En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 16:23

Pfoe hè… ergens is dit dan nog wel een redelijke uitkomst: niets besmettelijks en inderdaad niet/amper te voorkomen.
Stomme erwtenbreinen zijn het af en toe ook hè… eet nou verdorie gewoon vooral dingen die goed voor je zijn. _-:(

Wees alsjeblieft een beetje lief voor jezelf TS… Antoine heeft het ontzettend getroffen met jou. Die had zich geen betere laatste 1,5 jaar kunnen wensen :knuffel: Soms is het leven ontzettend oneerlijk, daar kan jij niets aan doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 16:34

Solleke_Noah schreef:
De uitslag van de dierenarts is er. Hij heeft de oorzaak vrij makkelijk gevonden: Antoine zijn maag was dubbel zo groot als normaal en er zat een halve voetbal lang, onverteerd gras in. Verstopping dus |( zijn symptomen komen daar ook volledig mee overeen: zeer plotselinge en acute vermagering op enkele dagen tijd.

Verder zijn al zijn organen onderzocht: longen, lever, nieren,... alles was in perfecte conditie. Ook geen teken van parasieten of wormen.

Dierenarts gaf nog mee dat ik me niet schuldig mocht voelen, dat hij al jaren emoes en nandoes op lang gras houdt en dit nog nooit zo heeft meegemaakt. Al gebeurd het dus soms wel en had Antoine dus deze vreselijke pech ;(

We hadden trouwens niks meer kunnen doen om hem te redden. Een operatie gaat eigenlijk niet, dat kunnen ze niet aan (qua stress enz). Ook gaf ik aan dat ik elke x grit onder hun eten meng, maar ook dat had niet uitgemaakt verder.

Ik vind het zo ongelofelijk k*t. Zo stom!!!

Voor Colette heb ik nu verschillende opties. Een kleiner stukje afzetten zodat ze dat op termijn kapotloopt en dus geen lang gras heeft. Jammere is dat ik ze juist bewust zoveel ruimte geef omdat het voor loopvogels gewoon fijn is lekker hard te kunnen rennen.... Ofwel het gras handmatig kortzetten met een grasmaaier. Ofwel toch heel regelmatig de paarden het kort laten grazen. Ik ga me even beraden wat de beste optie is. En natuurlijk met mijn vriend bespreken hoe we het nandoe-verhaal verder zetten...

Het is een kleine troost dat het gelukkig geen stille ondervoeding was of dat ik bepaalde parasieten over het hoofd heb gezien of iets... Na Maurice was ik er echt superscherp op. Moest het toch iets van bloedluis oid geweest zijn had ik mezelf dat moeilijk kunnen vergeven.

Zie je wel, jij doet het gewoon goed. Je doet je stinkende best maar soms heb je gewoon stomme pech.

Dikke virtuele knuffel voor jou, je kerel en Colette maar ook een grote pluim voor al je inzet en energie die je erin gestoken hebt. Hulde, je bent een kanjer!

Eilish

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 17:26

Oh wat rot en zo snel na Maurice ook. Klinkt als domme pech inderdaad. Volgens mij doe je enorm je best voor je dieren. Veel sterkte.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 17:52

Fijn dat je in ieder geval de oorzaak nu weet!
Kan mij voorstellen dat je lang gras en nandoes nu wel een gevaarlijke combinatie zal vinden.
Misschien toch een paar schaapjes of geitjes erbij?
(Weet niet wat je vriend zal vinden van dat voorstel..)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 19:08

Oh jee.... op zich fijn nieuws maar toch ook niet. Dit was te voorkomen geweest zal je wel denken....maarja als ze het normaal gesproken wèl goed kunnen hebben volgens de vogelarts..... dan is het dus toch wel erge pech.

Eten ze normaal ook lang gras? En kunnen ze het dan goed verwerken?
Of is het normaal gesproken zo dat ze het in stukken er af trekken? En als dat het geval is, kan er dan een reden zijn waarom Maurice die lange stukken at? Of waarom zijn maag die lange stukken niet goed kon verwerken (terwijl dat normaal wel goed gaat?)

Toch nog zoveel vragen......

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 19:22

Fijn dat je weet wat het is. En botte pech. Eigenlijk net zoiets onvoorspelbaars en onvoorkombaars als koliek bij een paard soms.

Succes met beslissen wat te doen met het gras en een eventueel maatje voor Colette.

Wat jammer toch he, zo'n leuk stel was het.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 20:46

Nou, dat is een geluk bij een ongeluk, dat ze meteen een oorzaak konden vinden. Je blijft niet met vragen zitten en je kunt Colette ervoor behoeden.

