Koeienshow

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Isegrim

Re: Koeienshow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:52

Dat is een heel gewone kleur voor een longhorn. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 23:01

Texas Longhorns zijn gewéldig! Ik zou maar al te graag zo'n huid in bezit willen hebben :D En de kleur van die stier die je liet zien is Brindle, een leuke kleurmutatie die ook te vinden is in Normande, Vosgienne, in Hereford-kruisingen en bij Schotse Hooglanders :)

De kalfjes zijn zooo koddig <3
Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 23:09

Die kleur van die stier is echt heel gaaf!!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 23:52

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 00:03

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 00:07

Wauw :oo
Persoonlijk vind ik deze veel mooier! Brindle met meer bruin dan zwart :+:

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 00:17

Spruitjee schreef:
Wauw :oo
Persoonlijk vind ik deze veel mooier! Brindle met meer bruin dan zwart :+:

Bewegend beeld:

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 00:21

anneliesdj schreef:
Trouwens, ik zag laatst een uitzending van de keuringsdienst van waren en dat ging over melkkoeien, tot hoever je een koe kon krijgen in melkgift en of er echt koeien zijn die 80 liter geven.
Ze waren op een gegeven moment op een bedrijf wat 'de perfekte melkkoe' ontwikkelt en die kerel liet een koe zien die 50 liter melk gaf, toen zei die verslaggever 'o maar ze ziet er best goed uit' waarop die onderzoeker (?) zei: ja ze zorgt te goed voor zichzelf, ze moet beter voor de boer zorgen. Dus meer melk geven ten koste van zichzelf.
Ik vind dat eigenlijk best erg, dat dat ten koste moet gaan van de koe zelf.

Het is niet ongebruikelijk dat een melkkoe een beetje inteert aan het begin van de lactatie. Het moet echter niet teveel zijn want dan gaan ze slijten.

Het is zoeken naar de balans tussen productie, gezondheid, voederconversie en nog wat dingen. Bedenk dat een koe veel melk kan geven maar als er daarvoor veel voer in moet en de koe is vatbaarder voor ziekten da houd je onder de streep per saldo minder over.
Nu maak ik als onderdeel van mijn werk toevallig bedrijfseconomische kengetallen voor mekveehouders dus kan het wel een beetje zien :D

Die longhorns zijn gaaf! Maar lijkt mij toch best lastig met die enorme hoorns.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 00:23

Ik vraag me altijd af - die longhornstieren zijn behoorlijk relaxed. Ze kunnen veelal gewoon benaderd worden en zijn gewend om in de hand te zijn. Je hebt op rodeo's zelfs vaak stieren die getraind zijn als rijdier. :D

In Nederland gebeuren nogal eens ongelukken met agressieve stieren. Is dat nou niet gewoon een kwestie van onvoldoende bewegingsvrijheid? Zijn stieren niet gewoon handelbaar als zij hun natuurlijke behoeften kunnen uiten in kuddeverband?

@fransje: In Texas is héél veel ruimte. Die beesten staan altijd buiten, in kuddeverband, op enorme ranches. Ruimte zat voor die hoorns! Ze fokken op 'spanwijdte', hoe breder, hoe gewilder.
Laatst bijgewerkt door Isegrim op 16-03-15 00:26, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 00:26

Isegrim schreef:
@fransje: In Texas is héél veel ruimte. Die beesten staan altijd buiten, in kuddeverband, op enorme ranches.

Ja dat moet ook wel want een voerhek wordt wel wat lastig met zulke dieren :D

Denk dat het zeker scheelt als ze meer ruimte en een meer natuurlijk leefomgeving hebben maar het karakter/ras maakt ook wel degelijk uit. Ene ras is toch wat feller dan de andere.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 00:28

fransje23 schreef:
Ja dat moet ook wel want een voerhek wordt wel wat lastig met zulke dieren :D

Ja, dat gaat niet werken. :') Volgens mij wordt er weinig of niet bijgevoerd. Longhorns zijn bijzonder voedselefficiënt. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 00:29

Wauw gelikt die stieren :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 00:33

Fransje, duidelijke uitleg! ^^

Isegrim, dit is per ras nogal verschillend en de stieren van melkrassen zijn over het algemeen drukker/agressiever dan de stieren van vleesvee. Deze stieren zullen in kuddeverband juist gevaarlijker worden, want je komt aan hún koeien! Ik ken wel boeren die op een gegeven moment met de trekker de koeien op moesten halen omdat de stier ze anders achterna ging.

In Nieuw-Zeeland ben ik bij een veehouder geweest die Jerseys (melkvee) had als dekstier en MurrayGrey (vleesvee). De Jerseys begonnen te brullen, heen en weer te rennen en daarna al brullend de herdmanager uitdagen, poten over de grond schrapen. De MG echter keek niet op of om, negeerde ons compleet en zocht ons ook niet op. Toen we in zijn richting liepen keek ie wel even op, om vervolgens door te sjokken :P

En je hebt nog rassen zoals de Chianina, een Italiaans ras die vroeger o.a. gebruikt werd als lastdier. Dan wil je gewoon stieren gebruiken die te vertrouwen zijn, dus het agressieve is er daar er zo goed als uit gefokt.

