in haar hoofd om ze te belagen (zelfs niet speels), nu gebeurt dat regelmatig en dat laten ze maar over zich heenkomen. Ze waren ook altijd overal als de kippen bij, nu zijn de Gouti's hen meestal voor. Daarbij komt dat ze dus die hartproblemen hebben. Bij Zonder-vlekje is de medicatie inmiddels verdubbeld en vandaag ging het zo slecht met haar dat ik weer naar de DA ben gereden om er prednisolon bij te halen ter ondersteuning. Ik moet eerlijk zeggen, als dit niet aanslaat ben ik bang dat ze haar tweede verjaardag (3 januari) niet gaat halen... Ik wil haar ook absoluut niet teveel medisch geklooi aan gaan doen, de stress die dat voor zo'n wildje oplevert weegt niet op tegen de tijdswinst. Voor mij wel natuurlijk, maar ik moet haar dat niet aan willen doen, al moet ik er niet aan denken haar te moeten missen. ;(

Het is zo'n lief en bijzonder ratje. Gisteravond lekker bij ons op de bank, ook veel rustiger dan vroeger, maar ze vindt het nog wel fijn. Ik had een witte chocoladeletter, witte chocola kent ze niet. Nu vertrouwt ze het wel als ik haar iets aanbied, maar het blijft prachtig om te zien met hoeveel voorzichtigheid iets onbekends geproefd wordt. :)

Afbeelding

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:14

Wat naar om te lezen RatPassion, ik hoop dat de medicijnen iets voor haar/ze wil doen. Ken je intussen goed genoeg om je te vertrouwen de juiste beslissing te nemen wanneer het niet meer gaat. Wens jullie heel veel fijne tijd saampjes :)

Sinterklaas is trouwens voorbij, ben je nu het overschot aan Chocolade letters aan het in slaan voor ze :)) Of voor jezelf? O:)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:00

awww... sterkte RP!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:05

Dank jullie! :) Ik durf niet te veel te hopen, maar ze is er nu een stuk beter aan toe dan vanmorgen en vanmiddag. Ze is actiever, ademt beter en ze maakt weer contact ipv zielig over een plateautje heen te hangen. Ik hoop zo dat dit doorzet!
Ods schreef:
Sinterklaas is trouwens voorbij, ben je nu het overschot aan Chocolade letters aan het in slaan voor ze :)) Of voor jezelf? O:)

Voor ons allemaal, genoeg mondjes om te voeden hier. :D

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 07:25

Wat een mooie update, hopelijk zet het goed door!

En betreft de chocoladeletters... :9 ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:21

Ze zijn er allebei nog, een klein wondertje. Vorige week zijn ze twee geworden! *\o/* Vlak voor kerst ging het heel slecht met Zonder-vlekje, ze heeft er wèèr medicatie bij en het gaat redelijk, maar ik maak me wel veel zorgen om haar. Ze is soms heel rusteloos, dan ramt ze net zolang met het waterflesje tot ze eruit mag. Wanneer ze losloopt of bij me zit is alles prima, dan is ze zichzelf, maar in de kooi is ze niet zo graag meer. Ik ben bang dat dat toch betekent dat ze wel aanvoelt dat ze zwak is. Ze is ook erg veel afgevallen, ruim 120 gram en ze is nu kleiner dan haar zusje. Ik vergis me nu dus ook weleens, ook omdat Met-vlekje ineens een stuk tammer en makkelijker te hanteren is. Heel apart, dat is zo sinds het met haar zusje slechter gaat.

De hartmedicatie werkt trouwens goed, bij Zonder-vlekje zijn het vooral haar longen. In eentje zit een 'massa', de nieuwe medicijnen bestrijden een abces als dat het is. Voor een tumor zou het niet werken, maar eerlijk gezegd bekijk ik het nu per dag en houd ik er heel erg rekening mee dat ze er binnenkort niet meer is. Heel stom misschien, maar ik hoop dat ze rustig in haar slaap overlijd en niet ingeslapen hoeft te worden, hoewel ze alles lief ondergaat is de DA toch nog steeds een beetje eng voor haar.