Het roept wel vragen bij me op. Leven die beesten en hun verwanten niet altijd in graslanden? Een savannedier dat doodgaat aan gras, dat klinkt bijna als een vis die verdrinkt... Des te beter snap ik dat je dáár nou net niet aan dacht.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 21:00

Wat sneu zeg, sterkte met het verlies van Antoine. Fijn dat je weet wat de doodsoorzaak is maar het lag echt niet aan jou. Ik weet ook niet of je dit zou kunnen voorkomen. Nandoes eten toch ook gewoon lang gras? Heb je gevraagd of de vorige eigenaar van Colette hier weleens van had gehoord? Of zelf het gras korter hield?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 07:12

Om op wat vragen over het lange gras te antwoorden: verstopping is wel bekend bij loopvogels (ook emoes en struisvogels kunnen hier last van krijgen). In het wild eten ze inderdaad ook veel gras. Het zal wel hetzelfde verhaal zijn als bij onze paarden, koeien,... : het gras op de pampa's is een ander soort gras dan het meer 'vettere' gras hier. Of dat is mijn redenering erbij althans.

Voor mijn gevoel stond het gras niet bizar lang en hij staat natuurlijk ook al anderhalf jaar bij ons op dezelfde wei. Dikke vette pech? Net wat grassprieten te laag afgebeten die dan verkeerd zijn komen zitten? Ik weet het niet en de dierenarts gaf aan dat hij zijn nandoes ook altijd zo gehouden heeft zonder problemen.

De fokker van Colette heeft zijn nandoes voor zover ik op de foto's kan zien vooral op zand. Sowieso hebben veel loopvogel houders niet suuuuper veel ruimte ofwel veel meer nandoes dan twee, waardoor ze al snel het gras kapotlopen. Ik vond het juist fijn hen lekker veel ruimte te geven en de mogelijkheid tot hun natuurlijk gedrag (grazen).

Bedankt trouwens nog eens voor alle sterkte wensen <3 mogelijk ben ik de komende dagen een beetje minder op bokt, ben er gewoon echt verdrietig van en moet het even verwerken..

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 13:43

Had het even niet meer gevolgd.
Schrik hier van.

Heel erg veel sterkte ts.
Maar maar je hebt hem top verzorgd. En je kon hier niks aan doen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 14:20

Zijn er wel genoeg kiezels voor ze om goed te kunnen verteren?
Mijn emoes zie ik trouwens nooit gras of groen eten!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 15:21

Ze schreef ergens dat ze alle dagen grit krijgen, dat zou toch genoeg moeten zijn.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 15:28

Ach jeetje..

Nu ik dit zo lees herinner ik mij dat het bij zwanen ook wel voorkomt dat ze verzwakt raken door grasproppen, maar dan volgens mij vooral in de snavel/begin van de keel.
Zo komen ze dan in opvang terecht. Die grasplukken kunnen er nog uit worden gehaald dan, omdat ze hoog zitten.

Sterkte met het verwerken van deze schrik.
Lief en leed… ik wens je als tegenhanger nu veel lief toe. Je doet je best en dat is alles wat je kan hoor! :knuffel:

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 15:43

Grit is meer voor de kalk. Kiezels hebben ze nodig om te malen in hun spiermaag.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 15:47

josien_m_ schreef:
Grit is meer voor de kalk. Kiezels hebben ze nodig om te malen in hun spiermaag.

Ze krijgen inderdaad elke dag grit (schelpen en kiezels, allebei) door hun voer. Heb er ook wel eens grotere steentjes in een pot bijgezet maar die nemen ze niet.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 15:52

Dan moet dat toch afdoende zijn ja. Vond de dierenarts bij de autopsie ook steenjes in de maag?
(ik zie mijn emoes ook de steentjes niet pakken trouwens..)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 16:53

josien_m_ schreef:
Dan moet dat toch afdoende zijn ja. Vond de dierenarts bij de autopsie ook steenjes in de maag?
(ik zie mijn emoes ook de steentjes niet pakken trouwens..)

Daar heeft hij eigenlijk niks van gezegd. Ik had zelf wel nog gezegd dat ik grit onder hun eten mengde maar hij zei dat het geen verschil had gemaakt. Omdat ik ze de steentjes nooit zag pakken ben ik het expres door het voer beginnen mengen zodat ze zeker wat binnen kregen..

@Marigold: wist ik niet dat zwanen daar ook gevoelig voor zijn. Wat stom eigenlijk he :\

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 18:29

Wat verdrietig :( sterkte

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 18:39

Wat naar. Je had dus eigenlijk niks kunnen doen om dit te voorkomen. Vind overigens dat je een geweldig en verantwoordelijk 'baasje' bent. Natuurlijk moeten dieren zoveel mogelijk ruimte en vrijheid hebben...

