Mijn hobby; Slakken!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rakjetakje

Re: Mijn hobby; Slakken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 03:11

Leuk topic!

Ik heb zelf ook appelslakjes in mijn aquarium zitten, vind ze zo mooi!

Ik las ooit eens iets over dat deze niet verkocht mogen worden door een winkel. Weet niet meer precies waarom, waarschijnlijk inderdaad iets met schade aan het milieu door mensen die niet kunnen nadenken. Ik heb die van mij van marktplaats, dus misschien is dat een tip? Via marktplaats o.i.d. is het trouwens wel legaal om ze te kopen :D

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:05

Tamara_089 schreef:
appelslakjes... daar heb ik er verschillende van... in t paars en in t blauw :)

Zelfs Bas vid ze gaaaaaf

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 11:13

Slijmerig valt heel erg mee. Iig zolang ze zich op hun gemak voelen :j Bij stress is het soms wel erger. Sommige soorten slijmen amper meer, andere blazen belletjes en sommige hebben slijm wat je amper van je handen af krijgt.

Ik kwam per toeval de ''gewone'' reuzenslak tegen op marktplaats. En aangezien ik al mijn hele leven gek ben op slakken... Was dit natuurlijk geweldig. En toen ik eenmaal de Achatina Fulica had en er achter kwam dat er veel meer soorten zijn, wou ik ze allemaal :))

Baby's <3 Deze slakjes zijn nog maar heel jong.. Deze soort legt namelijk eieren van 1,5 tot 2 cm en de jongen zijn dus ook al best groot als ze uit het ui komen.
Afbeelding

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:41

Hoe houden jullie ze eigenlijk? In een terrarium? En wat gebruiken jullie als ondergrond en wat als voer? En het schoonmaken van de huisvesting, zijn ze vies wat dat betreft?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:45

Hier zitten ze in een terra. Met cocosvezel. Wel nat natuurlijk. Merk dat die grote slakken serieuze drollen maken. Dus dat is prima te verwijderen.

Iemand hier met Appelslakken? Vriendlief is al aan het neuzen voor een aquarium. Nu alleen de vraag, kunnen er evt visjes bij? en welke dan?

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:46

Kim k stuur je wel ff een appje

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:49

Ik had mi9jn slakken in een oud aquarium:
gaten in het deksel (waar de kabels doorheen gaan) afgedicht met een stuk karton of plastic en gewoon een laag cocopeat op de bodem en regelmatig het deksel omhoog.
Moet je wel opletten dat ze hem niet peren, sommige slakken gaan nl graag op onderzoek uit. :+

kiwiwitje:
Ik zou er geen botia's of kogelvissen bij zetten omdat die slakken eten, maar denk dat verder bijna alles wel kan.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 22:03

lor1_1984 schreef:
Ik had mi9jn slakken in een oud aquarium:
gaten in het deksel (waar de kabels doorheen gaan) afgedicht met een stuk karton of plastic en gewoon een laag cocopeat op de bodem en regelmatig het deksel omhoog.
Moet je wel opletten dat ze hem niet peren, sommige slakken gaan nl graag op onderzoek uit. :+

kiwiwitje:
Ik zou er geen botia's of kogelvissen bij zetten omdat die slakken eten, maar denk dat verder bijna alles wel kan.

Oke! thnx

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 22:32

die paarse zijn wel prachtig!

Mijn man begint een nut in te zien van slakken houden.
Hij vroeg of ik geen wijngaardslakken kon kweken om op te eten :P

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 22:34

Die paarse zijn WAUWIE! Die wil ik! :D maargoed, dat had ik al gezegd .. :P

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 01:15

tessyke schreef:
die paarse zijn wel prachtig!

Mijn man begint een nut in te zien van slakken houden.
Hij vroeg of ik geen wijngaardslakken kon kweken om op te eten :P

De afrikaanse zijn ook eetbaar hoor. :P
Moet je wel de a achatina of de archachatina's nemen, daar zit meer vlees op en die soorten kom je ook tegen op de markt in London en op de foto's waar ze reuzenslakken bereiden/eten.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 16:50

Rohol schreef:
Hoe houden jullie ze eigenlijk? In een terrarium? En wat gebruiken jullie als ondergrond en wat als voer? En het schoonmaken van de huisvesting, zijn ze vies wat dat betreft?