Dus het heeft met meerdere punten te maken :)

En zo'n voerhek is niet zo moeilijk hoor, betomnen muurtje met stang erboven :P Al hebben ze wel veel ruimte per vreetplaats nodig :P

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 00:39

Okee, dank voor de uitleg. :j

Had ik een heleboel ruimte ipv een balkon dan begon ik mijn eigen longhornkudde. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 00:41

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 00:42

Haha en er bestaan serieus miniature Texas Longhorns, google er maar eens op. Die passen best op een balkon. :')

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 00:44

Wat een mooie rassen staan hier allemaal :)

Bij ons op de boerderij hebben we Brown Swiss koeien, ook 1 stier

Dit is een voorbeeld foto, dit is een zuivere brown Swiss koe, zuiver kunnen ze ook wel van deze kleur tot heel donker bruin. koeien zijn vaak deze kleur en stieren zuiver donkerbruin
, onzuiver kunnen ze ook bruin of blond zijn
Afbeelding

Ik zal eens een keer goede foto's van onze koeien maken.
Laatst bijgewerkt door Eloya op 16-03-15 01:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 00:47

Eloya schreef:
Wat een mooie rassen staan hier allemaal :)

Bij ons op de boerderij hebben we Brown Swiss koeien, ook 1 stier

Dit is een voorbeeld foto, dit is een zuivere brown Swiss koe, onzuiver kunnen ze ook bruin of blond zijn
[ Afbeelding ]

Ik zal eens een keer goede foto's van onze koeien maken.

Móói kleurtje ook! Alleen waarom die naam als ze grijs zijn? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 00:49

Die heb ik wem eens voorbij zien komen inderdaad xD

Zou die dan ook kunnen leven op groentesoep? Vast wel :')

Leuke vraag! Brown Swiss is een ras dat in amerika ontwikkelt is uit het Zwitserse Braunvieh, wat letterlijk bruin vee betekend. Om aan te geven waar ze vandaan komen hebben ze de dieren Brown Swiss genoemd.

Eloya, enkel en alleen BS of ook kruislingen? Als je foto's hebt en die wil delen, graag :D en zi ja zuiver, hoezo hebben jullie hiervoor gekozen? :) BS staat in mijn top-3 rassen, ze zijn zi mooi en leuk :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-03-15 00:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 00:51

Ah kijk, er zit wel een logica achter. :D

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 01:01

We hebben voornamelijk brown Swiss koeien, sommige zuiver, sommige met MRY en/of holsteiner bloed. verder hebben we nog enkele fleckvieh en holsteiners lopen.

Wat spruitjee zegt klopt idd, De kleur "grijs" die ze hebben werd als bruin aangezien en daarom heten ze brown Swiss.

Er is gekozen voor dit ras om het sterke beenwerk en het goede vet en eiwit gehalte in de melk. En ze hebben een heel fijn karakter op stal. De fleckvieh lopen er tussen om wat variatie op stal te hebben en om eens wat anders te proberen. de holsteiners omdat er koeien bijgekocht moesten/wouden worden en er weinig brown Swiss aanbod was op dat moment.

De laatste tijd hebben we ook 2x 5 duitse zuivere brown Swiss kalveren uit Duitsland aangekocht om weer wat zuiver bloed te hebben. Deze worden wanneer ze oud genoeg zijn geinsimineerd met gesekst sperma van een 100% zuivere brown Swiss stier. Zo proberen we steeds meer zuivere in stal te krijgen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 02:01

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 10:45

Wat een gave koeien komen er voorbij!

Bij mijn vriend heb ik wat foto's gemaakt

Dit is een pink die eerste keer moet kalven.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:28

anneliesdj, bedankt voor de link :)

Inowa, Knap koetje! Aan het uier te zien moet ze nog wel even of niet? :P

Hier weer een paar koeien vanuit Parijs!

De Normande, en zoals Thioro ergens in het begin verteld heeft wordt er ook van de melk van dit ras kaas gemaakt. Net zoals bij de Texaanse Longhorn is dit ras gebrindled. Wat ik voornamelijk zie is dat de koeien rood geboren worden met zwarte vegen op de rode neus, waarna er langzaam zwarte strepen/vlekken ontstaan. Er zijn dieren die uiteindelijk helemaal zwart kleuren met her en der een bruin/rood vlekje, maar ook dieren die bijna geen zwart hebben. De Normande kent ook nog een paar verschillende patronen, die variëren van vrijwel wit tot enkel wit op de kop/poten/buik.

Afbeelding

Afbeelding

Limousine, een vleesras die ik elk weekend weer te zien krijg op mijn werk ^^
Hier een kalf dat lekker bij moeders drinkt <3
Afbeelding

Aubrac, weer een vleesras die soms ook gemolken wordt voor kazen. Dit ras kent een oude geschiedenis en is in het verleden gefokt/'ontwikkeld', door monniken. Een groot deel van de stieren werd os en gebruikt als lastdier.

Afbeelding
Kopstudie stier

Afbeelding
Kopstudie koe

Afbeelding
Aubrac-stier kont

En tot slot nog een melkras, la Vosgienne. (In het Duits Vogesenrind genoemd)
Afbeelding
Dit ras wordt gekenmerkt door het witrik-gen en komt het meest voor in het zwart. Maar zoals op de foto te zien is zijn ze er ook in Brindle!

Rond 1700 zijn dieren vanuit Scandinavië naar de Vogezen gebracht en vanuit hier is de Vosgienne ontstaan. Naast gefokt te worden voor de melkgift schijnen ze ook erg goed vlees te leveren.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:08

Leuk!

Normande wordt ook gebruikt voor ossenmesterij. Vrij vet maar zeer mals vlees. Er zijn zelfs nog boeren die ze volgens aloude traditie opfokken: (bijna) uitsluitend gras en op tijd en stond een scheutje cider :P .

Heb je ook blondes en parthenaises gefotografeerd?