Dit zijn foto's van een paar weken geleden.

Samen
Afbeelding

Zonder-vlekje, ik vind dat ze er ook vermoeid uitziet hier. De ene dag is beter dan de andere... :
Afbeelding

Afbeelding

Weer Zonder-vlekje, op een betere dag. :) Laat niemand ooit nog zeggen dat wildjes niet tam en makkelijk zijn! Alle tamme ratten hebben mijn poging tot kerstfoto's verpest, terwijl zij lief meewerkte <3 :

Afbeelding

zwenneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:20

Wat zijn het toch een leuke niet- of welvlekjes :D

Ik hoop dat ze nog heel lang bij je zijn!

Wat apart dat met-vlekje zoveel kleiner is nou.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:33

Prachtige foto's weer RatPassion van je schitterende ratten!! Verdrietig om te lezen dat ze steeds meer 'dingentjes' krijgen. Blijf zeggen dat ik onwijs veel respect heb voor jouw zorg voor ze.

Ik hoop en duim dat je nog heel lang van ze kan genieten <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:33

Dank jullie! :)

zwenneke schreef:
Wat apart dat met-vlekje zoveel kleiner is nou.

Zonder-vlekje. :D Al is ze al wel weer 10 gram aangekomen. *\o/*

Maandag gaan ze weer naar de DA, helaas heeft Met-vlekje nu een bult. :( Ik weet niet of het nog verstandig is om voor een operatie te gaan, gezien haar hartje en stressgevoeligheid maar ik wacht even af wat de DA zegt. Op zich gaat het best goed met allebei nu, ze doen het goed op deze medicijnen, voor zover ik dat kan beoordelen.

Nog een paar foto's van Zonder-vlekje tijdens een loslooprondje:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zwenneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 00:16

Ooo..zonder-vlekje :o :o

Wat een prachtige foto's! Het blijven mooie dametjes, zoveel uitstraling <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 08:47

Ik blijf ze erg bijzonder vinden :+:

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:29

Super mooie beestjes zijn het <3<3

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:16

Ik heb het hele topic doorgelezen en ik vind het geweldig hoe je ze zo tam heb gekregen, echt respect! Wel sneu dat ze nu zoveel gezondheidsproblemen hebben, sterkte :l

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:26

Bedankt! :)

De afspraak bij de DA werd verzet naar gisteren ipv maandag. Gelukkig allemaal positief nieuws: Het gevoel dat ik bij Zonder-vlekje had klopt, ze is er een stuk beter aan toe dan een tijdje geleden. Haar longen klonken veel schoner, dus de extra medicatie is er weer vanaf. Hopelijk blijft ze het zo goed doen! Ze is ook echt zo leuk, inmiddels vindt ze het al helemaal niet eng meer bij de DA dus toen ik met Met-vlekje bezig was liep ze zelf het bakje uit om eens rond te gaan kijken daar. :+
Sinds vorige week heeft de grote kooi ook een extra deurtje zodat de ratjes zelf in en uit de kooi kunnen als ik op de bank zit. Zonder-vlekje is er altijd als eerste bij en het grappige is dat de vier tamme ratten uit die kooi het allemaal spannender vinden dan zij. Als ze ergens van schrikken schieten ze de kooi weer in, terwijl Zonder-vlekje gewoon blijft zitten. :D

Met-vlekje had dus een bult, haar hart en longen klonken goed genoeg om voor een operatie te gaan, dus ze is de bult nu kwijt. *\o/* Het toedienen van de gasnarcose moest wel een beetje creatief; vanuit mijn vest omdat ze er niet uit durfde en gaat bijten als ze gedwongen vastgehouden wordt. Maar dat ging prima, de operatie verliep ook heel goed en ik merk niks aan haar. Vanmorgen was ze alweer snel genoeg om me te bijten toen ik haar wilde pakken om de wond/hechtingen te checken, dus ze is helemaal zichzelf. :D