Ik heb slakken in terrariums, aquariums en in (nep)curverbakken :) Als bodem gebruik ik de blokken potgrond van de Action. Als voer groente, fruit, gedroogde insecten, kippenkorrel en brinta. En altijd een stuk sepia. Werk aan het schoonmaken heb ik bijna niet. Bodem verversen is niet vaak nodig en de ruiten blijven ook best lang schoon, na een poos kan er eens een beetje zand aan zitten of een poepje, maar dat is niet vaak.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:30

schoonmaken doe ik ook erg weinig. af en toe met een theelepel de drollen er uit vissen.
vaak koop ik ene zakje sla, een courgette of een komkommer. dis gaat gewoon in zijn geheel op.
sepia ligt er altijd in en een bakje water vinden ze ook fijn, ze gaan regelmatig even chillen in hun bad.

ramen maak ik af en toe schoon met een natte (schone) vaatdoek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:07

Wat leuk om te zien. Ik heb ook aantal jaar verschillende slakken gehouden.

Zou nog wel graag paarse appelslakken willen voor in mijn aquarium.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 15:28

Ik heb paarse appels met donkere voet en roze gestreept met witte voet. Wil nog heel graag blauwe appels <3

Maar weer eens een fototje van m'n jonkies;
Helix Aspersa Maxima (Die net uit het ei was bij het openen van dit topic!)
Afbeelding
Pleurodonte Isabella
Afbeelding

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 16:53

Wat trouwens wel leuk is.. De bovenste slak van de 2 foto's hierboven, heeft best wel een onverwacht kleurtje... Zijn ouders waren namelijk hartstikke donker.
Afbeelding

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:36

Maar je weet wsl niet wat er achter die ouders hebben gezeten qua kleurtjes. :)
Ik weet dat je uit albino x wildkleur meerdere kleurkansen hebt:
albino, wildkleur, white jade, rodatzi en leucist in wj/albino/rodatzi.
Heb zelf ooit een wildkleur gehad met witte staart, wsl een kruising van 2 kleurvarianten of een nakomeling van onzuivere kleuren.
Het zou me niets verbazen als je dat een generatie (of meer) later terugziet.
Ik hou zelf niet zo van kruisen ivm de onzuiverheid vd kleuren daarna, maar het kan wel heel goed zijn om de varianten een oppepper te geven omdat ze vaak uit verschillende lijnen komen en te maken hebben met inteelt of een smalle teeltbasis op de langere termijn.
Overigens heb je die onzuiverheid een paar generaties verder weer weg gekweekt als je selecteert op de goede kleuren, dus de wildkleuren verder verparen met wildkleuren etc.
En de leucisten zijn kweektechnisch dan niks waard, vaak zijn ze bij de hobbyhouder erg populair. :)

edit:
mijn stukje gaat vnl over de fulica, maar ik denk dat het wel redelijk gelijk opgaat voor de diverse soorten. :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:40

Afbeelding
Babybooom!
Iemand een betrouwbaar adres voor appelslakken. Waar ik dus alle kleuren kan bestellen?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 18:18

Nee, daarom is het ook onverwacht natuurlijk :P Zou kunnen dat er ergens in de lijn een andere kleur zit idd. Al zal het heel ver weg zitten, aangezien de ouders van een escargot kwekerij komen en zij hadden toch echt alleen donkere in de tent... Ben dan ook erg benieuwd naar de jongen van Tanja, die ouders komen van dezelfde kweker als de ouders van mijn leucist. Maar die zijn nog in winterslaap, dus duurt nog even voor we weten welke kleur die hebben.

Ah leuk Kiwiwitje! <3 Voor appels kun je even kijken op de facebookgroep Snailsister & Brothers!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 18:18

thnx:)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 18:22

Best kans dat het dan een simpele mutatie is, zo zijn de diverse kleuren ook ontstaan in den beginne. :)
In dat geval zou ik kijken of je ermee wilt kweken en welke kleurvarianten welk resultaat geven.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 18:32

Ja idd, denk dat ik dat eens ga proberen! Heb ze op een engelse groep gezet en binnen 20 minuten de vraag hoe ik aan hem kom en nadat ik zei dat hij uit eigen kweek komt, of ik jongen verkoop :Y)

Ik zag je berichtje al voorbij komen Kiwiwitje, haha :P

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 19:22

Daphne__ schreef:
Ja idd, denk dat ik dat eens ga proberen! Heb ze op een engelse groep gezet en binnen 20 minuten de vraag hoe ik aan hem kom en nadat ik zei dat hij uit eigen kweek komt, of ik jongen verkoop :Y)

Ik zag je berichtje al voorbij komen Kiwiwitje, haha :P

O:)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 10:46

Was er ook niet een bokker met naaktslakken Die waren ook heel leuk.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:24

TS heeft naaktslakken, pancake slugs. :j