Niet Aquascaping maar .... Hamsterscaping!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

Re: Niet Aquascaping maar .... Hamsterscaping!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-18 17:30

Het enige moment dat een scaping er netjes uit ziet is zonder hamster er in. Het is juist de bedoeling dat er flink en fanatiek gegraven wordt en dan zal de bak inderdaad na een week niet meer netjes zijn maar heerlijk rommelig; dat is juist het fijne er aan want dat betekend dat je hamster het naar zijn of haar zin heeft :)

Klim en klauter plekken heb je niet nodig, daar heeft je hamster ook geen behoefte aan naast wat klimmen over bijvoorbeeld een kurktunnel.

Je kan eens mee kijken op de Facebook groep. Ik gok dat je daar wijzer wordt dan enkel dit topic ;) Is ook mijn groep dus zelfde idee.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 19:40

Dat snap ik. Ik bedoel meer, qua compositie/opbouw. Hoe je het er als een logisch 'landschap' laat uitzien in plaats van een hoop troep in een bak gekieperd. Het is toch een soort etaleren.
Anyway, voor een eerste keer is het best leuk geworden vind ik (geïnspireerd op een van je voorbeelden).

Afbeelding (lastig fotograveren met die weerspiegeling.
Afbeelding

Nu nog een hamster :D .
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 12-04-18 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 20:04

Leuk hoor! Zit snel vol heh, zo'n bak? Ik zou voor de volgende keer wel wat meer bodembedekking gebruiken ;)
Ik zie ook een heel hoop korrels in je bodembedekking, is dat back2nature & houtkorrel? Dat is niet erg graafbaar

Ik heb op mijn website een stappenplan uitgetypt voor een bak van 80cm. Daar zou je dus op zich prima een handvat aan kunnen hebben. Zo te zien ben je daar eigenlijk ook al mee op de goede weg. Syren zijn natuurlijk veel groter waardoor de tunnels ook groter uitvallen en dat is echt iets waar je zelf mee moet experimenteren.
In de facebookgroep staat het stappenplan ook en daarbij ook een filmpje van een scape in een 80cm bak. Een voorbeeld hoe ik werk. Feit blijft wel dat ik mij op dwerghamsters focus qua inrichtingen ;)

Aldoende leert men. *\o/*

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:07

Klopt, toen ik het er in gooide dacht ik dit is mega veel. Maar ik zal volgende keer inderdaad meer de hoogte in gaan qua bodembedekking.
Ik ga zoeken naar het bestand. Thanx!
Het is trouwens back to nature, hennepspul en van dat cottonclean spul door elkaar. Ik ben zelf nogal stofallergisch, dus durfde zaagsel niet aan. Verhouding beter ander volgende keer? Van de laatste 2, minder van de back2nature?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 20:14

Ik zou het dan fijn bij hennepvezel & cotton clean houden en wellicht een keer plospan zaagsel proberen. Ik vind dat minder stoffen dan hennepvezel. Back2nature is geen graafbodem en in mijn ogen ook niet geschikt voor een hamstertje. Ze kunnen er geen tunnels of holletjes in graven en het verstevigd ook de massa niet. Ik gok dat het hier in alleen maar verzwaart.

Maar dat is mijn kijk erop. Wellicht ervaar jij het uiteindelijk heel anders.
Hier komt in ieder geval geen back2nature meer in huis :P

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:34

Ok, goede tip! Ik ga kijken hoe het bevalt. De vrouw van de winkel was hier nogal lyrisch over als gebruik IPV zaagsel. Maar als het niks is proberen we volgende keer een andere combi.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 21:06

Dat is om eerlijk te zijn een gebrek aan kennis. Hamsters horen te graven en dat kan niet in back2nature. Tenzij je van die slimmerikken hebt die ieder stukje gaan verpulveren en dan een graafbodem er aan over houden.

Ik heb een vertegenwoordiger mogen spreken in de winkel. Die kreeg ik het ook niet aan zijn verstand dat het gravers zijn. Hij vond het maar gek dat er zaagsel en hennepvezel in mijn scaping bak zat (waar ik toevallig net mee bezig was)

CathyTBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 10:32

Even dit topic omhoog schoppen ;)
Ik heb hier al eerder eens gereageerd, maar nu is het eindelijk zover dat ik zelf ook een beetje kan beginnen aan hamsterscaping! Daarom heb ik nu een paar vragen over het scapen :D

Ik zag dat jullie zaagsel en hennepvezel als bodembedekking gebruiken. Hoe mengen jullie dat en waar kan je dat kopen/bestellen?
Ook zie ik in die mooie bakken altijd veel hout. Houten huisjes, houten loopwielen enzovoort. Kan je dat makkelijk schoonhouden? Want mijn vorige hamsters hadden altijd plastic huisjes en plastic loopwielen, maar daar plasten ze ook vaak in... Plastic kan je dan makkelijk weer schoon maken, maar met hout lijkt me dat een stuk moeilijker?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-18 18:43

