De uitslag van de dierenarts is er. Hij heeft de oorzaak vrij makkelijk gevonden: Antoine zijn maag was dubbel zo groot als normaal en er zat een halve voetbal lang, onverteerd gras in. Verstopping dus

zijn symptomen komen daar ook volledig mee overeen: zeer plotselinge en acute vermagering op enkele dagen tijd.
Verder zijn al zijn organen onderzocht: longen, lever, nieren,... alles was in perfecte conditie. Ook geen teken van parasieten of wormen.
Dierenarts gaf nog mee dat ik me niet schuldig mocht voelen, dat hij al jaren emoes en nandoes op lang gras houdt en dit nog nooit zo heeft meegemaakt. Al gebeurd het dus soms wel en had Antoine dus deze vreselijke pech
We hadden trouwens niks meer kunnen doen om hem te redden. Een operatie gaat eigenlijk niet, dat kunnen ze niet aan (qua stress enz). Ook gaf ik aan dat ik elke x grit onder hun eten meng, maar ook dat had niet uitgemaakt verder.
Ik vind het zo ongelofelijk k*t. Zo stom!!!
Voor Colette heb ik nu verschillende opties. Een kleiner stukje afzetten zodat ze dat op termijn kapotloopt en dus geen lang gras heeft. Jammere is dat ik ze juist bewust zoveel ruimte geef omdat het voor loopvogels gewoon fijn is lekker hard te kunnen rennen.... Ofwel het gras handmatig kortzetten met een grasmaaier. Ofwel toch heel regelmatig de paarden het kort laten grazen. Ik ga me even beraden wat de beste optie is. En natuurlijk met mijn vriend bespreken hoe we het nandoe-verhaal verder zetten...
Het is een kleine troost dat het gelukkig geen stille ondervoeding was of dat ik bepaalde parasieten over het hoofd heb gezien of iets... Na Maurice was ik er echt superscherp op. Moest het toch iets van bloedluis oid geweest zijn had ik mezelf dat moeilijk kunnen vergeven.