En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 18:20

Solleke_Noah schreef:
Jullie hebben niet veel vertrouwen in mijn clicker capaciteiten zo te lezen _O- _O-

Zekers wel.

Maar wat minder in dat reactieve pindabrein van die maar half door geevolueeerde gevederde dino's...

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 18:26

Femke_Tweety schreef:
Solleke_Noah schreef:
Jullie hebben niet veel vertrouwen in mijn clicker capaciteiten zo te lezen _O- _O-

Zekers wel.

Maar wat minder in dat reactieve pindabrein van die maar half door geevolueeerde gevederde dino's...

Idd plus de nodige stress gevoeligheid.. ( je staat in eensxdan met 2 pers waarschijnlijk) of je klikker heb je vast in rechts ipv links
Die beesten zijn daar te stressig/ te dicht bij natuur naar mijn mening

tamary

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 18:29

Dierentuinen doen veel met clickertraining en daar heb je enkel wilde vaak nogal stressgevoelige of zeer sterke dieren en dat gaat incl. injecties geven/bloedafname. Sedatie voor alles is veel te riskant nl, dus er is zeker wat mogelijk, alleen hoe je dat traject traint zal wat puzzelen worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 20:04

Femke_Tweety schreef:
Solleke_Noah schreef:

Zekers wel.

Dat dus :j

Maar wie weet, verrassen ze ons :D

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 21:30

Femke_Tweety schreef:
Zekers wel.

En dan met de nadruk op "dino's".

Ik vind het oprecht spannend dat je dit wilt gaan doen, het zijn tenslotte geen kippen :o .

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 21:46

Ik zou denk ik op zoek gaan naar een nandoe pedicure hoor ipv zelf dingen te gaan proberen zoals de snoeigiraffe :)* :))

Het is ook altijd wat bij jullie he :')

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 23:29

Hoefsmid vragen?? :+

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 00:03

Haha sommige reacties ook, dat harnas op ebay _O-
Succes TS! Ben benieuwd!

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 10:35

Stille meelezer meld zich. Ik heb (als clickertraining leek) wel eens clickertraining met onze kippen geprobeerd en dat ging best! Wel een stuk simpelere dingen dan poot geven en aan de nagels zitten. Ik geloof dat zelfs dieren met erwtenbrein echt veel kunnen leren dmv clickertraining (helaas heb ik geen dommere wezens dan paarden tot mijn beschikking om mijn theorie uit te proberen :') ). Ben dan ook heel benieuwd hoe dat zou gaan en hoop stiekem wel een beetje dat je het probeert en ons update O:)
Een vriendin van mij heeft wel eens met voedselbeloning een goudvis geleerd door een ringetje te zwemmen, en heb ook wel eens een filmpje gezien van een giraffe in een dierentuin die door clickertraining zich vrijwillig liet bekappen. Echt heel interessant!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 11:15

Wel grappig, als je zoekt op Nandoe + clicker training..... krijg je honden beloningsbrokjes in Nandoe-smaak :=

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 11:18

pmarena schreef:
Wel grappig, als je zoekt op Nandoe + clicker training..... krijg je honden beloningsbrokjes in Nandoe-smaak :=

:')

Denk dat ik het eerst ga proberen met gewoon voedselbeloning bij gewenst gedrag (dus zonder het clickgeluid). Heb wel een clicker voor de paarden liggen dus kan die op elk moment erbij pakken indien nodig. Normaal gezien kan ik haar al vrij makkelijk aaien over de rug bij het voeren, dus ik heb goeie hoop.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 11:20

Het lijkt mij echt nog wel een heel eind van aaien over de rug, naar een poot pakken en een nagel kunnen knippen.... ik ben erg benieuwd :=

Zou je er ook geen 2 handen voor nodig hebben, om een tang zodanig in te kunnen knijpen dat je door die nagel heen komt.....? Of zou de hardheid / taaiheid ervan meevallen...?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 11:36

pmarena schreef:

:') :')

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:06

Solleke_Noah schreef:
pmarena schreef:

:')

Denk dat ik het eerst ga proberen met gewoon voedselbeloning bij gewenst gedrag (dus zonder het clickgeluid). Heb wel een clicker voor de paarden liggen dus kan die op elk moment erbij pakken indien nodig. Normaal gezien kan ik haar al vrij makkelijk aaien over de rug bij het voeren, dus ik heb goeie hoop.

Clickeren kun je ook heel makkelijk gewoon met je tong, dan heb je je handen vrij. Ik gebruik nooit een echte clicker. Het geluid maken is eigenlijk wel belangrijk, omdat het clickmoment aangeeft dat ze het goed doen. Een soort fotomoment zeg maar. De beloning (waar het ze wel om te doen is natuurlijk), komt daarna.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:26

Bloodymary schreef:
Solleke_Noah schreef:
[...]