Ondertussen meng ik hennepvezel samen met zaagsel en cotton clean door elkaar. Dat is erg fijn en ze graven nog fanatieker! Je kan dit gewoon in iedere plaatselijke dierenwinkel kopen. Ik werk zelf bij Wesdijk.nl en heb hier ook het assortiment omtrent kleine & grote knagers in de hand. Het gehele assortiment is dan ook afgesteld op Hamsterscaping; immers is het hier begonnen dus ik probeer nogal graag dingen uit die ik weer deel!

Om een natuurlijke look te creëeren naast 'de rest' is inderdaad hout een heel stuk mooier. Qua plastic is er gewoon heel weinig op de markt om echt een goede inrichting te krijgen. Maar goed, be my guest natuurlijk! Hout kun je inderdaad minder makkelijk schoon maken en zal je op den duur moeten vervangen als hij vaak schoon gemaakt wordt. Ik ruik zelf niets, dus dat scheelt. Maar hoor ook mijn moeder niet klagen haha. En 18 hamsters ruik je toch sneller dan één.
Ik heb echter in mijn Hamsterkamer gewoon voor de Silent Spinner gekozen :) Die had ik al .....

Afbeelding
Hij staat al in de facebookgroep, maar ook eventjes hier!

CathyTBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 19:16

Dankje voor je uitgebreide bericht! Hier kan ik wat mee :D

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-18 20:09

Graaggedaan :) En join ook vooral de Facebook pagina ;)

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 19:22

Deze keer in het goede topic :o

Ik ga dit topic aanstippen.

Mijn vriend vind goudhamsters helemaal geweldig en ik zeg al bijna een jaar "tijdens kerst krijg je een hamster"
Nou nu word dat dus serieuzer (hij weet dat ik hem een hamster wil geven, dus hij kan zelf ook voorbereidingen doen. :) )
De winkel van Ts is iets te ver om langs te gaan, waar hebben jullie al je hamsterscaping spul vandaan? De dierenwinkel in de buurt heeft alleen maar plastic speeltjes etc.

Hebben jullie je bakken ookalweer opnieuw ingericht? :D

EDIT:ik zie nu dat de meesten dwerghamsters hebben, is dit alleen omdat de meeste huisjes/speeltjes etc kleiner zijn of ook qua gedrag?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-18 19:23

Ohnee! Ik ben gewoon fan van dwerghamsters en die kunnen in een 80cm bak wonen. Syren verkopen wij niet omdat niet iedereen 100 tot 120cm over heeft :)
Ook is het assortiment huisjes voor Syren een stuk minder en is het wel een echte uitdaging met inrichten.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 19:34

Ah, wij hebben gelukkig ruimte voor een 100x50 bak. Maar dat is dus wel de minimum maat, worden ze daar heel ongelukkig van? Je kan er natuurlijk minder dingen in stoppen (zeker als je al grotere huisjes moet hebben haha) maar met het minimum worden ze daar wel gelukkig van?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 19:47

maava schreef:
Ah, wij hebben gelukkig ruimte voor een 100x50 bak. Maar dat is dus wel de minimum maat, worden ze daar heel ongelukkig van? Je kan er natuurlijk minder dingen in stoppen (zeker als je al grotere huisjes moet hebben haha) maar met het minimum worden ze daar wel gelukkig van?

Syren zijn nier snel tevreden. Als je geen 120 of 150 kwijt kan zou ik voor een rusje gaan. :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 20:13

xDenies schreef:
Ook is het assortiment huisjes voor Syren een stuk minder en is het wel een echte uitdaging met inrichten.

Stomme suggestie mss, maar is het geen optie om bij ratten/fretten webshops naar huisjes etc te zoeken als je syren hebt?

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 20:23

Ik heb de meeste spulletjes besteld bij Zooplus. Daarnaast hebben de dierenwinkels hier in de buurt heel wat en het grote tuincentrum heeft ook wel het een en ander.
Ik heb ook een Syrische hamster in een 100 cm aquarium. Hij lijkt erg tevreden. Door de dikke laag bodembedekking maakt hij enorme gangen en tunnels.
Ik vind het soms wel lastig inrichten. Voor doordat je voor een Syrische hamster zo'n groot rad nodig hebt. Daardoor is de vrijheid in de rest van de inrichting al een beetje beperkt. Maar goed, er is nog best wat leuks van te maken!