En, wat nu?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 22:39

Jeetje wat rot zeg!

Moet je nu op zoek naar een nieuwe maat? Of kan colette nog alleen blijven?

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 09:43

Wat ontzettend verdrietig.
Heel veel sterkte met het verlies van Antoine.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-24 13:42

Bedankt voor het bloemetje, echt heel erg lief <3

We hebben hier thuis lange gesprekken gehad en ook nog eens met de dierenarts gepolst. Hij blijft zelf van mening dat het domme pech was en hij in een gelijkaardige situatie nooit problemen heeft gehad. Als ik heel kritisch naar het gras kijk, had ik het op dit moment ook niet als 'te lang' ingeschat. Ik wil gewoon geen nandoe weer erbij nemen, als het door mismanagement fout zou lopen, maar dat snappen jullie vast.

We hebben dus beslist om onze erfindeling om te gaan gooien. We maken naast de paddock van de paarden een "dierenwei", waar Colette + toekomstig vriendje, onze loopeenden en onze kippen samen op gaan lopen. Op die manier zal het snel afgegeten worden en zitten we niet meer met die twijfels over het gras. Ik vind het wel jammer, want de nandoes hadden zo'n mooi stuk bij ons, alle dagen dus vers groenvoer en vooral een heerlijk zicht om ze op topsnelheid te zien lopen. Het stuk dat we nu in gedachten hebben is 450 vierkante meter, een pak kleiner dus.

Super lang over getwijfeld! Maar als we nandoes willen houden in de toekomst, ga ik anders onrustig blijven. Op deze manier staan ze ook vlak tegen ons huis aan, ipv op de weide achteraan, zodat ik er nog beter zicht op heb. De eendjes en kippen gaan een groter stuk ook wel waarderen (die zitten nu in onze tuin, heel wat kleiner dus).

Colette doet het trouwens supergoed, ze eet elke dag haar brokjes en komt snel aanlopen als ze ons ziet. Ze is wel eenzaam, daar valt niet naast te kijken. We hebben bij verschillende bedrijven offertes opgevraagd voor de omheining (willen hem meteen vos en marterproof omwille van de kippen en eendjes) dus hopelijk kunnen we alles qua werken snel in gang zetten...

En waarom dan toch de knoop doorgehakt om nandoes te blijven houden? Het zijn echt hele hele leuke dieren. Heel zachtaardig (fijn met mijn zoontje van 2 jaar die hier rondloopt), heel grappig. Ik moet vaak om ze lachen, ook om dat hypernerveuze. Ze zijn op hun manier knuffelbaar, meer dan de eendjes bv. Ik ben gewoon een beetje verkocht aan die gekke beesten. Het is wel met een klein hartje hoor, verlies van Maurice en Antoine zo kort op elkaar heeft er echt ingehakt en me erg onzeker gemaakt :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 13:49

Ik denk dat het heel goed is juist om er weer een andere nandoe bij te zoeken en ze anders te gaan houden, als dat je rust geeft. Zodat dat zal zijn wat er op je erf speelt en niet het verlies om Maurice en Antoine, en je weer wat zekerder wordt.

Het idee van een vogelweide klinkt goed. Gaan de kippen en eenden 's nachts op hok?
En misschien dat ik de nandoes nu overschat qua intelligentie en nervositeit maar wellicht dat je ze af en toe naar een groter stuk kunt begeleiden voor wat beweging?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-24 14:01

Ik denk dat zo'n nieuwe wei hen heel zenuwachtig zou maken, maar indien dat niet zo is, is dat wel een mogelijkheid (de paardenwei dan). Nu kunnen ze op 450 vierkante meter ook wel een sprintje trekken, maar het is toch een pak kleiner he. De eendjes/kippen krijgen een (open) nachthok en de nandoes een schuilhok.

Deze laatste foto van Antoine wou ik nog delen, in september nog genomen :+:

Afbeelding

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 14:19

Solleke_Noah schreef:
Ik denk dat zo'n nieuwe wei hen heel zenuwachtig zou maken, maar indien dat niet zo is, is dat wel een mogelijkheid (de paardenwei dan). Nu kunnen ze op 450 vierkante meter ook wel een sprintje trekken, maar het is toch een pak kleiner he. De eendjes/kippen krijgen een (open) nachthok en de nandoes een schuilhok.

Deze laatste foto van Antoine wou ik nog delen, in september nog genomen :+:

[ Afbeelding ]

Wat een mooi plaatje!

Ik snap dat je, zeker voor je eigen gemoedsrust, eea aan wil passen om er alles aan gedaan te hebben dat zoiets niet meer voor kan komen. De nandoe die zich bij jou mag vestigen kan in z'n handjes klappen..