Clickeren kun je ook heel makkelijk gewoon met je tong, dan heb je je handen vrij. Ik gebruik nooit een echte clicker. Het geluid maken is eigenlijk wel belangrijk, omdat het clickmoment aangeeft dat ze het goed doen. Een soort fotomoment zeg maar. De beloning (waar het ze wel om te doen is natuurlijk), komt daarna.

Dat doe ik inderdaad ook bij paarden! Eigenlijk veel handiger vind ik, beide handen vrij, zeker als je ook nog een target oid moet vasthouden. Ze hebben heel snel door aan welk geluid een voedselbeloning gekoppeld zit.
Heeft het haast met de nagel? Misschien voel je na een paar weken oefenen wel aan of het wel of niet haalbaar is en dan kan je natuurlijk alsnog andere mogelijkheden zoeken.

@pmarena :')

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:55

pmarena schreef:

In het Engels zoeken krijg je vaak betere resultaten, kon zelf niet zoveel vinden over nandoes, maar wel over struisvogels en clickertraining in dierentuinen :D
Vooral die eerste is interessant omdat ze dan ook aan de poten moeten komen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:57

Zo dat lijkt me een flinke klus.
Ik ken nandoes als echt heel typische dieren, totaal niet te vergelijken met wat anders in hun reacties en gedrag. Ze pikken zo op een glimmend iets alleen omdat het glimt, of een kleur heeft. En dan dat hele rare vluchtige zonder dat je in je buik de reden voelt (behalve een super nerveus gevoel). Petje af aan je TS, ben heel benieuwd hoe het je uiteindelijk gaat lukken die nagel regelmatig zonder gedoe kunt gaan knippen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:21

Als je een goede tang hebt om de nagel mee te knippen, zou ik proberen aan te leren met het klikkeren om met de tang de nagel aan te raken. En dit steeds verder uit te breiden.
Misschien lukt het dan zelfs om hem te knippen zonder de poot op te tillen.

Lalladidoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 14:54

Ik vond die nagel bijna lijken op zo'n kasuarisnagel joh! :wow:

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 14:57

Kan je een Nandoe niet in een houdgreep houden ofzo? Dat je haar optilt of vastpakt en dat iemand anders dan snel knipt ofzo?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 15:07

Iemand omschrijft dat hierboven idd Susanne. Hoe je een Nandoe kunt vasthouden met de vleugels naar achteren. Misschien ook iemand erbij voor de twee poten extra vasthouden :=

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 15:17

Normaliter is het een kwestie van snel maar doelbewust hanteren. Zelf al van alles door de handen gehad waarvan qua vogels de zwanen het groosts zijn. En dat is dus de vleugels op de rug vormen zegmaar een handvat en met de andere hand houdt je m achter de kop vast. Maargoed, de nandoe heeft daarnaast ook nog die lange sterke poten. Je zal missch zelfs wel met drie personen moeten zijn, 1 voor het zwaan-overeenkomstige gedeelte, 1 om beide poten vast te houden en 1 om knip te doen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 16:19

Tussentijdse update: veel meelwormen gevreten, nog geen nagel geknipt :+ ik heb haar pootje wel mogen aaien en zelfs even optillen, maar toen trapte ze m'n hand weg :')

Ga het wel gewoon tijd geven, elke dag even oefenen. Wil het na een tijd écht niet lukken, kan de vastpak-manier nog altijd. Maar het zou goed zijn als het zo stressloos mogelijk kan!

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:23

Ik denk dat knippen met poot op de grond wel een interessante gedachte is. Weet alleen niet of je er dan goed bij kan? En als ze dan trapt heeft ze volle bewegingsvrijheid, in hoeverre loop je dan gevaar om van je navel tot je keel opengehaald te worden....? :=

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 17:23

pmarena schreef:
Ik denk dat knippen met poot op de grond wel een interessante gedachte is. Weet alleen niet of je er dan goed bij kan? En als ze dan trapt heeft ze volle bewegingsvrijheid, in hoeverre loop je dan gevaar om van je navel tot je keel opengehaald te worden....? :=

_O- je weet het wel heel kleurrijk te brengen hahaha.

Bedankt trouwens iedereen voor alle tips (ludiek en minder ludiek) en ook voor de filmpjes! Zo grappig dat ze voor struisvogeltraining eendenkorrels gebruiken, die heb ik toevallig liggen want wij hebben ook loopeenden :D