Gewond duifje gered! Lucky

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

FZ_Lin

Re: Gewond duifje gered! Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:41

Thats_Me schreef:
Vanneke schreef:
Soms doen turkse tortels zoals deze, teveel stress op, als wij mensen hen pakken. Ze verstijven dan van de schrik en durven gewoon niet vliegengaan. Zoals ik zie, op de foto's staat het duifje erg verkrampt erop, volgens mij, heeft hij gewoon stress en schrik.

Tuurlijk zal het diertje het niet fijn vinden maar als hij echt helemaal in de stress zat dan had z'n verenkleed er heel anders uitgezien. In iedergeval niet zo netjes als het nu ligt maar meer open en slordig.

Nee klopt niet helemaal! Elk dier reageert overal weer ergens op!
Onze duiven hebben ook allemaal 1 voor 1 een andere reactie als ze gepakt worden Knipoog De 1 zie je het echt aan de verenkleed, en verder nergens aan, en bij de ander zitten ze net zoals bij deze duif, heel erg verkrampt en heel stil bij!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:44

FZ_Lin schreef:
Nee klopt niet helemaal! Elk dier reageert overal weer ergens op!
Onze duiven hebben ook allemaal 1 voor 1 een andere reactie als ze gepakt worden Knipoog De 1 zie je het echt aan de verenkleed, en verder nergens aan, en bij de ander zitten ze net zoals bij deze duif, heel erg verkrampt en heel stil bij!

Maar een duif dat stress heeft en bang is zal niet gaan eten. Dat heeft dit diertje wel gedaan Knipoog

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:44

Daar heb je ook wel een hele grote punt ja! Hehe

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 18:48

Leuke Turkse Tortel. Lachen
Ik zou inderdaad even kijken hoe hij het doet, hij ziet er niet heel gewond uit. Maar wie weet zit er iets niet goed vanbinnen. Knipoog

Ik heb ook eens een Turkse Tortel opgevangen, we hadden een nest in de tuin en hij was er door zijn twee keer zo dikke broer of zus uit geduwd. We hebben hem gevoerd tot hij kon vliegen en vanaf die tijd is hij jarenlang elke dag weer teruggekomen in onze tuin en heeft er uiteindelijk een nest gebouwd met een partner.

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 19:31

waar heb je hem staan? binnen of buiten?
je kunt hem het beste niet oppaken zoals jullie doen. je kunt hem beter 1 x per dag voeren en dan de heledag niet meer naar kijken etc.
anders word hij tam en kan je hem niet meer loslaten(je zei dat je dat wou en dat is het beste voor het beestje)

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 19:33

FZ_Lin schreef:
Heb je geen foto van de bovenaanzicht van de duif?
En indd, met tortelduiven doen ze geen wedstrijden!

En hoe land hij op de staart? Echt erop, of scheef erop?

Zou verder ook wat aan de tips doen wat er gezegd is! Lekker met rust laten, even bij laten komen!
Heb je trouwens niet stiekem een voilere of een ruime kooi waar hij in kan?

Er gewoon op , maar we oefenden even en nu gaat het al wat beter! Knipoog
Hij is echt lief! Lovers

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 19:35

raylaatje schreef:
waar heb je hem staan? binnen of buiten?
je kunt hem het beste niet oppaken zoals jullie doen. je kunt hem beter 1 x per dag voeren en dan de heledag niet meer naar kijken etc.
anders word hij tam en kan je hem niet meer loslaten(je zei dat je dat wou en dat is het beste voor het beestje)

Hij is binnen maar we oefenen veel buiten! Lachen

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 19:36

Wie hem eens wil zien vliegen/zijn hele lijf moet maar eens pb-en dan laat ik hem via de cam eens zien Lachen .

