Wie heeft er allemaal een pluispoes?(langharige kat)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamybol

Re: Wie heeft er allemaal een pluispoes?(langharige kat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:18

Zijn er voor katten eigenlijk ook huis, tuin en keukenmiddeltjes ter verbetering van de vacht? Paarden geef je in de ruitijd soms olie over hun brokken, hond een eitje of schapenvet en een kat? Dreamboat zit zo slecht in zijn haar op het moment. Het is ook een raar voorjaar geweest en ik merk dat er meer beesten een moeizame rui hebben, maar ik zou willen dat ik hem erbij kon helpen...

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:48

Wat een mooie katten allemaal! Ik wordt er helemaal jaloers van hahaha.

Ik gebruik voor de vacht van mijn kat Velcote, dat lijkt wel wat te schelen, maar ze verhaart zo slecht dat ik haar morgen naar de trimsalon breng. Ik kan echt wel 2x per dag stofzuigen en ik wordt helemaal gek van al dat haar in huis. Het is dat ze zo lief is, maar anders was ze allang terug naar het asiel :')

Geen idee overigens wat voor bloed er in mijn kat zit, ze heeft iig een halflange vacht. met enorm veel van die onderwol. Ik ben van huis uit hele kort harigen gewend, dus al dat haar, haalt me het bloed onder de nagels vandaan haha. Ik kam wekelijks met een goede shedder en 1x per maand met een furminator, maar het deert niets. Ze verhaart nog steeds enorm.

Afbeelding

Afbeelding

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:53

En als je nou niet wekelijks, maar dagelijks kamt? Dat helpt bij mij wel aardig moet ik zeggen.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:53

jouw kat is echt leuk om te zien!!!
Die ondervacht ken ik trouwens... ik kam wekelijks met de furminator, tot grote ergernis van mijn katten....maar het houdt niet op... misschien breng ik ze ook maar eens weg om ze uit te laten dunnen... hoe doen ze dat bij de trimsalon? Lijkt me pijnlijk voor een kat...of valt dat mee?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:57

dagelijks kammen heb ik een week gedaan en het is nu nog erger dan ervoor. Bij de dierenwinkel en ook een kennisje hier op bokt raden sterk af om dagelijks te kamen omdat je de groei alleen nog maar meer stimuleert :j

@lusitano, ze is ook echt fantastisch, super karakter! Das toch altijd een beetje afwachten als ze uit het asiel komen. Ze heette Josje maar we noemen haar Jos, ze is niet echt klein namelijk :')

Mijn kat vind kammen heerlijk, maar mijn hele balkon en huis zitten er vervolgens onder. Uitdunnen zou niet pijnlijk moeten zijn, ze halen alleen de dode losse haren er tussen uit :j in feite het zelfde wat een furminator ook doet, maar dan in 1x goed :j

maar wat voor rassen er nou in poes zitten, ik heb echt geen idee :')

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:00

Ik blijf dagelijks kammen hoor, maar ook omdat het anders gewoon in de knoop zit. Beest heeft echt haren van zo'n 10/15 cm lang.
Van de week heb ik hem weer eens in bad gedaan, nu is ie weer lekker zacht en mooi van kleur. :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:03

ja zo lang zijn Jos haar haren gelukkig niet. Ze klit ook niet, ze verhaart alleen sinds een week of 4 echt verschrikkelijk. En ze had de de afgelopen dagen ook zo verschrikkelijk warm door die dikke vacht, echt zielig. En wbt het kammen, kennisje is dierenarts assistente en heeft zelf katten dus die is er niet helemaal onbekend mee, ik geloof haar dus ook maar haha. Volgens de dieren winkel was zelfs 3x per week kammen al te veel, maar ik kan er niet meer tegen al dat haar. Het blijft ook overal aan plakken. we hebben een stoffen bank en er liggen al plaids over, maar het zwarte plaid is na 2 dagen rood van de haren, echt niet leuk meer.

Mooi hoor die langharigen, maar wat dit betreft zou ik liever die 2 kortharigen die ik bij mn ouders heb achter gelaten terugnemen :')

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:08

Voor de bank heb ik zo'n rubberen borstel van de action, werkt super om de kattenharen te verwijderen!

De ene langhaar is de andere niet, mijn vorige Poezel verhaarde een stuk minder dan die ik nu heb. :\

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:13

ja, nou het viel best mee toen we haar eind januari kregen, maar inmiddels :')
Ik zal zo'n borstel eens halen! Bedankt voor de tip! Ik stofzuig nu de bank dagelijks mee en de kleden ook, maar dat wil toch niet zo goed (tenminste de kleden niet)

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:09

Die onderwol haal je er makkelijk uit met een maine coon kam,dat is een kam met roterende tanden.
Een herderhark kan ook maar die werkt minder prettig op de buik en onder de oksels.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:13

Ik zal eens zien of ze die hier ook verkopen. Morgen eerst maar eens zien hoe de trimsalon mijn kat er uit laat zien hahaha.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 18:06

Wat is een maine coon kam? Google maakt het er ook niet duidelijker op :')

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 18:15

Daar ben ik ook wel benieuwd naar :P

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:41

Je hebt ze van verschillende merken ik heb er twee voor jullie opgezocht.