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 15:57

klinkt goed Jill... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 18:53

Vandaag is het alweer twee jaar geleden dat ik deze dametjes ophaalde! *\o/*

Hihi, het lijkt zoveel langer geleden, wat heb ik veel meegemaakt met ze (en zij met mij). Het gaat nog steeds heel redelijk met ze. Met-vlekje doet het heel goed op de huidige medicatie en is helemaal hersteld van de operatie. Zonder-vlekje heeft nog steeds wisselende dagen door vocht bij haar longen, door daar op in te spelen met de medicatie hoop ik het op te kunnen vangen. Haar gebruiksaanwijzing wordt ook steeds langer, ze voelt gewoon dat ze mijn lieverdje is en dat ik alles doe wat ze maar wil, dus als ze even doorheeft dat ik thuis ben wordt er aan het deurtje geramd tot ik er gek van wordt en haar eruit haal. :+ Ze is er nu dus bijna altijd uit als is er ben, ze heeft nu een huisje op tafel waar ze in kan en verder zit ze bij me, helpen met koken enzo :+ (er verdwijnen ineens wel heel veel stukjes groente in de badjas :D ). Het is gewoon een schatje. Enige wat wel lastig is, is dat ze andere ratten totaal niet tolereert. Dat is altijd zo geweest, vandaar dat ik de groep niet uit ga breiden zolang zij er nog is, maar nu wordt ze ook boos op mij als ik naar ratten uit een andere groep ruik. Of op de bank, als er andere ratten hebben gelopen valt ze de bank woest aan, er zijn nu een paar happen uit. _O- Met-vlekje is daar milder in, maar die accepteert mijn vriend dan weer niet. Als hij ook op de bank zit zoekt ze hem gericht op om in zijn vingers te happen. :o Verder zijn ze best leuk hoor. :D

Ik wist twee jaar geleden eigenlijk niet zo goed waar ik aan begon, ik zie me nog staan bij de bushalte met een bakje met daarin twee vreselijk bange wilde rittens. Mijn streven is altijd geweest om hun leven in gevangenschap in ieder geval acceptabel voor ze te maken, maar dat het nog zoveel meer in zou houden dan dat had ik nooit durven hopen. Ze hebben mijn passie voor ratten nog zoveel groter gemaakt en leren me nog steeds zoveel over hun manier van (be)leven en communiceren. De band met Zonder-vlekje gaat alle logica te boven. Gebruiksaanwijzing of niet, we snappen elkaar gewoon. En nu ben ik verslaafd aan ratten met wild bloed, ook hun schuld. :D Ik heb nu twee wildjes en acht halfwildjes in huis, heerlijk. <3

Afbeelding

Afbeelding

zwenneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 18:57

Wat fijn dat ze alweer 2 jaar bij je zijn! Ik hoop dat het nog een tijdje langer duurt, voor jou en de Smoeltjes. Ik vind het wel snel gegaan zeg. Ik weet ook nog zo goed dat je ze kreeg. Maar toch ook alweer zoveel meegemaakt inderdaad. Het zijn gewoon bijzondere ratjes <3

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:53

Bijzondere ratjes bij een bijzonder mens... heel mooi om jullie zo te volgen Jill :)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:57

Is het al weer twee jaar geleden dat je deze rattendames had gevonden? Ik herinner het topic nog als de dag van gisteren, knappe wilde dames ratten :)
Gefeliciteerd dat ze al weer twee jaar zijn, ik hoop dat je nog lang van ze kunt genieten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 14:54

Bedankt! :)
@ Wispeltuur: Ik heb ze niet zelf gevonden, ze zijn via de opvang bij mij terechtgekomen toen ze zes weken oud waren. :) Maar dat is alweer twee jaar geleden dus, het gaat zo hard en tegelijk voelt het alsof ze hier gewoon altijd geweest zijn. :)

Zo zitten ze me elke ochtend op te wachten: <3
(Links Met-vlekje, rechts Zonder-vlekje)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met-vlekje:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:11

Zonder-vlekje heeft nu ook een bultje. ;( Morgen gaan we naar de DA, ik hoop dat ze nog geopereerd kan worden gezien haar hartje/longen...