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 21:34

Hoe begin ik hieraan....
We letten even niet op Lucky zoals jullie zeiden dat we hem moesten laten rusten...
Ik keek naar Ninna en Shpongle en wat zag ik...
Lucky in de muil van Ninna!
We verzorgden haar en gaven haar alles, zalfjes en water maar ze verloor een heel stuk veertjes & wat veren van haar vleugels.
Ze ligt nu te rusten en Ninna zit apart.
We hopen dat ze goed gaat genezen en we houden ze toch wel nog eventjes bij ons.
Ze is wel wat bloed verloren maar met de zalfjes komt alles hopelijk goed.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 21:40

Toevallig, ik heb net mijn laatste duifje vrijgelaten vandaag Clown !
Bij ons waren er 2 torteltjes uit het nest gewaaid. Probeer het beestje te laten rusten, hij zal wel in shock zijn!

RosijnenMix_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:54

Clown
Leuk Lachen

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:05

_Esther schreef:
Hoe begin ik hieraan....
We letten even niet op Lucky zoals jullie zeiden dat we hem moesten laten rusten...
Ik keek naar Ninna en Shpongle en wat zag ik...
Lucky in de muil van Ninna!
We verzorgden haar en gaven haar alles, zalfjes en water maar ze verloor een heel stuk veertjes & wat veren van haar vleugels.
Ze ligt nu te rusten en Ninna zit apart.
We hopen dat ze goed gaat genezen en we houden ze toch wel nog eventjes bij ons.
Ze is wel wat bloed verloren maar met de zalfjes komt alles hopelijk goed.

Balen zeg, voortaan Lucky bij jouw andere dieren weghouden Knipoog
Hoop dat het goedkomt de de duif.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:15

Ja, dat is natuurlijk niet zo verstandig. Dat de hond hem greep had je wel kunnen voorkomen; nu is het duifje misschien wel zodanig gewond dat het niet meer vrijgelaten kan worden. Ik denk niet dat jij in staat bent te beoordelen of de vleugels al dan niet gebroken of gekneusd of anderszins beschadigd zijn, dus ik raad je aan het vogelopvangcentrum in jullie buurt te bellen (even zoeken met google) of anders de dierenarts of dierenambulance (in die volgorde).

Dit is overigens een volwassen Turkse Tortel, die misschien tegen een raam aan is gevlogen en zijn rug heeft gekneusd of in shock is geweest. Ook kan het een lachduifje zijn, dit is een huisdierras dat heel erg op de Turse Tortel lijkt, in dat geval zou het zijn tamheid verklaren.

edit: verder raad ik je af om te knuffelen met het duifje of om hem onnodig lang te hanteren en/of in huis te houden, dat levert alleen maar stress voor hem op. Ik begrijp dat hij heel lief en leuk is, maar voor hem is dat allemaal niet zo leuk.

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 12:24

@zwartwitje: Ja ik weet het van Nina.
Ik schaam me ook dood...

Hij heeft geen stress als je hem pakt hoor, hij eet en drinkt soms op mijn schoot. (of heeft dat er niks mee te maken Bloos ?)

RosijnenMix_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:26

Hij poept alleszins veel .
Goed teken? Verward

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:32

Ik ben van mening dat dit dier medische hulp nodig heeft, we zijn nu eenmaal zelf geen dierenartsen...
Ik heb ook ooit eens zo'n duifje van de weg gehaald, was ook volwassen en kon niet meer vliegen, die heb ik toen naar een vogelopvangcentrum gebracht.
Bleek van uitputting te zijn, maar hij had evengoed inwendige kwetsuren kunnen hebben, die hebben ze dan een tijdje goed verzorgd.
Ze krijgen daar trouwens een papje van kattenbrokken, kuikenmeel en melk als ik me niet vergis... Het waren alleszins zo geen korreltjes!

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:35

_Esther schreef:
@jolliegirl: Is het leven van een gewone stadsduif dan minder waard dan van een sportduif?
We zien wel wat mijn ouders zeggen. We laten hem allesinds niet gewond gaan.