ADORI KATTENKAM ROTERENDE TANDEN - Verwijderd klitten, los of dood haar van de ondervacht.
Eenvoudige en makkelijke grip. Onze rolkammen voorkomen dat het ontwarren en ontklitten een pijnlijke ervaring wordt.

De rolkammen hebben speciale (360 graden) draaiende tanden die eenvoudig ontklitten en waarmee u het dier eenvoudig kan kammen zonder te hoeven trekken. Conventionele kammen met vaste tanden trekken aan de vacht van het dier met de kans dat u het haar aan de wortel eruit trekt.Auw!!

Onze rolkammen voorkomen pijn en maakt het kammen van uw dier in een vloeiende beweging mogelijk. Met deze rolkammen vermindert haaruitval door het kammen en maakt het kammen vriendelijker en eenvoudiger.

http://www.uwdierenwinkel.nl/basic-care ... iddel.html

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:53

Had met een heel ander apparaat in gedachte 'met roterende kammen' :')
Ik zal binnenkort eens informeren bij de dierenspeciaalzaak hier. Als het goed werkt lijkt het me ook wel handig :j

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:02

de man van de trimsalon had ook zo'n kam trouwens :j maar of hij die nu op Jos ging gebruiken? Iig kon hij er wel wat mee en zou ze een stuk dunner in het haar komen te zitten als ik terug kom. Arme poes vond het ritje er heen helemaal geweldig, maar in de trimsalon zelf rook het schijnbaar teveel naar honden haha.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:08

Wat een onwijs mooie katten komen er voorbij zeg!!

Ik heb een kruizing maine coon, maar waar de lange haren zijn? Die heeft
moeders zelf gehouden haha :D

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 17:29

hahah nou volgens de man die de kat onderhanden heeft genomen is mijn kat geen langhaar :') maar hij had wel erg lange haren voor een korthaar, dus een korthaar is het ook niet helemaal :') Dr was echt enorm veel haar vanaf gekomen. En het laat nog steeds los, maar het scheelt wel :j nu gewoon zelf 1x per week kammen (want ook hij zei dat je anders alleen de haargroei en dus ook het loslaten ervan) zou stimuleren en 1x per week was wel echt de max :j

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 17:32

Gewoon een pluispoes dus :') Nu hopen dat je een beetje rust krijgt wat betreft stofzuigen enzo :D

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 17:38

Nou ik ben er bang voor. We hebben besloten het nog een week aan te kijken en anders gaat ze toch echt een buitenkat worden :j Dan zetten we een haakje op de voordeur zodat die open kan als wij thuis zijn en verder zal ze dan soms wat langer naar buiten moeten als wij aan het werk zijn. (ik werk parttime dus dat scheelt)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 17:44

Eleionomae schreef:
hahah nou volgens de man die de kat onderhanden heeft genomen is mijn kat geen langhaar :') maar hij had wel erg lange haren voor een korthaar, dus een korthaar is het ook niet helemaal :') Dr was echt enorm veel haar vanaf gekomen. En het laat nog steeds los, maar het scheelt wel :j nu gewoon zelf 1x per week kammen (want ook hij zei dat je anders alleen de haargroei en dus ook het loslaten ervan) zou stimuleren en 1x per week was wel echt de max :j

die van jouw is, als ik de foto's zo zie, inderdaad geen echte langhaar, maar het wel duidelijk te zien dat hij een behoorlijke vacht heeft en waarschijnlijk een behoorlijk dikke ondervacht?

en inderdaad niet alle langharen hoeven veel geborsteld te worden. Mijn Vannen bijvoorbeeld missen de ondervacht en dat scheelt véél, kammen doe ik niet, tijdens het verharen(ze hebben 2 verhaar periodes in een jaar) willen ze wel eens een klit bij de poten krijgen, die haal ik eruit en that's it :Y)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 17:48

Ja ze heeft een enorme ondervacht inderdaad. Dat is ook wat er telkens met plukken uitkomt als je borstelt en de man van de salon heeft er een een pluk model poes uitgekregen hahhaa. maar ze lijkt er geen cm dunner door :') Klitten doet deze vacht ook niet, daar ben ik wel blij om :j

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 17:53

denk dat je dan blij moet zijn dat de vacht niet langer is dan had het waarschijnlijk wel geklit, want die ondervacht is de boosdoener :P

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 17:55

hahah ik geloof het direct :)) Poes ligt nu bij te komen op haar kleedje (die ik even snel in de was had gegooid nu ze toch weg was :') ) bij te komen van de enorme trip hahaha. Ze heeft ons wel even duidelijk gemaakt dat dit geen feestje was :') Ze had de beste man ook nog flink te pakken gehad toen hij haar nageltjes deed, dus de voorpootjes waren met een beetje hulp van mn vriend die mee ging ophalen (gosh het was net alsof je je kindje voor het eerst komt halen van school _O- ) toch ook nog gelukt.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:00

Onze Lady is ook zo'n poes met een hele dikke vacht + ondervacht. Lijkt heel wat, maar is niet veel meer. (is inmiddels al minimaal 20 jaar. ) even de losse plukken eruithalen en lekker laten lopen. Waarom moet jouw kat nu opeens naar buiten dan? vanwege de haren? Kom op zeg, dan had je een naaktkat moeten nemen :D