Afbeelding

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 20:54

Bij Rodenttopia en webshop Whoopie verkopen ze leuke spulletjes. Verder drdknaagdierwinkel. :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-18 21:29

Het assortiment bij Wesdijk heb ik in handen. Daar vind je dus alles op het gebied van Hamsterscaping. Ook qua huisjes doe ik altijd mijn best om het juiste formaat op voorraad te hebben, maar het is wel lastig. Het is allemaal erg groot en niet heel bijzonder. Terwijl je voor een rus dat wel hebt. Daarom ligt mij voorkeur bij het werken met kurktunnels en dergelijke :)

Een meter kán, maar de kans dat je hamster stereotype gedrag gaat vertonen uit verveling is gewoon heel erg aanwezig. Zeker bij Syren. Die hangen snel in de deksel, of klimmen gewoon uit hun bak. Ze vinden op de gekste manieren hun uitweg. En een goed ingerichte bak doet gigantisch veel, maar toch zitten er een paar tussen …… -O-
Daarom blijf ik ook wel herhalen dat het Hamsterscaping is begonnen voor dwerghamsters, en daar toch ook voor het overgrote gedeelte wel zijn focus op ligt. Maar voor een Syr kan het ook, net als voor Gerbils, muizen enzovoort.

Ik zou ook absoluut geen Syr in een kleinere bak dan 120 willen. Dit is mijn bak momenteel:

Afbeelding

Daar word erg fanatiek in gegraven. Ik zie hem wel weinig, maar ik ben niet anders gewend van deze soort hamster. Hij is tevreden met zijn ondergrondse holletjes. En als ik een keer tot 12 uur/half 1 wakker ben dan zie ik hem wel :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-18 21:31

lor1_1984 schreef:
xDenies schreef:

Stomme suggestie mss, maar is het geen optie om bij ratten/fretten webshops naar huisjes etc te zoeken als je syren hebt?

Is niet stom. Al weet ik niet wat hun aanbieden. Veel producten die ik onder het mom 'rat' langs zie komen vind ik zelfs te klein voor een rat.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 21:37

Buizen, iglo's, sputniks,hangmatten, silent spinners en vast nog wel meer, ben ook alweer een poosje uit de ratten. :)
Gebruikte zelf ook van die touwdingen voor papegaaien als klimspul.
En kleine caviahuisjes etc.
Maar heb ook ooit zo'n loopbal gepakt, beide plaatjes eruit, stok erdoor en zo opgehangen, oud shirt erin en ze hadden een slaapplek erbij.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-18 21:41

lor1_1984 schreef:
Buizen, iglo's, sputniks,hangmatten, silent spinners en vast nog wel meer, ben ook alweer een poosje uit de ratten. :)
Gebruikte zelf ook van die touwdingen voor papegaaien als klimspul.
En kleine caviahuisjes etc.
Maar heb ook ooit zo'n loopbal gepakt, beide plaatjes eruit, stok erdoor en zo opgehangen, oud shirt erin en ze hadden een slaapplek erbij.

Klinkt onwijs leuk! Alleen hamsters zijn geen klimmers :Y) En als ze dit wel doen dan gaat er ergens iets mis haha.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 21:51

klopt maar die buizen (je heb rechte stukken en bochten en keuze uit transparant en creme) kun je ook neerleggen lijkt me. :)
Al kun je daarvoor wsl ook een pvc-buis gebruiken; op maat zagen, luchtgaten in boren en de ruwe randjes ff afvijlen.
En volgens mij kun je de sputnik ook wat ingraven, hoeven ze niet zo te klimmen om erin te komen, idem voor de loopbal.
Soms is het gewoon even omdenken en je creativiteit erop los laten.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-18 22:06

Jaa, daar heb je gelijk in. En inderdaad... die creativiteit moet je de vrije loop geven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 19:06

Ik schop het topic weer even onhoog als jullie het niet erg vinden. Ik kon via de zoekmachine niks vinden dus ik ga het toch maar vragen! Over 3 weken komt mijn Syriërtje (eerste hamster in plusminus 20 jaar) en ik ga me dus ook vol op het hamsterscapen storten. De inrichting van de bak (een gerbilarium) is geen probleem, maar ik had nog een vraag over de achterwand. Ik zou namelijk heel graag een achterwand van kurk erin zetten, voor het mooie maar ook voor het beschutte gevoel van mijn hamster. Een ander alternatief is een aquariumposter, maar ik ben meer fan van kurk omdat het wat lichter qua kleur is dan de meeste posters (en je hok dus niet zo'n donkere vlek wordt) en omdat het er natuurlijker uitziet. Maar, is het veilig? Als de hamster er aan knaagt, kan dit dan kwaad? Natuurlijk wil ik de randjes mooi afwerken maar knagen houd je altijd. Wat zijn jullie gedachten hierover? Alvast bedankt!