Dat was dus precies wat ik dacht, dat is natuurlijk niet zo lijkt me..!

@ _Esther: Ik zou de duif niet gaan optillen zoals je op de foto's doet. Zo weinig mogelijk in handen want wanneer hij te mak word is het moeilijk om hem terug in het wild te krijgen. En dat is natuurlijk wel de bedoeling lijkt me omdat een duif, thuis, zonder gezelschap niks is.

Als ik jou was zou ik hem bij de dierenambulance of de DA brengen, zij weten wat ze er mee moeten doen om hem beter te krijgen.

Sterkte met het beestje!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:38

Dat het duifje bij je op schoot zit wil niet zeggen dat hij dat leuk vindt. Duiven zijn stressgevoelig en zijn gewoonweg geen knuffeldieren, hoe lief ze er ook utizien. Maargoed, mocht het een lachduifje zijn, dan kan dit wel de reden zijn dat hij niet bij je wegvliegt.

Zit het duifje nu wél in een doos/krat met een deksel erop? Of zit hij gewoon los in de kamer? Dan is het natuurlijk niet zo verwonderlijk dat de hond erbij kon/kan. Je moet er sowieso voor zorgen dat de hond en de duif elkaar niet kunnen zien.

Veel ontlasting, dat hoeft geen goed teken te zijn per sé. Is het groen en/of waterig? Dat is niet goed, de ontlasting hoort wat vaster te zijn, een soort bruin/wit/zwartig drolletje (als ik het goed heb). Eet hij goed en krijgt hij het voer ook goed weg? Zo ja: prima, zo niet, dan kan hij 't geel (trichomoniasis) hebben, een ziekte die voor geelgekleurde woekeringen (bultjes) zorgt op het mond-en keelslijmvlies. Dat kan uiteindelijk naar binnen slaan, de slokdarm in en richting dieper gelegen organen.
't Geel komt vaak voor bij duiven/Turkse Tortels en kan er al snel voor zorgen dat het beestje suf en sloom wordt. Uiteindelijk is het dodelijk.

Conclusie: breng het beestje weg naar een vogelopvangcentrum, zo gauw mogelijk als het even kan Lachen

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 12:39

@MarloesRixt: ALs de duif nu met andere vogels in de voliere blijft? Of mòèt 'ie echt weer vrij?
Want ik weet niet zeker of hij het nog alleen zou redden in het wild...

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:40

Dat kun jij ook niet weten, want je weet niet of het een Turkse Tortel is of een lachduif. Is het een Turkse Tortel, dan moet hij uiteindelijk weer vrijgelaten worden; is het een lachduif, dan moet hij een onderkomen krijgen bij iemand thuis.

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 12:41

Ja nu zit hij in een wasmand ( Nagelbijten / Gniffelen ) met een deksel erop in de garage.

Wat is een lachduif wel?

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:41

Gewoon de Dierenambulance bellen, die komen hem op halen. Weten wat ze ermee aan moeten, dat is voor dat beestje beter dan dat jullie hem proberen te voeren. Zij hebben eventueel medicijnen voor hem en ze willen je vast wel op de hoogte houden over hoe het met hem gaat. Als ie dan weer beter is laten ze hem gewoon weer los in de omgeving waar jullie hem vonden.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:42

Natuurlijk redt hij het in de vrije natuur nog! Ik heb al meermaals vogels naar een opvangcentrum gebracht en die zijn allemaal terug vrijgelaten!
Ik vind het eig. best egoistisch van je om zo te denken... Toen ik jonger was heb ik ooit eens een keertje een duif proberen redden, maar zoals ik al zei wat weten wij ervan?!
Dat duifje is toen gestorven hoor... Heb er nog altijd spijt van dat ik toen nog niets van een vogelopvangcentrum afwist, NOOIT meer!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:42

Een lachduif is een huisdierras, dat zei ik eerder ook al.

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 12:48

Een lachdief kan dus wel in een voliere gehouden worden?